hoe sproeien jullie je buitenbak???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: hoe sproeien jullie je buitenbak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:08

volgens mij ben je ongeveer 100 euro kwijt voor het slaan van een bron en ook zo'n 100 /125 euro voor een pomp.
maar in veel gemeentes mag het niet!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:50

Als je oppervlaktewater goed is, dan kun je een bron laten SPUITEN. Dat kan tot geloof ik max. 6 m en kost idd geen drol. Als je rood water hebt en je moet veel dieper, dan moet je hem echt laten SLAAN. En dát is wel een duur grapje!

Een pomp van honderd euries kan niet wat wezen. Een weidepomp kost meer. Heb je het dan ook nog over een elektrische pomp?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:42

die van ons was (dacht ik ) 125 euro maar k zal het eens navragen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:26

Wat nog makkelijker is,als je een trekker hebt.
Een klein giertankje aanschaffen.
2x heen en weer door de bak en heel je bak is in 3 minuten nat :)

Ik ben die sproeiers inmiddels zó spuugzat := het werkt gewoon niet met dit weer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:31

Marion71 schreef:
Als je oppervlaktewater goed is, dan kun je een bron laten SPUITEN. Dat kan tot geloof ik max. 6 m en kost idd geen drol. Als je rood water hebt en je moet veel dieper, dan moet je hem echt laten SLAAN. En dát is wel een duur grapje!

Een pomp van honderd euries kan niet wat wezen. Een weidepomp kost meer. Heb je het dan ook nog over een elektrische pomp?

Nou, onze put is 12 meter diep en is inderdaad gewoon gespoten. Hebben inderdaad ijzer in het water. De vorige pomp heeft het 20 jaar bij zeer intensief gebruik volgehouden en dat was geen dure pomp.
Vraag me af, wat jij onder goedkoop ziet?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:47

k heb het nagevraagd.....
bron spuiten is 180 euro en pomp 150!!

is natuurlijk erg verschillend per regio en degene die het doet maar hier in zo drenthe kun je daar ongeveer vanuit gaan.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:18

Marion71 schreef:
Dat ligt aan de reden waarom je bak zwaar is, Melizz. Als dat komt omdat het grondtype niet geschikt is voor een rijbak, dan helpt sproeien niks. Denk dan bijvoorbeeld aan te grof zand. Als zand aan elkaar plakt, is het stevig. Is je rijbak zwaar omdat hij droog is, dan kan het echt een uitkomst bieden. Mijn rijbak is na een flinke plens water niet nat. Nadeel is dat hij dus ook gauw droog is met weinig regen, en dus sproei ik.

ja ik heb het zelfde als jou
regen is zo weg
dan zal ik ook maar gaan spoeien

alleen ik denk dat we de gemeente wel aan de deur gaan krijgen als we een put gaan slaan en er een hek om mijn bak komt :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:00

suuzepuus schreef:
k heb het nagevraagd.....
bron spuiten is 180 euro en pomp 150!!

is natuurlijk erg verschillend per regio en degene die het doet maar hier in zo drenthe kun je daar ongeveer vanuit gaan.

Dat is inderdaad geen geld.
Mijn pomp was vele malen duurder, de wel die hier ligt zit op ongeveer 20 meter diep.
Het water is zo zuiver dat je het kan drinken.
Voor het goede sproeien van je bak heb je echt wel een behoorlijk zware pomp nodig, anders duurd het lang voor je de bak vochtig hebt.

teuben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:54

Noppert schreef:
Mijn man heeft een ringleiding aangelegd op de omheining van de buitenbak, daar staan 6 sproeiers op aangesloten (bak is 30x60) en die sluiten we dan aan op de pomp met het grondwater.'s zomers sluiten we die zelfs aan op een tijdklok zodat die 's nachts sproeit. Echt ideaal!! 2 uurtje de pomp aan en de hele bak is de hele week weer helemaal super!

Welke sproeiers hebben jullie aangeschaft?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:07

kan je ook water uit een sloot gebruiken?

