wat verstaan jullie onder goede stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: wat verstaan jullie onder goede stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:01

TS heeft het over groningen, ik heb in een eerdere post gevraagd waar in groningen ze zit.
Hier heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Maar in de buurt waar ik zit (appingedam) zou die prijs dan te hoog zijn.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:36

sorry voor het niet antwoorden
maar het is in onstwedde

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:11

een goede stalling betekent voor mij 24/7 buiten kunnen zijn met inloop stal en onbeperkt ruwvoer.
Een buitenbak zou prettig zijn maar geen must.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:21

Goede stalling is voor mij in de eerste plaats een stal waar ik met gerust hart mijn paard kan laten staan.
En ik me niet schuldig hoef te voelen als ik eens een dag niet kan.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:26

Het aller belangrijkste vind ik natuurlijk dat ze goed zijn voor mijn paard! Daarnaast verwacht ik van een goeie stalling dat ze weidegang aanbieden en 's winters de paarden in de paddock zetten. Daarnaast vind ik een goeie buitenbak en natuurlijk het liefste een binnenbak een must. Rijden in een bak die niet goed is (bijvoorbeeld omdat je er in valt) dat is natuurlijk niks...Daarbij vind ik het ook belangrijk dat mijn paardje in de box contact kan hebben met vriendjes en vriendinnetjes en dat er gevoerd wordt. Verder wil ik me absoluut geen zorgen hoeven te maken over mijn paardje, dan is je stal pas echt goed!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:29

Eisen voor mij zijn,

- Buiten in een groepje.
- Zo vaak mogelijk ruwvoer, het liefste goed hooi.
- Vers water.
- Ruime schone boxen, in overleg zelf mesten of niet.
- Mooie uitrijmogelijkheden.
- Verder in overleg dat medicijnen oid door stal gegeven kunnen worden.
- Het liefste een (gedraineerde) verlichte buitenbak.
En verder idd dat als je een keer niet kunt, je paard zijn verzorging gewoon krijgt en binnen en buiten word gezet :)
En ook dat de mensen zelf echt verstand van paarden hebben en zien wanneer er iets mis is, en je dan gelijk bellen.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het uiteindelijk word! Hier in de buurt zijn niet veel stallen waar je paard alle dagen buiten komt.. Heb nu gelukkig wel een stal gevonden, maar veel is het hier, naar mijn weten niet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:43

Voor mij is belangrijk voor een pensionstalling dat de paarden echt de hele dag buiten lopen, ofwel in een droog weiland met voldoende gras, of in de winter als het land te nat is in een ruime paddock met voldoende ruwvoer.
Daarnaast ruime frisse stallen, een gelegenheid om je paard buiten te poetsen en af te spuiten.

Minimaal een 20 bij 40 buitenbak met goede bodem en verlichting (gedraineerd en stabiel en netjes onderhouden)
De verzorging en het binnen/buiten zetten moet goed geregeld zijn, mag ook met rooster, als het maar goed werkt.

Voer en strooisel moet van goede kwaliteit zijn en liefst keuze uit soort. En verder leuke uitrijdmogelijkheden en een stalbaas waar je goed mee kunt overleggen en afspraken maken.
Binnenbak in de omgeving die je kunt huren, of rijvereniging met bak die je mag gebruiken als je lid wordt is ook fijn.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:52

Wat ik uit ervaring ook belangrijk zou vinden : Duidelijke afspraken! Komt de sfeer enkel ten goede. Ik zou de weien opsplitsen en misschien elk paard een stukje wei? Ik hoor van velen vaak dat hun paard dat van een andere stampte (of 'zogezegd' toch) en dat daar dan toch herrie rond komt.

Een goede buitenbak lijkt me ook belangrijk, dat je na een regenbui niet gelijk in een zwembad zit

De rest van de redenen zijn volgens mij al meermaals genoemd :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:55

Op een goede stal komen de paarden zo veel mogelijk buiten, hebben ze altijd water, genoeg ruwvoer en houden de pensionhouders zich aan de afspraken.
Verdere wensen hangen ook heel veel af van wat je met je paard wil, niet iedere stalling is zomaar voor iedereen geschikt.

Evaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:02

Een plek waar de paarden buiten kunnen met soortgenootjes. Niet persé 24/7 maar toch minstens 5-6 uur per dag. Verder een goed berijdbare buitenbak. Een binnenbak is mooi meegenomen, maar eentje in de buurt mag ook. Eigenaars die het goed met paarden voorhebben, die je niet besodemieteren. Goede sfeer op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:27

hey hey.. wij zitten ook op de grens groningen/drenthe.

En bij in mijn onderschrift staat de link naar onze site.
Daar staan ook alle prijzen in.

GRoetjes

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:55

volbloedfan schreef:
hey hey.. wij zitten ook op de grens groningen/drenthe.

En bij in mijn onderschrift staat de link naar onze site.
Daar staan ook alle prijzen in.

