24/7 buiten, leuk voor het paard maar niet voor mij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 07:55

bedankt voor de reacties.

gelukkig schijnt hier de zon weer.
maar als het weer gaat regenen, dan ga ik het toch eens overwegen.
gister motregende het, ze was een beetje klam, een beetje met de borstel erover. (wat gaan de haren er dan makkelijk af *D )
en zadel erop. na het rijden zaten alle haartjes nog netjes naar achter en was ze weer droog. (eens andersom.)

dat zou ontzettend schelen zeg, 8-)

@ aerdenhout1: daar gaat het toch helemaal niet om.
mijn paard en shet hebben samen 1,5 HA weiland tot hun beschikking. ik denk dat 10m2 daarvan modder is. verder hebben ze de bomen van de buren waar ze onder kunnen (die hangen over het hekwerk) en een schuilstal die altijd open schoon en droog en windvrij is.

dus waar haal je het vandaan dat mijn paard (die dol is op regen en modder) het dan wel niet naar der zin heeft, of dat ze dan wel natte voeten heeft of in de regen staat.
moet ik haar soms bij elk buitje naar binnen slepen/ omdat ze niet nat mag worden en ze graag in de regen staat.

graag eerst lezen, houd het een stuk gezelliger.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:51

Nee hoor, je moet je paard lekker buiten houden. De mijne lopen ook 24 uur per dag buiten, en ze vinden het heerlijk.
Inderdaad, zand weghalen met een spons, doek of wat dan ook, en gewoon het zadel erop. Het enige waar ik op let, is dat ik ze met regenachtig weer niet bezweet rijd. Na het rijden laat ik haar even in de stal staan, ruim mijn spullen op, en zet haar lekker terug in de wei. Daar gaat ze meestal meteen rollen.
Nog nooit een schuurplekje gezien, en verkouden is ze ook nooit.

Anoniem

Re: 24/7 buiten, leuk voor het paard maar niet voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:57

inderdaad even modder/zand eraf en je kan gewoon zadelen.. wel vies dekje dan waarschijnlijk :D

en betreft die modder.. mijn jaarling heeft héél wat prachtige groen grasland tot zijn beschikking en ontsnapt graag richting een ontzettend modderzooistukje om daar uitgebreid te bad te gaan 8)7 paarden.. denk je te weten wat ze willen.. :')

Temeraire

Re: 24/7 buiten, leuk voor het paard maar niet voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:45

Je kan inderdaad best gaan rijden. Het probleem zit hem in na het rijden. Normaal blijft het water in de bovenste laag van de vacht zitten en blijft het paard daaronder dus warm en droog. Met een zadel druk je het vocht door de vacht heen en wordt de onderste laag ook nat. Zet je hem dan weer buiten zou hij dus kou kunnen vatten. Dit zal meestal wel meevallen maar als hij echt flink nat is...

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:09

Gewoon een borstel erover halen zodat de ergste modder eraf is en dan gewoon zadel erop. Als je paard dan erg zanderig is wel het dekje na die tijd wassen anders krijg je na verloop van tijd ook van die schuurplekken en denk niet dat je daar op zit te wachten ;p. En vind je dit zelf niet zo'n goed idee is het misschien wel gewoon wat om een regendeken op te doen met regen, dan blijft ze ten minste wel droog.
Als je namelijk elke keer niet kan rijden omdat je paard nat is dan kan je bijna nooit rijden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 09:30

ja dekjes wassen, dat moet ik toch al vaak zat. dus dat geeft ni.

ik zet mijn paard nooit nat weg. laat haar met mooi weer in de zon opdrogen uit de wind.
of op stal met zweet dekentje op.

en wil haar eik geen deken meer ophebben. zo min mogelijk in elk geval.
ze heeft daar zoon hekel aan. en het is erg duur, want ze sloopt ze allemaal.
het is vandaag weer droog. maar als iedereen hier zegt dat ze dat zelf ook doen, durf ik het wel aan, denk ik.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:33

Idd gewoon zorgen dat de modder, zand onder je zadel en singel vrij is, en gewoon gaan rijden. ;)
Na het rijden laat ik haar altijd rollen in de bak, en gaat ze daarna de wei weer in.
Geen probleem van maken, gewoon doen.
En veel plezier met rijden. :P

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:59

Borstel erover op de plekken waar je tuig ligt, en opzadelen maar.
ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.

_Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:43

Michellette schreef:
Hier wordt gewoon opgezadeld, nat paard of niet nat..... hebben nog nooit problemen gehad daardoor. Tja, een smerig dekje nadien, maar dat is na wassen en drogen gewoon weer te gebruiken. Wij rijden dus gewoon door, wat voor weer het ook is en hoe het paard er ook bij staat, borstel er vlot over en aan de slag.

Ja, wij ook :)