Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
GamblersCup schreef:Strokorrel wordt door zo'n paard ook gegeten, misschien nog wel meer (ziet eruit en voelt als brok).
Ik zou het vlas niet gaan mengen. Weet je wat een bende dat wordt?! Om dan nog goed uit te mesten, succes.
Edit: om nou te gaan aanmodderen en voor jezelf hoopjes vlas te gaan "bewaren" in hoeken en onder voerbakken... gewoon simpel werkt super: 1 keer in de week de plasplek eruit, daar gewoon weer los vlas overheen harken, zodat het vlas in de boy weer gelijkmatig verdeeld is. En dan een nieuwe baal eroverheen verdelen.

Jeanine84 schreef:Irisj aangezien je paard het vlas eet krijgt ze wel genoeg ruwvoer? Die van mij staat op stro, mest iedere dag en hij krijgt zoveel hooi (en weidegang) dat ie zijn stro niet eens aanraakt
Irisj schreef:Jeanine84 schreef:Irisj aangezien je paard het vlas eet krijgt ze wel genoeg ruwvoer? Die van mij staat op stro, mest iedere dag en hij krijgt zoveel hooi (en weidegang) dat ie zijn stro niet eens aanraakt
De eigenaar van de stal heeft bedacht dat ze nu 's avonds geen hooi meer nodig hebben omdat ze de hele dag op de wei staan, en ze een eiwit overschot hebben.
of dit zo goed is vraag ik mij ook af, want die van mij moet gewoon de hele dag wat te eten hebben.
Het idee met water zou ik wel eens kunnen proberen, lijkt me wel erg handig
Marion71 schreef:Ff nuanceren; dat ligt er wel aan hoe laat ze op stal komen. Bij mij krijgen ze ook geen hooi meer 's avonds als ze om 21.00/21.30 uur volgevreten op stal komen. Niet vanwege het eiwit, da's idd het grootste gezever, maar omdat ze anders gewoon baggervet worden.
Ontopic: sommige paarden zijn gewoon de grootste smeerzakken die je kunt bedenken. Mss is er wel een oorzaak aan te wijzen. Drinkt hij bijv. erg veel en is daarom zijn stal nat? Hutselt hij alles door elkaar (ik heb goede ervaring met combi stro-vlas of stro-krullen)? Of krijgt hij gewoon te weinig te eten? Tegen een echte smeerzak helpt eigenlijk niks. Of toch wel: 24/7 weidegang.
maar om deze reden zou ik echt vertrekken als jouw ph hieraan niet wil meewerken. Marion71 schreef:Vanaf 6 uur tot de volgende morgen niks is idd veel te lang.![]()
Een paard en in het bijzonder z'n maag is erop gemaakt om 12 tot 14 uur verdeeld over de dag te eten. Als wij niet eten, maakt onze maag geen maagsappen aan. Bij paarden is dat niet zo, de maag produceert de hele dag maagsappen om voedsel te verteren. Als er geen voedsel is om te verteren, tasten die sappen de maagwand aan.
Je paard hoeft geen honger te hebben om vlas te eten, maar zou heel goed maagpijn kunnen hebben. Door weer voedsel, al is het dan vlas, in z'n maag te hebben, stopt dat pijnlijke gevoel. Dit is bijv. ook de reden waarom paarden vaak luchtzuigen. Het risico van vlas eten is groot; op korte termijn een verstopping agv vlas (en die is vele malen erger dan van stro). Op langere termijn een maagzweer.
Volgens onderzoek heeft meer dan de helft van de paarden in NL maagklachten (in meer of mindere mate). Bij de renpaarden ligt dat aantal nog veel hoger agv weinig ruwvoer, veel brok.
Regel een hooironde 's avonds. Niet alleen voor je eigen paard, maar ook voor de anderen. Voor hun is het nl. net zo slecht als voor jouw paard. Ik ben niet zo'n voorstander van verhuizen (ben zelf ph),maar om deze reden zou ik echt vertrekken als jouw ph hieraan niet wil meewerken.