Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij gebruik maken van een paardenrusthuis in de buurt?

Ja! Graag zelfs, wat is er beter dan een oude dag voor je paardje.
33 (26%)
Misschien, ligt aan de voorwaarden en het gevoel wat ik erbij heb.
59 (46%)
Nee, mijn paardje gaat pas weg als het met 4 benen in de lucht in zijn stal/weiland ligt.
34 (26%)

Totaal aantal stemmen: 126

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:21

Gentlegiant schreef:
Voor 140 euro is het hier in de regio goed te doen

Van dat bedrag maken wij dan geen enkeltje winst maar daar gaat het ons ook niet om :n

Ik ben niet lekker bezig ik vroeg het me gewoon af omdat je het zo typte van ja uuuuh 4 muren en stroo is genoeg

Maargoed het is internet en iedereen kan het anders opvatten het was geen aanval ofzo hoor ;)

Waar in noord-midden limburg gaan jullie een stal openen?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:24

Ik vraag me af of het rendabel is of je moet zelf weiland bezitten en veel tijd.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:24

kannie schreef:
ik weet niet wat het rusthuis in soest bijvoorbeeld kost, maar weet wel dat er daar een verschrikkelijke wachtlijst voor is....

Ik praat over heel lang terug hoor , maar toen heb ik begrepen dat het in principe niks kost om je
paard daar te zetten , alleen moest je toen lid/donateur worden om op de wachtlijst te komen .
er stonden ook veel oud manege paarden en die maneges betalen ook niet voor hun oude paarden
om ze daar neer te zetten , dan kosten ze als ze daar lang staan alsnog het geld wat ze ooit hebben opgebracht .
mar het kan nu wel anders zijn , want ik heb het over zo'n 35 jaar geleden .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:26

Hallo,

140 euro was een om en om prijs

Wij gaan ook alles wit doen en worden ook geregistreerd bij KVK
Hier gaan ze gewoon stal op hoor het is echt niet hier wat hooi en zoek het uit :n

Wij zitten al 35 jaar in de paarden en wij hebben nog al wat connectie's voer en bodembedekkers krijgen we voor inkoops prijs omdat we voor hartog of havens voerderpunt worden althands dat is mijn moeder nu aan het regelen

waar exact weten we nog niet het zal in de regio Venlo worden 20 km straal er vanaf

Maar dit kan altijd afwijken

Wij wonen zelf bij de stallen en het grond wij zijn met 4 man paarden kenners
mijn ouders al ruim 35 jaar
ik ruim 12 jaar
mijn ruiter ruim 20 jaar Zij gaat niet veel met het rusthuis doen zij rijd 2 van mijn paarden maar zal er ook een steentje aan bijdragen

En werkkosten dus uitmesten enz de tijd die we kwijt zijn berekenen wij niet we doen het echt niet voor het geld
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 26-05-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:27

sjonnie48 schreef:
kannie schreef:
ik weet niet wat het rusthuis in soest bijvoorbeeld kost, maar weet wel dat er daar een verschrikkelijke wachtlijst voor is....

Ik praat over heel lang terug hoor , maar toen heb ik begrepen dat het in principe niks kost om je
paard daar te zetten , alleen moest je toen lid/donateur worden om op de wachtlijst te komen .
er stonden ook veel oud manege paarden en die maneges betalen ook niet voor hun oude paarden
om ze daar neer te zetten , dan kosten ze als ze daar lang staan alsnog het geld wat ze ooit hebben opgebracht .
mar het kan nu wel anders zijn , want ik heb het over zo'n 35 jaar geleden .

Dit is indd nog zo

Wij hebben dan indd eigen stallen en grond :j
Alleen in de zomer maanden krijgen we extra grond van limburgs landschap
Anders is het ook niet te doen hoor

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:09

Ik zou het ook zeker niet voor de winst doen, maar puur omdat ik van die beesies hou!
En ik zie ze liever bij mij op het land, dan ergens in een slachthuis...
Iedereen doet het anders en iedereen heeft andere prijsafspraken.
Mijn grote voordeel is, dat ik het land heel goedkoop kan huren. Dat scheelt al veel.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:41

JessAndHope schreef:
Ik zou het ook zeker niet voor de winst doen, maar puur omdat ik van die beesies hou!
En ik zie ze liever bij mij op het land, dan ergens in een slachthuis...
Iedereen doet het anders en iedereen heeft andere prijsafspraken.
Mijn grote voordeel is, dat ik het land heel goedkoop kan huren. Dat scheelt al veel.

