probleem met trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:42

SharirBobby schreef:
behalve de longerlijnen en halstertouwen weet ik geen andere manieren.
wel hoorde ik eens van mensen dat ze de trailer voor een gangpad neerzette ofzo. en dan kon hij er alleen maar in en niet langs de laadklep lopen. maargoed, dan moet je wel zo'n pad hebben waar dat precies past Knipoog en ze kunnen dan natuurlijk nog wel achteruit lopen, maar dat kan je weer proberen te vangen met longeerlijnen of halstertouw achter zijn kont.
suc6 in iedergeval zaterdag Bloos
zonde joh dat je laadplank kapot is en de longeerlijnen/halstertouwen

Wat bij ons afgelopen week wel hielp, was blinddoeken. Het ziet er een beetje sneu uit, een paard met bandage en onderlap op zijn hoofd, maar je bent echt van het geëmmer af! Dus, paard blinddoeken, 1 duwen (stapje naar voren is: druk van de kont af), 1 trekken (stapje naar voren is: druk van het halstertouw af) en dan stukje bij beetje erin laden. Binnen 5 minuten stond het paard op de trailer.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 13:19

blinddoeken heb ik nog niet geprobeerd, ik was het wel van plan, maar toen stond ie er ineens op!

ik heb het laatst iemand zien doen, daar waren ze ook al een uurtje aan het klooien, maar daar werd iedereen kwaad en agressief, kostte ok wat longeerlijnen.

Wij zijn tenminste niet boos of ongeduldig geworden, want ik weet dat Moritz slechte ervaringen heeft opgedaan met trailers en ik wil er niet nog meer bij voegen .

Als het de volgende keer weer zo moeilijk gaat, ga ik zeker eerder blinddoeken! We leggen wel eens voor de grap een handdoek over zijn hoofd en dat vindt ie allemaal prima, eigenlijk vindt ie alles wel best, alleen dit was een vette tegenvaller.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:04

Wat nog wel is wou helpen bij paarden die bij ons op stal staan, is een trucje met longeerlijnen. Er wordt absoluut geen geweld bij gebruikt en het paard kiest er uiteindelijk "zelf" voor om die trailer op te gaan. Het is wel een beetje moeilijk uit te leggen. Voor een heel zwaar paard kan je beter geen longeertouw, maar iets steviger gebruiken.
Je maakt aan het eind van het touw, met een stevige knoop een soort handvat (zoals bij een hondenriem). Dan doe je het touw om zijn buik achter zijn voorbenen en haal je het andere eind van het touw door die lus (als een soort slipketting van touw). Dat doe je aan de voorkant langs tussen zijn benen door en door de onderste ring (waar je normaal je halstertouw aan doet) van het halster. Vanaf daar neem je het touw mee de trailer in (het moet dus wel lang zijn) en slaat het een slag om de buis waar ie normaal met zijn borst tegenaan staat. Dit touw wordt vastgehouden door een sterk persoon. Dan heb je twee mensen nodig die aan de zijkant van de laadklep staan (al loopt het paard er zelden op deze manier aan de zijkant af). Dan neem je er voor de extra nog een emmertje voer bij.
bIj iedere stap die het paard zelf richting de trailer doet als ie op de laadklep staat trekt degene in de trailer het touw strak. Het paard kan niet terugsteigeren ofzo en ook niet achteruit. Na een tijdje (duurt de eertse keer wel even) loopt het paard steeds verder en je blijft het touw strak trekken, totdat ie erin staat. dit duurt ongeveer een half uur, maar na een keer of twee oefenen, zal het in twee minuten gaan.

Ik hoop dat je er wat aan heb (hehe, da's een heel verhaal)
Het werkte bij ons ook bij de friese hengsten enzo, dus het lijkt me een idee en ze krijgen er geen nare ervaringen van.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 13:58

Moritz"]
[quote="Mursey"]
Denk zeker wel dat je er aan werkt, vraag me alleen af op wat voor manier
[/quote]

zou je dat even nader willen verklaren? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën over hoe ik mijn paard zou moeten opvoeden.....
[/quote]

[quote="Moritz"]
We hebben vanalles geprobeerd behalve geweld: voer, appeltjes, zoete woordjes, trekken, duwen (2 longeerlijnen en alle halstertouwtjes zijn nu kapot ) en uiteindelijk liep hij gewoon naar binnen *duh*, heeft 2 uur geduurd.
[/quote]

[quote="Marita schreef:
Je leert 'm dat door dat te oefenen met een zweepje in je linkerhand. Als hij achter blijft, tik je hem achterlangs bij. Als ie te sterk wordt, doe je het touw om zijn neus, zodat je wat meer te vertellen hebt. Zo leer je hem dat ie geen keus heeft dan netjes naast je te blijven lopen....!

