Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is 1000 m² voldoende om 2 paarden + stallen op te zetten?

Ja
44 (34%)
Neen
82 (65%)

Totaal aantal stemmen: 126

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:06

Nu dat rijbewijs nog :+

Het zou misschien wel mogelijk zijn om een stukje land in de buurt bij te huren/kopen. Er staan wel redelijk wat paarden in de buurt! Waar ik nog wat bang voor ben is het rijden. Ik rijd héél graag, en er begint een echte klik te komen tussen ons met het rijden. Dat zou ik dan ook erg graag onderhouden uiteraard, maar daar moet ik dan wel de mogelijkheid voor krijgen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:10

Ik denk dat het ras van je paard er ook mee te maken heeft hoeveel ruimte ze nodig hebben.
bv een draver zoals de mijne zullen daar echt te kort aan komen.
maar een sober ras kan het beter uithouden op een kleiner stukje. Maar 1000 m is natuurlijk veel te klein als je nog stallen en opbergruimte wil maken.
Ik zou denk een schuilstal maken en een klein stukje voor hooi.
een stukje betegelen voor de nattigheid zodat ze altijd droog staan, en de rest zand voor een kleine paddock.
Verder wel elke dag met je paardjes naar buiten benen strekken.
dat kan zijn met wandelen of rijden enz...
En een weiland zoeken voor de zomermaanden. dit zou dus voor mij een leuke winterplek zijn, maar in de zomer niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:13

joyce B schreef:
Ik zou het beter vinden voor de wintermaanden dan voor de zomermaanden... In de zomermaanden hebben de meeste stallen ruime weidegang, die jij dan niet kunt bieden, terwijl de paarden in de wintermaanden vaak maar erg kort buiten komen, wat jij dan weer makkelijker kunt bieden als je een rijbak/paddock aan huis hebt.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:13

joyce B schreef:
Shanelle schreef:
Mag ik vragen wat dan doorgaans een ideale oppervlakte is per paard? Heb er namelijk helemaal geen idee van :)

Ideaal? Ergens tussen een halve en hele ha per paard (5.000 tot 10.000m2), of zelfs meer, afhankelijk van of je ze alleen overdag op de wei wilt, of dag en nacht en of je ze het hele jaar op het gras wilt hebben of alleen van voorjaar t/m najaar en de grondsoort die je hebt.

Met 2500m2 per paard kun je naast je paddock of rijbak nog een stukje gras houden voor enkele uurtjes per dag tijdens weideseizoen, mits je het goed onderhoudt en er zuinig op bent.

Met 1000m2 kun je naast je stallen, mestopslag, en stukje bestrating nog een rijbak plaatsen (beter een rijbak aan huis en in het weideseizoen ergens anders op de weide dan een paddockje en een heel klein stukje gras waar ze ook maar heel even plezier van hebben omdat het dan kaal is en kapot wordt gelopen.)

Die priv'estal vlakbij dat huis waar de paarden elke dag buiten komen klinkt beter.
Op hoeveel afstand is die stal?

Precies. ;)
Het is maar net hoe je het wil hebben en gebruiken.
Wij moeten het doen met 500 m2 en heb een paddock/rijbak (geen 20x40 natuurlijk), stalgebouw, opslag en bestrating.
Aparte wei erbij gehuurd en voila! De droom van paard aan huis is compleet!
Het kan dus prima, maar dat is mijn bescheiden mening. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:19

c_alsemgeest schreef:
eigenlijk heb je wel 1500M2 nodig, maar met wat vindingrijkheid moet het kunnen

Ik vind persoonlijk 1500 m2 ook aan de krappe kant...
Bij mij hebben ze per pony/paard ong 2500 m2 en dat is te klein :(:)

Verder vul ik nu nog speciekuipen met water voor in de wei. Vind dat aan de ene kant wel een fijn idee aangezien je goed bij kunt houden hoeveel water ze opnemen... Maar een electrische drinkbak heeft een groot voordeel omdat daar constant vers water uit komt :)

En vwb de trailerritjes... 1 van mijn pony's gaat normaal 3/4 keer in de week met de trailer op pad naar een ruiter met rijbak. Maar als je je paard thuis hebt staan dan zou je bijv ook naar een bak kunnen stappen in de buurt? Weet niet of dat een oplossing is als je de trailer niet te vaak wilt gebruiken?

Verder is de opslag voor hooi en stro etc etc wel handig, maar idd als jij voor het hele jaar opslag wilt hebben (en het dus goedkoop van het land af koopt) word dat te groot voor dat stuk.

