Breghje schreef:Slaan vind ik onmacht, als je voldoende leiding hebt is je lichaamstaal duidelijk genoeg te lezen voor het paard.
Wat een onzin...Wat krijgt een paard die zich niet gedraagt op de wei: Een ontzettende rotschop....En wel van de andere paarden....Zoveel kracht kun jij als mens niet eens uitoefenen....

Slaan is an sich niet nodig mocht het in de opvoeding allemaal goed gaan...Maar sommige paarden hebben een iets hardere aanpak nodig...Shiva, mijn eigenste eigen, is een behoorlijk temperamentvol krengetje...Toen we haar net hadden was het echt vechten...
Je deed de staldeur open en de kwam met haar mond open en oren aangelegd...Zo'n paard krijgt van mij een tik op haar smoel...Is ze nou helemaal...! Schoppen als ik alleen maar met mijn vinger naar haar achterbeen wees...Dan krijgt zo'n dier van mij een schop in d'r kont...Steigeren en bokken als je haar naar de wei wilde brengen...Ik moet daarmee moeilijk lopen doen? Nee hoor, ik heb er een keer goed een praam op gedraaid en het probleem was opgelost....
Slaan is echt geen teken van onmacht

Mits op het juiste moment en in de juiste mate doet een tik wonderen...!
TS: Het paard heeft jouw moeder te volgen, en dat zou ik oefenen...Ik heb dit op gegeven moment ook met Shiva gedaan: Paard moest naast mij lopen, wanneer ik stil stond moest zij dit ook doen en zelfs wanneer ik achterwaarts liep moest zij dit ook doen...Dit werkte goed. Ik zeg er wel eerlijk bij: We hebben tegelijk een snellere oplossing moeten zoeken...Immers wil je wel dat de stalbaas jouw paard fatsoenlijk op de wei kan brengen....We hebben er dus een keer een praam op gezet...Dit in combinatie met de "training" die ik net omschreef....De praam heb ik maar een keer nodig gehad....De dagen daarop ging het al veel beter...nog niet honderd procent...Echter na een week niks meer aan het handje...
Voer...Het idee is slim, maar ik vind het niet meer dan een compensatie voor het gebrek aan respect bij het paard, en zoiets moet je imo niet willen compenseren...! Je koopt je paard om en het is voor dan een leuke oplossing...Maar kijk op langere termijn...Is dit echt de oplossing die je in wilt zetten...?