Paard is panisch voor vliegenspray

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Paard is panisch voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:59

@Kynshiri
Het klopt dat het bij veel paarden te trainen is.... helaas bij die van mij niet.
1x sprayen en zij trekt alles los wat vast zit. En dan hoeft ze maar weer een spuitbus/sprayer te zien en dan is het al mis.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:03

dat is zever, sorry... dat hangt er gewoon vanaf hoe gedreven je bent om dit rustig aan te leren. steek hier bewust wat uren in en je paard kan dit wel... de ene is gevoeliger en paniekeriger dan de ander, ok, maar dan nog kan je het trainen.
in jouw geval zou ik starten met het laten zien van de sprayfles en belonen als hij even stil houdt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:05

@Kunshiri
Kom maar proberen hoor, zij is al mee geweest op cursus en daar lukte het zelfs niet!!

Het is ook het enige waar ze echt bang voor is, slingers/ballonnen/skippyballen/zeil/rookbom allemaal geen probleem alleen die "domme" sprayfles blijft levensbedreigend.

En echt ik ben er echt wel langer mee bezig geweest dan 1 weekje oefenen!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:06

als het echt niet lukt gel of geconcentreerd product op een doekje doen en zo inwrijven.

mijn paard vind sprayen op zich niet erg (ontklitter of alu-spray op wondjes) maar oh wee als ze de geur van vliegen/dazenspray ruikt.
ik zet haar gewoon buiten en hou haar vast bij het halster en laat haar gewoon rondjes draaien. Als ze stopt stop ik ook even met sprayen (om te veranderen van kant }> )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:08

dat potje met sponsje is superspul!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:09

edit: ik ben ermee gestopt omdat ik (na rustig na te denken) geen probleem van hoefde te maken.
Ook omdat ze mij niet meer begon te vertrouwen met andere dingen bv mijn rits van mijn jas opendoen... dan sprong ze al panisch weg.
Ik heb het nu gewoon geaccepteerd... geen spuitbussen bij mijn paard.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:51

Ik heb ooit een keer een lege spuitbus gevuld met water en ben ik gaan sprayen, geen van de paarden die ik rij zijn er nog bang voor.
een spray is toch altijd het effectiefste

Michelle24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:58

Dat probleem heb ik dus ook, naja ik er gewoon met me stomme kop achteraan rennen. strapt ie die spray uit me hand :(. Naja best wel lochies hihi. maar gewoon even rustig aaien en belonen werkt ook wel. of op een sponsje doen zoals meerderen al zeggen. maar mijn paardje loopt dan al los in de wei maar om hem dan op een poetsplaats vast te maken en dan te spuiten vind ik dan wel een beetje gevaarlijk we willen natuurlijk geen ongelukken krijgen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 02:00

die van mij vind het ook eng.nou dat kan dus spray ik het op een natte spons en wrijf hem daarmee in.
klaar :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:57

Als ik de hals van mijn paard inspray helpt het als ik met mijn eigen hoofd tussen het hoofd van mijn paard en de het te bespuiten stuk hals ga staan.
Paard denk dan, die spray pakt eerst mijn baasje en dan mij :D dus zal het wel even ok zijn en hij is dan niet zo bang meer 8-)

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:27

Ik gebruik gel, werkt perfect!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:32

Ik zou het wel proberen te oefenen. Een iemand die het paard vasthoudt en probeert te kalmeren, de ander die probeert te sprayen.
Begin met een keer sprayen, als ze braaf is uitgebreid belonen en verder eventjes zo'n gel of iets gebruiken.
Volgende keer spray je 2x, de keer erna 3-4x. Zolang dat ze het niet eng meer vindt. Probeer hierbij het moment te voorkomen dat ze in paniek raakt.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:34

Mijn merrie wilde er eerst ook niets van weten en kwam ook omhoog. Toen geregeld spuit geluiden gemaakt tijdens borstelen.......vond me man erg lachwekkend natuurlijk. werkte uiteindelijk wel. Toen langzaam aan tijdens borstelen iets sprayen. Nu vind ze het nog steeds eng maar gaat al veel beter.
Eerst geluid maken en dan over laten nemen door de flesspray.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:36

Ik zou het hem toch proberen te leren, het is toch gewoon een kwestie van gewenning.
en stel dat hij een wond heeft, is het toch wel makkelijk dat je ontsmettingsspul erop kan spuiten...

Wat ik deed was het touw wel door de ring halen maar niet vastzetten, doe ik trouwens bijna altijd. Paard denkt vaak dan al gewoon dat ie vaststaat. Maar als hij dan trekt, hangt hij zichzelf tenminste niet half op, want vaak verschieten ze, merken ze ineens dat ze niet wegkunnen en worden daar panisch van.

