Wel of niet de wei uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:44

Ik doe het elke dag bij me verzorgpony. Dan ben ik klaar meestal binnen 5/10 minuten.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:45

Met slepen verspreid je de mest, je haalt het er niet mee weg.

Wij maken vrijwel dagelijks de wei schoon, gewoon scheppen.
Minder vliegen, die steeds meer komen met bijbehorende ziektes die ze overbrengen.
Minder kans op wormbesmetting.
Minder plekken in de wei waar de paarden niet willen eten. Dus totale wei blijft bruikbaarder.
Het staat schoner.

Redenen om het niet te doen zijn er eigenlijk niet, als je bang bent om moe te worden kun je beter niet aan paarden beginnen. ;)

Anoniem

Re: Wel of niet de wei uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:51

Op de manege waar ik met m'n paarden sta worden de weides en paddocks elke dag gemest. Niet alleen beter tegen wormbesmetting, maar je houdt er ook je gras veel beter mee en je trekt minder vliegen aan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:54

sabina1998 schreef:
Bij mijn vorige verzorgpony deed ik het wel, maar nu slepen ze het weg. :)

Het wordt niet weggesleept, maar over de hele wei gesleept. Dus ligt het overal.

Mijn paard staat met een klein groepje en ik hou het land dagelijks bij. Scheelt in de hoeveelheid mest die je eruit haalt.
Beter voor het gras, ze hebben meer te eten omdat ze niet de hele wei vol mesten en minder risico wat betreft wormbesmetting.
Heb ook gemerkt dat het groepje van mijn paard erg netjes is want als het land schoon gehouden wordt mesten ze maar aan 1 kant van het land en niet over het hele land verspreid.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:56

Ik doe het elke dag als m'n paard op stal staat om te eten. Even de paddock en weide schoon.
Het zijn maar 2 kleine stukjes wei dus het moet ook wel anders wordt het een zooitje. Vind het ook veel netter staan.
Hij heeft ook echt 2 vaste plekken om te mesten (waarvan 1 bij de stal op de stoep voor de mesthoop, lekker makkelijk opruimen)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:58

Wij scheppen elke dag de mest uit het land.
Het ziet er dan netjes uit en je hoeft maar 1x per jaar te ontwormen dan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:06

Ik deed het iedere dag. Vooral ook omdat ik geen immens grote wei had en dan moet je het toch netjes houden en het risico op wormen zo klein mogelijk houden.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:26

bij ons opstal hebben we een schema gemaakt zodat iereen een dag heeft om het te doen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:02

bij ons op stal is er de regel dat iedereen 2 kruiwagens per week uit het land moet halen. en als de paarden naar een ander land zijn verhuist, moet het vorige land leeg gehaald worden.

op deze manier blijft het mooi schoon en is de kans op wormbesmetting kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:26

janou3 schreef:
Wij doen het niet. Onze paarden wisselen met regelmaat van weide. Wanneer ze verwissels zijn word de weide gesleept. Ook lopen ze maar 1x per weideseizoen op hetzelfde stuk land.
Leeuwnie schreef:
Is ook een prima manier. Op zo'n manier ben je verzekerd van een schone wormvrije wei, want na 6 weken (geloof ik) niet betreden is de wei schoon, vertelde de DA.

Die DA moet dan eens een keertje terug naar school :D want een wormbesmetting (eitjes) kunnen tot wel 2 jaar 'in leven' blijven en zelfs strenge vorst overleven.
Je moet dus echt veel land hebben om het te laten liggen en te verweiden óf het er gewoon afhalen wil je een wormbesmetting tegen gaan.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:31

Ahh pin me nou niet vast op die 6 weken. Ik zal het eens navragen wat hijook alweer bedoelde. Het land met xxxx weken (of maanden) braak liggen om weer schoon te zijn. 2 Jaar weet ik zéker dat het niet was. Ik heb me er toen niet helemaal in verdiept omdat wij toch niet zo veel land hebben dat we kunnen verweiden :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:38

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:39

Ik doe het altijd, lekker opgeruimd.

