Heeft een paard dat trilt op de wei het koud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:00

het gaat echt niet over mijn pony !

ze heefft altijd in de winter dekens op gehad ! we hebben niet in een keer het denken der af gehaald !

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:03

julie12 schreef:

ze heefft altijd in de winter dekens op gehad ! we hebben niet in een keer het denken der af gehaald !

Je hebt je pony toch nog maar net? Maart toch?

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:04

Ja hoor dat kan, wij hebben er 2 die dag en nacht buiten staan met inloopstal en sinds een week of 6 geen deken meer op hebben.
Vanmorgen tijdens het voeren ontdekte ik dat de oude (hij is 20) zijn benen dicht bij elkaar had staan en stond te trillen als een rietje, zijn oren waren steenkoud en zelfs zijn lip leek te trillen. Dit was echt niet omdat hij bang of ziek was.
Het heeft hier ook echt veel geregend vannacht en is ons dus duidelijk dat opa hier niet meer goed tegen kan. Heb hem meteen weer een warme deken op gedaan was echt zielig!

julie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:04

hahah ik stel een vraag en nu gaat het over iets heel anders !

toch bedankt voor de tips !

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:11

Je paard heeft het ws koud dat is niet vreemd met dit snertweer
Normaal in het in deze tijd van het jaar een stuk warmer..
Zou iig een deken opdoen of (in de nacht) op stal zetten (houd het rillen dan op weet je iig ook dat je paard niet ziek is)
Van rillen worden ze warm?..
Het zal best maar prettig zullen ze zich er niet niet bij voelen..
En ze kunnen er zelfs ook ziek van worden

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:17

julie12 schreef:

hoelang van te voren heb jij de deken eraf gehaald, ik begin een maand van te voren... ik bouw af met aantal grams deken... vb 300 gram naar 200 gram etc...

AngeliqueB

Re: Heeft een paard dat trilt op de wei het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:24

Mijn rillende paard had het koud! Haar wintervacht is ze al kwijt en ze heeft superkort zomerhaar. Ondanks haar schuilstal (waar ze niet gaat) en voldoende voer stond ze te bibberen in de regen. Ik heb een ongevoerde regendeken erop gelegd toen ze opgedroogd was, en nu staat ze rustig in de regen, geen gebibber meer, veel meer ontspannen rondkuieren en eten!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:18

unamie schreef:
Je paard heeft het ws koud dat is niet vreemd met dit snertweer
Normaal in het in deze tijd van het jaar een stuk warmer..
Zou iig een deken opdoen of (in de nacht) op stal zetten (houd het rillen dan op weet je iig ook dat je paard niet ziek is)
Van rillen worden ze warm?..
Het zal best maar prettig zullen ze zich er niet niet bij voelen..
En ze kunnen er zelfs ook ziek van worden

Door het omhoogzetten van de haren kan een paard lucht vasthouden tussen de haren, dit werkt als een extra isolatielaag

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:22

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:24

sefanja schreef:
Door het omhoogzetten van de haren kan een paard lucht vasthouden tussen de haren, dit werkt als een extra isolatielaag

Dat klopt, maar dan moet er wel haar zijn wat overeind kan, voldoende volume en lengte. Mijne heeft heel kort zijdeachtig zomerhaar en is gelijk nat tot op de huid. Ik zou liever geen deken opleggen en heb het ook lang uitgesteld maar elke dag een stijf koud en ongelukkig mager (ondanks voldoende bijvoer!) paard in de wei zien staan is niet leuk..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:34

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:32

sefanja schreef:

Met een dikke wintervacht werkt dat iid prima
Maar....paarden hebben momenteel een dunne zomervacht en aangezien de temperatuur beneden "normaal" is hebben ze het nu gewoon koud
Zeker als het er ook nog eens bij gaat regenen!!
Mijn paarden kunnen kiezen (stal met uitloop) en staan veel binnen nu het koud is 8-)
Dat doen ze niet voor niets want normaal gesproken zijn ze het liefst buiten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:49

Met dit weer (als ze niet geschoren is) kan de pony prima naar buiten zonder deken,
kunnen ze wel even trillen, maar als ze even gaan spelen krijgen ze het snel genoeg weer warm ;)
Dekens zijn gewoon onzin als je paard niet geschoren is. Paarden kunnen hun temeratuur prima zelf regelen,
en met een deken word dat alleen maar moeilijker voor haar. Het kan natuurlijk zijn dat haar vacht nog heel
licht is doordat ze zo vaak een deken op heeft gehad, maar dan moet je haar eerst geen deken meer op doen
op stal (staat ze ook niet op de tocht) en dan als het niet regent naar buiten, en op den duur kan ze weer prima buiten
staan :D

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:55

de beste weersomstandigheden waar paarden in kunnen leven is tussen +5 en de -10 graden...

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:03

Ik heb mijn dametje 2 weken terug ook weer een deken opgedaan. Die heeft (hoorde ik achteraf) van 11 tot 3 staan trillen. Ze is pas net 3 maar had het enorm koud. Nu (met ongevoerde regendeken) boeit de regen haar helemaal niks meer!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:10

sefanja schreef:
de beste weersomstandigheden waar paarden in kunnen leven is tussen +5 en de -10 graden...

