2 jarige ponymerrie aan zadel laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxSwEeTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 12:43

IK HOOR VAN MENIGEN DAT JE EEN PAARDJE AL WEL EEN OF 2 KEER PER WEEK KAN LONGEREN OP ANDERHALF JARIGE LEEFTIJD!! EN EEN ZADELTJE MAG IE WEL OPHEBBEN EEN KEER IN WEEK ALS 2 JARIGE!! DAT HOOR IK VAN ANDEREN, IK GA ER TOCH OOK NIET OPZITTEN!! IK KAN WEL WACHTEN, IK HEB ZELFS EEN PAARD VAN 11 JAAR, EN DAAR BEN IK NU PAS MEE AAN DE GANG DUS!! IK LAAT HAAR ALLEEN EEN KEER IN DE WEEK EEN ZADELTJE OP, DAT IS TOCH NIET VEEL, IEDEREEN DENKT GELIJK DAT IK VERDER GA EN EROP GA HANGEN EN ZITTEN NEE HOOR, DAT GAAT PAS GEBEUREN ALS ZE 3 JAAR IS. EN BIJ MIJ OP STAGE DOEN ZE DIT OOK MET 2 JARIGE PAARDEN WELEENS, EN ME STAGEBIEDER ZEI DAT DAT MAKKELIJK KON, EN DAN GAAN ZE ER MET 2,5 JAAR EENS OPZITTEN EN AN GAAT IE WEER EVEN OP RUST TOT DAT ZE 3 JAAR ZIJN.
IK LONGEER HAAR 10 MINUTEN, MET PEESBESCHERMERS OM, EN RECHTSOM EN LINKSOM, EN ECHT NIET VAAK

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:45

Lizz schreef:
een twee jarige hoort in een wei te staan met zijn of haar vriendjes.

Dit vind ik zulke vage uitspraken he...
ELK paard hoort in de wei te staan met zijn/haar vriendjes.
Maarja, een duur sportpaard mag alleen goed ingepakt een half uurtje op de wei of in de paddock, en het liefst nog alleen, want dan is de kans op blessures het kleinst. Het paard is er tenslotte voor jou plezier.

Zeg nou zelf... Myst een dekje op.... Denk je nou echt dat ze daar ook maar 1 seconde schade van ondervind?

het valt me op dat paardenmensen over het algemeen veel minder "tuttelig" zijn dan ponymensen. Hiermee wil ik niet suggereren dat ponymensen niet serieus met hun paarden bezig zouden ofzo, absoluut niet.
Maar het is gewoon iets wat me opvalt.
Ik kan UREN tuttelen, zeker met hon. Manen naar links, manen naar rechts, vlechtjes erin, vlechtjes er weer uit, uren poetsen, spelen (en ondertussen achtervolgd worden door dat maffe veulen Haha!)
Als ik dan hier op een pensionstal in de buurt kijk...
Daar staan alleen maar dressuur paarden. De staan in afgezette stukjes wei, hooguit met zijn 2en, dik in de bandages en peesbeschermers.
Voor het rijden gaat er een borstel over, zadel erop, hoofdstel in, 3 kwartier flink trainen, afzadelen, afspuiten, deken op, op stal en de eigenaar dondert op.... Stalhouder haalt de deken wel af...
Tja, prima hoor, maar ik zou met zo'n manier echt heel veel missen

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:52

XxSwEeTy, ik weet niet of je weet dat met hoofdletters schrijven gelijk is aan schreeuwen. Enne we kunnen het zo ook wel lezen!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:58

Ik bedoelde het meer als: een twee jarige moet je lekker jong laten zijn en niet al een zadel op leggen. Af en toe een dekje kan geen kwaad, maar niet longeren, dat kunnen ze hun hele leven nog (bij wijze van spreken), niet te vergeten dat het natuurlijk erg belastend is voor ze.

En ik vind ook dat andere paarden weide gang verdienen, sportpaard of recreatie paard, het maakt niet uit.
Maar een twee jarige moet je niet 'opzadelen' met dingen die ze nog niet hoeven. Laat ze even lekker van hun jong zijn genieten, en lekker in de wei spelen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:28

*pakt de popcorn er weer bij*Volgens mij zijn soortgelijke "discussies" (of ruzies Haha! ) al zo'n 300x gevoerd, maar goed. Veel plezier met jullie "discussie". Haha!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:39

Citaat:
pakt de popcorn er weer bij

haha, het is inderdaad net zo'n soapserie, en je kan er wel op reageren, maar sommige mensen blijven toch eigenwijs.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:52

Ja het word hier al 1000 x gezegd maar ja mensen blijven eigenwijs he!
xxsweety ging jij toen je een kleuter was al 2 keer in de week sporten?
2 keer in de week 10 minuten longeren met een paardje dat net 2 is, is zo slecht!! Maar goed het is jou paard! Ik vraag me alleen af als die andere mensen volgens jou gelijk hebben waarom vraag je het dan hier?

cecilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:47

mijn mening is het helemaal eens met summertje *LOL* ik sta zelf bij haar op stal en heb ook een tweejarige Party!! die ook lekker staat te ravotten met zijn vriendjes in de wei Extreme duivel en ik vind het wel erg vroeg voor zo'n paardje Scheve mond

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:16

Sja, mijn 2-jarige heeft ook wel eens een zadeltje op haar rug gehad, maar gelongeerd is ze nog nooit. Ik vind het wel makkelijk hoor, dat ze nu alvast kent dat er iets op haar rug gelegd wordt. Ze geeft er toch niks om. Kijkt me alleen raar aan.
Ik ga haar volgend jaar pas beleren en longeren enzo, maar ik maak van het zadel opdoen en dekentjes opdoen enzo gewoon een spelletje. Dan blijft het voor haar ook leuk, en leert ze tegelijk Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:39

Ik moet er niet aan denken om nu al op mijn 2-jarige een zadel te gaan leggen en haar dan rondjes door de bak te longeren.

En wat Stef zegt over dat tuttelen enzo, ik begrijp het helemaal. Ik wordt ook raar aangekeken als ik mijn pony zit te poetsen en te wassen, hij wordt toch weer vies? Of dat ik de hoeven uit krab, tja moet je niet doen hoor, straks beschadig je de straal. *zucht*
Of: kan die nog schoner....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:51

Wanneer worden er nu eens paarden geboren met het waarschuwings etiket, pas gebruiken na de 3 jaar

tijd dat er dat eens ingefokt word

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:00

Haha ja, en dan graag gelijk met gebruiksaanwijzing Haha!

XxSwEeTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 16:25

zo'n zadel weegt toch niks, die van mij is btw een kunstof shetland zadel......

XxSwEeTy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 16:27

en wat denk je van de jonge hengsten die worden aangeboden voro de hengstenkeuring, die zijn ook 2/2,5 jaar oud, en dan moeten ze ook al veel kunnen, en dan worden ze ingereden..... he, ja laat dat er nou net op neerkomen dat dat hetzelfde verhaal is.

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:11

XxSwEeTy schreef:
en wat denk je van de jonge hengsten die worden aangeboden voro de hengstenkeuring, die zijn ook 2/2,5 jaar oud, en dan moeten ze ook al veel kunnen, en dan worden ze ingereden..... he, ja laat dat er nou net op neerkomen dat dat hetzelfde verhaal is.

maar het wil dan niet zeggen dat dat goed is! Frusty

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:29

XxSwEeTy schreef:

Die worden niet onder het zadel voorgebracht hoor.
Wel vrijspringen, ook een behoorlijke belasting, maarja, in de hoge wereld draait het over het algemeen alleen maar om geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:29

Als iets ook niet zo moeten mogen is het dat wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:32

het vrijspringen bedoel je kawa? (volg je even niet Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:36

ja, op die hoogtes en hoeveelheid idd kan ik me niet voorstellen dat het gezond is.

En de meeste worden ook vroeg zadelmak gemaakt zo dat ze vroeg aan de merriehouders willen laten zien wat het paard allemaal kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:38

ja ok, maar ze worden voor zover ik weet niet op die leeftijd al onder het zadel voorgebracht.
Anyway, ik ben weer bij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:40

nee, nog net niet
hier krijgen die mensen half bokt over zich heen
irl krijgen ze dan half NL over zich heen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:15

Ik had het er toevallig met de verzorgster van hon over gister. Haar lievelingspony van de manege is te koop, dat snapte ze niet etc...
Dus ik: De paardenwereld is keihard, en draait bij veel mensen alleen maar om geld, maar dat leer je nog wel...

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:53

Of het nu schadelijk is of niet (want ik weet niet hoelang je alles doet) maar nuttig is het iig niet! Over 1,5 jaar kan te toch pas rijden.

Voronez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:27

Als je niet tegen commentaar kunt moet je niks op Bokt neerzetten, beetje raar om me dan te beginnen uit te schelden via pb, daar ben ik niet van gediend.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:37

runningkawa schreef:
Wanneer worden er nu eens paarden geboren met het waarschuwings etiket, pas gebruiken na de 3 jaar

tijd dat er dat eens ingefokt word

Ben het hier niet helemaal mee eens.
Rijden en longeren etc. ja... dat pas na de 3 jaar.
Maar er zijn zoveel meer dingen.

Een band opbouwen, vertrouwen winnen.
Want wat als het paard ernstig ziek wordt en alleen maar op de wei met vriendjes heeft gestaan?

Bij Treasure in de kudde waar ik haar gekocht had stond een 1,5 jarig paard, onbeleerd. Heb dat ding in 3,5 week tijd nog nooit iets lekkers kunnen geven, nooit kunnen aanraken. Dat ding raakt in paniek als iemand op haar afloopt.
Wat als ze in een sloot valt??

Zijn dus genoeg dingen die je voor die 3 jaar kan doen. Nooit verkeerd om het paard regelmatig de benen op te nemen, om het met vliegenspul in te spuiten (leert het aan spuitbussen wennen voor als er eventueel verwondingen zijn) en zo nog zoveel meer!