mag niet bouwen toch een schuilplaats voor de paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:38

Even mij situatie schetsen misschien krijgt dat nieuwe ideen. Ik heb het dus niet over een weiland in de vrije natuur. Ik woon aan een straat dat is dus 1 kant en dan ben ik aan driekanten omringd door een woonhuis een manege dekstal en een hovenier. Hun hebben allemaal bedrijfsgrond en mogen alles bouwen. Wij hebben cultuur grond en mogen dus alleen een huis en een schuur hebben. Nu staan de paarden aan 1 kant van onze grond waar dus niet gebouwd mag worden dat veranderen is onmogelijk dus de plek blijft het zelfde. Ik wilde eigenlijk zelf een mooie hooimijt neerzetten dan had ik dus ook een mooi dak, maar ook dat mag niet. Maar ik mag dus wel dingen opslaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:41

vinurr schreef:
Ik hoorde pas een stalgenootje over iemand die een soort tent in de vorm van een iglo in het weiland had staan?

Wel heel moeilijk dit... Een hele grote parasol (met zeil eroverheen?) ??

Afbeelding

Hmmm hier zal ik eens over door denken. Als ik je plaatje zo zie is dat een beetje wat ik wilde met de hooimijt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:24

je mag dus wel schuttingen neerzetten? als je er dan drie neerzet en dan de opening uit de wind maken en als je dan bv met gaas of met wat ijzerdraadjes spannen er een dak op zet en daar klimplanten overheen doet. (moet je wel opletten dat het niet giftig is) die groeien vaak behoorlijk snel en dit gaan dan vanzelf het dak bedekken waardoor het aardig waterdicht wordt en uiteindelik begroeit die ook de hele schutting dus die zie je dan ook niet echt meer, dit is geen bouwwerk dus kunnen ze niet moeilijk over doen. ik weet niet hoe groot je paard precies is, maar als die qua hoogte in de knoei komt zou je ook nog een stukje grond kunnen afgraven zodat ie niet zijn hoofd stoot. moet je alleen rekening mee houden dat je er wel een goede ondergrond in doet, want omdat het lager komt te liggen heb je grotere kans dat er water komt te liggen.

Anoniem

Re: mag niet bouwen toch een schuilplaats voor de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:27

Volgens mij mag je wel iets verrijdbaars neerzetten,dus waarom geen trailer?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:29

Joolien schreef:
Volgens mij mag je wel iets verrijdbaars neerzetten,dus waarom geen trailer?

Kiept dat niet om?

Maar dat gaas en zo'n soort klimop is misschien ook wel een goed idee? :) Dat is eigenlijk géén bouwwerk toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:30

Je mag een wei niet als opslag gebruiken (dus ook geen trailer/balen stro ed.)
Ook schuttingen en struiken/bomen mogen niet zomaar (schuttingen worden ook als bouwwerk gezien).

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:36

Weet je wat nu het meest rare is dat als je in België woont moet je een onderdak voor je paard maken anders wordt het als dierenmishandeling gezien |o
Maar in nederland mag je niet zo veel :O

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:26

@kvulden : het idee van nivurr is niet zo slecht al zou ik dan een vierkante parasol nemen met zo'n 'hangover' poot.
Wel de boel goed vastzetten aan de grond met scheerlijnen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:51

blue_kim schreef:
je mag dus wel schuttingen neerzetten? als je er dan drie neerzet en dan de opening uit de wind maken en als je dan bv met gaas of met wat ijzerdraadjes spannen er een dak op zet en daar klimplanten overheen doet. (moet je wel opletten dat het niet giftig is) die groeien vaak behoorlijk snel en dit gaan dan vanzelf het dak bedekken waardoor het aardig waterdicht wordt en uiteindelik begroeit die ook de hele schutting dus die zie je dan ook niet echt meer, dit is geen bouwwerk dus kunnen ze niet moeilijk over doen. ik weet niet hoe groot je paard precies is, maar als die qua hoogte in de knoei komt zou je ook nog een stukje grond kunnen afgraven zodat ie niet zijn hoofd stoot. moet je alleen rekening mee houden dat je er wel een goede ondergrond in doet, want omdat het lager komt te liggen heb je grotere kans dat er water komt te liggen.

Ja precies dat is een mogelijkheid. Mijn paard heeft schoft hoogte 163. Dus 1,80 is niet erg hoog, maar misschien kan ik daar inderdaad nog iets op verzinnen. Ik ben benieuwd of ze het dan niet als bouwwerk zien. Met bv een pergola doen ze dan namelijk wel!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:53

Brainless schreef:
Je mag een wei niet als opslag gebruiken (dus ook geen trailer/balen stro ed.)
Ook schuttingen en struiken/bomen mogen niet zomaar (schuttingen worden ook als bouwwerk gezien).

