wat moet ik hier nu mee...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Re: wat moet ik hier nu mee...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:28

@misrossane: ik denk er helemaal hetzelfde over, helaas de pensioneigenaar niet.

@ volbloedfan: ik-ben-echt-jaloers-op-het-lijntje-van-jou-haf!
Prachtig zeg. Ik hoop dat die van mij er over een halfjaar ook zo uit ziet!

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:52

Urko schreef:
ik ga maandag dan toch de dierenart bellen, hopen dat zij wel de staleigenaar overtuigd krijgt.
Ik heb nu net een voerbordje gemaakt die ik op zijn stal bevestig. Hoop dat het dan doordringt.

- weinig kuil
- absoluut geen bietenpulp
- 1/4 kg brok per keer (halve kilo dus totaal per dag)

@tesseke: dat heb ik hem straks ook gezegt, maar daar werd opgereageerd met: "als ik hier voor 30 paarden andere voerschema's bij moet houden die elke 3 dagen verandere... nee nee daar begin ik echt niet aan!"

Wat een waanzin zeg
Er staan bij ons op stal ongeveer 80 paarden, die allemaal hun eigen voerschema hebben
De één word van ''de kar'' gevoerd en voor de ander staat alles klaar
Dat mag je bij ons zelf bepalen
En uit ervaring weet ik dat het best te doen is om zo te voeren
Als er veranderingen zijn doen de mensen waarvan hun paarden van ''de kar'' worden gevoerd meestal een briefje in de voerkar
Je bepaalt toch zelf wel wat je paard krijgt
Uit ervaring weet ik ook dat sommige mensen er wel in door kunnen slaan, door zoveel voer klaar te zetten dat hun paard het niet eens op eet
Maar in dit geval is het duidelijk dat je paard moet afvallen
Ik zou, als ik jou was, toch echt op je strepen gaan staan
Succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:07

Ehm, gewoon wegwezen van die stal?
Je kunt vanalles doen, maar als de stalhouder volhardt in zijn opvattingen en vrolijk doorgaat jou paard dood te voeren, dan heb je weinig keuze. Ophoepelen dus en iets zoeken waar men wel oog heeft voor de eigenaren EN de paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:16

je kunt toch niet 1 voerschema los laten op 30 paarden?
Ieder paard is toch anders?
Bietenpulp is prima voer,maar s'winters om het vlees op je paard te houden,maar dat is nu niet echt nodig.

Een ex varkensboer is het?
Misschien toch eens tijd dat iemand hem uitlegt dat deze paarden niet vetgemest hoeven worden voor het vlees?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:43

Urko schreef:
dit is inderdaad een ex-varkensboer.... hij weet het.. en ik niet...

Russel je haalt echt de woorden uit mijn mond. :)

Ik vraag niet of hij halveert, hij moet dat maar doen. Gezondheid van mijn paard staat nu voorop en hij krijgt gewoon zoveel te eten dat ik het er niet meer afgereden krijgt. Lijkt net of ik op een merrie zit die elk moment kan veulenen... zo dik is m'n paard.

Ik heb bij een ex-varkensboer gestaan. na 2 maanden was de singel te kort....ik laat het hem zien toen ik aan het opzadelen was hij hij op stal was. Hij begon te lachen, nou lekker toch? zegt hij....hij snapte echt niet wat er nou mis mee was. Ook alle deuren dicht als de paarden op stal stonden.....en uitmesten.... :n hij was gewend aan stront, hij vond het goed genoeg zo, lekker warm voor de paarden, opperde hij nog. Bij dat soort mensen is het gewoon wegwezen...die voeren je paard kapot en je zult zien dat je paard straks in de winter er steeds minder goed uit zal gaan zien.

Ook de kwaliteit kuil liet te wensen over.... de schimmel haalde hij hier en daar er uit, de rode schimmel was gevaarlijk, volgens hem, de witte niet en de paarden laten dat toch liggen, opperde hij. kijk, zo voer je varkens... :D lekker vet mesten. :P

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:41

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp, ik heb nog een woordje met de boer gesproken en we gaan er wel uitkomen. Boer is wel goed voor de dieren, goede kwaliteit hooi en kuil en er word elke dag uitgemest. Alleen voert hij gewoon teveel zonder dat hij het zelf in ziet.