Wat nu als het land ineens niet meer te huren is? In deze tijden is verhuur van land best onzeker. Dan loop je wel een groot risico dat je met een hoop ouwtjes zit waar je geen plekje voor hebt. Daarnaast is het voor oudere paarden echt wel van belang dat ze in de winter een beetje warmte hebben, hoe ga je dat oplossen in een inloop stal? En hoe wordt het toezicht, kan je naast het land ook een huis huren? Nogmaals, ouwetjes zijn wat anders dan jonge goden en hebben echt wat meer toezicht nodig. Ik denk dat je een nobel plan hebt, maar ik zou er toch nog eens goed over nadenken of het wel haalbaar is.

Frozen

Re: Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:50

Ik zit der ook soms wel eens aan te denken ,mijn beesie is nu 25,maar toch denk ik dat ik haar er geen plezier mee doe..misschien als ze met een maatje heen zou gaan..

maar ze is nu nog in top vorm,dus voor haar nog geen rusthuis:)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:52

Ik ben het met femiaans eens
Wat als je over een jaar zonder land zit?
Wat ga je dan met de paarden doen? Als je eigen paarden hebt kun je ze altijd ergens in pension zetten met rust paarden kan dit niet en word het zelf bijpoten want dan moet je zelf heelveel geld gaan bij leggen

Ik zou zo iets doen alleen als je koop hebt

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:00

TS ik kom uit jouw regio, maar wat ik hier vooral mis is ruimte... ik weet niet hoe groot/ klein jij de stal wil maken?

Ik zou het fijn vinden als ik mijn oudje op een weide kan zetten met schuilstal. Hetzij op een paardenrusthuis, hetzij op een 'gewone' pensionstal.

Voor mij is het dus een misschien. Als het aanbod aantrekkelijk is, ja, dan zou ik (mits de prijs ook in verhouding staat) wel interesse hebben

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 08:53

Jeetje wat denken jullie wel niet? Dat ik zoiets even in een seconden bedacht heb en gelijk ga uitvoeren ofzo?
Natuurlijk is het in de winter kouder, de inloopstal word dan ook zo ontworpen dat het eventueel in individuele stallen kan worden verdeeld.
Daarnaast ben ik van mening dat óók in de winter de paardjes gewoon lekker buiten kunnen lopen. Ik ben geen deken mens... een paard maakt zijn eigen deken aan. En als er idd paardjes tussen zitten die daar moeite mee hebben, krijgen ze een lekkere deken op.
Daarnaast is de inloopstal gedeeltelijk gesloten, dus wind en water worden buiten gehouden.
Over de huur van het land kan ik kort zijn... goede afspraken maken! Ik ga niet per maand of per jaar huren, dan snij je jezelf in de vingers. Langere periode huren en goede afspraken maken.
Heel cru gezegd: ondernemen is risico's nemen.
Je zal eerst moeten investeren voordat alles draait en goed loopt.
Verder wil ik niet enorm groot worden. 4 á 5 paardjes is prima voor mij.
Ik vind het bizar dat er rusthuizen zijn met een wachtlijst van 600 paarden :s Wie verzint zoiets?!?!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:59

Ik hoop dat je je plan doorzet en ik krijg graag een berichtje als je zover bent!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:02

Oke ik weet wel dat je er goed overnadenkt maargoed ik weet nu hoeveel je moet regelen enz

Fijn dat je qwa huren er ook goed over na denkt

4 a 5 paardjes? wil je een officeel rusthuis worden?

Wat is er nu raar aan een wachtlijst van 600 paarden?
Als er elke dag mensen inschrijven en je hebt geen plek zet je ze op de wacht lijst
En dat loop op en loopt op

Als jij daar op de wachtlijst staat en je ben als 373 ste
Kun je gewoon door zoeken naar een ander plekkie

Maar mensen zijn te bruut om er voor te betalen in soest gaat het allemaal om donatie
En we blijven allemaal mensen als jij je paard voor 150 euro ergens kunt stallen of voor 200 op de zelfde plek zelfde faciliteiten wat zou jij dan doen?

Zo steekt een mens nu eenmaal in elkaar

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:14

Je moet er op letten dat je genoeg ruimte hebt en genoeg land. Het moet niet te kostbaar zijn en je zal het echt als liefhebberij willen doen want ervan leven kan je niet. Er komt heel veel zorg bij kijken en misschien ben je er wel langer mee bezig als met een pensionstal waar paarden staan die nog wel bereden kunnen worden. Let erop dat je het niet te grootschalig opzet want dan zullen mensen afhaken.

