dan zijn ze wel bij het paard, en daar gaat het om
xSannnn
Geplaatst: 07-05-10 21:33
Ik denk dat ze dit doen dat als mensen beweren dat het paard gestolen is ze kunnen aantonen dat het paard wel degelijk bij de juiste eigenaar hoort ofzo, maar normaal vragen ze dit bijna nooit om dit te tonen, vind het ietswat overdreven, mijn dierenarts heeft overigens wel bij inentingen etc een kopie van het paspoort nodig.
IngridB
Geplaatst: 07-05-10 21:39
Ik zou er geen probleem van maken en gewoon het paspoort bij de stalhouder achterlaten. Scheelt je een hoop gedoe mocht er controle komen en ze hebben het paspoort van je paard niet. Wat maakt het nou toch uit of je daar óf thuis hebt liggen. ( of je moet er elke avond in bladeren natuurlijk )
Xsannn, ik denk niet dat je dierenarts genoegen neemt met een kopie voor de entingen
oh_oh
Geplaatst: 07-05-10 21:54
Klopt!
Daar waar mijn paardje stond is de AID eens een keertje langs geweest om een steekproef te doen. Het enige dat mankeerde was dat er geen paspoorten op het terrein aanwezig waren. Dat zouden ze nog eens controleren, dit hebben ze nooit gedaan.
xSannnn
Geplaatst: 07-05-10 21:56
Dana01 schreef:
Xsannn, ik denk niet dat je dierenarts genoegen neemt met een kopie voor de entingen
hij moet naast dat ook de stempel in het paspoort zelf zetten, maar hij heeft een kopie van mijn paard niet voor entingen maar voor iets anders, weet eigenlijk ook niet waarom hij het persè wilt hebben misschien dat bij ziekte aangetoond kan worden dat het eerst wel in orde was ofzo, inieder geval het orgineel heb ik gewoon thuis liggen
Marion71
Geplaatst: 08-05-10 13:08
Hebben jullie enig idee welk bedrag aan boete wordt gegeven? Kennelijk niet, anders zou je niet zo eenvoudig zeggen "dan betaal ik de boete wel". Ga maar vast sparen.....
Ik heb me hierin echt verdiept, ben nl. ph en ook ik zit niet te wachten om de paspoorten van alle paarden om m'n erf te moeten bewaren.
Het is wettelijk -Europese wetgeving- zo dat de houder (in veel gevallen de ph) sinds 1 juli vorig jaar van alle paardachtigen op zijn object het paspoort igv controle terstond moet kunnen tonen. Het origineel wel te verstaan en ook de houder is ervoor verantwoordelijk dat het paspoort compleet is. Maw paspoorten die niet voorzien zijn van een medisch inlegvel of de bewuste pagina's daarvoor zijn ongeldig en daarvoor is de houder aansprakelijk. Het paspoort moet je als houder direct kunnen tonen. Kun je dat niet dan krijg je de eerste keer een berisping. Als het bij de vervolgcontroles nog niet voor elkaar is, dan -en nou komt het- bedraagt de boete € 7.600,00 per ontbrekend of ongeldig paspoort. Ben je hardleers en heb je het bij de 3e controle nog niet voor elkaar dan wordt je beboet voor € 19.000,00. Je snapt vast waarom ik alle paspoorten heb en iemand die aan mij niet het paspoort wil afgeven, een andere stal moet zoeken. Ik ben niet bang uitgevallen, maar ook niet dom.
Natuurlijk heb ik in mijn stallingsovereenkomst geregeld, dat ik het paspoort heb, dat we een logboek bijhouden als het paspoort wordt afgegeven aan bijv. de eigenaar en hoe we ermee omgaan bij vertrek van mijn pensionstal (na betaling van alle kosten, maar dat gold ook altijd al voor het mee kunnen nemen van het paard, lijkt me logisch). Voor de liefhebber wil ik dat artikel wel pb-en.
