Hoe verhuis van stal goed voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:05

Wanneeer ga je verhuizen ?

laat je even weten hoe het gegaan is haha

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:13

haha, met mijn toen nog hengst was het verschrikkelijk!
Ik was de rust zelf,trailer op en gaan! dat ging prima.
maar toen we het erf van dee nieuwe stal opreden en de auto uitzette, vloog hij allen kanten op in de trailer! stalbaas heeft hem eruit gehaald en in een afgesloten binnenbak gezet.
Ik ondertussen de stal klaarmaken en hem later wat laten rennen, beetje energie eruit gooien.
Toen ff op stal gezet en ben k even naar huis gegaan.

later die avond kwam ik weer, was meneer al ontsnappingspogngen aan het doen.
hij had al vast gezeten inhet kijk luikje want hij wou er doorheen springen!
allemachig,wat een hel was dat :o

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:27

Een verhuizing is voor paarden een hele grote stap. Een paar tips om 'm te helpen:
Zet je paard na direct aankomst een tijdje alleen los in een paddock o.i.d., zodat hij op z'n gemak rond kan kijken en evt. uitrazen.
Paarden zijn gewoontedieren, dus hanteer zo veel mogelijk hetzelfde patroon van voeren en activiteiten als op de vorige stal.
Ga - zodra je paard een beetje tot rust gekomen is, dus bijv. de 2e dag - het hele terrein over en laat hem overal uitgebreid rondkijken en ruiken. Herhaal dit de eerste weken een paar keer.
Neem de tijd om je paard te laten wennen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:33

Biies schreef:
Wanneeer ga je verhuizen ?

laat je even weten hoe het gegaan is haha

Ik moet mijn huidge stal 2 maanden op voorhand opzeggen, dus het zal midden augustus worden, en natuurlijk zal ik een verslagje uitbrengen :D

Enamorado

Re: Hoe verhuis van stal goed voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 06:59

Ik heb tussendoor ook even een vraagje mbt verhuizing.

Mijn paard is gister verhuisd. Maar bij mij is het net even wat anders. Vandaar ook de vraag.

Mijn paard heeft bijna 2 jaar alleen gestaan op zijn vorige stal.
Hij stond op een pensionstal en stond alleen in de wei. (paarden hadden daar priveweilanden)

die van mij is gister verhuisd en staat nu in een groep van ongeveer 10 ruinen.

Ik rij geen wedstrijden en ben ongeveer 4 x in de week met hem bezig. longeren, beetje rijden, grondwerk etc.

Ik begreep van mijn vriendin dat het handiger is hem een 3 dagen in de groep te laten wennen voordat ik hem uit de kudde haal en aan de slag ga.
Omdat hij al een tijd niet meer gewend is om in een groep te staan.

Hoe denken jullie hier over?
Ik was van plan om gewoon elke dag een half uur in de wei te gaan zitten. beetje poetsen en kroelen. vrijdag ben ik de hele dag vrij en dan wilde ik rustig het werk weer oppakken.

Moet overigens zeggen dat ik nu al een heel ander paard heb.
Hij is super vrolijk op een goede manier. Ik zie zijn ogen stralen. iets dat ik lang niet gezien heb.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:13

Enamorado, als ik jouw verhaal lees denk ik alleen maar: hopelijk is het ons ook gegunt. Wat fijn dat het zo goed gaat! Het is al een poos geleden dat je je vraag hebt gesteld dus die is waarschijnlijk niet langer van toepassing? Hoe is het nog gegaan met de andere paarden?

Wat mezelf betreft: ik heb vorige week mijn stal opgezegd en normaal gezien verhuizen we in het weekend van eind deze maand :D De zenuwen slaan al toe en ik kan eigenlijk niet langer wachten, zou zo graag al spullen overbrengen :P .. Ik hou jullie wel op de hoogte, zoals beloofd!

Nu is er nog 1 klein dingetje, ze zijn de nieuwe stallen daar nog volop aan het bouwen en het lijkt erop dat die waarschijnlijk nog niet helemaal klaar zullen zijn tegen dat wij verhuizen. Er is echter wel nog 1 andere stal vrij in een andere gang, en die zou ik dan nemen totdat de nieuwe gang stallen klaar is. Zou dit vervelend zijn voor mijn paard, of maakt het niet uit, zolang de locatie maar dezelfde is?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:26

Als het echt zo'n streeskip is zou ik 'm denk ik niet in een gang zetten waar ze aan het bouwen zijn...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:32

Ik bedoelde eigenlijk meer of ik dan nog beter gewoon langer wacht totdat de stallen helemaal klaar zijn en hij definitief in ZIJN stal kan, of hem dan al in de andere gang zetten waar ze niet verbouwen?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:23

Shanelle schreef:
Enamorado, als ik jouw verhaal lees denk ik alleen maar: hopelijk is het ons ook gegunt. Wat fijn dat het zo goed gaat! Het is al een poos geleden dat je je vraag hebt gesteld dus die is waarschijnlijk niet langer van toepassing? Hoe is het nog gegaan met de andere paarden?

Wat mezelf betreft: ik heb vorige week mijn stal opgezegd en normaal gezien verhuizen we in het weekend van eind deze maand :D De zenuwen slaan al toe en ik kan eigenlijk niet langer wachten, zou zo graag al spullen overbrengen :P .. Ik hou jullie wel op de hoogte, zoals beloofd!

Nu is er nog 1 klein dingetje, ze zijn de nieuwe stallen daar nog volop aan het bouwen en het lijkt erop dat die waarschijnlijk nog niet helemaal klaar zullen zijn tegen dat wij verhuizen. Er is echter wel nog 1 andere stal vrij in een andere gang, en die zou ik dan nemen totdat de nieuwe gang stallen klaar is. Zou dit vervelend zijn voor mijn paard, of maakt het niet uit, zolang de locatie maar dezelfde is?

ik zou denk ik dan toch wachten tot het daar wat rustiger is als je zo'n stress kip hebt.
ik heb nog steeds een ander paard. vrolijk. voorwaarts en goed oplettend aan de longe.
veel minder kijkerig dan op de oude stal (hier is het notabene veel drukker en roemoeriger)
vorige week zelfs gelongeerd tussen de opstijgende luchtballonen notabene!!!

ik ga er dit weekend even op om te kijken wat er dan gebeurd.

oh ps nog een gouden tip.

na 1 week ben ik magnesium even gaan bijvoeren. ik merkte hier ook al heel snel verschil mee!
misschien handig om dit ook even tijdelijk aan die van jou te geven.
ik heb die van de groene os gekocht.
misschien ideetje om dit 1 week voor dat je gaat mee te beginnen (elke dag 1 schepje door het voer)
en hier even 2 of 3 weken mee door gaan als je verhuisd bent.....

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:44

:j daar had ik zelf ook al eens aan gedacht, ben alleen bang dat ik hem daar zo'n beetje mee drogeer dan :+

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:07

denk dat dat wel mee valt.
je haalt denk ik wat meer de scherpe kantjes er mee af....

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 23:03

Oelalalala .. Groot nieuws! De verhuis zal vrijdag al plaats vinden! Ik hou jullie op de hoogte :p

compaen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:07

Mijn paard staat dag en nacht op het lang en krijgt fruit en hooi op het land. ze wisselen regelmatig van weiland! zelf voer ik elke dag bix en muesli bij.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 20:57

Ziezo, paardlief staat veilig en wel op de nieuwe stek en tot hiertoe vind hij het er heel goed. Alles is natuurlijk nieuw, ook de buren :D maar het gaat echt goed en hij is heel kalm. Joepie!