Mijn paard staat in zuid holland op een rusthuis en hij heeft het er prima naar zijn zin. Ze staan daar in kleine groepjes van 5 stuks op het land en in de winter hebben ze een ruime inloopstal tot hun beschikking met een paddock en onbeperkt ruwvoer. Mocht er iets met je paard zijn wordt de DA erbij gehaald en evt speciale verzorging is mogelijk.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:18

JessAndHope schreef:
Jeetje wat denken jullie wel niet? Dat ik zoiets even in een seconden bedacht heb en gelijk ga uitvoeren ofzo?
Natuurlijk is het in de winter kouder, de inloopstal word dan ook zo ontworpen dat het eventueel in individuele stallen kan worden verdeeld.
Daarnaast ben ik van mening dat óók in de winter de paardjes gewoon lekker buiten kunnen lopen. Ik ben geen deken mens... een paard maakt zijn eigen deken aan. En als er idd paardjes tussen zitten die daar moeite mee hebben, krijgen ze een lekkere deken op.
Daarnaast is de inloopstal gedeeltelijk gesloten, dus wind en water worden buiten gehouden.
Over de huur van het land kan ik kort zijn... goede afspraken maken! Ik ga niet per maand of per jaar huren, dan snij je jezelf in de vingers. Langere periode huren en goede afspraken maken.
Heel cru gezegd: ondernemen is risico's nemen.
Je zal eerst moeten investeren voordat alles draait en goed loopt.
Verder wil ik niet enorm groot worden. 4 á 5 paardjes is prima voor mij.
Ik vind het bizar dat er rusthuizen zijn met een wachtlijst van 600 paarden :s Wie verzint zoiets?!?!

Aan je topic kan ik echt wel zien dat je bewust bent dat het niet 1,2,3 even staat, maar ik wijs je alleen even op de dingen die je tegen komt. Oudere paarden hebben hun energie op een andere manier nodig dan zich warm houden. Hun spijsvertering loopt in de regel wat achter zodat "de kachel"wat slechter brand. een eigen wintervacht wordt dus niet zo maar even aangemaakt. En hoe zit het in de winter met de water toevoer? Voor 6 paarden ( met die van jezelf er misschien erbij) is het een heel gesleep. Daarbij blijft mijn vraag toch wel over hoe het met het toezicht is, kan je bij het land wonen? Als een ouder paard te water raakt is het zakt dat hij er onmiddelijk uit gehaald wordt, ze hebben namelijk de kracht niet om een paar uur te blijven liggen. En zo zijn er nog wel wat dingen waar je dus echt rekening mee moet houden.
Btw, aan je aantwoord kom je een beetje in de verdedigig, en mijn post zijn dus niet aanvallend bedoelt, maar ik wijs je alleen op de dingen die belangrijk zijn. En natuurlijk, ondernemen is een risico, maar dit risico betreft wel levende dieren die niet makkelijk ergens anders heen kunnen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:00

Laat ik dan even de situatie beschrijven...
Het is een omheind stuk land wat niet grenst aan water, met een hoge wal eromheen met daarom een heg, dus ligt super beschut.
De omheining bestaat uit degelijk hout en bovenop schrikdraad. Vanaf de grond tot de onderste balk word dichtgemaakt om het vastliggen te voorkomen.
´s Winters heb ik gewoon stromend water en in geval van nood een grote water tank tot mijn beschikking.
Ik woon zelf op 2min afstand van de stallen en ben daar meerdere keren per dag te vinden. Alleen ´s ochtends en ´s middags ben je al lang aanwezig wegens het poepruimen en verzorgen.
De mensen die erbij wonen hebben overzicht op de wei en kunnen dus alles zien.

Een wachtlijst van 600 paarden vind ik dus wél bizar, want hoe groot is de kans dat je daar terecht kunt voordat je paard uberhaupt het loodje legt?
Een wachtlijst ok.... maar niet 600 paarden lang zeg! Ik zou op een gegeven moment mensen gewoon niet meer op de wachtlijst zetten, dat wekt namelijk ook valse hoop.
En ik denk dat heel veel mensen best nog wel geld over hebben als ze weten dat hun paard zuper terecht komt. En als ze moeten kiezen tussen slacht of rusthuis.... is de keuze snel gemaakt lijkt mij?!