Waar staat dat en wie bepaald dat?
Zijn daar onderzoeken naar gedaan en met welk ras ?
Het gemiddelde warmbloed paard (met zomervacht) is niet blij met temperaturen onder de 6 graden met regen

Bij een temperatuur tussen +5 en -10 staan mijn paarden het liefst binnen (ook de pony's 8-)
Zodra de temperaturen stijgen en het zonnetje komt gaan ze heerlijk plat liggen in het zand
Dit doen ze dus nooit als het koud en/of nat is
Bevroren grond ligt zowiezo niet zo lekker :+

Ze werden de afgelopen winter ook knap sjacherijnig van de aanhoudende vorst en kwamen nauwelijks buiten
Toen de vorst verdwenen was zaten ze duidelijk beter in hun vel

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:49

PP --> VSW

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:13

FalcoMirza schreef:
Ik zou eens gaan voelen aan de neus. Als hij koud is denk ik dat hij het wel koud heeft. ;)

Sorry, maar dat is onzin. De enige manier om te weten of een paard het koud heeft is temperaturen. Neem eerst z'n temperatuur op een moment dat je zeker weet dat je paard het niet koud heeft, bijvoorbeeld als hij al een tijdje binnen staat (niet direct na arbeid, want dat zal afwijkend zijn!). Vervolgens temperaturen als je denkt dat hij het koud heeft. Beide waarden met elkaar vergelijken.
-:) Meten is weten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:00

Verhaal hieronder heel herkenbaar.
Ik merk het ook aan de staart die ze strak tussen de billen knijpen.
Mijn oudere pony heeft het tegenwoordig sneller koud terwijl hij dat vroeger niet zo snel had, en mijn merrie die bij vorige eigenaren zelfs in de zomer een zomerdeken op had, heeft het ook eerder koud. Daar hoeft het niet eens voor te regenen! Beetj frisse winderige dag in haar zomervacht en ze staat al kou te kleumen...

deken helpt vaak snel. Zorg ook dat ze voldoende kunnen eten. Als ze een lege maag hebben, krijgen ze het ook eerder koud...

semenamy schreef:
Ja hoor dat kan, wij hebben er 2 die dag en nacht buiten staan met inloopstal en sinds een week of 6 geen deken meer op hebben.
Vanmorgen tijdens het voeren ontdekte ik dat de oude (hij is 20) zijn benen dicht bij elkaar had staan en stond te trillen als een rietje, zijn oren waren steenkoud en zelfs zijn lip leek te trillen. Dit was echt niet omdat hij bang of ziek was.
Het heeft hier ook echt veel geregend vannacht en is ons dus duidelijk dat opa hier niet meer goed tegen kan. Heb hem meteen weer een warme deken op gedaan was echt zielig!

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:24

Bij ons op stal trilde er een paard toen we er geen deken op deden ging die heel erg hoesten dus die had het wel koud. (de dierenarts kwam voor een ander paard en toen hadden we het even gevraagd en dat paard hat het dus wel koud)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:29

denise04 schreef:
Ik heb mijn dametje 2 weken terug ook weer een deken opgedaan. Die heeft (hoorde ik achteraf) van 11 tot 3 staan trillen. Ze is pas net 3 maar had het enorm koud. Nu (met ongevoerde regendeken) boeit de regen haar helemaal niks meer!

Dito hier...!

Shiva stond laatst ook te rillen....en had 39,9 koorts :wow:

Bij extreme regen komt er nu gewoon een ongevoerde regendeken op en alles is in orde...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:20

loveidefix schreef:
Met dit weer (als ze niet geschoren is) kan de pony prima naar buiten zonder deken,
kunnen ze wel even trillen, maar als ze even gaan spelen krijgen ze het snel genoeg weer warm ;)
Dekens zijn gewoon onzin als je paard niet geschoren is. Paarden kunnen hun temeratuur prima zelf regelen,
en met een deken word dat alleen maar moeilijker voor haar. Het kan natuurlijk zijn dat haar vacht nog heel
licht is doordat ze zo vaak een deken op heeft gehad, maar dan moet je haar eerst geen deken meer op doen
op stal (staat ze ook niet op de tocht) en dan als het niet regent naar buiten, en op den duur kan ze weer prima buiten
staan :D

Ben ik het dus niet helemaal mee eens, ik heb een paard in mijn bezit die heel erg gevoelig is, ook hij staat gigantisch te trillen wanneer er heel veel en lang regen naar beneden komt, niet alleen met regen is hij gevoelig, met nog veel meer andere dingen, mijn andere kwpn'er en haf doen het prima als ze geen deken ophebben...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:21

FalcoMirza schreef:
Ik zou eens gaan voelen aan de neus. Als hij koud is denk ik dat hij het wel koud heeft. ;)

Dit klopt niet altijd aangezien de neus een extremiteit is, en ook koud aanvoelt door het natte gras e.d. Dus daar zou ik niet vanuit gaan.
Dan zou ik even met je vinger in het oor voelen of het daar warm/koud is.