Sorry maar dan zoek ik inderdaad een andere stal. Ik laat gewoon weg niet de papieren op stal liggen. Ik zal maar met spoed weg moeten en de pensionhouders zijn niet thuis. Dan heb ik geen paspoort. Ik vind het al iets anders als de pensionhouders altijd thuis zijn. En ik altijd kan aankloppen voor de papieren. Dan zou ik nog niet blij zijn dat ik ze moet inleveren.
de enige reden om met spoed met paard en trailer weg te gaan is in mijn ogen een bezoek aan de veearts/kliniek, voor die momenten is een kopie echt wel genoeg, dan kan dat paspoort later altijd er nog heen om bij te werken.
Ik blijf erbij ik wil ten alle tijden zo bij mijn papieren kunnen. Zouden ze op stal een kluisje hebben waar ik ze in kan leggen en ook uit kan halen. En eventueel dat de staleigenaar ook nog een sleutel heeft prima. Maar ik heb geen zin om de papieren van MIJN paarden te moeten vragen.
Ik heb ze nu aan huis staan maar ik heb het ook nooit gedaan. En voor mij ook heel simpel waarom: zolang het allemaal pais en vree is met de pensionhouder is het geen probleem (afgezien van dat er wel eens dingen kwijt raken en zie dan maar dat je pensionhouder de kosten betaalt), afgezien van dat het verrekt lastig is dat je ze bij transport weer zelf moet hebben. Maar vanaf het moment dat er ruzie is of je hebt je stalling opgezegd, ligt heel je hebben en houden daar. Als hij het paard verkoopt, of stelt dat jij het paard hebt verkocht aan hem, of een juridische procedure aanspant dat jij zogezegd je stalgeld niet hebt betaald en hij daarom beslag heeft gelegd of zoiets, dan ben je zuur want je hebt niks meer in handen van je eigen dieren. Ik heb voor een pensionhouder die het per se wilde een kopietje gemaakt van de gegevens van het paard. Verder nog nooit controle gehad.
WhySoWhite
Geplaatst: 08-05-10 20:23
Wij hebben gewoon de paspoorten van de paarden thuis liggen, en die zouden nooit bij de stal houder komen, vind het onzin zoals eerder gezegt dat ik MIJN papieren van MIJN paard moet gaan vragen bij de stal houder, een kopie prima maar de echte papieren en het paspoort blijven toch echt bij mij zelf
klagen bij de overheid is de beste optie, het is nou 1 keer zo dat pensionhouders verplicht worden de papieren op orde te hebben. bevalt je dat niet dan paard meenemen en in de tuin zetten, punt
Wat mij opvalt is dat er al heel veel mensen roepen dat we niet moeten zeuren en de papieren maar bij de stalling moeten afgeven. Hebben die mensen dan allemaal de papieren van hun paarden op stal leggen?
beantsje
Geplaatst: 08-05-10 21:04
Hier is al eens een topic over geweest.
Ik heb nl. een poosje geleden hierover gemaild met de AIVD omdat ik het niet kon geloven.
Het is dus echt zo. Het mag ook geen kopie zijn. Ze raden aan om de pensionhouder te laten tekenen voor ontvangst voor het paspoort.
Op zich vertrouw ik mijn pensionhouder mijn paard toe, dus het paspoort zou ik hem ook wel toevertrouwen maar het is zo onpraktisch. Dat betekent dus dat je elke keer als je naar les gaat, of naar een wedstrijd of naar de DA/hoefsmid weer moet aanbellen 'mag ik mijn paspoort even'? Fijn, als je om 7 uur 's ochtends weg moet.... en dan weer inleveren 'mag ik even een handtekening voor ontvangst?'
Want stel dat hij een keer wegraakt....wie had hem het laatst?
Je zal maar stalhouder zijn met 40 pensionklanten....mag je wel een speciaal loketje openen...
Is het geen idee om een kluisje ergens op stal op te hangen. Waar de paspoorten inkunnen. Aan de andere kant is dat ook weer niet handig want dan kunnen andere klanten bij je paspoort.
Ik vond dat idee van Marion71 met dat logboek nog niet zo slecht. Praktische oplossing. De AIVD zal niet 's nachts komen, dus mss dat je je paspoort een avond voor de wedstrijd al kan halen.