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:03

Ik ben hier toevallig net afgelopen week mee bezig geweest. Mijn bak ligt langs een sloot en ik wil dus sloot water pompen. Nu heb ik een 20x40 bak en wil 6 of 8 sector sproeiers. Ik wil graag tyleen slang langs mijn bak en dan mijn sproeiers op de palen plaatsen.

Ik heb nu een pomp liggen die maar 3 kuub per uur geeft (kan maar 2 sproeiers hebben) Dat is te weinig. Je moet kijken naar het aantal kuub als je een pomp koopt. 1 sproeier spuit al snel 1kuub dus hoe meer sproeiers je aansluit op je pomp hoe meer kuub je pomp moet kunnen aanzuigen. Als jij er 6 sproeiers op wil aansluiten heb je dus een pomp nodig die meer dan 6 kuub per uur geeft.

Ik wil aan elke korte kant 1 sproeier in het midden dus bij A&C
En op de langszijdes 2 of zelfs 3.

Snap je hem nog?

Ik heb even gekeken wat dit kost ongeveer en ik zou dan voor een 12 kuub pomp gaan (€500) 6 of 8 sproeiers (€200) 100 meter tyleen met wat koppelingen (€200)

Dus rond de €900 ben je ongeveer wel kwijt, als je nog een put wil laten slaan komt dit er nog bij.

Gr. Melissa

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:46

Hier komt ook een nieuwe beregening aan de nog aan te leggen piste.
Wij werken nu met een zelfoprollende haspel: Afbeelding

Dat systeem werkt perfect met regenwater, maar aangezien wij sproeien met ijzerhoudend water slaat het pompje nogal snel vast.
We willen nu overschakelen op een ringleiding met sproeiers, een piste van 22 x 42.
Mijn vraag: Iemand enig idee wat voor specificaties de pomp moet hebben?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:10

Ik gooi dit topic even omhoog ipv nieuw topic starten.

Ik wil ook een installatie maken om de bak te sproeien. We hebben een flinke pomp (ik weet niet de exacte specificaties) en willen rondom de bak sproeiers maken (vast).
Welke buizen moeten wij gebruiken vanaf de pomp naar de sproeiers? Welke sproeiers kunnen we het beste gebruiken? Ik wil ze of tussen de palen op de grond zetten of op de palen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:22

Ik heb geloof ik de rainbird 5000. Je kan daar het ‘mondje’ van vervangen, dus hoe meer waterdruk hoe groter mondje je erin kan zetten. Mij bevallen ze heel goed.

Wij hebben pvc buizen, deze liggen op ongeveer een meter diep in de grond, rondom de bak

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:18

wij hebben ook een ringleiding om de bak, gewoon pvc kan niet omdat de druk te hoog is, bij ons liggen ze niet in de grond, lijkt wel op pvc trouwens, drukleidingen heten ze, hadden sproeiers van metaal of iets, maar die worden bij ons in de buurt vaak gestolen, nu Rainbirds, stuk goedkoper ook, zelfaanzuigende centrifugaalpomp, vuilwaterpomp, wij pompen uit de sloot, zwaarste pomp op 220V hebben wij. kost rond de 500 excl Btw , heb er zelf niet zoveel verstand van, maar opzuighoogte en hoeveel druk je moet hebben moet je op letten. als voorbeeld van pompen :o merk; Speroni zelfaanzuigende centrifugaalpomp

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:23

Pomp hebben we. Die kan behoorlijk wat leveren dus dat zal het probleem niet zijn. Drukleidingen, zijn dat die zwarte enigszins flexibele buizen met zo'n blauw randje? Volgens mijn partner zouden we al zo'n €300 kwijt zijn aan leidingen. Dat moet toch makkelijker kunnen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:39

