Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:21

Ik maak er echt een potstal van, begin met drie a vier pakken in een lege stal, alleen mest verwijderen (gaat in het begin inderdaad lastig) En iedere week een pak er bij in. Ik laat het zo'n 4 maanden er in liggen dan ontstaat er een soort koek als onderlaag.

Ik betaal 6,- per pak

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:21

Ik betaal € 6,20 incl. bezorging.
Prijs per zak bij een pallet is € 5,65 incl. bezorging.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:22

boef85 schreef:
ja, dan krijgen ze hele vieze vlekken .
En moet je goed poetsen .

Ik probeer dat nou juist te voorkomen door elke dag keurig uit te mesten (ik lig ook niet erg lekker in mijn eigen toilet..)

marieke1983

Re: Hoe mest ik een stal met vlas efficient uit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:23

Ik zou ook graag het adres van de 5 euro vlas willen hebben.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:26

Nou doet u mij maar ja... :D
Op jaarbasis scheelt dat heul veul..
Ligt er ook een beetje aan waar ze zitten. Want ik neem aan dat ze niet overal leveren ?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:27

Ik betaal 5,50 per pak, per half pallet 5 euro.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:35

Ik zal het even voor jullie opzoeken... (heb geduld) :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:38

Hihihi!
Hoe ik het doe: met fijne mestvork heeeel voorzichtig schudden, zodat de mestballen niet in brokken door de mestvork heenvallen.
Zie ik een verse hoop liggen, haal ik die er gelijk uit voordat meneer het door de hele stal schopt of begraaft.
En ja, als het toch zover is, pak ik het met mijn handen. Waar water en zeep al niet goed voor is... :o
Er zit vaak toch al zo'n mooi laagje vlas omheen en ben niet vies van mijn paard, dus mij boeit het niet.

De bedoeling van vlas is dat het absorbeert, de piesplek gaat naar beneden en krijg je een mooie piesplakaat die je makkelijk kan verwijderen.
Vlas heeft als eigenschap dat het ook de pieslucht opneemt en afsluit, dus van stank is echt geen sprake als je dat 1 x p/w eruit haalt en weer vers vlas opstrooit.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:40

Heb niet hele topic doorgelezen maar vlasstallen mest ik hier met de hand. Handschoentje aan en ballen rapen, gooi ze in de grote emmer en leeg die steeds. Zo mis ik geen bal en als ik met mijn handen zachtjes door het vlas aai en graai dan voel ik er vaak nog een paar die ik met de vork zou missen. Ik spaar vlas wat ik met vork zou wegnemen en de natte plekken leg ik rondom vrij met de hand en zo kan ik ze makkelijk opscheppen met de vork.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:42

shera schreef:
Ik maak er echt een potstal van, begin met drie a vier pakken in een lege stal, alleen mest verwijderen (gaat in het begin inderdaad lastig) En iedere week een pak er bij in. Ik laat het zo'n 4 maanden er in liggen dan ontstaat er een soort koek als onderlaag.

Ik betaal 6,- per pak

Wij deden hier hetzelfde.. Echt opgepot. Beginnen met 4 pakken in een stal, enkel de drollen weghalen, van de natte plekken afblijven. Je krijgt echt een mooie onderlaag, als je paard niet constant rondjes aan het draaien is natuurlijk. Wij lieten het ook zeker een maand of 4/5 liggen.

Vuile plekken kreeg mijn paard er niet van, net omdat die onderlaag al het vocht 'opzuigt', waardoor de bovenste laag altijd droog blijft. Qua geur ook perfect, je hebt helemaal geen urinegeur, ook niet na een aantal maanden. Die komt pas naar boven als je alles uit de stal wil halen en echt aan de onderlaag begint.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:44

Cheveyo schreef:
Heb niet hele topic doorgelezen maar vlasstallen mest ik hier met de hand. Handschoentje aan en ballen rapen, gooi ze in de grote emmer en leeg die steeds. Zo mis ik geen bal en als ik met mijn handen zachtjes door het vlas aai en graai dan voel ik er vaak nog een paar die ik met de vork zou missen. Ik spaar vlas wat ik met vork zou wegnemen en de natte plekken leg ik rondom vrij met de hand en zo kan ik ze makkelijk opscheppen met de vork.

