tips voor paard die na enige tijd de wei zat is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: tips voor paard die na enige tijd de wei zat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:26

Ik haal mijn paard dus gewoon naar binnen als die het zat is. Ga echt geen trucjes verzinnen om haar langer buiten te hebben staan. Ze wil duidelijk naar binnen, dus dan gaat ze ook naar binnen. Ga haar dan niet pesten door haar te laten staan, zeker niet met het oog op blessures.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 08:59

Tja ik haal haar nu ook naar binnen als ze het zat is (als ik al thuis ben dan).
Dat paddock paradise heb ik wel eens aan gedacht maar mijn weide is daar helaas wat klein voor.. Maar misschien voor in de toekomst wel een optie.
Voeren op de wei is denk ik voor mij geen optie, ze heeft voernijd waardoor mijn ruin vrijwel niet aan eten toe zou komen... :(:)
Verder staan er wel wat tips waar ik wat mee ga doen! Misschien een bal neerleggen, eventueel toch wat hooi bijvoeren in de wei (misschien toch afleiding) en niet direct op stal voer klaarzetten...

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:02

Je kan ook van die grote likemmers in de wei zetten. Die kan je wel bij een webshops kopen denk ik !

Mijn paard kan zich daar lang mee bezig houden.. Je hebt ook emmers vol mineralen en vitamines.

En idd misschien speeltjes!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:35

PearllG schreef:
Dat paddock paradise heb ik wel eens aan gedacht maar mijn weide is daar helaas wat klein voor.. Maar misschien voor in de toekomst wel een optie.

zéker voor kleine weides is het paddock paradise principe een goed idee.
ik heb maar 3600 m², en dat is bak, schuilstal en mesthoop inbegrepen.
door een pad rond de weide te leggen kunnen ze het hele jaar buiten, en toch houd je in het midden gras over waar ze op droge momenten lekker kunnen grazen ;)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:41

ik volg dit ook even, die van mij heeft dit ook maar die doet t al na maximaal een uur, gras zat, maar die blijft langs het hek galloperen

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:51

Mijn ruin vloog vorig jaar élke dag door de draad en werd na een aantal dagen weidegang gewoon supermager, uiteindelijk hebben we hem dan op stal gehouden. Dit jaar hebben we het toch weer geprobeerd, en tot nu toe is hij maar één keer uitgebroken, hij staat nu namelijk in de groep bij 'zijn' merrie (mijn 20 jarige merrie waar hij als jong paardje mee opgegroeid is) en heeft blijkbaar veel steun aan haar :)
Maar natuurlijk is het niet evident om het ideale weidevriendje te vinden...

Kan je je paard niet zelf laten kiezen om op stal te gaan? (bv een gangetje maken tussen de stal en de weide?) of eventueel een schuilstal op de weide zetten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:35

Ik weet bij mijn schimmel eigenlijk niet wat precies de reden is, ik denk dat de stal 'veilig' is ofzo? Het heeft iig niks met voeren of met de weersomstandigheden te maken. Als er niemand bij gaat staan, kan hij goed binnen 5 minuten terug op stal zijn. Hooi op de wei maakt niet uit en vriendje laat hij doodleuk achter de draad staan hinniken terwijl hij hem peerdt.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:25

als het door de biks komt
kan die gewoon in de wei geven!
doe ik ook

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:53

mijn ruin was de wei tegen het eind vd zomer ook altijd snel zat. Er stond dan weinig gras meer en het weer werd slechter. Die stond om 13 uur al bij het hek. Maar ozo blij als hij de volgende ochtend weer er in mocht.
mijn mening is dat de paarden niet gewend zijn maar verwend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:46

Urielle, misschien heeft jouw schimmel nooit op de wei gelopen.

Ik heb op een handelsstal gestaan met mijn paard, daar stonden veulens in een box, dat was dan de opfok |( , ook gezien dat er 2 veulens in 1 box stonden, maar ja paarden groeien, toch??? Dus op een gegeven moment stonden er 2 twenters in 1 stal, en die kwamen alleen buiten de stal 1 keer per week als de stal werd schoon gemaakt.