Wat ik in mijn vorige stukje al zei is, dat ik de indruk krijg dat jij het echt allemaal heel erg rustig en fijn voor je paard wil oplossen. Is super, maar ik maak uit jou verhaaltje op dat dat op dit moment geen zin heeft. Ik ben bang dat je het welzijn van je paard op sommige moment gewoon iets te hoog in het vaandel houdt. Van een tikje wordt ie echt niet slechter... integendeel zelfs. Ik snap dat het paard er eigenlijk niets aan kan doen omdat zijn vorige eigenaars een paar steken hebben laten vallen. Maar ik persoonlijk denk dat dat probleem met een iets strengere houding (af en toe een tik) sneller verholpen is dan met eindeloos geduld. Je zegt zelf dat ie zelfs een bitje in moet als je met hem gaat wandelen...
Moet zeggen dat ik je geduld wel respecteer... maar dat ik persoonlijk liever af en toe een tik uitdeel dan het risico te lopen een paard van 700 kg in mijn nek te krijgen. Hoop dat je ook mijn standpunt snapt, maar het is jou paard, en jij moet hem opvoeden hoe jij denkt dat het beste is... ik kan alleen maar advies geven en of je daar iets mee denkt te kunnen... tsja, ook dat is aan jou.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 14:58

ik ben het hier zeker niet mee eens. Trailer laden gaat in het grootste gedeelte om vertrouwen, daarbij moet je natuurlijk wel een beetje respect hebben.... ik ben er echt van overtuigd dat je dit niet krijgt door zomaar wat met de zweep te gaan slaan. mijn paard rent er tegenwoordig in als ik naar de trailer wijs, gewoon een kwestie van vertrouwen en respect.
ik zou eens wat naar nh kijken, ook omdat hij met lopen geen respect heeft, voor je eigen veiligheid en die van anderen....
Alle andere methodes heb ik ook geprobeert, maar als je een paard hebt wat er echt niet ingaat helpt niets, ook geen blinddoeken en zeker geen lijnen en zwepen. Mijn paard heeft vroeger een keer een "omstander die wel eventjes zou helpen" bijna het ziekenhuis in geslagen, dus kijk echt uit met allerlei dwangmiddelen en probeer het gewoon met zoveel mogelijk rust te doen.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 21:21

pffff ik word er moe van, ik heb nu al hier op het forum en gewoon op stal gehoord dat ik ALLES fout doe, ik probeer het met vertrouwen te doen, van een paard van 700 kilo kan je met kracht toch niet winnen en als je hem boos maakt zeker niet!

Ik heb tig NH cursussen gedaan en boeken gelezen en ik probeer een mix van allemaal te maken, mijn eigen methode, die niemand blijkbaar ziet zitten.

Ik heb 4 jaar op een stal gewerkt waar ze ook een vakantieberijf hebben en waar vakantiegasten hun paard ook weer op de trailer moesten zien te krijgen en daar heb ik van geleerd dat het met slaan zeker niet sneller gaat!

De truuk met de longeerlijn om zijn buik hebben we gedaan, heeft me 3 lijnen gekost!

Ik heb zelfs al te horen gekregen dat ik het geld dat ik aan de trailer heb besteeds beter aan paardrijlessen had kunnen uitgeven......... fijn als je een koudbloed hebt en iedereen weet het beter!!!!

Ik was vandaag op een fair waar veel koudbloeden getoond werden en dus geladen en gelost en ik heb ze zien slaan, trekken, duwen, schreeuwen, maar dat versnelde het proces allemaal niet, dus ik klungel wel lekker aan. Voorlopig staat de trailer weer bij de dealer..........

Tegen Paard en Koets half november moet ik er wel uit zijn hoe het nu eigenlijk MOET .....

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:18

Moritz schreef:
pffff ik word er moe van, ik heb nu al hier op het forum en gewoon op stal gehoord dat ik ALLES fout doe, ik probeer het met vertrouwen te doen, van een paard van 700 kilo kan je met kracht toch niet winnen en als je hem boos maakt zeker niet!

