Wat heb ik nog meer nodig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:02

Het gaat heus goed komen! Als TS nu het veulen alleen zou zetten zou dat pas echt vervelend zijn voor het dier.
Ik haal van de zomer ook onze jaarling terug, die is dan precies 6 maanden weggeweest in een veulengroep (uitstekend verzorgd overigens!) maar we hebben zelf de ruimte dus komt ze deze zomer terug bij haar moeder. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen. De ideale situatie lijkt altijd de beste, soms kies je voor iets dat daarna het beste is, nml. met soortgenoten in de wei.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:10

ik ken 2 verhalen van de opfok.

1e is t veulen van t paard van mijn zus.

die is naar een kleinere opfok gegaan met max 10 veulens in veschillende leeftijden.
deze stonden in groepen met daar bij oudere oma's en merrie's evt met veulens en ruinen bij.
hier door leren ze rangen en worden ze gecorigeerd door de oudere paarden.

weleens waar aan de andere kant van het land voor ons maar door de betrokenheid van de opfok kreeg ze elke weekend een mailtje over hoe het met het veulen ging en of ze geent of ontwormd moest worden en welk middel ze wilde geven.en soms ook wat foto's er bij.

als er iets bijzonders was werd ze gebeld en bij spoed(daar waren duidelijke afspraken over) eerst handelen en dan bellen.

dit is super geweest voor t veulen.

t ander verhaal is echt te droevig voor woorden.

dit veulen is echt op de dag dat t gebracht werd in de wei gezet en daarna er nooit uit gehaald niet ontwormd oid.

als de eigenaar wilde kijken moest ze bellen meestal kwam t niet uit...
na een paar keer geprobeerd een afspraak te maken met de opfok is ze dr heen gereden en ze schrok wat ze zag geen gras meer(vroege voorjaar) maar ook geen hooi/kuil oid te vinden in t land.
paarden onder de modder en geen droog stukje te vinden in t land.

ze heeft t veulen nu 2 jaar in een gemengde kudde staan en is weer helemaal opgebloeid.

dus opfok kan ideaal zijn maar dat is het echt niet altijd!

dit wetende heeft mijn instructeur zijn veulen 2 jaar terug bij 2 ruinen gezet een ouwetje van de manege en een shettie op leeftijd.

deze heren hebben de brutale tante echt hele goede manieren geleerd en is een super brave maar vrolijke dame.

dus ook dit kan goed gaan!!

ts doe wat je goed lijkt en volg je veulen goed hoe het met dr gaat en hoe ze het in de groep doet en dat kun je alleen doen door veel bij dr te zijn!!

en mocht je denken het gaat niet zo kan je dr altijd nog naar de opfok doen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:16

Anoniem schreef:
er is al opgenoemt wat je allemaal nodig hebt

en je wordt niet de grond ingeboord...
maar het is totaal niet goed om een veulen van 4 maanden bij paarden te zetten die ouder dan 4 jaar zijn
veulens hebben leeftijdsgenootjes nodig om mee te spelen, niet grote paarden....

Nogmaals..onzin!
Waar haal je dit eigenlijk vandaan? Ik heb ze op alle leef tijden op stal gehad, van 0 tot 40 jaar en ook zelf gefokt.
Mijn paarden zijn aan huis opgegroeid en hebben altijd tussen "oudere" paarden gestaan.
En geloof mij, daar ging het soms wild aan toe wat betreft spelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:18

Een veulen groeit het best op in een gemengde kudde maar heeft zeker leeftijdgenootjes nodig om mee te spelen en om op te groeien als een gezond, sociaal en handelbaar paard. Als je dat niet kan bieden moet je regelen dat je dat wel kan bieden, een alternatieve plek zoeken zoals een (kleinschalige) opfok of niet aan een veulen beginnen.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:49

Het klinkt natuurlijk ideaal een opfok met leeftijdgenoten maar als die niet voorhanden is dan is de beste keus daarna dat je het veulen in ieder geval bij soortgenoten plaatst. Waarschijnlijk zal ook het financiële plaatje meespelen. Als je de ruimte al bij huis hebt en je kunt het dier daar kwijt dan kan ik me wel voorstellen dat je daarvoor kiest. Ik doe hetzelfde, 6 maanden is het veulen straks weggeweest in een veulengroep maar nu halen we haar toch terug waar haar moeder en 2 shetlanders lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:53

Ik ben het helemaal eens met boven staande reactie van Janne.