Toen kwam er een handelspaardje die geen gras kende :? Het beestje ging bij het hek staan wachten, had geen hapje gras op, wist niet wat hij er mee aan moest. Ze hebben het een week of 2 geprobeerd, maar omdat het buiten gaan van de paarden roeleerde, ging hij uiteindelijk niet meer naar buiten. Heel sneu....

Maar zo ken ik ook paarden die niet rollen, of niet rollen als de grond nat is....die willen niet vies worden...mijn ruin zoekt een dikke plak met klei op en zorgt dat er een lag van 3 cm op hem zit.... :+ dat is wellicht ook wel heel bizar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:28

Hm, als het paard het nou gewoon niet leuk vindt....haal hem er dan uit. Wij mensen bedenken weer dat een paard de wei leuk moet vinden....en hij kan niet weglopen als hij zich verveelt, staat nu eenmaal een hek om de wei....en het blijft een lapje grond met gras.

Mijn paard wil ook niet de hele dag. Ze kunnen de stal in, over het straatwerk de bak in en na de bak ligt de wei, hek is open....
Ze lopen heen en weer, gras is lang zat maat liggen te maffen in de bak....staan op stal in de schaduw....staan niet de hele dag op de wei.

TS: kun je niet een soort aanlooproute creeeren ??? Dat ze zelf kunnen kiezen of ze op stal staan, zonder hooi, in de bak lopen of de wei ingaan.... bv metschrikband of zo??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:42

Als ze zelf kunnen kiezen waar ze staan dan blijft het gewoon het beste :)

Maar een paard dat zichzelf niet kan vermaken op de wei , maar vrijwel de hele dag op stal zetten , onder het motto van "als hij niet op de wei wil dan hoeft hij niet" dat vind ik geen oplossing :n

Je maakt mij namelijk niet wijs dat al die dieren de hele dag geen moment uit de stal willen , dan moet je consequent zijn ook en hem ook niet op stal opsluiten als hij niet wil , maar lekker de deur open laten staan zodat 'ie wat heen en weer kan wandelen :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:44

Dan bedoel ik ook niet op stal maar desnoods in de paddock of buitenbak. En als zo'n paard zelf verkiest om op stal te staan...prima toch.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:01

maar die mogelijkheden moet je wel hebben.Niet iedereen heeft zijn stal, bak en weiland aangrenzend aan elkaar.

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:13

Mijn verzorgpaard doet dat nu ook. We zijn verhuisd naar een andere stal
sinds 1,5e week... Ze is nog niet helemaal gewend (hopen wij).
Ook steeds als we haar in haar stal zetten duikt ze zowat haar waterbak
in. Dus ons vermoeden is ook dat ze nog niet weet waar ze moet drinken
en aangezien ze ook nog niet echt in de kudde zit, leert ze het ook niet van
derest, want de kudde staat achterin (waar ze ook drinken) en zij loopt
maar heen en weer voor het hekje voorin...
Vandaag gaat de eigenaarresse proberen haar mee te nemen naar achteren
(dat was mij gisteren niet gelukt omdat ze gewoon echt niet verder naar
achteren wou)... Dus hopen dat het lukt en daarmee het probleem opgelost
is.

Ze heeft het namelijk nooit gedaan en genoot altijd duidelijk van de wei. Ook
is het verschil dat ze voorheen met 4/5 soms 6/7 dezelfde paarden stond...
En nu is het een kudde van minimaal 10 paarden.

Aan derest van de reacties te lezen heb ik wel meer hoop. Namelijk dat ze
vaak wat willen op stal en als dat bij haar het drinken is dan kan ze eindelijk
gaan genieten van de weidegang.
Laatst bijgewerkt door laatmaar1987 op 20-05-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:18

oww hier ook hoor,mijn merrie vind het best even leuk,maar als haar horloge 17.00 wijst gaat ze rennen,heen en weer....

ze rent haar veulen echt gewoon omver,denderd gewoon door...