Maar jammer genoeg, of misschien gelukkig 8-) hebben wij niet heel veel grond

Jitske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:51

Ik mest elke dag de wei uit :Y)
Maar dat komt ook omdat het niet zo'n groot weiland is.
En anders heeft me pony niks te eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:54

Elke dag wordt het mest uit de weide gehaald. We doen hier aan stripbegrazing en ze mesten altijd in het hoge gras die loeders en dat vreten ze dan weer niet. Dus elke dag de mest er uit. De weilanden worden dan mooi gelijkmatig afgegrazen, je hebt minder kans op wormen (de schapen gaan er daarna op) en je hebt minder vliegen in de wei, wat weer prettiger is voor de paarden en het ziet er netter uit.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:10

Als de paarden 24/7 op het land staat dan moet iedereen voor zijn eigen paard 3 grote volle kruiwagens met mest uit het land halen. Mijn zusje en ik doen het meestal met een traktor met aanhanger en wij halen dan meestal in het weekend het hele land leeg.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:12

ligt eraan hoe groot het land is :+

op de kleine stukken wordt er wel gemest,maar op het " grote land" niet, alleen overheen lopen is al sport of zich :+

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:58

Ik heb ook niet zo'n grote wei. Wel verdeeld in drie stukjes. Ik doe iedere dag de mest eruit halen. Is maar tien minuten werk maar je gras blijft veeeeel mooier. Om mij heen zie ik het ook niemand doen maar ik heb wel de mooiste wei :P

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:39

Mijn pony is geweldig, hij mest altijd rondom hetzelfde plekje en ook in de stal, ik ben dus altijd vrij snel klaar, enige minpunt. Moet een pokkeend lopen met de kruiwagen voordat ik bij de mestvaalt ben. Krijg je wel armspieren van, kinderen uit mijn klas kijken me dan raar aan. (ze zeggen dat paardrijden een sport voor luie mensen is... echt niet dus) *D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:41

wij doen het ook, iedere dag!!!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:42

Oke en nu wil ik wel eens jullie mening horen!
Even voor ik beschuldigingen naar mijn hoofd krijg:
Het is niet MIJN land en MIJN paard staat er ook niet op.

Oke daar komt het.. bij ons op stal heeft de eigenaar de mest van de paarden (paarden staan op vlas) over het land uitgegooid. nu ligt er dus een dikke laag stront/vlas op. het heeft wel weer geregend etc. maar nu hij laat zijn eigen paarden er ook opstaan. de paarden hebben hier wel hooi te eten maar toch vind het een smerig idee en julie?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:15

Ik schep ook elke dag de mest van de wei,zoals al gezegt:wormen,properder,...

NienkeNiels schreef:
Oke en nu wil ik wel eens jullie mening horen!
Even voor ik beschuldigingen naar mijn hoofd krijg:
Het is niet MIJN land en MIJN paard staat er ook niet op.

Oke daar komt het.. bij ons op stal heeft de eigenaar de mest van de paarden (paarden staan op vlas) over het land uitgegooid. nu ligt er dus een dikke laag stront/vlas op. het heeft wel weer geregend etc. maar nu hij laat zijn eigen paarden er ook opstaan. de paarden hebben hier wel hooi te eten maar toch vind het een smerig idee en julie?

Dit deed ik vroeger ook wel,toen ik nog niet van mijn mest vanaf geraakte(nu heb ik een goede buur... :D ).
Maar dan wel in het najaar erop,goed uiteen slepen en de paarden kwamen er dan de hele winter niet op(toch zo'n 4 à 5 maanden).Dus na de winter is het dan wel grotendeels weg.
De paarden er meteen op laten lopen lijkt me niet zo'n goed idee!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:51

Het kale weitje mest ik 1 keer per week uit: ongeveer 1000m² voor 2 A-ponies, enkel s'nachts.
In de grote wei laat ik het liggen: 1,5ha voor enkel overdag, opgedeeld in 5 stukken. Elk stuk heeft dus 4 weken rust.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:56

Wij doen 1x in de week met 2 man aan een uurtje poepscheppen op de wei.
Met een minitractor met kiepbakje zijn we dan zo klaar.
Nu de paarden s'nachts in de bak staan ivm afvallen komt dat er om beurten iedere dag ook bij maar dat is ongeveer 10 minuten werk.

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:04

Ja, wij mesten de wei eens in de 2 dagen uit. Onder andere tegen wormbestrijding/besmetting en de meeste vliegen zitten bij de mest waarvan wij het idee hebben dat ze het eczeem van een van onze paarden extra triggeren.