paard vangen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:54

Als ze alleen staat is alle gezelschap beter dan geen gezelschap, dus dat ze dan wel komt is wel logisch.
Maar jij bent dus niet leuker dan die twee andere paarden, ze heeft er een hoop loperij voor over om bij die twee te blijven en niet met jou mee te gaan. Dus wat kun jij haar bieden dat leuker is?
Je zegt dat ze in het verleden wel kwam, wat is er veranderd in de tussentijd?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:17

Waratje schreef:
Als ze alleen staat is alle gezelschap beter dan geen gezelschap, dus dat ze dan wel komt is wel logisch.
Maar jij bent dus niet leuker dan die twee andere paarden, ze heeft er een hoop loperij voor over om bij die twee te blijven en niet met jou mee te gaan. Dus wat kun jij haar bieden dat leuker is?
Je zegt dat ze in het verleden wel kwam, wat is er veranderd in de tussentijd?

er is heel wat gebeurd :P
ik stond eerst op een stal en daar is ze een keer geslagen door de eigenaar en heeft ze ook een ongeluk meegemaakt,
vanaf toen wilde ze niet meer komen bij hem en naar mij alleen als ik haar zelf buiten zette en dus niet de eigenaar.
Dus ik ben verhuisd en toen kwam ze de eerste paar keer wel,
maar ze heeft doorgekregen dat ze gewoon kan blijven staan als ze gaat rennen
en dit heeft ze dus geleerd op de andere stal.
Op de nieuwe stal kwam ze dus eerst wel, maar omdat ze dus heeft ''uitgevonden'' dat ze door te gaan racen,
wel buiten kan blijven staan, is ze weer verder gegaan.
Verder ben ik altijd gewoon rustig in omgang geweest en zover ik weet niet echt iets fout gedaan,
ze kreeg ook altijd gewoon wat lekkers als ze wel kwam of uiteindelijk.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:30

Ik denk, mede omdat het waarschijnlijk komt door hetgeen ze heeft meegemaakt, dat de aanpak van myrddin het beste kan werken. Ze moet weer het vertrouwen krijgen in je.... dus de eerste keren dat je haar hebt niet uit de wei halen maar haar even krabbelen in haar nek ofzo en weer laten gaan. Kost wat tijd maar daar heb je hopelijk straks weer wat voor terug!
Succes want het is en blijft lastig dit soort dingen.....

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:20

koko schreef:
Ik denk, mede omdat het waarschijnlijk komt door hetgeen ze heeft meegemaakt, dat de aanpak van myrddin het beste kan werken. Ze moet weer het vertrouwen krijgen in je.... dus de eerste keren dat je haar hebt niet uit de wei halen maar haar even krabbelen in haar nek ofzo en weer laten gaan. Kost wat tijd maar daar heb je hopelijk straks weer wat voor terug!
Succes want het is en blijft lastig dit soort dingen.....

ja ga het vanaf volgende week ook zo proberen ;)
dan kom ik gewoon smiddags vanuit mijn werk en dan alleen ff wat lekkers of aaien
en dan kom ik savonds nog wel om te rijden :)
bedankt voor de tips allemaal!

liberia

Re: paard vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:28

Je hebt er ws. niet direct iets aan; mijn jaszak heeft een klitteband sluiting. Daar zitten altijd snoepjes in. Onze paarden (waarvan sommige ook moeilijk te vangen zijn) horen in de wei het klitteband open gaan en weten niet hoe snel ze bij je moeten komen. Misschien iets om voor de toekomst te gaan oefenen? Succes, uit ervaring weet ik hoe vervelend het is.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:30

liberia schreef:
Je hebt er ws. niet direct iets aan; mijn jaszak heeft een klitteband sluiting. Daar zitten altijd snoepjes in. Onze paarden (waarvan sommige ook moeilijk te vangen zijn) horen in de wei het klitteband open gaan en weten niet hoe snel ze bij je moeten komen. Misschien iets om voor de toekomst te gaan oefenen? Succes, uit ervaring weet ik hoe vervelend het is.

fay is niet zo op eten, ik heb ook al een paar keer met een bak eten gerammeld
en als ze alleen staat komt ze gelijk naar het hek, maar als ze met de merries staat
kijkt ze misschien een keertje maar voor de rest komt ze niet ;)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:13

Mijn paard laat zich ook niet makkelijk vangen in de wei. Wat ik dan altijd doe is hem gaan opjagen, een paar rondjes door het land laten galopperen en dan gaat hij in een hoek staan en vang ik hem zo. Alleen ik denk dat dat niet gaat met allemaal andere paarden in het land. :+

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:16

Ik denk echt dat je je meer moet gaan verdiepen in de paardentaal. Op die manier zal je de weg vinden...

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:19

ik?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:31

spiritxxx schreef:
Mijn paard laat zich ook niet makkelijk vangen in de wei. Wat ik dan altijd doe is hem gaan opjagen, een paar rondjes door het land laten galopperen en dan gaat hij in een hoek staan en vang ik hem zo. Alleen ik denk dat dat niet gaat met allemaal andere paarden in het land. :+

heeft geen zin, want ze vindt rennen helemaal niet erg :P
heb het een keer geprobeert, maar toen stopte ze pas na een uur dusja ;)

@tamadine
ik probeer haar wel te begrijpen,
maar andere mensen krijgen haar ook niet te pakken als ze samen staat :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:56

Ik zou er gewoon echt iemand bij halen die echt goed verstand heeft van paardentaal en dan kan zij of hij je laten zien wat je misschien fout doet. Misschien is jouw eigen lichaams houding wel helemaal verkeerd ten opzichte van je paard. Jij kan je paard misschien proberen te snappen, maar andersom moet ook.

PB orsini hier anders op bokt. Zij weet hier misschien wel een oplossing op.

Kate2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:37

Hoe lang doet ze dat al? MIjn paard heeft dat ook een tijd gedaan. Ik denk dat het een spelltje was (hij deed het bij iedereen). Bij mij werkte erachter rennen niet, dan rende hij enkel nog harder en was het om zeep. Het enige dat werkte was erachter gaan, stoppen, wachten tot hij stopt, weer een paar passen, soms eens op besliste toon zijn naam roepen enz. en gewoon doordoen tot hij opgaf, al duurde het meer dan een half uur. Ik nam hem dan altijd mee uit de weide, maar soms gaf ik hem dan enkel wat wortels en zette hem terug zodat het niet altijd om te werken was. Tegenwoordig loopt hij gelukkig niet meer weg, soms komt hij zelfs af :-) En voor mij was het een goede oefening in geduld :-p Weet niet of je daar iets mee bent hoor, dat is gewoon wat bij mij werkte.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:51

Heb hetzelfde gehad, wat bij mij hielp was bij het hek staan en met je rug naar het paard toestaan, net doen alsof je hem/haar helemaal niet belangrijk vind, uiteindelijk komen ze vanzelf achter je staan en zijn ze zo te pakken.
het is een kwestie van overwinnen, heb het 1x meegemaakt en daarna kreeg ik ze keer op keer zonder gedoe te pakken.
eerst ook een paar keer erachteraan gelopen maar dat hielp niet, dat zagen ze meer als een spelltje en dat win je uiteindelijk toch niet