GRoetjes

Ik zit echt in de verkeerde regio :+
340 euro komt eerst, oke heb je wel een binnenbak maar weidegang is dan niet inbegrepen.
Nu sta ik gelukkig op een all-in stal dus geen gedoe met kaarten voor stapmolen en weidegang maar dan nog :oo

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:03

je weet ook wat je wilt he ;-)
Urielle schreef:
Paddock is prima voor mij, ik wil mijn paarden niet bij anderen hebben staan.
Mogelijkheid tot eigen voer meebrengen. Onbeperkt ruwvoer (keuze uit kuil en hooi), ook op de paddock. Als er gevoerd wordt en er is medicatie of een suplement nodig dat het ook gegeven wordt bij het voer.
Elke dag mesten klinkt goed, maar niet elk paard kan tegen stro, heb je een alternatief?

Verder ben ik geen buitenrijruiter dus de kwaliteit en voor het onderhoud van de bakbodem is voor mij heel belangrijk. Binnenbaan is een pre maar bij een goede buitenbak met verlichting niet noodzakelijk.
Ik wil warm en koud water tot mijn beschikking hebben en een solarium voor het wassen en afspuiten, dat gebruik ik nl. vrijwel dagelijks.
Verder mogelijkheid om mijn trailer op het terrein te zetten en een afgesloten zadelkast (het laatste mag ook van de eigenaar zijn), een toilet en een koelkast voor drinken en medicatie/coldpacks of evt. iets als een drankautomaat. Wasmachine voor dekjes en beenbescherming is een pre.

Verder eigen smid, eigen DA, eigen instructeur kunnen nemen en ik wil zelf mijn ontworming en entingen regelen (evt. wel via centraal inschrijfsysteem).

Dan vind ik het belangrijk dat het netjes is, de pensionhouder vriendelijk en deskundig, dat alles bespreekbaar is en bij voorkeur geen openingstijden.
O ja, en openheid, sommige pensionhouders houden bijv. angstvallig stil dat een paard schimmel heeft oid en ik vind het toch wel fijn om dat te weten :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:58

@TS: ik neem aan dat je er geld aan over wilt houden c.q. iig gelijk uitkomt :) je bent waarschijnlijk niet een zeer welgesteld iemand die er graag alleen geld en tijd in stopt :D

Kijk dus eerst in de buurt of er meer pensionstallen zijn, wat die hebben aan faciliteiten, wat die vragen per maand en of ze vol staan.
Pas daar je beleid op aan.
Een puur 'sport'gerichte stal zal er anders uitzien als een recreatiestal, iets wat ook in de prijs terug te vinden is.

Met 20 paarden ga je het met 24/7 weidegang niet redden. Hou als leidraad aan dat je op 1 ha 2 paarden 24/7 zonder bulkbijvoer (hooi/kuil) kunt laten lopen.
Meer paarden is dus óf minder lang op het gras, óf meer bijvoeren.
Persoonlijk hoeven mijn paarden niet zo lang op het gras, met 2x 2,5 uur hebben ze het wel gehad. Daar blijven ze er het beste mee uitzien met het minst risiko op nare bijverschijnselen.

Verschillende grote paddocks met schuilgelegenheid waarin vaste groepjes paarden staan die wisselend weidegang hebben is dan een goede optie.

Stallen met een eigen uitloop/paddockje is ook iets wat veel mensen aanspreekt die hun paard niet in een groep willen hebben.
Lees je ook eens in op het zgn paddockparadise concept.

Voor paarden op een paddock vind ik 2x daags hooi veel te weinig; 4x bulkvoer is minimaal, 2x krachtvoer is aan te raden boven 1x.
Dan zit je voor 20 paarden al op flink wat werk.

Lees je verder in op wat de maten van een stal tegenwoordig minimaal zijn en wat de regelgeving daar binnenkort van gaan zeggen.
Voor een groot paard is 3x3 dan niet meer toegestaan, maar zal min 3,5x3,5 moeten worden (2x de schofthoogte als leidraad).

Investeer in goede ondergrond voor de paddocks, niets zo waardeloos als 's winters de paarden in de prut hebben staan.
Goede drainage + afvoer of uitgraven klei en storten zand is een must.

Kies een omheining waar je weinig onderhoud aan hebt en die toch een lange levensduur heeft; je zit niet te wachten op veel reparatie/vervangwerk.

Maak eens een berekening wat je zo dagelijk per paard aan tijd kwijt bent en kijk dan of je wel 20 paarden zonder hulp kunt 'mannen' zonder in te boeten op kwaliteit. De stallen vol is leuk, maar een overwerkte stalbaas die het na een jaar wel gezien heeft schiet niemand iets mee op.
Een stagiair die niet veel hoeft te kosten kan dan een oplossing zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:20

Onstwedde is heel dicht bij mij. Dus denk dat de prijzen wel overeen komen.