Bij spoedvervoer naar een kliniek hoef je geen paspoort bij je te hebben omdat dat een noodsituatie is. Dus in dat geval ga je gewoon zonder.
Ze moeten zo'n systeem met brievenbussen ophangen. Elke stal heeft zijn eigen nummer en daar kan iedereen zijn paspoort inleggen. Allemaal een eigen sleutel en een sleutel voor pensioneigenaar die op alle kastjes passen.
dierenfan
Geplaatst: 08-05-10 21:36
Naar mijn weten moet idd het paspoort aanwezig zijn. Hier in een hondenpension en kattenpension moeten ze de entboekjes hebben met geldige entingen. Bij hun dagopvang dieren hebben ze echter een kopie uit de entboekjes dan kan eventuele controle altijd bellen naar betreffende DA om te vragen of het dier daadwerkelijk geent is.
Felicity: nogmaals er zit geen ph op dit soort wetgeving te wachten, evenals op de bijbehorende boetes bij controle. Igv vervoer in spoedgevallen is het zo als Beantsje aangeeft. In andere gevallen moet je het binnen 3 uur kunnen tonen. Ga je op buitenrit, dan hoef je hem niet bij je te hebben. De houder daarentegen moet hem altijd direct kunnen tonen. Als jouw ph akkoord gaat met een kopietje, moet je hem zeker niet wijzer maken. Dom vind ik het wel, want het heeft vorig jaar in heel veel bladen gestaan en dus zou hij/zij het kunnen weten. De suggestie dat als je bonjer met je ph hebt en je wilt vertrekken dat je dan het paspoort niet meekrijgt, is natuurlijk zo. Maar in geval iemand bij mij vertrekt en niet wil betalen waarop ik recht heb, dan krijgt hij zijn paard en spullen ook niet mee. En dus het paspoort ook niet. Da's gewoon de derde in rij.
Ik las ook ergens dat als er bijv. beslag gelegd zou worden je niks meer van je eigen paard hebt en zuur aan de kant blijft staan. Dat laatste doe je idd, maar ook zonder dat je het paspoort hebt afgegeven. Op alles wat zich op het terrein van degene waar beslag is gelegd geldt dat beslag, dus ook jouw paard waarvan je het paspoort zelf nog hebt. Beslag wordt bijna nooit gelegd en daarvoor zijn ook veel regels. Zou ik dus niet zo bang voor zijn. Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs. Het paspoort zegt dus niets over de eigendomssituatie maar is als het ware het kenteken van het paard.
joyce B
dat brievenbus-kluisje systeem, met loper voor de pensionhouder, vind ik ook een goede optie voor grote pensionstallen.
Ik heb hier thuis ook de paspoorten liggen van de 2 pensiondieren. Gelukkig maken die eigenaressen er geen probleem van. Als ze het nodig hebben vragen ze er om en verder hebben ze beiden geen trailer dus voor transport over de weg zijn ze altijd al van anderen afhankelijk. Ik heb ook geen zin in die boetes. Het zal misschien nog even duren voor die wet bij elke paardenhouder doorgedrongen is (vaak controleren en daadwerkelijk boetes uitdelen en moet je kijken hoe snel het nieuws zich verspreidt) en dan is verhuizen om die reden echt geen optie meer. Of je moet je paard aan huis gaan houden, of geheel zelfstandig ergens een stalletje huren of je paard in een gehuurd stukje land zetten...
Hier vroeg de dierenarts nu ook om kopie paspoort. Ze zijn verplicht een medicijn registratie bij te houden per dier. Net als die bijlage medische gegevens. Grotere klinieken deden dat al langere tijd, maar de plaatselijke dierenarts deed dat eerst nog niet.
IngridB
Geplaatst: 08-05-10 22:58
Ik heb geen eigen paard, maar als ik die wel zou hebben, dan zou ik daar absoluut niet moeilijk over doen en gewoon netjes dat paspoort bij de ph leggen. Denk dat niemand zit te wachten op een dikke boete, of wel?