Verder wil ik je nog even zeggen dat een paard aan huis niet alleen leuk is. Je moet iedere dag zorgen dat het dier op tijd zijn eten krijgt en hebt er ook veel onderhoud van. (denk aan weideonderhoud, de omheining repareren, stallen verven etc etc.)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:55

Wel, zelfs daar kijk ik naar uit :+ Ik klus wel redelijk graag, kom er alleen nooit toe ..
Mijn ideale situatie zou zijn om 2 stallen + de grootte van een stal erbij om spullen in op te slagen en idd als het kan hooi en vooral stro BOVEN de stallen opslagen.

Weet er iemand toevallig een site met online-simulatie oid? Want ik vind de sites die ik tot hiertoe heb bezocht niet erg duidelijk. Ze hebben foto's, maar daar stopt het dan ook.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:30

Weet je zeker dat je hooi/stro wilt opslaan boven de stallen..?
Is wel ruimte winnend natuurlijk, maar in de praktijk niet echt handig.
Steeds naar boven om iets te pakken en met het lossen moet ook alles eerst naar boven...
Als je dat echt wilt, kan je kiezen voor containers voor stallen.

Wij hebben zelf een stalgebouw met 2 stallen en een 'zadelkamer' ter grootte van een stal en daarnaast de opslag onder een afdak.
In de doorlopende nok van het dak is nog meer opbergruimte, maar niet groot genoeg voor baalopslag.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:35

Wij hebben naast de 7000 m2 nog een grote schuur met kleine hooizolder waar we boven de stallen ook opslag voor gaan maken. Is vaak goedkoper om ineens een boel in te kopen. Maar hou er gewoon rekening mee dat paarden toch wel graag grazen (altijd op het zand zou niet mijn keuze zijn) en dat je met zo'n kleine oppervlakte dus vooral veel werk hebt aan onderhoud (slepen enz.) omdat een stukje zo intensief gebruikt wordt.

Maarja tis toch wel een heerlijk idee he de paarden aan huis :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:49

Ik ben persoonlijk ook niet zo voor een paddock. Tenminste niet als permanente oplossing.
Als ik mijn paard nu bij ons los zet in de bak, vind hij daar niet zoveel aan. Enkele gekke sprongen en dat is het dan ..
Hij gaat ook vaak met zijn neus over het zand in de hoop er toch minstens 1 sprietje gras te vinden, maar tevergeefs.
In de wei is dit wel héél andere koek, dan ben ik zelfs bang dat hij zichzelf zou verwonden omdat hij ZO ontzettend uitgelaten is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:01

MarvanTom schreef:
Weet je zeker dat je hooi/stro wilt opslaan boven de stallen..?
Is wel ruimte winnend natuurlijk, maar in de praktijk niet echt handig.
Steeds naar boven om iets te pakken en met het lossen moet ook alles eerst naar boven...

Daarnaast gaat het vaak ten koste van de luchtkwaliteit (meer stof en lager plafond) en de hoeveelheid licht in de stal (lichtdoorlatende platen in het dak hebben dan geen zin).

Shanelle schreef:
Ik ben persoonlijk ook niet zo voor een paddock. Tenminste niet als permanente oplossing.
Als ik mijn paard nu bij ons los zet in de bak, vind hij daar niet zoveel aan. Enkele gekke sprongen en dat is het dan ..
Hij gaat ook vaak met zijn neus over het zand in de hoop er toch minstens 1 sprietje gras te vinden, maar tevergeefs.
In de wei is dit wel héél andere koek, dan ben ik zelfs bang dat hij zichzelf zou verwonden omdat hij ZO ontzettend uitgelaten is.

Maar op zo'n klein stukje zal echt geen gras blijven staan. Die paar sprietjes gras zullen als je pech hebt met veel zand bij je paard naar binnen gaan waardoor je het risico loopt dat hij koliek krijgt. 's Winters zullen de tranen je helemaal in de ogen springen van de blubber waar je paard dan in staat. Dan kun je naar mijn mening beter bewust kiezen voor een paddock, inclusief drainage en goede bodem. 's Winters heb je daar veel plezier van want je paard kan gewoon naar buiten en 's zomers is er in de buurt waarschijnlijk wel weidegang te vinden.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:09

Ik zou juist ze er in de winterperiode (van november tot maart) erop zetten. Klein inloopstalletje is dan voldoende. Plaatsje verharden waar ze kunnen staan en rest paddock.
Zomer lekker weidegang.

Het is inderdaad vrij klein, maar voor de winter zeker beter dan voortdurend in een stal staan.

Ik heb nu 4200 m2 grond, maar vind dat net kunnen voor 2 paarden, als ik ze ook weidegang wil geven.
Qua loopruimte maakt het niet veel uit, want heb het in 3en verdeelt. Dan hebben ze dus altijd zo'n 1500 m2.

