Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:15

Schaarste niet, het is alleen laat voor een eerste snede.
Nu met een paar dagen regen en dan weer wat zon erop, vermoed ik dat het flink zal gaan groeien.
Buurman had vorige week een snede van zijn landje af (ca. 3000m2) en had iets van 200 baaltjes.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:18

wij hebben 100 kuilballen besteld bij ons vaste boertje...

en betalen aan huis gebracht 25 euro de rol :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:22

pieteritus schreef:
Schaarste niet, het is alleen laat voor een eerste snede.
Nu met een paar dagen regen en dan weer wat zon erop, vermoed ik dat het flink zal gaan groeien.
Buurman had vorige week een snede van zijn landje af (ca. 3000m2) en had iets van 200 baaltjes.

Da's wel heel veel. Onvoorstelbaar, eigenlijk. Dat zijn verwacht ik ook geen grote zware balen.

Mijn vader had laatst baaltjes laten persen. 240 stuks en hij was de koning te rijk, ze wogen alleen niks. Hooguit 15 kg. Ik wil graag balen van 20-23 kg en dan haal je er een stuk minder af. Aantal is leuk, maar het gewicht zegt mij meer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:39

bij mij op stal zijn vandaag de 125kg voordroog balen geleverd 62 stuks
volgens mij [ met extra korting ] voor 16.50 of 17 euro per pak

de buurman hooit zelf maar had bijna de helft minder balen dan vorig jaar
viel echt zwaar tegen
ik heb wel gehoord dat het hooi duurder word omdat er minder gewonnen is per hectare
maar veel boeren hebben wel een 2 de snee met genoeg opbrengst
gelukkig hebben wij heel goed hooi, we hebben het van een land vlakbij en het heeft geen regen gehad en 3 of 4 dagen gedroogd voor het wikkelen

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:12

Ik begin eigenlijk ook te vrezen voor een hooi tekort maar dat is dan niet vanwege de eventuele opbrengsten van het land maar meer omdat iedereen er voordroog van maakt (dus in plastic laat verpakken).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:16

Deaglán schreef:
Ik begin eigenlijk ook te vrezen voor een hooi tekort maar dat is dan niet vanwege de eventuele opbrengsten van het land maar meer omdat iedereen er voordroog van maakt (dus in plastic laat verpakken).

Hier sluit ik me idd bij aan!
Qua weer etc lijkt het me allemaal wel los te lopen, als ik zie wat er hier in de omgeving al gemaaid is..
Maar écht hooi, dát lijkt steeds lastiger te zijn idd

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:18

wij hebben ook het 1e hooi al gekocht 3 euro per baal. Zelfde prijs als vorig jaar. Schaarste moet ik eerst zien dan geloven!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:21

ik zou hier in de buurt eigenlijk ook niet weten waar je ze nog gewone 18kg droge hooi baaltjes hebben
iedereen heeft voordroog in plastic,is veel makkelijker om te bewaren buiten
en stofvrij en ruikt heerlijk.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:25

Wij hebben vorig jaar van het land van mijn vriend zijn vader hooi in balen laten persen, ongeveer 2 hectare had hij over. Daar hebben wij de hele winter van gevoerd (3 paarden). Het was weliswaar in plastic verpakt, maar feitelijk was het gewoon hooi. Een van mijn paarden mag ook geen kuil, maar heeft nergens last van gehad!

Na de eerste snee kon de vader van m'n vriend nu al zeggen dat hij wel zo'n 3 hectare gras overhoudt dit jaar wat ik mag gebruiken (de opbrengst van de eerst snee was gewoon al enorm). En dan hebben ze ook nog twee silo's erbij gebouwd over deze winter. Tot nu toe is de opbrengst hier op de Groningse klei dus goed!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:32

Mariskatw schreef:
Wij hebben vorig jaar van het land van mijn vriend zijn vader hooi in balen laten persen, ongeveer 2 hectare had hij over. Daar hebben wij de hele winter van gevoerd (3 paarden). Het was weliswaar in plastic verpakt, maar feitelijk was het gewoon hooi. Een van mijn paarden mag ook geen kuil, maar heeft nergens last van gehad!