Wij hebben een DAB waterpomp. Een met droogloopbeveiliging die ook continu kan draaien.
Toen we de pomp lieten slaan heb ik aangegeven landurig te beregenen, was er van uit gegaan dat ik dan ook de juiste pomp er bij kreeg, helaas, het is heel erg lang goed gegaan maar vorig jaar zomer stond de pomp dan ook in de brand, het was een pomp die maar max 3 uur aan 1 stuk kon draaien, nu hebben we een DAB zonder opvangreservoir en die pompt dus continu en dat gaat prima. Buiten bij de schuur hebben we aansluitingen waar we de slangen aan kunnen koppelen, deze gaan dan met een verdeelstuk er tussen voor een 2e sproeier of de bak in of de tuin-wei-paddock net wat ik gesproeid wil hebben, we gebruiken daar of 3 poot sproeiers voor met een koperen kop of zwenksproeiers net wat nodig is op welk stuk. Als je pomp krachtig genoeg is dan kan je al snel een bereik halen van een 20-25 meter.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:41

Drukleidingen zijn aanmerkelijk duurder dan pvc. Maar pvc kan de druk niet aan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:46

Weide (1,5 ha), bak en tuin worden gesproeid vanuit een puntstuk met een DAB waterpomp. Draaien 2 grote sectorsproeiers op met soms een aanvoer van 200m. Draait zomers zo'n 12 uur per dag.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:09

Hutcherson schreef:
Pomp hebben we. Die kan behoorlijk wat leveren dus dat zal het probleem niet zijn. Drukleidingen, zijn dat die zwarte enigszins flexibele buizen met zo'n blauw randje? Volgens mijn partner zouden we al zo'n €300 kwijt zijn aan leidingen. Dat moet toch makkelijker kunnen?

die jij bedoelt zijn tyleen buizen, drukleidingen lijken op pvc, voorbeelden kan je zien op de website van Van der Hoek in Hazerswoude :o , ik zag zelf het verschil niet tussen pvc en drukleidingen hoor :D ,op die website staan ook sproeiers en pompen, maar...ik heb het even aan mn man gevraagd... je moet buizen hebben die de druk aankunnen maar ook de hoeveelheid water aankunnen, de diameter is van een regenpijp ongeveer, wij hebben het zelf ook eerst met tyleen gedaan, die waren te klein qua diameter, we hadden toen niet genoeg sproeikracht, toen met de drukleidingen gemaakt, je zou ook bv Van der Hoek kunnen bellen erover, die leveren veel aan kwekers die sproeien, kunnen goed advies geven...
je kan ook met die gele dikke slangen werken, sproeier op statief, slangen aan pomp en statief koppelen dan kan je een kleinere pomp gebruiken ook en dan verplaatsen om alles te kunnen sproeien, wel een gesleep elke keer..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:21

Wij hebben toch echt gewoon pvc. Ik kan 6 tot 10 sproeiers tegelijk aan. Afhankelijk van het waterverbruik van de sproeier.

Edit, zie nu dat drukleiding ook pvc kan zijn. Ik heb gewoon om pvc buis voor beregening gevraagd. Onze buizen zijn ook veel minder dik dan een regenpijp trouwens

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:04

Onze huidige weide sproeiers kunnen prima op tuinslang. Als ik 6 van zulke sproeiers naast de bak zet, zouden die het trucje ook kunnen doen. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen met vertakkingen voor tuinslang haha. Denk niet dat die er 4 of 6 tegelijk aankan. De slang dan. De pomp kan dat prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:18

Hutcherson schreef:
Onze huidige weide sproeiers kunnen prima op tuinslang. Als ik 6 van zulke sproeiers naast de bak zet, zouden die het trucje ook kunnen doen. Alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen met vertakkingen voor tuinslang haha. Denk niet dat die er 4 of 6 tegelijk aankan. De slang dan. De pomp kan dat prima.

Voor een tuinslang kan je dit gebruiken: https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... egUIARC8AQ
en dan kan je de slang er aan koppelen met deze: https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DCh ... hd6BAgBEEY
Dat kost nog niet eens zo heel veel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:26

Die rainbird sproeiers, welke zijn dat juist?
En geraken die aan 11m straal (pomp geeft ruim voldoende druk)?
We hebben nu de gewone tuinsproeiers maar die morsen natuurlijk elke keer het klepje slaat en da's niet ideaal met ijzerhoudend water...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:55

En, aangezien ik bovenstaand bericht niet meer kan aanpassen, kunnen die boven de grond staan of alleen in de grond?
Onze sproeiers staan nu een goeie meter boven de grond.