Ga ook vooral niet op een afstandje in de lucht staan spuiten van: zie helemaal niets eng blabla want echt zo maak je ze 9 vd 10 x alleen maar banger. Ze hebben vaak al snel door dat je iets gaat doen wat zij niet leuk vinden, dus bij mij was het meestal zo dat ik in 1x die bus tegen hen opdrukte. Gewoon over de nek en buik wrijven met de bus tot ze door hebben dat die bus mss wel helemaal niet zo eng is. Is die rustig dan kan je gaan spuiten, maar doe het dan van dichtbij en niet uren staan twijfelen, zoals eerder hier al is gezegd, moet je gewoon kordaat zijn, want vaak is dat het probleem. Probeer ook een heel stuk per keer te doen, dus bv heel de nek ineens want vaak verschieten ze de eerste x en betert het daarna, dus als je 1x spuit en wacht, 1x spuit en wacht, gaan ze bang staan wachten tot wanneer dat 'enge' weer gebeurt. Ga ook niet te hoog spuiten in de nek als je weet dat ze nog bang zijn, dat kan je dan nog wel een beetje met een sponsje doen.

Het zal heus niet ineens over zijn, maar tot nu toe werkte het bij mij altijd wel..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:37

kynshiri schreef:
dat is zever, sorry... dat hangt er gewoon vanaf hoe gedreven je bent om dit rustig aan te leren. steek hier bewust wat uren in en je paard kan dit wel... de ene is gevoeliger en paniekeriger dan de ander, ok, maar dan nog kan je het trainen.
in jouw geval zou ik starten met het laten zien van de sprayfles en belonen als hij even stil houdt.

Maar gelukkig hebben we ook gels!! :D ...

Mijn paard wordt ook bang als de spray in de buurt komt.. met langzaam trainen, met onderaan beginnen etc.. wordt het niet veel beter, ze accepteerd het gewoon slecht.. En ik zou niet tegen wil en dank gaan proberen te trainen, hoe graag je het ook zo willen en hoe gedreven je ook bent om je paard van de spuitangst af te helpen..
Dus ja.. wie dan nog meer pesten? Mezelf of m'n paard? Heb dus fijn zo'n smeerbare gel gekocht en guess what: No problemo :D .. behalve dat het wat koud is en daar op reageert, maar ze vind het prima :) ..

Het grappige is: in de staart sprayen is geen probleem en wond insprayen ook niet, ook hoefspray is prima te spuiten, maar de vliegenspray op haar lijf vind ze echt drie keer niks.. :+

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:50

Brainless schreef:
@Kynshiri
Het klopt dat het bij veel paarden te trainen is.... helaas bij die van mij niet.
1x sprayen en zij trekt alles los wat vast zit. En dan hoeft ze maar weer een spuitbus/sprayer te zien en dan is het al mis.

Had mijn merrie dus ook. Gaat ook niet lukken in een maand ook niet in twee maar de derde was ik al een stukje verder, met de nadruk op een stukje!
Ook zij sprong bovenop me en heeft ze verschillende halters kapot getrokken.

Zoals ik al eerder schreef maakte ik spuit sis geluiden tijdens borstelen. Dan op een gegeven moment iets sprayen tijdens borstelen en steed verder uitbreiden. Ze staat niet stil maar ze sloopt geen halters meer en spray ik van puntje oren tot punje staart.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:57

Wolinlotte
Je zegt Paard wordt bang als spray in de buurt komt en vervolgens zeg je staart en wond sprayen is geen probleem!

?? iets tegenstrijdig van jou en je dier?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:00

kynshiri schreef:
dat is zever, sorry... dat hangt er gewoon vanaf hoe gedreven je bent om dit rustig aan te leren. steek hier bewust wat uren in en je paard kan dit wel... de ene is gevoeliger en paniekeriger dan de ander, ok, maar dan nog kan je het trainen. In jouw geval zou ik starten met het laten zien van de sprayfles en belonen als hij even stil houdt.

Ik vind het nogal pretentieus om vanachter een beeldscherm een probleem als "zever" af te doen :n .
En vervolgens met een simplistisch advies te komen....

Als een paard werkelijk panisch is (of geworden is) heeft het geen zin om een spuitfles te laten "zien" :n.
Daarnaast vergeet je te vermelden kynshiri, *hoe* er beloond moet worden...
Wil je er een brokje in duwen? Dat gaat je niet lukken bij een panisch paard...
Wil je "braaf" roepen? Je panische paard zal allereerst "braaf" moeten begrijpen en waarschijnlijk "braaf"niet horen, als hij panisch is.

Bij gewone bange paarden kan inspuiten rustig aangeleerd worden.
Maar dan moet je wel goed weten *hoe* je dat doet.
Want bij verkeerde "technieken", kan je paard nóg banger worden....