Na de eerste snee kon de vader van m'n vriend nu al zeggen dat hij wel zo'n 3 hectare gras overhoudt dit jaar wat ik mag gebruiken (de opbrengst van de eerst snee was gewoon al enorm). En dan hebben ze ook nog twee silo's erbij gebouwd over deze winter. Tot nu toe is de opbrengst hier op de Groningse klei dus goed!

bij de buurman hier in Heenvliet was de opbrengst bij de helft minder dan vorig jaar,en was al later met hooien
maar het gras was gewoon stukken minder dit jaar
jullie hebben zeker veel opbrengst dan vergeleken met hier.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:51

Mariskatw schreef:
Het was weliswaar in plastic verpakt, maar feitelijk was het gewoon hooi.

Sorry niets persoonlijks hoor maar van dit soort opmerkingen kan ik zo moe worden :O . Hoe je het ook wend of keert, voordroog is altijd anders van samenstelling dan hooi vanwege de fermentatie die in het plastic plaats vindt. Het betere voordroog kan dan mss dicht in de buurt van hooi komen maar de zuurgraad is altijd hoger.
Als het idd zo makkelijk was zouden ik en mijn pony's geen problemen hebben.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:00

Het waren idd baaltjes die iets kleiner zijn dan normaal klein-formaat. Echter buurman heeft reuma in zijn handen en dan is het makkelijk voor hem als de baaltjes geen 25, maar 20kg wegen.

Ik laat mijn grote balen hooi ook altijd wikkelen. Het heeft dan netjes 6 of 7 dagen gedroogd. Voordeel hiervan is dat mijn paarden (waarvan er één bronchitis heeft) geen last hebben van stof wat in/op normale hooizolders ligt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:01

Wij bestellen balen bij een kleine leverancier. Hij levert nu wel beperkt hooi, omdat de nieuwe snede eerst nog 8 weken moet liggen. Het hooi van afgelopen jaar verdeeld hij onder zijn klanten, zodat iedereen genoeg heeft tot het nieuwe hooi klaar is om gevoerd te worden. Over schaarste heb ik hem niet gehoord, we betalen per baal nog steeds evenveel.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:51

Als er iemand nog meer tips heeft die hooi bezorgt in Harskamp mag je me gerust pben, ben nog steeds zoekende mijn voorkeur gaat ook uit naar 2e snede.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:54

2e snede zal nu nog moeilijk zijn. De meeste boeren hebben net voor de eerste keer kunnen hooien namelijk ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:56

Suzan_bobar schreef:
2e snede zal nu nog moeilijk zijn. De meeste boeren hebben net voor de eerste keer kunnen hooien namelijk ;)

Ik bedoel op bestelling :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:58

Wij zijn ook nog op zoek naar kuil of hooi. Wie wat weet in de buurt van winterswijk ik houd me aanbevolen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:00

Mijn vader heeft laatst de boer gebelt omdat op onze weide t gras het zo slecht deed en de boer had er dus tot 2 weken terug ook al last van. hopelijk is de 2e snede dus beter.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:01

Ik heb al wel 300 pak hooi besteld en krijg het voor het zelfde geld als vorig jaar(3 euro de baal 25 a 30 kilo dacht ik zo). Komt ook nog 5 a 6 balen voordroogkuil bij a 35 euro (dacht ik zo uit mijn hoofd).

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:04

Bij mij is het nu 3,50 voor een pak hooi wat eerst 3 euro was, maar een grote baal kuilgras is hetzelfde gebleven op 17,50 :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:05

Hans Vink brengt aan huis in Harskamp, ook kleinen baaltjes en kleine hoeveelheden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:07

Bij ons op stal krijgen de paarden hooi van eigen land. Voor zover ik heb gezien is er geen schaarste niks. De eerste lading is netjes mooi droog gebleven en ligt inmiddels in pakken op het land.
Misschien dat het allemaal wat later is omdat het steeds zo nat was en hooi natuurlijk goed droog moet blijven maar ik denk dat overal de prijzen gewoon stijgen...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 07:43

Vandaag wordt bij ons de 2e snede al van het land gehaald!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:17

judithjuhh schreef:
Vandaag wordt bij ons de 2e snede al van het land gehaald!

Dat gaat m niet worden vandaag..... maar de komende de 3 a 4 dagen blijft het droog!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:23

Wij hebben kleine baaltjes, en het is een kwartje per baal duurder geworden. We hebben wel beter hooi dan de laatste keer, dat was zo'n oude troep.