Hoeveelheid Mestproductie op een dag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:10

pmarena schreef:
Ja joh :D

Bij die van mij is het vrij constant. Tja wel als je buiten rijdt en er is iets enorm spannend in de verte te zien (denk aan een knaloranje vlieger ofzo , beest snapt daar niks van := ) dan is ze wel spontaan een paar uur aan de diarree :=

Dat ken ik. Ponylief heeft dat al bij aanblik van vreemden mensen met een gek luchtje of hele grote mensen. :+

NesyD

Re: Hoeveelheid Mestproductie op een dag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:15

Mijn paarden (Holsteiner 1.76 en mini shet 0.76) produceren per 24 uur 2 volle kruiwagens (soms met kop) mest verspreid over stal, paddock en weiland.

Als ik terugreken hoeveel mesthopen er op het land liggen na een aantal uren weidegang dan zou dat inhouden dat de dames gemiddeld 1 x per 1½ uur mesten.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:33

het verschilt ook nog per ras. hier bijv kan de PRE van maar 1,52 er wat van. wat een bulten kan die draaien zeg. daartegenover een dartmoortje die heel beperkt kakt en een grote kwpn (1,72) die normaal produceert.
shetlanders bijv. worden niet voor niks vaak schijtlanders genoemd.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 07:55

Hey,

Zoals ik de meeste reacties lees zijn niet alleen die van zulke skijters. Ben in ieder geval blij om te lezen dat het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld is.

Ik zag een reactie staan van iemand die net 5 minuten bezig was met mest opruimen?? Ik helaas toch wel wat langer, het vervelende vind ik zelf dat ze het werkelijk waar overal doen. Heb ik net de stal schoon hupakee gaat mijn jaarling de stal in en zegend deze even met een plasje. Heb ik in de paddock net alles opgeruimd ( en onze "paddock" is ongeveer 15m lang en 40 m breed ) zie ik de volgende dag overal weer de mesthopen liggen. Eergisteren moest ik wel even lachen: Mijn jaarling begon te P**pen en ik was net met mijn emmer bezig alles op te ruimen, probeerde de emmer eronder te houden omdat ik juist alles schoon had, maar dat lukte toch net even niet. Kan het beestje toch niet verstoren in zijn intiem moment. Maar gewoon voor mijn snufferd z'n gat luchten terwijl ik net alles schoon heb, schandalig :P

Ach ja, als het dat is, ben blij dat ze voldoende produceren weet ik in ieder geval dat daar binnen alles goed functioneert en dat vind ik ook niet bepaald onbelangrijk.

Groetjes Sjattukuh25

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:56

pmarena schreef:
Sjonnie : dan heb jij zo'n grote maat kruiwagen zeker , want die van mij scheit in haar eentje dus al zo'n kleine maat kruiwagen vol op een dag , en staat ook 24/7 buiten :P

volgens mij heb ik een kleine maat , in elk geval zie ik op de naburige manege wel eens grotere staan met 2 wielen eronder .hahahaa anyway ze kakken mij zat !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:28

sjattukuh25 schreef:
Maar gewoon voor mijn snufferd z'n gat luchten terwijl ik net alles schoon heb, schandalig :P

Moet je jonge katjes hebben , die kleine rooie van mij had er een handje van om , als ik in de kattebak de drolletjes er aan het uitscheppen was , doodleuk op mijn schepje te komen zitten om een flinke bout te draaien :D Dan sta je ook even :\ te kijken hoor :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 10:11

pmarena schreef:
doodleuk op mijn schepje te komen zitten om een flinke bout te draaien

hahahahahaha, laat het nou net zijn dat ik genoeg katten heb, helaas ook bij deze, kattenbak net schoon hup drin en vol plassen maar weer die handel. We krijgen wat dat betreft echt respect voor ons werk. En dan hoor je hier en daar wel eens dat Respect van twee kanten moet komen he :P

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:40

sinds mijn fjord op dieet staat, krijgt ze niet meer zo'n bult hooi op stal voor de nacht. Ik merk dat wel aan de stal, daar ligt inderdaad minder mest in. Mijn andere paard moet juist aankomen en krijgt extra veel hooi, en ook dat is helaas te merken: heel de stal vol met mest. En dat is ook net degene die niet netjes in een hoekje mest, dus echt een zooi elke dag!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:33

Hoi Lonnie,

Mijn pony staat ook op dieet en krijgt hiervoor een dieetmengeling maar wel onbeperkt hooi, produceert meer als zat maar valt gelukkig wel wat af. Wil ook niet dat hij in ene een hoop afvalt waarnaar ik hem weer vol op het voer dien te zetten. Door langzaamaan af te bouwen heb ik wel niet minder mest maar toch door alleen het voer te veranderen in dieetvoer merk ik dat toch aan hem dat hij wat minder voller eruit ziet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:58

Vooral ook armer hooi voeren , waarmee de buik wel vol blijft maar er minder door het lichaam opgenomen wordt :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:02

ik heb het ook langzaam afgebouwd hoor. Maar nu moet ze gewoon stro erbij eten ipv hooi en ik merk echt dat ze hierdoor meer afvalt. Armer hooi hebben we helaas niet hier, en ik heb ook niet de mogelijkheid dat ik dat kan voeren. MAar voor zo gaat het prima. Paard komt niks tekort qua ruwvoer want ze staat van 9 tot 9 uiten in de wei. Aleeen op stal was het ook altijd een freetfestijn, dat is nu dus wat minder

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:05

1 hoop elke 2 uur is normaal ;) Is het meer of minder dan is er iets mis met de darmen/vertering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:57

Hier per stal ongeveer 2 kruiwagens (van 160 liter) zonder kop erop eruit per dag.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:37

Heb gehoord of gelezen dat zo'n 12 hopen per 24 uur normaal is.

Groetjes Mirjam

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:33

hier een fjord en een kruissing, die samen een dikke kruiwagen vol produceren per dag. hoeveel bultjes dat zijn weet ik niet, nog niet geteld :D