Ennnn dan nog iets... waarom kan je met 4 á 5 paardjes geen officieel rusthuis zijn?
Je moet ergens beginnen...
Moet ik dan geljik 100 hectare land aanschaffen, mega stallen laten bouwen en alle voorzieningen treffen om daarna tot de conclusie te komen dat het niet loopt??
Nou dacht het toch niet...
Als blijkt dat er veel animo voor is kan je altijd nog groter.
Daarnaast zou ik zelf de voorkeur geven aan een kleinere stal, dan een mega grote stal met groepen verzorgsters enz enz...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:10

Interessant! Wij hebben dus net besloten onze nog maar 19 jarige KWPN-er naar een rusthuis te doen. Niet omdat hij versleten is of niets meer kan, maar omdat wij vanwege de gezondheid van mijn man niet meer voor hem kunnen zorgen én om die reden gaan emigreren naar Spanje.

Ik heb het hele internet afgesnuffeld naar rusthuizen in Nederland, maar steeds kwam ik weer op zoveel mogelijk weidegang als wens. Hij is dol op buiten zijn. Daarbij komt dat hij de eerste tien jaar van zijn leven, voor hij bij ons kwam, niet echt een fijn leven heeft gehad en al helemaal niet in de wei kwam.

Ik gun hem dat zo ontzettend van harte! Inmiddels is de kogel door de kerk en het allermooiste is dat onze 7-jarige, zijn broertje en zijn allesie, met hem mee gaat. Niet op onze kosten, maar als rijpaard voor de eigenaresse van de stal daar. Zij zocht een leuk recreatiepaard en wij een nieuw baasje voor Whisper.

Ze gaan volgende week zondag naar Equine Pensions in Frankrijk, waar het bijna altijd mooi weer is. Kosten: 125 euro per maand met 10 procent korting op jaarbetaling. We zijn er geweest en ik vind het een paardenparadijsje op aarde én het ligt op onze route naar Spanje, zodat we ze regelmatig zullen bezoeken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:13

Het is ook vrij moeilijk om hier in nederland een goed rusthuis te vinden, en helemaaaal als het gaat om het in de buurt liggen van.
Kijk maar naar mijn omgeving.... niets te vinden!
En dat is zo jammer, want ik zou dus nooit mijn paardje in drenthe stallen en dan maar 1x in het jaar opzoeken...

Erg leuk dat jullie paarden een goed tehuis hebben gevonden, en inderdaad hoeft het niet alleen voor ouderdom te zijn, maar ook om andere redenen!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:17

JessAndHope schreef:
Laat ik dan even de situatie beschrijven...
Het is een omheind stuk land wat niet grenst aan water, met een hoge wal eromheen met daarom een heg, dus ligt super beschut.
De omheining bestaat uit degelijk hout en bovenop schrikdraad. Vanaf de grond tot de onderste balk word dichtgemaakt om het vastliggen te voorkomen.
´s Winters heb ik gewoon stromend water en in geval van nood een grote water tank tot mijn beschikking.
Ik woon zelf op 2min afstand van de stallen en ben daar meerdere keren per dag te vinden. Alleen ´s ochtends en ´s middags ben je al lang aanwezig wegens het poepruimen en verzorgen.
De mensen die erbij wonen hebben overzicht op de wei en kunnen dus alles zien.

Een wachtlijst van 600 paarden vind ik dus wél bizar, want hoe groot is de kans dat je daar terecht kunt voordat je paard uberhaupt het loodje legt?
Een wachtlijst ok.... maar niet 600 paarden lang zeg! Ik zou op een gegeven moment mensen gewoon niet meer op de wachtlijst zetten, dat wekt namelijk ook valse hoop.
En ik denk dat heel veel mensen best nog wel geld over hebben als ze weten dat hun paard zuper terecht komt. En als ze moeten kiezen tussen slacht of rusthuis.... is de keuze snel gemaakt lijkt mij?!

Ennnn dan nog iets... waarom kan je met 4 á 5 paardjes geen officieel rusthuis zijn?
Je moet ergens beginnen...
Moet ik dan geljik 100 hectare land aanschaffen, mega stallen laten bouwen en alle voorzieningen treffen om daarna tot de conclusie te komen dat het niet loopt??
Nou dacht het toch niet...
Als blijkt dat er veel animo voor is kan je altijd nog groter.
Daarnaast zou ik zelf de voorkeur geven aan een kleinere stal, dan een mega grote stal met groepen verzorgsters enz enz...