Zelf van een kwpn'er van 600 kipo win je het niet van. Ik geef je groot gelijk, blijf geduld houden. Mijn vriendin is 2 maanden iedere zaterdag geweest met haar trailler, en maar oefenen. Zonder geweld!!

Ik ben, zeker met trailer laden, een voorstander van geweldloos. Hoe frustrerend het ook is. Op wedstrijd zag ik altijd iedereen rijden, omdat ik vaak de laaste was die verstrok, omdat mijn "schatje"niet haar rijdende huisje niet in wilde.....

Nu een tijdje verder met heel veel geduld, en blijven proberen, staat ze nu binnen 5 minuten in haar rijdende huisje( geweldloos )

Ook ik heb het nodige commentaar over mij heen gehad, dat mijn paard geen respect zou hebben voor mij, ( logisch als mensen je altijd met kettingen en rieken de trailer hebben in geslagen Lips are sealed zou ik ook niet meer hebben) dat ze niet opgevoed is bla bla bla. Ga zo nog maar even door.

Pottige kerels die mijn paard wel "even "in de trailer zouden zetten.

Ik heb het allemaal niet gedaan, maar alleen een aanslag op mijn geduld gepleegd ( en van mijn vriendin).

Ook ik heb het met een deken over haar hoofd geprobeerd. De eerste paar keer ging goed, tot er een keer een trailer was met een hoge opstap, die ze dus NIET zag. Helaas mijn paard ging lang uit, weer een ilusie armer.

Ik zou zeggen, vaak en met regelmaat blijven oefenen. Op een gegeven moment loopt ook jouw paard zonder problemen de trailer op!!!

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 22:25

Ransie,

bedankt voor het stukje dat je schreef, had ik net ff nodig!

Zodra mijn trailer terug is, ga ik mijn geduld opnieuw op de proef stellen, en ik heb er veel van hoor! Frusty

Voorlopig heb ik vandaag weer genoeg gezien aan trailers laden en lossen en ik weet weer wat me te doen staat ik heb er Gaaaap Dromen Slapen van gekregen............en ga maar ff dromen van een paard dat fluitend de trailer oploopt, zoals mijn jachtpaard vroeger deed.......

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:35

Ik weet hoe je voelt Moritz, bij iedereen raakt het geduld een keer op, daar zijn wij mensen voor.

Het enigste wat ik heb verander, is dat ik haar nu met zo'n freestyl halster in de trailer zet. Dit omdat ik daar net wat meer druk mee kan zetten dan met een gewoon halster.

O, ja niet te vergeten ik draag nu ook handschoenen met laden. Iets vriendelijker voor mijn handen.

Ooit op een dag loopt je nieuwe paard er net zo makkelijk in als jouw jachtpaard vroeger deed!!

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 22:38

ik hoop het...... ik doe er een hoofdstel in met een rubberbitje, dan heb ik net iets meer te vertellen. Aan een halster lopen werk ik hard aan, maar als ie achteruit gaat rennen, is een hoofdstel net iets steviger!

Geduld is een schone zaak en de tijd zal het leren, om maar eens een paar spreekwoorden van stal te halen......*grijns*

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:47

De beste stuurlui staan aan wal..........

Bij die van mij is er ook wel eens een hoofdstel gesneuveld. De freule vond het nodig om te stijgeren (knal met je hoofd tegen het plafon van de trailer aan) en heel hard achteruit te lopen.
Ik mij zelf schrap zetten, en vast houden ( mijn 70 kilo tegen haar 600 kilo, ach het valt altijd te proberen), helaas begaven mijn bakstukken het.....

Een koud bloed is reageerd natuurlijk al heel anders dan een warm bloed. Hun karakters zijn niet met elkaar te vergelijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:12

Moritz schreef:

Ik heb tig NH cursussen gedaan en boeken gelezen en ik probeer een mix van allemaal te maken, mijn eigen methode, die niemand blijkbaar ziet zitten.

Ik heb 4 jaar op een stal gewerkt waar ze ook een vakantieberijf hebben en waar vakantiegasten hun paard ook weer op de trailer moesten zien te krijgen en daar heb ik van geleerd dat het met slaan zeker niet sneller gaat!

De truuk met de longeerlijn om zijn buik hebben we gedaan, heeft me 3 lijnen gekost!