Ik houd even een korte bokt. stop wegens een persoonlijke keuze, maar ik wil jullie allemaal even bedanken voor je hulp en advies!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:46

Meid, het is JOUW paard die ongezond dik is. En JIJ betaalt, dus JIJ bepaalt. Leg de boer anders even voor dat als het paard hoefbevangen raakt hij alle kosten kan betalen. Of koliek of exceem of anderssoortige voedingsgerelateerde aandoeningen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:46

Ik heb even niet alles doorgelezen, maar om even te reageren op je openingspost.
Het is jouw paard en als jij vind dat de staleigenaar teveel of te weinig voert moet dit bespreekbaar zijn, het is immers jouw paard.
Hij betaald toch ook niet de rekening als jouw paard ziek word, doordat hij hem vet voert.
Twee kilo brok en pulp is echt onzin en veel te veel.
Met kuil en wei heeft een paard in de zomer verder niks nodig, liever nog hooi ipv kuil.
In de winter volstaat een heel klein beetje krachtvoer al of in de vorm van een vitaminebrokje.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:48

Is het misschien een idee om een keer de mobiele paardenweegschaal op stal uit te nodigen ?

Aan de hand van de bevindingen ben ik uiteraard ook wel bereid om nadien een gesprek met de boer aan te gaan :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:58

Het is ook niet goed om je paard te weinig ruwvoer te geven. Laat daarom de boer hooi geven ipv klui; daar zit veel minder in. Bijkomend voordeel is dat de man toch lekker veel kan voeren ;) :+ :D . Je kunt grasbrok overwegen ipv gewone brok, daar zit ook veel minder in en dan heeft je paard toch een knabbel als de anderen gewone brok krijgen. :Y)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:13

Grasbrok voeren als (knabbel)brok ? Dat zou ik dus zeker NIET doen.
Grasbrok moet eerst voorgeweekt worden. Het zet ontzettend uit door vocht en kan, droog gegeten, makkelijk verstoppingen veroorzaken.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:42

Jeetje, je paard is indd erg dik aan foto 1 te zien.
Balen dat de boer er niks aan doet, ik zal toch voor de zeker heid de DA bellen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:48

En, heb je hem er al op aangesproken?

Je moet hem niks vragen, je stelt het gewoon als een punt.
Vind ook dat je paard erg veel krijgt moet ik zeggen.
Als je normale arbeid verricht zou ik zeggen dagelijks op de wei, hooi op stal en een kilo brok is ruim zat.

Bongo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:44

zeg dat hij allergisch is voor bietenpulp dinges :o
dan krijgt hij dat in ieder geval niet meer en gelijk een stuk minder eten :+

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:42

update: paard heeft al de hele week geen bietenpulp gehad en slechts 0.5 kg brok per dag. Dit na aanleiding met een telefoongesprek met de dierenarts.

En nu kijken hoelang de boer het vol houd, want ik herrinder hem er elke dag nog aan!!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:50

Ik ben er vorig jaar ook voor verhuisd, paard was naar schatting van VA zo'n 100-150 kg te zwaar :o , volgens de stalhouders was hij gezond rond voor een tinker... :7 -:(- Terwijl ik hem gebruik als sportpaard... Hij is nu, na een klein jaar, eindelijk weer op gewicht, met een buik die niet aan alle kanten uitpuilt. Dus ik hoop dat de boer naar je gaat luisteren! En anders toch voor je paard z'n gezondheid kiezen hoor!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:51

jeetje dit lijkt bijna op obesitas. echt erg zeg ik zou hem echt heel duidelijk vertellen wat jij vind want het is jouw paard zet het voor hem klaar wat hij mag en niets meer . zowel mag hij de dierenartskosten betalen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:54

lageveld schreef:
Grasbrok voeren als (knabbel)brok ? Dat zou ik dus zeker NIET doen.
Grasbrok moet eerst voorgeweekt worden. Het zet ontzettend uit door vocht en kan, droog gegeten, makkelijk verstoppingen veroorzaken.

De grasbrok die ik bedoel kan ook zo gevoerd worden. Dat weet ik zeker, want ik heb het nagevraagd.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:07

Fijn dat de boer nu wel naar je wensen schijnt te luisteren!
Even voor de mensen die zo negatief zijn over ex varkens- koeien boeren: ik sta bij een voormalige koeien boer en dat gaat echt prima! Paarden krijgen 2 x per dag bix zoveel als je zelf aangeeft (geen een paard wat te dik of dun is daar) worden elke dag uitgemest en worden buiten en binnen gezet. Verder krijgen de paarden voor op stal een flinke portie heel mooi hooi van eigen land, heb echt niks te klagen daar!
Het kan dus ook goed gaan bij voormalige boeren!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:29

Ik heb ook nergens over te klagen. Hij voert alleen te goed en te eentonig (we hebben 3 magere paarden op stal staan, die gewoon op de merriebrok moeten omdat die echt te kort komen aan de onderhoudsbrok, en dat wil hij ook niet geloven). Kwa voeren kan deze boer nog heel veel leren, hij is eentonig en niet van zijn stuk te brengen op dat gebied.

Ik heb vanaf volgende week vakantie en dan haal ik elke dag de helft van zijn hooi weg. Paard kan zat gras eten op de wei nu.

@els: grasbrok meot geweekt worden, dat weet ik ook zeker, want dat werkt hetzelfde als bietenpulp. Dat moet je ook weken van te voren.