Individuele boxen of groepsstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke vorm van huisvesting zou jij kiezen?

Individuele boxen
22 (46%)
Groepsstal
19 (40%)
Overig, namelijk...
6 (12%)

Totaal aantal stemmen: 47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:50

Ik ga even kijken of ik kan uitleggen hoe onze hokken gesplitst kunnen worden. Eigenlijk hebben wij twee grote stallen voor alle beesten, 1 gedeelte van 30 x ongeveer 5 m en een gedeelte van 60 x ongeveer5 meter. Om de vijftien meter is er een hek in de breedte met schanieren aan de kant van de muur. Nu is de grote stal compleet open en kun je de hele 60 meter door lopen. Dan zijn alle hekken plat tegen de muur en daar vast gezet. Stel dat we weer hokken van 15 meter willen dan 'klappen' we de hekken uit. Maken ze dus los van de muur aan één kant, draaien ze om de schanieren heen en zetten het hek aan de over kant vast. Nu hebben wij veel ruimte, weet niet hoe het lukt als de verhoudingen anders liggen.

Heb ook wel eens gezien dat er meerdere boxen waren, maar dat de tussenwanden tussen deze boxen net zo'n schuifdeur hadden normaal aan de voorkant. Daar hadden ze dan twee boxen van drie x drie, maar als je de deur open deed konden de paarden beide boxen gebruiken. Moet je wel zeker weten dat ze elkaar niet klem zetten in de smalle doorgang.

Het voeren hoeft imo nooit zo'n heel groot probleem te zijn. Meestal als er veel hooi op meerdere plaatsten wordt gegeven, de paarden zijn elkaar gewend en hebben de ruimte gaat dat wel goed. Krachtvoer hoeft niet altijd goed te gaan, maar kan imo opgelost worden door ze even uit elkaar te halen. Voor mij zou dat geen reden zijn om de groepsstal op te heffen. (aangezien het hier om twee, max. drie paarden gaat)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:22

tamary schreef:
Ik zou een inloopstal kiezen waar ik bv met een paar balken boxen in kan maken mocht dat nodig zijn.

Zo gaan wij het ook doen in onze nieuw te bouwen stal. een grote inloopstal van ongeveer 7 bij 7 waar ik 2, 3 of 4 boxen van kan maken door er balken of halve wanden tussen te plaatsen, en nog 2 losse boxen er tegenover voor als er een paard apart moet staan.

Als de paarden goed met elkaar op kunnen schieten hebben ze in een groepsstal veel meer ruimte en contactmogelijkheden en ze kunnen nog steeds vrij in en uit lopen (bij mij dan) in een individuele stal staan ze opgesloten, tenzij je er ook nog individuele uitloopjes aan vast maakt. Voor een paard met speciaal dieet is een aparte stal wel zo makkelijk. Dan kun je bijvoorbeeld extra voeren of juist minder. Dat is een probleem waar ik regelmatig tegenaan loop met de paarden hier. Mijn pony kan in de winter wel wat extra's gebruiken, maar die krijgt daar de kans niet voor omdat de anderen, die al te dik zijn, alles gelijk opeten zodat wanneer hij weer trek begint te krijgen er niets meer ligt... Met een eigen stal kan hij op zijn eigen tijd en in eigen tempo eten.
Alternatief is zo'n individueel chipgestuurde (ruw)voermachine.