Ouder paard gestald op manege en geen tijd meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:14

ellepel schreef:
waarom zet je hem niet ergens anders neer?
zoek een plek op een weide in een kudde waar hij zo lang staan kan?
dan is hij in elk geval buiten en krijgt zijn afleiding/beweging.

is er dichterbij je huis geen plek zodat je zelf een paar keer er heen kunt?

Hier ga ik volledig in mee, er is heus nog wel een weiland waar ie heerlijk paard kan zijn tot jij je zaakjes op orde hebt...ik weet een adres per pb.
Dat hij op een manege staat is helemaal niet nodig en dan komt het arme ding er niet eens uit ook in een druk weekend!
Bij verkopen/weggeven weet je nooit waar hij heen gaat en je hebt gisteravond kunnen zien op SBS6 bij wat voor soort handelaren hij terecht kan komen.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:14

Ik snap niet waarom je het steeds over gezelschapspaard en oude dag enzo hebt? Een paard van 16 kan toch makkelijk nog een paar jaar in de basissport meelopen? Leuk voor iemand met niet te hoge ambities maar die wel af en toe een wedstrijdje in de B wil rijden en er voor de rest lekker veel aandacht aan geeft.

Waves

Re: Ouder paard gestald op manege en geen tijd meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:16

Bokt is ook gewoon internet hè. Geen garantie dat je hier andere mensen treft dan op marktplaats.
Die dame uit undercover zat ook gewoon op Bokt.

Als de manege een beetje een aardige manege is met een goede manier van lesgeven, kan je dan geen afspraken maken dat hij een paar keer per week mee rijdt in de gevorderde lessen?
En anders gewoon verkopen. 16 is helemaal niet oud.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:21

er zijn genoeg adressen waar hij gewoon 24/7 in weide kan, of gewoon overdag weidegang.... dan kan je hem gewoon houden...

ristette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:51

puma schreef:
Ik snap niet waarom je het steeds over gezelschapspaard en oude dag enzo hebt? Een paard van 16 kan toch makkelijk nog een paar jaar in de basissport meelopen? Leuk voor iemand met niet te hoge ambities maar die wel af en toe een wedstrijdje in de B wil rijden en er voor de rest lekker veel aandacht aan geeft.

Hij is nooit uitgebracht in de sport dus om dan op zijn 16e nog te beginnen? Hij was deze winter stijver dan voorgaande winters, bij licht werk en buitenrijden ging het prima, maar hij heeft meer tijd nodig om warm te lopen. Maar dit laatste is ook een oorzaak van teveel stil staan. Daarom vind ik het eerlijker om te zeggen dat hij geschikt is voor gezelschap en recreatief gebruik dan dat ik hem aanbied als een "normale" 16-jarige. Iemand die tijd in training steekt zal hem zeker weer in conditie krijgen, maar op het moment is zijn bespiering gewoon niet goed genoeg. Hij is overigens wel helemaal gezond en bij mij nog nooit een dag ziek geweest.

ristette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:53

Waves schreef:
Bokt is ook gewoon internet hè. Geen garantie dat je hier andere mensen treft dan op marktplaats.
Die dame uit undercover zat ook gewoon op Bokt.

Ik weet het en heb die aflevering ook gezien. Maar uiteindelijk gaat hij natuurlijk ook niet "zomaar" weg. Ik ben nu gewoon de opties aan het bekijken en zien wat voor hem de beste oplossing is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:56

Ach joh/... zelfs met paard van 16 is conditie opbouwen goed te doen... en dan kan hij zo beetje wedstrijden doen mocht nieuwe eigenaar daar plezier aan beleven. Ik heb die van mij drie jaar geleden gekocht... meneer is nu 18 en ik zou echt geen flater slaan op wedstrijden ook al is hij niet geklasseerd... (en weinig getraind)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:02

Er zit nog best een verschil tussen gezelschapspaard en recreatief paard :+

Ik denk dat je betere 'kansen' hebt voor dit paard om een nieuw huis te vinden als je hem als recreatief paard aanbiedt. Er zijn waarschijnlijk minder mensen op zoek naar een gezelschapspaard dan naar een recreatief paard.

Verder vind ik het ook een beetje apart dat het een halfjaar en een duidelijke manege eigenaar kost, voordat jij doorhebt dat 1 a 2 dagen per week aandacht en buiten zijn veel te weinig is voor je paard. Maarja, laat ik me daar maar verder niet mee bemoeien.

Hopelijk vind je snel een beter huis voor je paard :)

ristette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:24

Taartjeh schreef:
Verder vind ik het ook een beetje apart dat het een halfjaar en een duidelijke manege eigenaar kost, voordat jij doorhebt dat 1 a 2 dagen per week aandacht en buiten zijn veel te weinig is voor je paard. Maarja, laat ik me daar maar verder niet mee bemoeien.

Ik had iemand voor hem die hem 4 keer per week wilde buitenzetten, verzorgen en aandacht gaf omdat ik het zelf even niet kon, pas na een hele tijd bleek dat zij nooit kwam terwijl ik regelmatig "updates" kreeg dat het zo goed ging met hem.... En mijn bijrijdster, die wel heel goed voor hem is, kan maar 1-2 keer per week. De eerste tijd sinds hij op een andere manege stond ging ik elke dag en reed 3-4 keer per week, toen ging die manege failliet, moest ik hem verhuizen naar een manege verder weg en omstandigheden maakten dat ik bijna niet meer kon komen.

