Dramastal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:39

Papiersnippers?
Dit las ik laatst in een blad; het is zeer geschikt voor paarden met een stofallergie, neemt heel goed op en het is milieuvriendelijk.

Heb even het blad erbij gehaald ('Horse', Summer 2010, 27 May-23 June):
Shredded paper is an excellent dust-free, environmentally friendly bedding. It usually comes in long strips or shorter flakes, although with the strips it's harder to separate the muck from the bedding. It can also be heavy to handle as paper is very absorbent, but this does mean that it's great for soaking up urine. As paper breaks down quickly, disposing of your muck heap shouldn't be a problem. Other types of bedding to consider are shavings, hemp, flax and rapeseed, all of which offer reduced dust alternatives to traditional straw.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:40

Irisj aangezien je paard het vlas eet krijgt ze wel genoeg ruwvoer? Die van mij staat op stro, mest iedere dag en hij krijgt zoveel hooi (en weidegang) dat ie zijn stro niet eens aanraakt :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:44

ik heb het zo een tijdje gedaan en had geen problemen, maar mijn paard schraapt niet ofzo.
ik kon anders mijn strostal ook niet droog houden. dus 1/2 baal vlas/week "ouder" stro erover, nieuw erop,en dagelijks alleen de mest eruit en 2x/week de natte plekken en opnieuw beginnen (dus 2x 1/4 baal)

edit: je hebt ook "chopped" stropellets voor paarden die denken dat het biks is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:46

GamblersCup schreef:
Strokorrel wordt door zo'n paard ook gegeten, misschien nog wel meer (ziet eruit en voelt als brok).

Ik zou het vlas niet gaan mengen. Weet je wat een bende dat wordt?! Om dan nog goed uit te mesten, succes. ;)

Edit: om nou te gaan aanmodderen en voor jezelf hoopjes vlas te gaan "bewaren" in hoeken en onder voerbakken... gewoon simpel werkt super: 1 keer in de week de plasplek eruit, daar gewoon weer los vlas overheen harken, zodat het vlas in de boy weer gelijkmatig verdeeld is. En dan een nieuwe baal eroverheen verdelen.

Mengen heb ik inderdaad ook geen goede ervaringen mee.. wordt het naar mijn idee veel sneller vies van.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:47

Het uitmesten gaat dan ook niet meer zo snel en makkelijk.

petitparis

Re: Dramastal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:49

misschien had ik gewoon geluk met mijn paard, want bij mijn vriendin lukt het ook niet. 't vlas zit overal behalve onderin.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:50

Dan doet ze iets niet goed.

Ik ken zoveel mensen inmiddels die hun paard op vlas hebben staan. En dat zijn ook allemaal heel verschillende paarden. En dat gaat gewoon allemaal goed, zolang je het "systeem" maar aanhoud.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:53

ik had het over vlas onder een strolaag ;)

maar zowieso voor een paard dat schraapt tot de de beton voor meer dan 50% zichtbaar is, is elke bodebedekking een ramp

laurakusjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:55

hallo,

ik heb mijn paard op hennep staan.
dat werkt echt super goed, en het ruikt ook nog eens lekker <3
de prijs is 7 euro per pak, het is niet goedkoop ,maar het werkt super !!\
Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Gr. Laura

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:24

petitparis schreef:
ik had het over vlas onder een strolaag ;)

Oh, sorry :o :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:27

@ Laura je bedoelt dat Aubiose-spul? Dat schijnt idd erg goed te zijn. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:53

De Hitmatrassen komen op zo'n 450 euro per mat.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:49

Je zou ook eventueel azijn over het vlas kunnen sprenkelen tegen het opeten.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 17:07

Jeanine84 schreef:
Irisj aangezien je paard het vlas eet krijgt ze wel genoeg ruwvoer? Die van mij staat op stro, mest iedere dag en hij krijgt zoveel hooi (en weidegang) dat ie zijn stro niet eens aanraakt :n

De eigenaar van de stal heeft bedacht dat ze nu 's avonds geen hooi meer nodig hebben omdat ze de hele dag op de wei staan, en ze een eiwit overschot hebben.
of dit zo goed is vraag ik mij ook af, want die van mij moet gewoon de hele dag wat te eten hebben.

Het idee met water zou ik wel eens kunnen proberen, lijkt me wel erg handig

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:06

Irisj schreef:
Jeanine84 schreef:

De eigenaar van de stal heeft bedacht dat ze nu 's avonds geen hooi meer nodig hebben omdat ze de hele dag op de wei staan, en ze een eiwit overschot hebben.
of dit zo goed is vraag ik mij ook af, want die van mij moet gewoon de hele dag wat te eten hebben.