Ik heb zelfs al te horen gekregen dat ik het geld dat ik aan de trailer heb besteeds beter aan paardrijlessen had kunnen uitgeven......... fijn als je een koudbloed hebt en iedereen weet het beter!!!!

Ik was vandaag op een fair waar veel koudbloeden getoond werden en dus geladen en gelost en ik heb ze zien slaan, trekken, duwen, schreeuwen, maar dat versnelde het proces allemaal niet, dus ik klungel wel lekker aan. Voorlopig staat de trailer weer bij de dealer..........

Tegen Paard en Koets half november moet ik er wel uit zijn hoe het nu eigenlijk MOET .....

ik denk echt zeker niet dat je alles fout doet, ik vind het juist ontzettend goed dat probeert het op een rustige manier moet aanpakken, zelfs als het niet lukt. De meeste mensen zouden al lang hun geduld verloren hebben.
Maar nog ff over die tig nh cursussen, niet flauw bedoeld hoor, maar ik denk dat je dan niet de goede hebt gevolgd.... er is zoveel rotzooi onder de nh.....
Als je het nog niet opgegeven hebt Knipoog misschien moet je eens parelli proberen, helpt met leiden en trailer laden. Je kan er een pakket van bestellen, dus dan hoef je ook niet in de trailer naar een cursus Haha!

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 06:03

Emiel Voest (vinde de meeste mensen de grote meester), Pieter Baalbergen (vind ik persoonlijk sympathieker), Maarten Abeln, nog een Pieter waar ik de achternaam van kwijt ben, die vond ik het beste (zit ergens bij Arnhem).

Parelli is te proberen, zo lang het maar in het Nederlands is, want ik kan geen Engels lezen, klinkt stom voor docente Duits, maar dat jaar dat ze Engels gaven op demiddelbare school, was ik ziek (toen gaven ze ook wiskunde, kan ik ook niet Huilen )

Voorlopig heb ik ff geen geld voor cursussen, ik heb een miskoop gedaan met een trailer zie je

Ik heb nog info gevraagd bij www.deamstables.nl doen ze heropvoeding en trailerladen, maar je mag er zelf niet bijzijn, dat heb ik al eens met een hond gedaan bij Martin Gaus, die deed alles daar perfect maar vrat hier thuis gewoon de katten van de buren weer op, dus dat soort cursussen werken denk ik niet.......

Ik ga maar een poosje gewoon rijden,aan ons beider conditie werken en weer eens veel lezen (zit tenslotte inhet onderwijs, heb ook wel 3 weken vakantie ) en als de trailer ooit gerepareerd terug komt, zie ik wel weer verder....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:58

parelli pakket is wel in het engels, maar ik denk dat als je zou informeren in duitsland.... misschien is het wel in het duits vertaald. Ik denk het wel eigenlijk, want in duitsland is het heel populair.
ik zou het zowieso nooit door anderen laten doen, je weet nooit wat ze doen als je er niet bij bent....
ik heb zelf echt ontzettend goede ervaringen met parelli, allemaal heel langzaam en duidelijk, niets vaags aan.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:41

sanne83 schreef:
ik ben er echt van overtuigd dat je dit niet krijgt door zomaar wat met de zweep te gaan slaan. mijn paard rent er tegenwoordig in als ik naar de trailer wijs, gewoon een kwestie van vertrouwen en respect.

Ik heb het zoals Sanne83 zegt dan ook ZEKER niet over het "zomaar wat met de zweep te gaan slaan" maar over een vriendelijk "tikje". En ten tweede had ik het in mijn stukje ook niet over het laden van Moritz, maar over het leren gehoorzamen aan de lijn. Misschien was dat dan niet helemaal duidelijk...
Ik ben het hier ook helemaal met je mee eens Sanne83, met rust bereik je meer dan met slaan... absoluut. Maar een "tikje""... moet kunnen vind ik... een kind dat voor de 10e keer niet luistert krijgt van mij ook een draai om zijn oren.... of dat nou ethisch verantwoord is of niet...
En dat de beste stuurlui aan wal staan... dat is ook zo, en dat zal altijd zo blijven... en ik weet dat je daar heeeeeeeeel erg moe van wordt. Gewoon je eigen methode aanhouden en je niet op laten jagen door anderen....

En Ransie, mijn paard loopt ook ZONDER geweld voortaan zo de trailer op en denk ik er precies hetzelfde over als jij. Iedereen verklaarde mij ook voor gek....