Gemengde groepen zijn het ideaalst.
Dus meerdere veulens, jaarlingen en twee jarigen en dan nog twee volwassen paarden.
Dit geeft gelegenheid tot spelen zodat de banden en pezen zich kunnen ontwikkelen en wordt het jonge dier opgevoed door de oudere dieren als het te ver gaat.

Bij hengstveulens gaat dit niet altijd makkelijk omdat ze met een jaar vruchtbaar gaan worden en met een hengstige merrie in de groep lijkt dat niet handig.
Die kun je dan beter in een groep ruinen van verschillende leeftijden zetten.
Spelletjes zullen dan vaak wel wat ruiger zijn.

Verder heb je niet veel nodig.
Een halster, een touw en een hoevekrabber.
Als je het jonge dier voert kun je hem aan het halster mee nemen en je kunt hem tijdens het voeren betasten over z'n lichaam.
Is het voer op kun je even zijn hoeven controleren, even een algemene check-up houden en daarna lekker weer het land op.
Deze handelingen moeten niet te lang duren 15min. tot 20 min. is lang genoeg.
Een leeftijdsgenootje er bij is geen overbodige luxe want spelen is wel van belang.

mezeja

Re: Wat heb ik nog meer nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:12

Een ideaal plaatje zou dat kùnnen zijn! Maar TS geeft aan dat daar geen sprake van is, er is geen (goede) opfok in de buurt, dus kiest zij voor de oplossing het veulen te plaatsen met 5 ander pony's, paarden zodat ze zelf kan zien hoe het met haar veulen gaat. Er is ruimte, er zijn soortgenoten. Het lijkt me dat TS dit heel goed heeft overdacht allemaal.

Plaats je foto's als het veulen er is?

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:29

Ga voor jezelf eens terug naar de paarden die in het wild leven.
Daar lopen veulens uiteraard bij de moeder, maar ook tussen vele verschillende leeftijden.
Persoonlijk denk ik niet dat het kwaad kan om het veulen tussen oudere paarden te zetten.
Het gaat er hooguit wat serieuzer aan toe tussen oudere paarden t.o.v. veulens onderling

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:35

Ik vind het alleen maar een pluspunt als er een aantal oudere dieren bijlopen. Die voeden op, dat doet dat jonge grut niet bij elkaar. Die willen alleen maar spelen. Een ander veulentje is wel leuk voor je veulen.

Toen ik Hans als veulen kocht (shet van de markt) is hij gewoon thuis gebleven. Amber (toen 8) en Grietje (toen 7) hebben onwijs leuk met hem gespeeld, maar ze hebben hem ook zeker opgevoed en dat was wel nodig. Nu is het een onwijs leuk dier geworden, heel sociaal naar mens en dier. Tuurlijk was het leuker om een leeftijdsgenootje te hebben, maar dat was in mijn geval niet haalbaar. Hij heeft er niet mee geleden heb ik het idee.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:37

een kind zet je toch ook niet gelijk in groep 8? waarom moet een veulen dan gelijk volwassen worden? laat m nog kind zijn zo lang t kan.. als het 4 is moet het waarschijnlijk al hard genoeg werken..

ik vind het een beetje egoistich om voorjezelf te kiezen ipv voor het paard..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:40

Waarom is de ts egoistisch dan? Zo te lezen biedt ze het veulen alles wat het nodig heeft. lekker veel beweging en soortgenootjes. Het zijn dan geen veulens, maar is dat echt zo egoïstisch? Ik vind van niet, zeker als je de gedachtengang na gaat.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:59

denk dat voornamelijk het spelen schromelijk overschat wordt, zeker als het om een merrieveulen gaat. Die nemen een paar keer per dag een spurt en dat is het dan. Hengstveulens zijn veel meer in beweging en die willen ook graag stoeien. Maar het veulen van TS is een merrie. Als we hier nu eerst eens begonnen met de paarden die altijd alleen staan op een plekje met soortgenoten te krijgen, dan hebben we voorlopig nog werk genoeg. Veel plezier met je veulen, TS!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:12

Vindt het toch erg hoor.. TS begint dit topic omdat ze enkel een reltopic vondt en nu krijgt ze allerlei commentaar waar ze helemaal niet achter vraagt.

Even terug on-topic: ik denk dat je al de meest nodige dingen zoals halster, speelgoedje, borstels, spullen in geval van nood ect al hebt. Je zal zelf wel snel merken wat je nog nodig hebt en dan ga je dat gewoon snel kopen:D Veel plezier!!