Het idee met water zou ik wel eens kunnen proberen, lijkt me wel erg handig

Paarden horen eigenlijk de hele dag te kunnen eten, als je hooi voert 's avonds lijkt het mij sterk dat ze ergens last van krijgen. Als zij het niet wil zou je misschien kunnen overwegen om er baaltjes bij te kopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:45

's nachts geen hooi omdat ze een eiwit overschot hebben!?!?!

wat is dit voor zever! een paard z'n spijsvertering is erop gemaakt om gedurende de hele dag kleine beetjes te eten. Deze redenering is bijna even erg dan zeggen ik geef 4x 2kg krachtvoer en verder niks want er zit voldoende voedingsstoffen en energie in...
ofwel een minder vette weide of voor de nacht armer hooi of desnoods een beetje stro, maar alleszins iets om op te knabbelen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:49

Ff nuanceren; dat ligt er wel aan hoe laat ze op stal komen. Bij mij krijgen ze ook geen hooi meer 's avonds als ze om 21.00/21.30 uur volgevreten op stal komen. Niet vanwege het eiwit, da's idd het grootste gezever, maar omdat ze anders gewoon baggervet worden.

Ontopic: sommige paarden zijn gewoon de grootste smeerzakken die je kunt bedenken. Mss is er wel een oorzaak aan te wijzen. Drinkt hij bijv. erg veel en is daarom zijn stal nat? Hutselt hij alles door elkaar (ik heb goede ervaring met combi stro-vlas of stro-krullen)? Of krijgt hij gewoon te weinig te eten? Tegen een echte smeerzak helpt eigenlijk niks. Of toch wel: 24/7 weidegang.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 07:48

Marion71 schreef:
Ff nuanceren; dat ligt er wel aan hoe laat ze op stal komen. Bij mij krijgen ze ook geen hooi meer 's avonds als ze om 21.00/21.30 uur volgevreten op stal komen. Niet vanwege het eiwit, da's idd het grootste gezever, maar omdat ze anders gewoon baggervet worden.

Ontopic: sommige paarden zijn gewoon de grootste smeerzakken die je kunt bedenken. Mss is er wel een oorzaak aan te wijzen. Drinkt hij bijv. erg veel en is daarom zijn stal nat? Hutselt hij alles door elkaar (ik heb goede ervaring met combi stro-vlas of stro-krullen)? Of krijgt hij gewoon te weinig te eten? Tegen een echte smeerzak helpt eigenlijk niks. Of toch wel: 24/7 weidegang.

Ze gaan rond 6 uur naar binnen, maar 's avonds zet ik mijn paard ook altijd nog even buiten, na het rijden of gewoon nog een uurtje. Het drinken valt volgens mij wel mee. Niet overdreven veel. Ze loopt wel overal door heen, husselt alles door elkaar.. Zodra de voerbak opengaat begint ze ook te schrapen. 24/7 weidegang is bij mij niet een optie aangezien er 's nachts niet zo heel leuk volk rond loopt (ons duivenhok is ook al gejat, terwijl we de hele grond omheind hebben)

Over het hooi ga ik wel even overleggen. Heb het gevoel dat als ze 's avonds geen hooi krijgt ze alleen maar meer uit de stal gaat eten.

viefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:33

zoek een stal waar het beter geregeld is zou mijn advies zijn...
en inderdaad 24/7 naar buiten, en dit hoeft niet op het gras te zijn...kan ook in een paddock met een schuilstal...en dan hooi voeren...ik merk dat mijn paardje dan minder op stal zijn behoeften komt doen, en ik gebruik ook vlas op stal, schep er alleeen de drollen uit als die er al in liggen...en doe er verder niks aan...af en toe recht harken als de kippen de boel weer eens omgespit hebben...

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:41

Als ze zoveel stalbedding eet dan zou ik haar zeker 's avonds hooi geven! Je paard geeft duidelijk aan dat ze daar behoefte aan heeft.
Hopelijk wil de staleigenaar meewerken en anders toch op zoek naar een andere stal?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:32

Vanaf 6 uur tot de volgende morgen niks is idd veel te lang. |(

Een paard en in het bijzonder z'n maag is erop gemaakt om 12 tot 14 uur verdeeld over de dag te eten. Als wij niet eten, maakt onze maag geen maagsappen aan. Bij paarden is dat niet zo, de maag produceert de hele dag maagsappen om voedsel te verteren. Als er geen voedsel is om te verteren, tasten die sappen de maagwand aan.