Die van mij hebben een inloopstal, dat vinden ze erg fijn zelf bepalen of ze naar buiten of naar binnen willen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:50

Shanelle schreef:
Wel, zelfs daar kijk ik naar uit Ik klus wel redelijk graag, kom er alleen nooit toe ..

Ik vond dit wel een grappige zin :7 Je komt er nooit aan toe om te klussen... Maar dan zul je wel moeten ;)

En stro/hooi opslaan boven de stallen zou niet mijn idee zijn. Je hebt dan veel minder licht en lucht in je stallen...

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:55

Ik denk dat dit toch echt te klein gaat worden voor 2 paarden,
Ook zou je voor de stallen een bouwvergunning moeten hebben..

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:06

Ik heb een haf en een shet en die staan op een stukje grond van 3000m². Dat stuk is dan nog eens onderverdeeld in 4 stukken nl. een paddock met open stal, 2 kleine weitjes met gras en een grotere wei met gras waas ik dan ook zou kunnen rijden.
Ze kunnen natuurlijk niet constant op een weitje staan want ze eten dat veel te snel kaal. Ik zet ze er nu de ene dag wel op en de andere dag niet. Als ze niet op de wei staan, staan ze dus gewoon in de paddock en krijgen ze hooi. In de winter is het ook alleen paddock maar daar zit ik wel met een groot modderprobleem dat we nog moeten oplossen.

Ik vind dat je een paard wel kan houden op een klein stukje. Op een manege staan ze maar in een stal van 4m op 4m. Je moet ze natuurlijk wel genoeg hooi geven dan.

Oh ja nog vergeten. Wij recuperen het regenwater van het dak van de stal en dat krijgen ze dan te drinken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:22

Elmee schreef:
Ik vind dat je een paard wel kan houden op een klein stukje. Op een manege staan ze maar in een stal van 4m op 4m. Je moet ze natuurlijk wel genoeg hooi geven dan.

Dus omdat ze ergens anders minder ruimte hebben geeft dat bij jou aan dat het kan? :7

Ts ik weet niet of je daar in de buurt een wei kunt huren? Want dan zou je bijv thuis een paddock kunnen maken incl stallen etc etc voor in de winter en zodra het weer/de wei het toelaat haar op de wei doen...

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:25

Er is echt wel iets leuks van te maken hoor.
Zorg lekker voor een inloop stal en wat opbergruimte 30m2. Dan zoveel mogelijk bestraten min 50m2 dan heb je nog min 980m2 om ze te laten lopen.
Plaats wat bakken met hooi/stro met net erover heen en maak in het midden een klein weitje met een loop pad erom heen
Dit is op schaal gemaakt uitgaande van een wei van 50 bij 20 meter maar je zei al dat het waarschijnlijk meer is.
Afbeelding

Als je de stal wat schuift kun je erachter over de hele lengte hooi/stro opslag maken en met een afdak ervoor zijn ze helemaal blij.
Goede mest afnemer of iemand waar je het kan brengen zou wel fijn zijn dan hoef je alleen maar een aanhanger neer te zetten.
Je voert wel wat meer maar 's zomers kunnen ze 1a2 uur per dag grazen. Teveel is meestal ook niet goed.

xcomplientx

Re: Van 0 naar eigen weide + stalling. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:56

Je ontwerpje is wel leuk (beetje paardentrack), maar dat betekent wel dat ze 22 uur op harde ondergrond lopen en er ook moeten liggen. Misschien is zandplaatsje dan toch ook wel erg fijn. Paarden rollen ook graag. Bovenin rechts is misschien wel iets om zandplaats te maken (evt gedraineerd).

11x30 weiland is echt heel erg weinig, ik kan mij niet voorstellen dat dat mooi blijft, zelfs bij 1 a 2 uurtjes per dag lijkt mij dat weinig. Als ze meerdere keren op een dag hooi krijgen is dat ook geen probleem, maar als ze er in mogen is juist de kans groot dat ze erg enthousiast zullen zijn en daar juist sprintjes gaan trekken.

Maargoed ze kan het proberen, als het toch niet lukt alsnog zandbak van maken, waar permanent toegang toe is.
Ik zou zeker niet het gehele jaar paarden op z'n klein stukje houden. Een weiland erbij huren voor zomerseizoen lijkt mij hele handige optie!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:35

al het bruine is ook zand ;)
En met een goede bodembedekking in de stal ,stro of dikke rubber matten, hebben ze genoeg lig plekken.
Gras is idd weinig maar als je je paarden erop laat als het droog (ook weer niet te droog) dan heb je er best wel lol van.
Weide bij huren is ook een optie. Want af en toe echt een sprintje trekken vinden ze natuurlijk heerlijk.
Maar zo je paarden houden aan huis is mooi en de ervaring waard en denk dat haar paard met een leuk maatje dikke pret gaat hebben. Paard van ts is volgens mij een ruin dus een klein ruintje erbij en spelen maar.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:40