Laat ze maar lekker praten Moritz.... als jij er vertrouwen in hebt gaat het lukken.... Eens komt een tijd dat ie er zo oploopt.... zeker weten!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:42

ik zeg alleen dat je dat respect beter eerst zonder trailer kan krijgen, trailer is namelijk al eng en frustrerend genoeg. Als je genoeg respect en vertrouwen hebt, loop hij zo de trailer in.....
als mijn paard "niet luistert" denk ik eerst: heb ik de vraag wel goed gesteld, als ik daar van overtuigd ben, ga ik mezelf afvragen wat er dan niet goed genoeg is; vertrouwen, respect, kent hij gewoon bepaalde technieken niet (als hij normaal al niet goed naast je kan lopen, zou ik niet met de trailer beginnen) en als ik dat weet, ga ik er wat aan doen. Pas als ik dan denk dat het beter is, ga ik de trailer weer proberen.
ik denk in ieder geval dat je op de goede weg bent, moritz, blijf gewoon oefenen, dan moet het wel lukken.

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:45

Moritz schreef:
Ik heb nog info gevraagd bij www.deamstables.nl doen ze heropvoeding en trailerladen, maar je mag er zelf niet bijzijn, dat heb ik al eens met een hond gedaan bij Martin Gaus, die deed alles daar perfect maar vrat hier thuis gewoon de katten van de buren weer op, dus dat soort cursussen werken denk ik niet.......

Pas daar mee op. Mijn vriendin heeft voor 5 weken haar paard daar weg gebracht om hem in te laten rijden.

Paard moest ook zogenaamd "heropgevoed"worden ( aan de ahnd echt super braaf, dus waarom heropvoeden Verward )

Na 3 weken belden ze op of dat het paard nog een week mocht blijven, want hij stond nog niet zo goed stil met opstaan. Prima heeft ze gedaan. De 5 de week heeft ze zelf besloten om hem nog te laten staan.

Na 5 weken kwam haar paard terug, en je zou er gewoon op kunnen rijden. MAAR, je mocht je teugels niet oppakken, want dan zou hij helemaal niet tegen kunnen....

Paard terug, vriendin de volgende dag er op. Het is 1 groot drama geworden. Hij bokten en steigerden alle kanten op.

Resuultaat, 2 afgebroken tanden, een paard tanden gescheurd, en een paard wat nog steeds alle kanten op bokt.

Ze heeft die dreamstables opgebeld. Uitgelegd wat er gebeurd is, en een afspraak gemaakt dat hij langs zou komen.
Dit is 4 weken gelden gebeurd, en die man moet nog steeds komen.

Hij heeft niks meer van zich laten horen. Beetje verdacht.

Mursey, dat verklaarde ze mij ook, maar nu heb ik het nakijken. Geduld lijd tot heel veel.

annekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:57

Wat hiervoor over dreamstables wordt geschreven slaat echt helemaal nergens op. Dat paard waar het over gaat was jeremy en dat was een basispaard (een halve tuiger) Dat soort paarden hebben gewoon al langer de tijd nodig voor het inrijden, dat hadden we van tevoren al verteld. Na die 4 weken was hij goed klaar, maar zij wou zelf dat hij nog een week langer doorgereden zou worden zodat hij voor haar makkelijker te rijden zou zijn. Die 5e week heeft ze toen ook zelf al les gehad op het paard zodat ze wist hoe ze er mee om moest gaan. Toen hij weg ging was het ook echt een heel erg braaf paard. Maar zij had al een hele poos niet meer gereden en als je dan met een beetje angst op zo'n jong beest stapt voelt dat paard dat heel goed aan en daar komen bij haar de moeilijkheden van.

Onze methode is echt wel goed en als jullie dat willen zien kunnen jullie op horsevent komen kijken daar geven we ook elke dag een clinic zadelmakmaken en trailerladen.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:38

ikke schreef:
Erop slaan heeft alleen zin als het einddoel slager is, elk ander doel mis je.