Je paard hoeft geen honger te hebben om vlas te eten, maar zou heel goed maagpijn kunnen hebben. Door weer voedsel, al is het dan vlas, in z'n maag te hebben, stopt dat pijnlijke gevoel. Dit is bijv. ook de reden waarom paarden vaak luchtzuigen. Het risico van vlas eten is groot; op korte termijn een verstopping agv vlas (en die is vele malen erger dan van stro). Op langere termijn een maagzweer.

Volgens onderzoek heeft meer dan de helft van de paarden in NL maagklachten (in meer of mindere mate). Bij de renpaarden ligt dat aantal nog veel hoger agv weinig ruwvoer, veel brok.

Regel een hooironde 's avonds. Niet alleen voor je eigen paard, maar ook voor de anderen. Voor hun is het nl. net zo slecht als voor jouw paard. Ik ben niet zo'n voorstander van verhuizen (ben zelf ph), :o maar om deze reden zou ik echt vertrekken als jouw ph hieraan niet wil meewerken.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 07:04

Marion71 schreef:
Vanaf 6 uur tot de volgende morgen niks is idd veel te lang. |(

Een paard en in het bijzonder z'n maag is erop gemaakt om 12 tot 14 uur verdeeld over de dag te eten. Als wij niet eten, maakt onze maag geen maagsappen aan. Bij paarden is dat niet zo, de maag produceert de hele dag maagsappen om voedsel te verteren. Als er geen voedsel is om te verteren, tasten die sappen de maagwand aan.

Je paard hoeft geen honger te hebben om vlas te eten, maar zou heel goed maagpijn kunnen hebben. Door weer voedsel, al is het dan vlas, in z'n maag te hebben, stopt dat pijnlijke gevoel. Dit is bijv. ook de reden waarom paarden vaak luchtzuigen. Het risico van vlas eten is groot; op korte termijn een verstopping agv vlas (en die is vele malen erger dan van stro). Op langere termijn een maagzweer.

Volgens onderzoek heeft meer dan de helft van de paarden in NL maagklachten (in meer of mindere mate). Bij de renpaarden ligt dat aantal nog veel hoger agv weinig ruwvoer, veel brok.

Regel een hooironde 's avonds. Niet alleen voor je eigen paard, maar ook voor de anderen. Voor hun is het nl. net zo slecht als voor jouw paard. Ik ben niet zo'n voorstander van verhuizen (ben zelf ph), :o maar om deze reden zou ik echt vertrekken als jouw ph hieraan niet wil meewerken.

Heb het gisteren even nagevraagd, ik sta hier nu iets meer dan een half jaar, maar hij geeft aan dat hij ze nooit hooi voert tot en met september. Inmiddels heeft 1 paard hoefbevangenheid, die krijgt van zijn eigen eigenaar een paar plukjes hooi.

Ik denk dat ik stro erbij ga kopen wat ik dan over het vlas heen gooi, zodat ze wat te knabbelen heeft.
De eigenaar van de stal geeft aan dat hij geen hooi geeft deze maanden omdat ze anders zo rond als een tonnetje worden, omdat erg hoog gras hebben in de weide.

Maar bedankt voor alle reacties trouwens:)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:15

Ik zou toch eerder hooi kopen om te knabbelen.. heb liever dat ze wat ronder worden dan dat ze koliek krijgen van stro eten!

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:43

Marion71 heeft helemaal gelijk. En als ze veel eet is alleen stro echt riskant.
Als de stalhouder echt niet wil meewerken om het voor je paard te verbeteren kun je dan niet zelf (voldoende!) hooi geven?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:53

Stro is helemaal niet slecht hoor, tenzij ze er heel veel van eten. Bij mij krijgen ze ook altijd allemaal stro om te knabbelen. Ik kies wel altijd voor tarwestro. Stro bevat veel ruwe celstof en weinig voedingstoffen. Veel kauwen en ze worden er veel minder dik van dan van hooi. Als je een plakje helemaal uitstrooit, hebben ze ook lekker lang wat te doen. Druk zijn met het lekkerste sprietje opzoeken, houdt ze lekker lang bezig.
Vlas eten daarentegen kan akelige verstoppingen veroorzaken. Veel gevaarlijker dan verstoppingen van stro. Van oud hooi, dat ook weinig voedingstoffen bevat, ben ik geen voorstander. Dat bevat juist vaak veel stof of wel schimmel, niet echt best voor de luchtwegen.