Topic is klaar, er is een oplossing gevonden :-)

Ik zou zeggen: GEWOON DOEN :D

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:55

En ik zou zeggen: ong 1000 m2 goed voor in de winter als paddock :j
maar veel te weinig voor de rest van het jaar :n

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:06

11x30 wei is echt mini hoor... en al helemaal in de winter... zelfs al lopen ze er niet de hele tijd op blijft het blubber...
ik heb hier een hectare voor een kwpn'er en 2 shetjes,
en kleiner zou ik echt niet willen...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:57

ongeveer 1000 (of 1500m2) zou ik inderdaad ook zeggen ....

maak er iets moois van en geniet ervan dat je je paard(jes) 's WINTERS een fijn onderkomen kunt geven, leuker dan een stal waar hij/zij 24/7 oid binnen staat.

Wij hebben hier achter thuis 3 stalletjes en 1 zadelkamer tegen over elkaar. Aan de achterkan van de 2 stalletjes links hebben we een afdakje doorgetrokken, fijn hokje voor kruiwagens, even wat hooi voor 1 week etc.
Daarnaast hebben wij een grote partytent van 6x3 voor hooi in de winter, maar dat is niet super ideaal, maar even niet anders hier ;-)
Als je paard er tegen kan, dan zou ik kiezen voor kleine baaltjes voordrooghooi!! Dan hoef je geen hooizolder of iets te creeeren, enkel een klein plaatsje waar je wat balen kwijt kunt! ;-)

Onze paddock/bakje is 14x36 meter, fijn voor ze om 's winters in te lopen/spelen/eten of gewoon luieren. Daarnaast kan ik er 's winters prima mee uit de voeten om wat te trainen.
We hebben er wel drainage onder gelegd, zodat het 's winters niet al te nat wordt. (tis wel omgegraven, dus ze staan niet op zwart zand)

Als je de ruimte hebt (qua oppervlakte) zou ik er een (kleine) bak annex paddock van maken. 2 Stalletjes erbij. Aanhangertje aanschaffen waar je mest op kunt gooien. Boer zoeken in de buurt waar je af en toe je aanhanger leeg kunt gooien. Kleine voordroog hooi balen zoeken.
En denk dat je dan voor een winterperiode een superfijn plekje hebt voor je paard!

En dan kijken met erg vies weer dat je bij een rijvereniging in een binnenbak kunt rijden.

En voor de zomermaanden zou ik dan weidegang ergens zoeken.

Onze paddock is 500 m2
Stalletjes beide 15m2 dus 30m2
ruimte ertussen ongeveer 36m2
ruimte achter stallen ong 12m2
ruimte naast paddock voor hooi etc ong 70m2

Is totaal zo'n 650m2.
En ik ben er HEEL blij mee voor de winterperiode! (Zomers gaan mijn paarden naar een stal met land)
Wij hebben wel de beschikking over een klein stukje grasland achter onze paddock (ongeveer 1400m2) maar maken hier niet veel gebruik van. In de wintermaanden is het binnen no time een grote modderbedoening. Ik gebruik het vaak voor af en toe even in het voor- en najaar en in de zomer staan de 2 Shetjes van onze stal hierop.

Ik zou dus zeggen "met 1000m2 kun je een super winter plekje creeeren denk ik"

Idee van hoe wij het hebben
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6QU3TZ4D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7AQXHD6H.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVG3LFYG.jpg

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 06:56

Leuke stallen IndianaJones! 8-)
En jouw indeling is erg handig zo, mocht het regenseizoen (zoals nu >;) ) er weer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 07:15

Ik heb 2 containerstallen, elk 3 bij 3 ongeveer, een uitloopje van 6 bij 3 en een hok waar ongeveer 60 pakken hooi op kunnen, het vlas staat buiten. De mest breng in naar de manege om de hoek en zomers mag ik een stukje land gebruiken van ong. 50 bij 30 schat ik. Dan moet ik ook bijvoeren maar het gaat om het idee. Heb een shet en een paard, straks een veulen er bij. Kan best met wat alternatieve oplossingkjes drbij.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:50

nou indianaJones: ziet er echt geweldig uit. Dat wil toch iedereen voor de winter. En lekker de paardjes aan huis en ruimte om ze te laten lopen.
Als ik hier kijk, dan staan de paarden in de winter wel op de wei (gelukkig) maar dat is dan ook een drekboel. Ze krijgen dan ook hooi bijgevoerd. Dan zou ik ze liever aan huis in een gedraineerde paddock hebben. Bovendien kun je ze met slecht weer dan in de gaten houden en ze kunnen kiezen of ze bv binnen of buiten willen staan (als je de stal open zet).