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:57

Haj allemaal,

Sorry dat ik nu pas weer reageer, had geen internet meer gister :(
ik heb met veel interesse jullie reacties gelezen en schrok eigenlijk van
het vuur wat ik over me heen kreeg. Toch zitten er mensen tussen die
mijn punten hebben overwogen ( geen goede opfok, soortgenoten op de wei)
en tot de conclusie gekomen zijn dat ik het goed heb overdacht.
Ik wil iedereen zeggen dat ik zeker heb overdach hoe ik het allemaal ga doen
en ik geloof niet dat mijn veulen ongelukkig wordt als ik haar bij de andere op de wei zet.

ik plaats foto's als ze hier is!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:14

Misschien een soort ehbo kistje. Mocht er iets gebeuren. Acederm om een wondje te ontsmetten. Een thermometer als je denkt dat ze koorts heeft. Het zijn maar kleine dingetjes en je kan natuurlijk ook de DA bellen, maar ik vindt het zelf handig om bij de hand te hebben.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:16

@ girlgamer, in mn begin post staat dat ik al een ehbo kist vol met dingetjes heb, betadine zalf, acederm, thermometer, gamgee, watten, gaatjes, windsels.. toch bedankt voor het mee denken!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:19

't is bewezen dat veulens die opgroeien tussen veel volwassen paarden beter leren en minder agressief zijn :)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:25

gelukkig heb ik iemand al zien reageren met dat een gemenge groep het meest ideaal zou zijn!

Als je 10 kinderen in een klas zet en ze het 6 maanden later uit laat zoeken leren ze alleen de manieren die ze zelf bedenken.

In het wild staan ze toch ook met alle leeftijden door elkaar? En voor zover ik weet is dat zeker tot 2 jaar wel. (in het geval van de hengsten)

Ze kunnen met elkaar spelen en coordinatie van elkaar krijgen, maar dat kan ook door te spelen met een shetlander of een 4 jarige...

Iig denk ik dat het wel goed gaat komen. :) succes ermee!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:34

misschien een dekentje als het heel slecht weer word,
je weet het maar nooit in nederland :+

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:05

Maritje1991 schreef:
een kind zet je toch ook niet gelijk in groep 8? waarom moet een veulen dan gelijk volwassen worden? laat m nog kind zijn zo lang t kan.. als het 4 is moet het waarschijnlijk al hard genoeg werken..

ik vind het een beetje egoistich om voorjezelf te kiezen ipv voor het paard..

Een kind groeit toch ook op in een gezin en word opgevoed door zijn papa en mama die veel ouder zijn? En misschien nog een zusje of broertje dat ouder is?

En zoals hier later ook word gereageerd: als je een hele klas met kinderen zonder leraar of volwassene hun gang laat gaan, krijg je ook een grote ongeorganiseerde bende!

TS: ik denk dat jij een prima plek te bieden hebt voor dit dier en dat je ook aan veel dingen hebt gedacht, volgens mij ben je goed voorbereid!
Weet niet of ik eroverheen gelezen heb (anders sorry daarvoor) maar is het veulen een merrie? Denk het haast wel eigenlijk.
Merries zijn over het algemeen inderdaad rustiger qua speelgedrag en behoeftes dan hengsten. Denk dat het alleen maar goed is dat er ook oudjes tussen staan, voor de opvoeding. En de 4 jarige is ook nog jong zat, zal heus nog wel zin hebben in een actief spelletje!
Succes ermee in ieder geval! Alles is al genoemd denk ik, maar indd voorzorgsmaatregelen met prikpaaltjes en draad, mocht je ze toch uit elkaar moeten halen wanneer het niet gelijk gaat. Maar volgens mij moet dat wel goed komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:10

xXEviIXx schreef:
misschien een dekentje als het heel slecht weer word,
je weet het maar nooit in nederland :+

Als een paard gezond is en voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft dan is een deken niet nodig. Zonder deken opgroeien zorgt alleen maar voor een betere weerstand. Al heb ik thuis wel een zweetdeken liggen, die was wel handig toen Hans als jaarling griep had terwijl het buiten vroor en sneeuwde.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 20:12

@ ellie, Veulen is inderdaad een merrie.

ooh jongens ik kan bijna niet wachten!! Het is zo spannend!!

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:52

Ik wens je heel veel plezier met je veulen!! Laat je ons wel foto's zien nadat je haar hebt gekregen! Ik ben wel erg benieuwd geworden!
En vertrouw bovenal op jezelf! Je bent goed bezig en egoïstisch? Nee hoor, ga vooral genieten meid!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:52

wat kunnen sommige mensen zich hier verschrikkelijk aanstellen!!! bah.

TS ik denk dat dit een goede situatie is voor je nieuwe veulen. lekker doen.
volgens mij heb je alles al gehoord van wat je nodig zou kunnen hebben.