als ik een uurtje later ben als normaal staat ze dik in het zweet en pompend in de wei van het rennen,dus madam gaat braaf om 17.00 op stal..als beest het daar nu leuker vind,maar soms loopt haar horloge niet goed en begint het al om 2 uur,en gras genoeg en vriendjes maken niet uit hoor...

ze wil gewoon naar binnen,van mij mag ze...zie daar het probleem niet zo van in,morgen weer een dag en dan maar zien hoelang ze de wei dan leuk vind... :D

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:20

ElCamino schreef:
Hm, als het paard het nou gewoon niet leuk vindt....haal hem er dan uit. Wij mensen bedenken weer dat een paard de wei leuk moet vinden....en hij kan niet weglopen als hij zich verveelt, staat nu eenmaal een hek om de wei....en het blijft een lapje grond met gras.

Mijn paard wil ook niet de hele dag. Ze kunnen de stal in, over het straatwerk de bak in en na de bak ligt de wei, hek is open....
Ze lopen heen en weer, gras is lang zat maat liggen te maffen in de bak....staan op stal in de schaduw....staan niet de hele dag op de wei.

TS: kun je niet een soort aanlooproute creeeren ??? Dat ze zelf kunnen kiezen of ze op stal staan, zonder hooi, in de bak lopen of de wei ingaan.... bv metschrikband of zo??

Dit zou mooi zijn inderdaad, maar niet overal kan dit. Als je op iets van een
boerderij woont of wat anders waar je zelf paarden heb zou dit ideaal zijn
ik zou het zelf ook zo doen als ik dat kon... (keep on dreaming... ;) )

Maar ik sta nu op een boerderij waar een stuk of 50 paarden staan en het
land is wel een stukje lopen en het is gewoon onmogelijk om die 50 paarden
maar rond te laten lopen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:09

Als je die mogelijkheid niet heb en je paard vindt de wi niet fijn dat zet je hem toch gewoon op stal.... ik snap het probleem niet zo.

Heb gewerkt op een pensionstal waar géén wei is, géén paddocks en ze staan allemaal op stal. Soms beetje losgooien en in de molen.
Vibd ik persoonlijk óók niet kunnen maar ze hebben er niks van....geen luchtzuigers, wevers, rondtollende paarden.... het blijven toch gewoonte-dieren.
Zelf wil ik mijn paard absoluuut níet zo houden maar als een pard gewoon naar binnen wil....laat hem dan.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:56

Het is ook geen wereldprobleem maar tips altijd welkom! :D
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om haar vanuit de wei naar stal te laten lopen omdat de weide aan de overkant van ons huis is met een weg ertussen!

Verder moet ik "gewoon" werken (tja gaat zoveel vrije tijd in zitten he) en heb dus niet altijd de mogelijkheid om madame binnen te halen wanneer zij het tijd vindt. Gelukkig gaat ze niet rennen maar blijft stoicijns langs het hek lopen dus blessurekans verkleind.

Iedereen met tips bedankt! Ga zeker wat uitproberen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:35

Ja maar Kimmy, dan moet het om 17.00 uur wel altijd uitkomen. Ik haal ze ook binnen als ze dat willen, maar dan moet het wel zo uitkomen, nu er zoveel gras staat, vinden ze het niet erg, maar als het straks op is, wel...de reden ook dat ze niet de hele dag buiten staan als ik niet thuis ben, dat is een te groot risico.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:41

Mijn paard deed dit ook altijd toen ze aan huis stond met 1 maatje. Toen ze naar een andere stal is gegaan waar ze meerdere vriendjes had buiten is ze gestopt. Ze deed het alleen nog als het etenstijd was. Nu staat ze altijd buiten en doet ze het eigenlijk nooit meer.

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:06

Mijn paard heeft hier geen last meer van! :D
We hebben haar laten zien waar ze kan drinken en dat heeft
ze nu helemaal gevonden :) Nu als we haar in de wei zetten
galopeerd ze naar achteren naar derest van de kudde en gaat
er lekker bij staan.
Nu hebben we zelfs een nachtje geprobeerd en 's morgens wou
ze er nogsteeds niet uit.

Ze heeft het eindelijk naar haar zin en loopt nu lekker mee met
de kudde :D