Is in principe een super oplossing om zo te mesten. Heb je in ieder geval je stallen mooi schoon, maar als je op deze manier
12 stallen moet mesten lijkt het mij toch minder prettig :=

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:45

Ja... Wij hebben er 4... Maar 12 is al helemaal feest...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:50

Ik mest nu ook uit met een vork :j Werkt prima bij mijn eigen merrie, alleen niet bij de jaarling die heeft te kleine balletjes :P Dus moet idd ff opzoek naar een oude huishoud-handschoen :P

Ook ik ben erg benieuwd waar jullie die goedkope vlas pakken vandaan halen :j (En hoeveel er in zit uiteraard ;) )

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:53

Dit is ook een fijne mestvork: http://www.agradi.nl/stal-erf/stal-en-t ... 501098/758
Wij gebruiken al jaren vlas en werkt prima. Bij de merrie ligt het er 3 tot 4 maand in maar bij de ruin helaas niet. Daar moeten we toch zeker één keer in de week de natte plek eruit halen, sopt dan gewoon. Inderdaad beginnen de meeste mensen met te weinig. Minstens 5 tot 6 balen in het begin er in gooien en dan indien nodig bijstrooien. Bij het uithalen van de mestballen komt er toch altijd wat vlas mee. Bij bovenstaande mestvork kun je voorzichtig schudden zonder dat de ballen er weer afrollen :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:59

Mijn oude paard stond ook op vlas, ik begon met 5 pakken in de stal te gooien, daarna haalde ik iedere dag met een hanschoen aan met de hand de drollen eruit. De piesplek deed ik 1x per week en dan gooide ik er een nieuw pak vlas bij. En 1x per half jaar haalde ik de hele stal leeg en dan weer 5 pakken erin. Het beviel mij prima. Ook mij werd toen verteld minstens met 5 a 6 balen tegelijk te beginnen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:05

Toen ik nog op vlas stond gebruikte ik van die rose afwashandschoenen en een mestemmer..
minder goed voor je rug.. wel heel effectief..

Moet zeggen dat ik nu weer om van die handschoenen ga.. vind het toch handiger om de drollen er uit te pakken, dan te gaan klooien met een mestvork.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:06

Ik denk dat ik maar een emmertje en handschoenen ga halen... :D

Het klinkt erg efficient...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:16

fienaaa schreef:
Ik denk dat ik maar een emmertje en handschoenen ga halen... :D

Het klinkt erg efficient...

bouwemmer bij Gamma, Praxis of de anderen: 1 euro, handschoenen bij Blokker, Wibra of noem maar op: ook 1 euro! :D
Qua tijd maakt het niets uit, het blijft sneller als een strostal.
Ik ga ook maar handschoenen halen... :o

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:19

Tijd maakt mij niet zo veel uit, maar je hebt veel minder rest afval :j

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:24

Heb hier 5 stallen te mesten op deze manier. 10 minuutjes vaak per stal. Valt best mee volgens mij.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:27

Hier nog een leek wat betreft vlas.
Er staat hier maar 1 paard op vals en ik kan de goede manier ook nog steeds niet vinden.
Mevrouw spit n.l de voorkant bij de deur(en) naar achter, zodat achter een dikke laag ligt en voor met geen mogelijkheid een onderlaag te maken is.
Elke dag gaan de drollen eruit, maar de natte plek ligt in dit geval door de hele box heen behalve bij de deur, daar staat ze elke morgen op de stenen.
Ik ben aan deze box behoorlijk tijd kwijt om te mesten..geef mij maar stro!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:30

Ik zou dan gewoon de drollen eruit halen en de rest weer gladtrekken en de buitenkanten naar binnen scheppen, daar ligt vaak het schoonste vlas nog.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:31

wij hebben ook onze hele stal op vlas staan en ik vind het ideaal !
Ze zijn een stuk schoner en een stuk minder afval. Wij mesten met een mestboy oftewel poepschep( ook te koop bij agradie bijvoorbeerld ) Daarmee haal je gewoon de poepjes eruit, en één keer in de week de natte plekken ( die rood zijn verkleurd )

Twee keer per week krijgen de paarden een nieuw pak vlas erbij.

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:36

Met een mestboy de drollen eruit halen en 1 x per week (afhankelijk wat voor viespeuk je paard is) de piesplekken.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:56

Ik heb ook wat rood verkleurd vlas, maar dat is toch juist de onderlaag? Als ik dat weghaal mis ik mijn onderlaag weer...