Sorry, even offtopic, maar hier ben ik het erg mee eens
Toen Sarah geopereerd moest worden, ging ze op de heenweg braaf de trailer in, maar op de terugweg, na natuurlijk een vervelende dag op de kliniek, wilde ze niet drect de trailer op, en voordat ik het wist hadden de dierenarts en assistentes haar er letterlijk ingemept met zwepen. Sarah stond zo te shaken dat de trailer meebewoog. Ik was kwaad;
Fijn voor hen, de pony van hun erf af en zij hoeven er nooit meer iets mee, maar ik zit nu met een pony die nu dus écht niet meer op de trailer wil. Boos!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:59

Mocht het nou echt niks worden meid, geef me dan even een belletje. Dan kom ik een keer langs met mijn trailer, extra hoog, extra breed en heel licht van binnen. Misschien dat dat scheelt. (En hij is verzekerd Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:06

Margreet schreef:
Mocht het nou echt niks worden meid, geef me dan even een belletje. Dan kom ik een keer langs met mijn trailer, extra hoog, extra breed en heel licht van binnen. Misschien dat dat scheelt. (En hij is verzekerd Knipoog )

oeieoeieoei kan ik ook een keer een afspraak maken met je....ik heb 1.78 en 2.50 lang.........past niet regulier en wil er dus ook niet in....... Scheve mond Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:15

Dat moet passen! Trailer is 310x140x230

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:21

Mijn paard heeft ook behoorlijk wat problemen gegeven om hem op de trailer te krijgen, hierover heb ik al eens een topic geschreven.
Hij was zo vaak naar de dierenkliniek geweest met de trailer, en nergens anders naartoe waar het leuk was, dat we hem er echt niet meer op kregen.

Ook ik heb van alles geprobeerd, maar wat nu bij hem goed werkt is het volgende:

Ik zet de trailer met de linkerkant tegen een heb of muur, zodat deze kant begrensd is (hij wilde er altijd aan die kant langs). Dan heb ik een bakje voer en probeer ik hem eerst op die manier te "lokken". Zal vast niet opvoedkundig verantwoord zijn maar kan me niet schelen...
Als hij niet de laadklep op loopt en lekker op zijn gemakkie blijft staan, doe ik (ook op mijn gemakkie) zijn halstertouw aan de rechterzijring vast (die aan de neusriem van het halster vastzit). Dan achter zijn oren langs en door de ring linksvoor aan de neusriem. Dan hoef ik maar een heel kort rukje te geven en kan gelijk de spanning er weer af, en loopt hij zo naar binnen! Dit werkt zo goed, dat als ik van de wedstrijd weer naar huis wil en hem weer in wil laden, hij zonder touwtje langs zijn oren erop loopt.

Misschien kun je met iets simpels als dat Moritz zover krijgen. Oefen het gewoon vaak, beloon uitgebreid als hij erop staat en laat hem er dan gelijk weer af in het begin. Later kun je een klein stukje gaan rijden en dan weer uitladen. Nu je wat meer tijd hebt gaat het vast goedkomen!

Succes!

Brigitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:30

ArwenLune schreef:
Ik zou hem de komende dagen en nachten in een (grasloos) paddock zetten met de trailer in het midden, klep open, deurtje dicht, en alleen daarbinnen voeren. 'ns kijken hoe lang hij dat denkt vol te houden.

Even een waarschuwing:

Zorg altijd wel dat de trailer gekoppeld staat aan een auto. Zo'n zwaar paard moet je nooit op een "losse" trailer laden. De kans dat de trailer kiept of gaat rijden is erg groot.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 13:08

gisteren weer een poging gedaan: trailer aangekoppeld, naast de hooiberg gezet, Moritz op de spuitplaats geparkeerd zodat ie het goed kon zien, 2 pony's geladen en gelost, nog eens erop laten lopen, hartstikke leuk!
Toen Moritz gepakt, die had het meteen door, draaide om en scheurde weg, ik heb nog een end vast kunnen houden, maar moest toch loslaten...... hem weer opgehaald, nu mocht ie er niet meer in, hij moest gewoon langs de trailer lopen naar de bak om te rollen, veel gesnuif en in volle galop de bak in! Aldaar een hoofdstel in gedaan, iemand erop gehesen en richting trailer gestapt waar een pepermuntje op de klep klaar lag en ik in de trailer zat (ook al vet schrikken Haha! ), hij heeft het pepermuntje rustig opgegeten.......en mocht toen weg naar de wei.

Ik kan pas echt gaan laden als ik minstens 3 mensen heb die sterk zijn en veel, heel veel geduld hebben..... het kan 5 minuten duren, maar ook 2 uur!

Wie biedt zich aan????