Ik kan wel het hele verhaal hier op internet neerzetten maar dat hou ik toch liever privé. Niet aan jou Taartjeh, maar sommige anderen hier staan wel heel snel met hun mening klaar om te zeggen dat ik hem verwaarloos. Als dat zo was zou ik nu niet naar een oplossing zoeken voor hem. Ik had altijd de hoop dat hij bij mij oud zou worden en wellicht dat dit over een jaar ook kan, maar hij kan daar niet op wachten en dus moet ik nu een keuze maken voor zijn welzijn. Wie ooit een paard noodgedwongen heeft moeten wegdoen weet hoe moeilijk dit is.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:29

Kun je hem niet met gevorderde lessen laten meedraaien? half pensionregeling met manege oid?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:29

Oke, ik bedoel het ook niet aanvallend :) maar vond het een beetje apart, nu begrijp ik het meer.

Het is wel erg jammer om hem weg te doen. Je kan met de manege eigenaar overleggen of hij nog iets weet. Misschien kan hij, zoals sommige al gezegd hebben, een paar lessen meelopen.

En misschien zijn er wel mensen die jouw paard even buiten willen zetten, of zijn er manegekinderen die dat willen (en kunnen).

Het hoeft volgens mij nog niet zo definitief te zijn :)
Praat eerst met mensen in je omgeving, misschien is er toch meer mogelijk dan je denkt ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:01

je zou ook nog kunnen kijken of hij niet ergens gewoon een jaartje lekker de groep op kan
is in ieder geval heel wat fijner voor paardlief dna vele op de box staan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:08

En wat vind de manege eigenaar van jou paard?
Ik krijg de indruk dat je het volste vertrouwen in deze man hebt?
Je laat je gezicht nu al een 1/2 jaar niet zien, dus ik mag dat toch wel aan nemen??
Waarom overleg je niet met hem of hij hem zolang... tegen een mindering in de kosten... wil gebruiken in de les???
Menig manege zit te springen om leuke paarden!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:09

Wat andere bokkers al zeggen, aanbieden je paard wat lessen mee laten lopen, dat is beter dan op stal laten verpieteren. En je hebt zo ook wat extra tijd om een andere stal/baasje/verzorger te vinden.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:12

Neem anders eens een kijkje op onze website, misschien zijn wij een goede oplossing voor jou en je paard.
www.pensioenpaarden.nl

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:21

je kan toch ook meer geld betalen en dat de manege eigenaar paard elke dag binnen en buiten zet...

en als je weet dat je paard er alleen maar uitkomt als je verzorger komt, vind ik schandalig...dan had je al vele eerder stappen moeten ondernemen...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:52

Je praat vol emotie....maar ondertussen kom je blijkbaar haast nooit bij je paard. Beetje vreemde combi - je bent natuurlijk hoe dan ook als eigenaar verantwoordelijk. Maar dat is al vaker gezegd en blijkbaar kon het even niet anders.
Een manege is voor een paard dat weinig doet meestal geen goede plek, omdat ze er daar meestal relatief weinig uitkomen. In Drenthe zijn natuurlijk genoeg plekken waar je je paard voor minder geld dan op een manege 24/7 buiten kunt zetten, in ieder geval in de zomer. Als je nou eerst eens zo'n plek zoekt? Dat geeft jou tijd tot de winter om een permanentere oplossing te zoeken en je paard heeft in ieder geval wat meer afleiding. Ik weet niet in welk deel van de provincie je woont, maar zou hier in de buurt wel iets weten (Noord-Drenthe).

Over je angst dat je paard in de handel terechtkomt: je hebt het dan over een bepaald soort handelaren...ik heb paarden verkocht/gekocht via Marktplaats, Sporthorses, een goede handelaar....vrijwel allemaal goed terechtgekomen. Je bent er zelf bij en als je het zorgvuldig doet, eerlijk bent en goed nagaat waar je paard terechtkomt is het risico niet zo groot. Het enige wat je altijd kan overkomen is dat je paard weer wordt doorverkocht. Als je dat risico wilt uitsluiten is er maar één oplossing: niet verkopen....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:54

zoek een andere stalling waar alles gedaan word incl.buiten zetten!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:56

misschien een domme vraag of ik heb er misschien over heen gelezen, maar is het misschien niet een optie om hem in de lessen willen mee laten lopen? ik weet niet of de manege eigenaar hier op zit te wachten en hij er behoefte aan heeft. maar het is misschien ook no een optie.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:57

Het schijnt toch niet zo'n heel makkelijk paard te wezen,zeker niet voor beginners?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:05

Tja ik denk nu, kom achter de PC vandaan en ga naar je paard!
Waar een wil is is een weg toch??

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:27

is er geen stalling in de buurt waar hij lekker naar buiten kan met andere paarden?
en waar ze hem ook buiten en binnen zetten?
en dus in volpension zetten?
dan komt hij zoiezo buiten met vriendjes en word hij gevoerd .
en daarnaast kan je dan een fijne verzorger zoeken die hem zijn aandacht geeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:17

Hmm... en nu reageert TS niet meer.
Mee laten lopen in de lessen of een plek zoeken waar hij wel echt naar buiten kan (en dat is in Drenthe echt wel te vinden) zijn toch goede opties?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:29

ts je mag het paard bij mij neerzetten, als jij de stalling en de kosten blijft betalen.
je paard hoeft de handel niet in word verzorgd komt iedere dag in de wei en af en toe een bosritje,
mocht je hem dan volgend jaar bij huis kunnen hebben haal je hem op, de genoemde kosten maak je nu ook en waarschijnlijk is dit goedkoper,

anders idd verkopen, word vaak genoeg gezelsschapspaard gevraagd
via pb meer info

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:49

Waar in drenthe staat hij? Misschien kan ik je dan wel aan een ervaren serieuze bijrijder/verzorger helpen.. ;)