Wat vind jij? Staart/Oren opscheren voor wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij op voor de wedstrijden?

Ja, Volledig
6 (6%)
Ja, Alleen de oren
18 (19%)
Ja, Alleen de staart
2 (2%)
Nee, knip enkel uitstekende plukjes weg
56 (59%)
Nee
12 (12%)

Totaal aantal stemmen: 94

Mirel

Re: Wat vind jij? Staart/Oren opscheren voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:18

Ik knip of scheer niets bij mijn paard.
De haren groeien niet voor niets, hij staat 24/7 buiten dus hij heeft al het haar nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:15

Je kunt ook netjes voor de dag komen door alleen de uitstekende haren uit de oren weg te knippen. De staart pluis ik uit, maar ik scheer niks weg. De oren scheer ik ook niet uit, want dat haar zit er niet voor niks neem ik aan. Ik mis trouwens de optie van de snorharen nog. Er zijn ook mensen die die wegscheren, dat vind ik helemaal niet kunnen, want die haren zijn toch een stukje bescherming voor het paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:55

De snorharen scheer ik ook niet inderdaad, de hele lange knip ik wel een stukje weg, maar ze zijn nog niet heel kort, dus kan geen kwaad denk ik.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:12

De tastharen (of snorharen zoals ze hier worden genoemd :)) ) scheer ik niet helemaal af. Ik zorg dat er 1 tot 2 cm overblijft. Echt lange tastharen vind ik er onverzorgd uit zien. Maar dan heb ik het over tastharen die wel haast 10 cm meten.

En de voeten scheren wij ook op. Want van die plukken aan de benen, maakt het geheel al gauw rommelig. Let wel, ik heb het over de wedstrijdpaarden. Onze merrie die nu een seizoen lang van haar veulen mag genieten poetsen we alleen, maar scheren we niet op ;) Dat komt straks weer, als ik weer mobiel ben en het veulentje afgespeend.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:26

Ik scheer mijn paard zijn staart en kootholtes op voor een wedstrijd. De oren scheer ik alleen de uitsteeksels af, dus niet helemaal uitscheren. Dan doe ik zo omdat ik het ten eerste niet mooi vind en ten 2e omdat ik het toch belangerijk vind voor het vuil en water en degelijke uit de oren te houden. Ook tastharen aan de snuit laat ik zitten. Toen ik mijn paard net kreeg had hij dat wel geschoren en steeds stote hij zijn neus als hij die in zijn voerbak stak. Dat vind ik niet nodig alleen omdat het netter zou staan, dus die blijven lekker zitten!

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:31

ik knip alleen de uitstekende plukjes uit de oren weg en de staart knip ik recht af . De tastharen aan zijn neus knip ik ook wel een beetje netjes maar niet hele erg kort.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:13

Ieder voor zich hoor maar ben van mening dat een paard een paard is en ze zijn op z'n mooist als er zo weinig mogelijk aan geknipt/geschoren wordt. Gewoon een paard en geen opgetut paard maar goed meningen verschillen.

Tja over de tastharen. Vraag me echt af of een jury zulke goede ogen heeft en je daarop zou afkeuren(minder punten geven).
Daarbij horen de tastharen bij het paard en laten we het wel een beetje paard houden hé.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:59

Ik deed de staart nooit opscheren. Dat vind ik zo lelijk! (en mijn paard is panisch voor scheren) de oren hetzelfde verhaal. Als de oren kaal zijn lijken ze helemaal groot en 2 speerpunten. Ik knipte alleen de uitstekende plukjes.
Vind wollige oortjes zo schattig. <3

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:46

Alleen de uitstekende plukjes.

viefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:20

Ik doe het helemaal niet, geen wedstrijden, geen gescheer, geen gepluk of geknip aan mijn dieren...
ik hou van ze zoals ze zijn, met veel manen en staart en sokken etc.
zo natuurlijk mogelijk, ze hebben het volgens mij ook niet voor niks zo gemaakt in de natuur.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:20

Er is hier nog niet zo lang geleden een hele discussietopic over geweest.

Maar ik scheer alles: Oren, derde oor, tastharen, baard, staart en sokken. En waarom? Omdat ik het mooi vind, heb niet het idee dat mijn paarden er last van hebben. Doe het overigens bij alle sportpaarden, dus ook bij de jonge paarden die nog niet op wedstrijd gaan, kunnen ze alvast wennen aan het scheren.