paard doet heel moeilijk met op het land zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: paard doet heel moeilijk met op het land zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:28

aha een aangeleerde rotgewoonte van de vorige eigenaren dus
jammer ....en balen voor jullie natuurlijk....iig grondwerken en misschien zelfs nog een cursus grondwerk erbij gaan volgen om er nog dieper op in te gaan.....dit paard heeft dat gewoon echt nodig als ik dat zo lees :j

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:07

Wij hebben/hadden ook zoon paard. Die hebben we achterstevoren naar de wei gebracht. Dat ik veiliger voor jou en voor het paard. Op het begin is het moeilijk om aan te leren maar nu doet ze het al automatisch!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:55

rooz1993 schreef:
Wij hebben/hadden ook zoon paard. Die hebben we achterstevoren naar de wei gebracht. Dat ik veiliger voor jou en voor het paard. Op het begin is het moeilijk om aan te leren maar nu doet ze het al automatisch!

Dus je probeert niet weer om het vooruit weer is te doen? Blijf je het achterwaarts doen? Lijkt me nou niet zo fijn voor het paard om blijvend achterwaarts naar het land te moeten ;) Je kan toch ook doen als die weer druk wordt meteen omdraaien en paar pasjes achterwaarts lopen en als hij weer rustig is dan weer omdraaien? Lijkt mij fijner! Maar misschien zit ik er wel naast he ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:02

Grondwerk is inderdaad een aanrader voor je. Heb zelf een die het soms nog es doet, weet niet hoe groot dit van jou is maar ik plant mijn elleboog in zijn hals (die vanmij is neit zo heel groot ;) ) en trek zijn hoofd naar mij toe hierdoor kan niet aan het touw trekken. En als ik hem echt niet vertrouwde dan met zijn tweeen. Twee touwen eraan en zweep erbij. Zodra hij iets drukker werd, stil zetten en achteruit. Daar was die gauw flauw van.

Maar snap dat het lastig is zoals hierboven wordt gezegd helemaal als die altijd los naar de wei mocht.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:07

We lopen het eerste stuk gewoon, word ze druk draaien we der om en stapt ze het laatste stukje achteruit. ons paard had het vaak ongeveer 20/25 meter voor de ingang..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:52

Ow, zoals je het typte, leek het net of je haar al van het begin af aan omdraaide en het hele stuk achterstevoren liep. Dat zou ik wat sneu vinden voor het paard.

En als ze rustig achteruit loopt draai je haar ook niet meer om als beloning?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:32

Hier ga je geduld voor nodig hebben...
Ik raad je aan zelf schoenen met stalen neuzen en handschoenen aan te doen. Dan zal je er al geen platte tenen of verbrande handen aan over houden ;-) Daarna hang je een longeerlijn aan het halster, zodat je een eind kan vieren als hij wegrent, maar je hem toch nog vast hebt.
Je brengt hem naar de wei, en als hij wil versnellen, trek je met korte rukken aan het halster totdat hij weer bij je blijft. Als hij steigert of wegspringt kan je de lijn wat lossen, zonder dat je zelf gevaar loopt of het paard kwijt bent. Als je in de wei bent mag hij niet los voordat hij rustig stilgestaan heeft, al duurt het een halve dag. Eventueel kan je dan belonen met iets lekkers. Geen snoep geven als hij druk doet, dat is omkoperij en werkt alleen maar averechts!
Als je paard er al een tijd aan gewend is dat hij wordt losgelaten als hij de etter uithangt kan het even duren voor die gewoonte doorbroken is. Maar eens hij doorheeft dat jij niet opgeeft en dat hij pas losgelaten wordt als hij zich gedraagt, dan houdt het wel op. Succes!

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:00

mijn pony wou ook altijd erg graag het land in.
ik ben toen elke keer op andere momenten haar los gelaten.
de ene keer liep ik helemaal tot achter in het land en soms liet ik haar 2 meter voordat we in het lnad waren los. nou weet ze dat ze moet wachten
( misschien is er al zoiets verteld maar heb even geen tijd/zin om alles door te lezen)

Succes ermee!

Nynke_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:08

Je paard heeft idd geen respect voor je
ik zou veel grondwerk gaan doen. En als je je paard in het land zet zou ik een zweepje meenemen, het halstertouw over z'n neus doen (dan heb je meer controle) en hem om de paar passen stil zetten en een paar passsen achteruit laten lopen. Zorg dat ie niet dichter bij jou komt dan jij wil en dat ie z'n aandacht goed bij jou heeft. En anders geef je gewoon een rukje aan het touw dat over zn neus is.
Als dit niet helpt zou ik hulp zoeken bij het Balingehof of iets soortgelijks;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:06

Probeer het Be nice halster eens, onlangs ook bij iemand aangeraden, paard van en naar de wei brengen is nu geen probleem meer, hij loopt netjes mee. Zelf vaak dit halster gebruikt, bij jonge paarden, opvoeden,... en altijd heel fijn mee gewerkt. Ze snappen gewoon heel snel wat de bedoeling is en is voor jou een stuk veiliger.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:27

YankeeBoy schreef:
Kan me voorstellen dat het paard uit zn dak gaat als hij voor 3 uur het land op mag, denk dat dat een groot deel van het probleem is.

Dat is precies mijn gedachten :o . Ik lees bij dit geheel; paard is zo enthousiast als de wei in mag, dat hij z'n manieren vergeet. Bij ons op stal staat er ook zo een :(:) Voorheen kwam dit paard ook zo kort buiten (op andere stal) en deed dit dus ook. Bij ons in het begin ook (wat mij een bijna afgebroken vinger opleverde :(:) ) maar nu hij bijna 10 / 12 uur per dag buiten staat EN het vertrouwen heeft dat hij er iedere dag weer in mag, is het zo goed als weg. Hij gaat wel iedere dag als 1e na buiten; dat werkt het beste. Dit paard is al wat ouder en heeft het in een half jaar "afgeleerd".
Succes ermee!