Land bemesten met "verse" paardenmest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Land bemesten met "verse" paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:02

haflingertje:
Haha een heel bodemonderzoek wordt me iets te aangezien het niet eens mijn land is, maar ik op een pensionstal sta haha.

Heb vandaag een stuk met prikpaaltjes afgezet en heb er ongeveer 4 grote scheppen "gemalen" mest overheen gestrooid, niet alles was "bedekt", eerst maar is zien hoe dit werkt :') . Heb het erna nog water gegeven (zo'n 40 liter) en nu duimen dat het morgen veel regent!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:40

Regen regen :):)
m'n regendans werkt :))

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:49

in plaats van kunstmest kun je voor zo'n klein stukje ook gedroogde koemestkorrels er overheen strooien. Dat is bij elk tuincentrum te koop en is beter voor paard en bodem dan kunstmest of injecteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:06

Joh , is je hele "wei" 15x20 meter ?

Dan denk ik dat je het beter kunt vergeten dat je daar fatsoenlijk gras op krijgt...dat is gewoon veels te klein. Het gras op zo'n klein stukje slijt harder van alleen al het rondlopen van een paard dan dat het groeit :P

't is verdorie nog niet eens een grote volte :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:59

Nou opzich valt het nog wel mee, ze heeft een graaskorf om, dus eten kan ze nauwelijks :')

Er staat nog steeds gras, ongeveer 5 cm lang (meer kan ze bijna niet af eten door haar graaskorf). Nu wil ik dus in een week of 2-3 15x5 meter laten bijgroeien (dmv bemesten en rust) dan kan ze deze strook begrazen en dan de andere kant 15x5 afzetten en deze bemesten en rust geven.

Ze zal sowieso verweid worden, maar nu nog even uitzingen dus :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:06

Van paarden mest wordt je gras zuur en normaal eet je paard het dan niet meer. Dan moet je er (iets in combinatie met?) kalk overheen laten gaan en maaien om het 'normaal' te maken.
Meestal plassen en poepen paarden ook in het hoge gras, dat dat zure gras is wat ze vies vinden en dat groeit ook erg hard, oa omdat ze het niet willen eten. Je zou het indd een half jaar moeten composteren wil je je paardenwei ermee bemesten
Daarom zie je in sommige weides ook donkere stukken lang gras en de rest eromheen is bijv kaal waar de mest te lang heeft gelegen :P

Ik zou een loonwerker bellen en vragen wat je het beste kunt doen, hij zou niet perse hoeven te komen als je het goed uitlegt. Misschien kun je dan zelf wat strooien en tussentijds je paard op een ander weitje zetten!?

Succes ermee iig.