Ik ben zelf ook geen voorstander van grote groepen omdat het vrijwel onmogelijk is om alle paarden in de gaten te houden. Maar het komt gewoon heel idealistisch over wat je verteld ( en natuurlijk is daar niets mis mee) maar daarom vroeg ik even door of je beseft wat het allemaal inhoudt. De paarden 24 uur/7 op het land houden vergt nogal wat aan onderhoudt van het land, waarschijnlijk zal je dit door een loonwerker moeten laten doen, en dat kost gewoon een hoop. Met 4 paarden kom je dan met de bijkomende kosten niet uit de min. Daarbij zal je als je officieel gaat werken ook BTW afdracht moeten betalen, dus blijft er nóg minder over.
Hoe ga je trouwens in de winter aan stromend water komen? Wij hebben zelf een rondpompsysteem aan laten leggen zodat ze geen bevroren bakken en leidingen hebben en geen ijskoud water hoeven te drinken. Dan heb je het er ook nog over dat het land volledig wordt afgezet vanaf de grond, een flinke investering lijkt me, met 6 á 7 paarden heb je ( zeker voor 24/7 weidegang) een flinke lap grond nodig. Nogmaals, ik val je niet aan, maar behoed je een beetje voor de dingen waar je tegen aan kan lopen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:24

Nou, wat ik me afvraag is waarom mensen altijd vinden dat paarden als ze buiten staan ook ontzettend veel gras nodig hebben? Als ze 24/7 beschikking hebben over hooi, hoeft het gras niet eens zoveel voor te stellen.
Ik heb mijn paarden liever op een kalere wei staan, maar wel lekker buiten, dan dat ze een paar uur per dag maar naar buiten kunnen omdat het gras te eiwit rijk is.
Daarnaast komt nog dat je voor een kleinere groep, minder land nodig hebt en daardoor dus ook zelf het onderhoud in beheer kunt houden.
Stromend water is een kwestie van de leidingen diep genoeg leggen en de leidingen die bovengronds zijn goed isoleren en met warmte lint indraaien. Hierdoor hebben wij de hele winter stromend water, tenzij het echt super extreem gaat worden, maar dan bevriezen de leidingen in de grond, en niet die boven de grond.

Dat de btw je nog meer gaat kosten is onzin, want je dient als doorgeefluik. De btw die je doorberekend aan 'de klant' mag je niet rekenen als inkomsten, aangezien je ze aan de andere kant weer uitgeeft aan de belasting.
Dus feitelijk heb je niets van doen met de btw, behalve het doorgeven van de klant naar de belastingdienst.
Alleen het plekje oogt al idyllisch ;) En het hoeft ook echt niet groot van mij!
Ik wil het alleen (of desnoods samen met mijn moeder) doen en alles in eigenbeheer houden.

En ik waardeer het dat je met dingen komt waar je tegen aan kan lopen, femiaans, alleen kan ik ook uitleggen hoe het in zijn werk gaat :)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:37

JessAndHope schreef:
Nou, wat ik me afvraag is waarom mensen altijd vinden dat paarden als ze buiten staan ook ontzettend veel gras nodig hebben? Als ze 24/7 beschikking hebben over hooi, hoeft het gras niet eens zoveel voor te stellen.
Ik heb mijn paarden liever op een kalere wei staan, maar wel lekker buiten, dan dat ze een paar uur per dag maar naar buiten kunnen omdat het gras te eiwit rijk is.
Daarnaast komt nog dat je voor een kleinere groep, minder land nodig hebt en daardoor dus ook zelf het onderhoud in beheer kunt houden.
Stromend water is een kwestie van de leidingen diep genoeg leggen en de leidingen die bovengronds zijn goed isoleren en met warmte lint indraaien. Hierdoor hebben wij de hele winter stromend water, tenzij het echt super extreem gaat worden, maar dan bevriezen de leidingen in de grond, en niet die boven de grond.

Dat de btw je nog meer gaat kosten is onzin, want je dient als doorgeefluik. De btw die je doorberekend aan 'de klant' mag je niet rekenen als inkomsten, aangezien je ze aan de andere kant weer uitgeeft aan de belasting.
Dus feitelijk heb je niets van doen met de btw, behalve het doorgeven van de klant naar de belastingdienst.
Alleen het plekje oogt al idyllisch ;) En het hoeft ook echt niet groot van mij!
Ik wil het alleen (of desnoods samen met mijn moeder) doen en alles in eigenbeheer houden.