Voor iedereen die niet echt (100% zeker!!!) weet hoe een paard aan vliegenspray te laten wennen,
vind ik spuiten op een doekje of een rollen een prima uitkomst +:)+
Je kan beter een probleem omzeilen (jouw woorden) dan het onbedoeld nóg groter maken!

Acceptatie van vliegenspray is een (geavanceerd) desensibilisatie-proces (<- ongevoelig maken)
omdat je tegelijkertijd het paard moeten leren wennen aan:
1: het geluid (horen)
2. de lucht (ruiken)
3. het gevoel van (voelen)
Pak je het verkeerd aan, dan gaat het mis en wordt de angst erger.

@ Brainless, ik zou lekker gels/ sponsjes gebruiken en vooral niet meer op cursus gaan voor dit probleem ;-).
Als ik het zo inschat heeft jouw paard een fobie. (ontwikkeld?).
En bij een fobie hebben de gewone desensibilisatietechnieken absoluut een averechtse uitwerking! Grz Els
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-10 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:03

moonvw schreef:
Wolinlotte
Je zegt Paard wordt bang als spray in de buurt komt en vervolgens zeg je staart en wond sprayen is geen probleem!

Is heel goed mogelijk, als ze vliegenspray versus wondspray bedoelt.
Het zijn vaak 3 issues waar het om gaat ( zie mijn vorig bericht):

1: het geluid (horen)
2. de lucht (ruiken)
3. het gevoel van (voelen) (spray op het lijfje)

Het kan goed zijn, dat Wolinlottes paard een probleem heeft met 2. de lucht van vliegenspray,
die ánders is dan de lucht van wondspray.
Of 3. het gevoel van de spray: die voelt ze namelijk op haar hoeven of staart niet/minder

overigens: als paarden de bus (vliegenspray) gaan herkennen komt nummer 4 er ook bij :+ :

4. het zien.

In dat geval heb je dus met 4 factoren te maken, waarvoor je moet gaan desensibiliseren...
Grz Els
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:08

moonvw schreef:
Wolinlotte

Neehoor :) .. Schijnbaar vind ze het zo sprayen op haar lijf niet prettig.. als ze een wondje op haar been heeft, kan ik zo wondspray er op sprayen.. vind ze niet prettig, maar ze reageert niet zo heftig als met het sprayen op haar lijf.. Is gewoon zoals het is :) .

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:09

Mijn paarden zijn er ook panisch voor, normaal zijn ze super lief en nagenoeg nergens bang voor maar een spuitbus is een reden om het licht uit je ogen te schoppen. Dit hebben ze al heel hun leven en gaat er ook niet meer uit.

Ik spray vliegendekens in buiten gehoorsafstand en voor de rest gebruik ik gel en rollers en dat gaat verder gewoon super. En zelfs de rollers heeft een tijdje geduurt voordat het goed ging!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:33

@lilytjuh, toevallig zijn al jou paarden panisch voor vliegenspray, en alle paarden die ik heb gereden niet. ligt misschien dan toch aan de opvoeding?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:43

Het is wel duidelijk in dit topic. We hoeven de strijd niet meer aan te gaan met ons paard. Die gels, rollers en doekjes zijn een uitkomst. Ik gebruik de spray alleen om mijn stal in te spuiten. Dat doe ik als het paard buiten staat natuurlijk!

Het ligt niet aan de opvoeding. Mijn paard kan een manen en staart spray prima hebben en de alu-spray is ook geen probleem. Maar de combinatie, zoals hierboven is genoemd, is gewoon voor sommige paarden een stressfactor. Waarom moeilijk doen als het makkelijker dan.

Mag ik nog een ding zeggen. Als je gels en doekjes gebruikt moet je het paard wel vaker wassen. Paarden kunnen hierdoor slechter hun warmte kwijt doordat het zweten niet helemaal lekker gaat. Kreeg ik weer te horen van mijn ruitersport zaak. Misschien een goed tip!

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:37

Die van mij vond het als 3 jarige ook niks, ik ben begonnen met spray met daarin gewoon water en dan niet direct op het lichaam maar gewoon in de buurt van zijn neus en zo langzaam verder (iedere dag een beetje meer) naar de hals, op de hals, naar de rug, buik kont enz. en dat aan beide zijden. Toen dat geaccepteerd wer ben ik overgestapt op vliegenspray (gewone geen dazen-) en later ook dazen spray. Hij blijft het begin wat eng vinden (zelfs nu 4 jaar later) maar als ik kordaat de fles direct tegen ze hals zet is het ok en kan ik gewoon z'n hele lichaam spuiten. Het hoofd is altijd wat moeilijk en ik stop dan ook achter de oren.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:24

Me poown vond het eerst ook niet zo tof :+

Maar gewoon eventjes doorzetten en laten zien dat het echt niet bijt of opeens op je af komt gevlogen }:0