Het is ook geen weiland waar ik overpraat. Wij hebben een stuk grond van 2300m2 zeg maar een rechthoek aan de ene kant staat ons huis en de schuur 1/4 van de grond en de andere 3/4 is dan erf. maar grenst aan bebouwing van de buren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:53

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:54

is een pergola ook al een bouwwerk..? hmmm dan zie ik het somber in...
maar controleren ze bij jullie zo streng en ligt het in het zicht of niet? hier doen we ook alles zonder vergunning aan te vragen, en bij ons heeft er nog nooit iemand gezegt dat het weggehaald moest worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:56

Mijn stallen waren nog niet eens af of ze stonden van de gemeente al met een meetlat op de stoep ;(

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:56

Voor de mensen die zeggen graaf een kuil: denk je niet dat die vol water loopt met slecht weer :+

TS ga nog eens naar je gemeente en vraag wat eventueel wel mag. Zo heb je meteen duidelijkheid en misschien brengen ze je nog op een goed idee :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:57

Evelli schreef:
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

Op deze site kan je heel makkelijk bekijken of je een bouwvergunning nodig hebt en zo ja, welke :)

Dat klopt....daar heb ik ook al naar gekeken. Maar blijkbaar is mijn grond verdeeld in een woonerf en een erf en op een erf mag zo wie zo niet gebouwd worden je krijgt nergens een vergunning voor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:59

Dan is er weinig meer aan te doen :) bestemmingsplan wijzigen maar dat is vrij kansloos.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:00

Nibbit schreef:
Voor de mensen die zeggen graaf een kuil: denk je niet dat die vol water loopt met slecht weer :+

TS ga nog eens naar je gemeente en vraag wat eventueel wel mag. Zo heb je meteen duidelijkheid en misschien brengen ze je nog op een goed idee :j

Heb ik ook al gedaan en gemeente zegt Neeee

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:00

hoe staat je grond omschreven in het bestemmingplan?
en welke voorschriften horen bij die omschrijving?

De gemeente zegt erg makkelijk nee, er zijn vaak meer mogelijkheden dan je denkt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:01

Evelli schreef:
Dan is er weinig meer aan te doen :) bestemmingsplan wijzigen maar dat is vrij kansloos.

Ja kost veel en duurt zo'n 6 jaar

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:03

Rumpleteaser schreef:
hoe staat je grond omschreven in het bestemmingplan?
en welke voorschriften horen bij die omschrijving?

De gemeente zegt erg makkelijk nee, er zijn vaak meer mogelijkheden dan je denkt.

De grond staat beschreven als cultuur grond, met een blokje erin getekend waar binnen gebouwd mag worden. En tja dat is niet veel groter als huis.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:10

DubbelDun schreef:
Mijn stallen waren nog niet eens af of ze stonden van de gemeente al met een meetlat op de stoep ;(

echt belachelijk hoe de gemeente mensen wilt dwarsliggen...

want als je geen schuilplaats hebt voor je paarden krijg je weer de DB op je nek....

ts, ik zou in ieder geval schutting 3 delen neerzetten, zodat ze uit de wind kunnen staan. en dan kan je eind van de zomer bv altijd nog een zeil erover spannen tegen het slechte weer, die kan je er ook weer afhalen als ze moeilijk gaan lopen doen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:15

Koop een partytent, en dan zo eentje die je uit kunt vouwen.
Die zet je dan alleen neer als het nodig is (uitklappen en klaar) en de rest van de tijd haal je hem weer zo weg ook.
De kans dat ie dan 'gesnapt' wordt is ook kleiner :)
Verder kunt je dan idd iets van schuttingen of bosjes in een U-vorm neerzetten.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:15

tis maar een idee, maar ik heb altijd gedacht dat de "container" (de bak van een vrachtwagen dus) wel mag, omdat het geen gebouw is heb je er dus geen bouwvergunning voor nodig.

hetzelfde geld dacht ik ook voor een "schuilstal" (wat daaronder valt laat ik in het midden)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:17

DubbelDun schreef:
Koop een partytent, en dan zo eentje die je uit kunt vouwen.
Die zet je dan alleen neer als het nodig is (uitklappen en klaar) en de rest van de tijd haal je hem weer zo weg ook.
De kans dat ie dan 'gesnapt' wordt is ook kleiner :)
Verder kunt je dan idd iets van schuttingen of bosjes in een U-vorm neerzetten.

Idd ik zat ook al te denken aan iets van een grote partytent.
Als je hem goed verankert is het prima denk ik :j Zeker als je hem in een hoekje zou kunnen zetten tegen iets van een haag ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:17

@ Blue_kim : De DB krijg je niet eens op je nek als er over je gebeld wordt en je hebt al 2 waarschuwingen staan, dus paarden zonder schuilstal achter een huis zullen ze zo snel niet voor komen aanrennen.... zo ja dan is er iets flink mis in hun beleid.

Gemeente zijn helaas zo streng, omdat er teveel mensen maar wat aanrommelen, helaas worden mensen die het wel netjes willen doen daar de dube van.

Beste is om bij de gemeente te gaan vragen wat de regels zijn mbt bouwen etc op het stuk grond waar je zit. En dan niet wat geklets maar zwart op wit een document waar officieel in staat beschreven wat wel en wat niet is toegestaan. Mondeling zeggen ze namelijk al snel overal nee op! En als er wel iets mag zeggen ze dat niet uit zichzelf.