En ik waardeer het dat je met dingen komt waar je tegen aan kan lopen, femiaans, alleen kan ik ook uitleggen hoe het in zijn werk gaat :)

Met de BTW afdracht bedoel ik dus dat wat ik aan inkomsten ontvangt, je dit niet als winst kan zien, er gaat nog een gedeelte naar de belasting.
Daarbij de vraag waarom een paard gras moet hebben. Om ze tevreden te houden! Een koppel op een te kleine weide gooien zodat ze moeten leven op hooi is in mijn ogen niet de manier. Ze gaan toch lopen zoeken naar een sprietje. En dat gras te eiwitrijk is gewoon kwats, met goed weidebeheer, verweiden, af en toe bloten is een weide niet eiwitrijk, maar wel voldoende als bezigheid voor de paarden. Het is dan hapje, stapje. Als je alleen hooi gaat voeren staan ze de hele dag op een plek te hangen tot de volgende pluk weer komt. Gelukkig zijn paardenmensen in heel veel opzichten verschillend van elkaar, en zo zie je maar weer dat het nu ook duidelijk is. Jouw opzet is héél anders dan die van ons. En het is de paardeneigenaar die de keuze kan maken waar hij zijn paard het fijnste plekje kan bieden. Veel succes in ieder geval ( en dat meen ik oprecht!)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:47

Uiteraard gaan ze zoeken naar gras en zullen ze rond gaan lopen opzoek daarna.
Maar ik heb de mogelijkheid om het land op te delen in stukken en daardoor ook het gras te laten groeien.
Als ik naar mijn paarden kijk, zijn ze nou niet bepaald verveeld, en die staan vaker op de 'rag'wei, dan op het grasland.
Uiteraard is het ideaal als je veel hectare land hebt, maar... als je klein bent, hoeft het allemaal niet zoveel te zijn!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:53

Wij hebben een paard in een rusthuis staan. Staan in de zomer dag en nacht buiten in een kudde. En in de winter worden ze verdeeld in groepen en gaan ze in grote loopstallen, waarvan ze met goed weer uitloop naar buiten hebben. Die groepen worden ingedeeld op de voerbehoefte, zodat ze gezamelijk gevoerd kunnen worden. Afgelopen jaar hebben ze tot december buiten gestaan en dat ging prima. Eigenlijk is het een beetje het principe van paarden die in de opfok staan, ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen voor 150€ per maand (ligt natuurlijk wel aan de locatie). Een oud paard kost heus niet veel meer aan voer enzo dan een twenter.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:00

JessAndHope schreef:
Uiteraard gaan ze zoeken naar gras en zullen ze rond gaan lopen opzoek daarna.
Maar ik heb de mogelijkheid om het land op te delen in stukken en daardoor ook het gras te laten groeien.
Als ik naar mijn paarden kijk, zijn ze nou niet bepaald verveeld, en die staan vaker op de 'rag'wei, dan op het grasland.
Uiteraard is het ideaal als je veel hectare land hebt, maar... als je klein bent, hoeft het allemaal niet zoveel te zijn!

Zijn jouw paarden ook bejaard? Of doe je er ook nog wat mee? Bejaarden paarden doen niets anders dan hun oude dag te slijten. En ik blijf van mening dat ze dat niet moeten doen op zoek naar een sprietje. En als jouw paarden nog fris en fruitig zijn, komen die dan bij de ouwetjes te lopen? Je krijgt dan namelijk onrust in de tent. Paarden jagen elkaar op, en hebben de ruimte niet om weg te komen. Zo heb je er altijd een underdog bijzitten. (En dat zal maar nét die van jou zijn) Nu heb je misschien nog een hoop gras over ( anders wil je er geen 5 bijnemen) maar ik zie uit ervaring dat ze lekker door kunnen kluiven, en dan is het toch prettig als je ze kan verweiden ( en niet vermodderen, een kale wei wordt namelijk zo tot snot gelopen)
En natuurlijk hoef je niet heel veel hectare land te hebben, maar met zo`n plan is het toch wel handig.
Maar nogmaals, iedereen moet lekker doen waar hij denk goed aan te doen voor zijn paard.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:07

ik vind het een goed idee, een 'rusthuis' in de bollentreek. Er staan genoeg paarden, maar dit heb je inderdaad niet in de buurt. Wij hebben gelukkig een eigen stukje land, dus hoeven nooit op zoek naar een rusthuis.

In ieder geval succes als je het doorzet!