24/7 op de weide...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:53

Zaina schreef:
een graaskorf omdoen en daarmee afbouwen.

maar met een graaskorf kunnen ze toch geen hooi eten?
en ik ga zon ding niet aanschaffen alleen voor een paar weekjes, als er ook andere manieren zijn ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:54

Tuurlijk is zijn wintervacht weg, het is bijna zomer. Paarden kunnen best tegen dit weer, je zou misschien wel, als het gaat regenen, een ongevoerde regendeken om kunnen doen. Dat hebben de oudere paardjes bij ons op de wei ook. Mijne, en de paarden bij hem in de groep, hebben het echt niet nodig, de meeste paarden niet. Een buitje is juist verfrissend.

Hoe veel je in het begin moet afzetten is afhankelijk van of de wei eerst kaal kan worden gevreten door koeien of schapen. Hoe groot (lengte en breedte) is de wei? En hoeveel paarden komen er op te staan? Bij ons krijgen de paarden met z'n drietjes een strook van 1 meter er bij per dag, de wei is niet zo breed. Maar ze hebben dan ook het eerdere stuk nog er bij, en de winterpaddock (zit aan de wei vast) om te rennen, rollen en spelen. Ze moeten ook door de paddock om bij het water te komen.

doerakje

Re: 24/7 op de weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:00

Als je maait komen er veel meer eiwitten in het gras als het weer gaat groeien, zoiets heb ik altijd begrepen en een paard mag dus nooit op pas gemaaid gras staan omdat je dan sneller kans hebt op eiwit teveel (hoefbevangenheid?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:06

Maaien is goed zo lang de paarden er niet op staan. Door te maaien zorg je ervoor dat het gras zich beter vertakt. Maar na de laatste keer maaien kun je idd beter de paarden nog een tijdje niet op het gras zetten, ivm eiwitten en suikers die dan door het gras extra worden aangemaakt.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:08

hestejente schreef:
Tuurlijk is zijn wintervacht weg, het is bijna zomer. Paarden kunnen best tegen dit weer, je zou misschien wel, als het gaat regenen, een ongevoerde regendeken om kunnen doen. Dat hebben de oudere paardjes bij ons op de wei ook. Mijne, en de paarden bij hem in de groep, hebben het echt niet nodig, de meeste paarden niet. Een buitje is juist verfrissend.

Hoe veel je in het begin moet afzetten is afhankelijk van of de wei eerst kaal kan worden gevreten door koeien of schapen. Hoe groot (lengte en breedte) is de wei? En hoeveel paarden komen er op te staan? Bij ons krijgen de paarden met z'n drietjes een strook van 1 meter er bij per dag, de wei is niet zo breed. Maar ze hebben dan ook het eerdere stuk nog er bij, en de winterpaddock (zit aan de wei vast) om te rennen, rollen en spelen. Ze moeten ook door de paddock om bij het water te komen.

oke bedankt.

de weide is ong. 4000m2, ik weet niet wat de lengte en de breedte zijn vandaag gaan we bellen met andere mensenvoor de afrastering ( de hele weide is ong. 8000m2 maar we delen hem door 2en)
Er gaan dus een av van 1.56 op staan en een shetje (we hebben er nog geen maar zijn druk op zoek)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:08

@doerakje en hestejente:
óke dan niet maaien ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:18

Juist wel maaien, maar na het maaien een week of 2 wachten voordat je je paard er op zet.

Of anders schaapjes erop. Dan kun je ook beginnen met een groter stuk.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:44

o oke dat kan wel, kan hij dan meteen op het hele weiland?
of moet er dan nog steeds strookbegrazing?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:48

Je bedoelt nadat er schaapjes op hebben gestaan? Ligt er natuurlijk aan hoe veel schaapjes je inzet, en hoe lang. Ook heb je die shet nog niet, wie weet is hij wel heel gevoelig voor suikers?

Strookbegrazing is sowieso een goed idee, je doet dan langer met je gras. Helemaal als je, zoals jij, de weide in tweeën verdeelt. Begin met een stuk dat groot genoeg is voor de paarden om wat in rond te lopen, helemaal als ze elkaar nog niet kennen, maar klein genoeg om te voorkomen dat ze zich volvreten. Als ze behalve het gras ook van het hooi eten is het goed.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:52

nee ik bedoel als we het hebben gemaait
en moeten we dan alles maaien?

met hoveel m2 moeten we dan beginnen?
en na hoeveel dagen hoeveel m2 erbij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:59

Als je maait zou ik nog steeds strookbegrazing doen, je kunt best het hele weiland in 1 keer maaien, door te maaien zorg je ervoor dat het gras zich vertakt, daar wordt de grasmat steviger van.

Voor 1 paard, of 1 paard + shet, zou ik beginnen met een klein stukje, wij zijn begonnen met een strook van 6 meter, maar dat is natuurlijk wat weinig als je paard alleen dat stukje heeft zonder paddock eraan vast. Als de wei breed genoeg is (15 tot 20 meter of meer) zou je met een strook van 5 meter kunnen beginnen, wanneer je er gras bij moet geven merk je gauw genoeg! Zodra de strook is afgevreten doe je er een strookje bij, hoe veel je er per keer bij geeft hangt af van de breedte van het weiland. Houd er ook rekening mee als je paard de gezelschapsshet nog niet kent dat je eventueel 2 stukjes moet afzetten tot ze aan elkaar gewend zijn.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:20

Hoeveel je precies moet geven, is natuurlijk niet te zeggen zo vanachter de pc. Het hangt gewoon af van je paard: hoe goed neemt hij voedingsstoffen op? Wat doet hij voor werk? Hoe goed/slecht kan hij tegen de suikers in het gras? Hoeveel vetreserves heeft hij nu?

Kijk naar dit alles en geef hem niet teveel ineens (beter dat je de eerste paar dagen een paar keer langs gaat om hem steeds een klein beetje gras erbij te geven, dan dat je 'm in een keer teveel geeft).
Hou voor de rest je paard goed in de gaten: 'het oog van de meester maakt het paard vet', is nog altijd een juist gezegde.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:21

Ik heb ook 3500 m2 gras. Ik heb dit opgedeeld in drie stukjes. Het winterweitje is het kleinst, hier hebben ze de hele winter opgelopen en is kaal maar niet zwart. Ik heb toen het gras in het weitje ernaast hoger werd ze steeds een stukje bijgegeven. Nu staan ze bijna twee weken overdag in het tweede weitje. Dit is nu kort. 's Avonds en 's nachts staan ze op een verharde paddock met hooi. In het derde weitje was het gras al hoger en is het nu helemaal hoog. Ik heb altijd begrepen dat dit voor paarden juist beter is. Meer structuur, langer gras, minder eiwit/fructaan. Ik twijfel nu ook of ik ze in dit derde weitje zal doen of vanuit de tweede wei wat strookjes erbij. Mijn merrie reageert wel door wat opgelopen benen. Niet enorm maar wel een beetje. Ook hebben ze de eerste dagen wat dunnere mest gehad maar dit is nu weer over.

Het in drie stukjes hebben van de wei werkt echt heel goed. Ze eten het mooi kaal, ik haal iedere dag de mest weg dus niet van die lange plekken. En als je ze na een paar weken weer overzet dan kan het weer mooi bijgroeien.

Ik zou dus in jouw geval ook een stukje afzetten, nu alvast wat aan de hand grazen. En als dat stukje kaal is weer een stukje erbij. Gewoon met prikpaaltjes en lint.

Succes!