Paard wil te graag in de wei !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:00

__Elizabeth schreef:
Dan moet je dat 's ochtends ook aan het halstertouw doen of smiddags ook los want nu snapt je paard het gewoon niet ;)

Paarden snappen prima het verschil tussen met of zonder halster/begeleider naar het land lopen, alleen het gaat wat langzamer met iemand er naast en geduld is bij sommigen niet het sterkste punt :D

Hier zijn ze vaak de eerste paar keer in het voorjaar zo, meestal is het een kwestie van een gil geven en achteruit zetten, zijn ze echt irritant dan gaat het touw een keertje om de neus en mogen ze het nog eens proberen :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:19

annastasia schreef:
Het paard heeft geen respect voor de begeleider.
Hier is aan te werken.
Consequent zijn, en wellicht eerst een sterket iemand er mee laten werken.
Anders niet elke dag proberen naar dezelfde wei te brengen (als die mogelijkheid er is).

Mijn paard liep in het begin iedereen voorbij als ik d'r hok opende.
Ook totaal geen respect, maar door consequent te zijn en af en toe vrij streng is dit gelukkig verholpen.
Ze heeft trouwens ook wel een aantal tikken op d'r neus gehad, maar is nu zo mak als een lammetje.

Mijne heeft nog noooit daarvoor tikken op haar neus nodig gehad, en is zo'n beetje het makkelijkste paard van stal nu. Consequent ja, vrij streng als je daarmee slaan bedoelt, nee. Slaan vind ik onmacht, als je voldoende leiding hebt is je lichaamstaal duidelijk genoeg te lezen voor het paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:38

Breghje schreef:
Slaan vind ik onmacht, als je voldoende leiding hebt is je lichaamstaal duidelijk genoeg te lezen voor het paard.

Wat een onzin...Wat krijgt een paard die zich niet gedraagt op de wei: Een ontzettende rotschop....En wel van de andere paarden....Zoveel kracht kun jij als mens niet eens uitoefenen....:n

Slaan is an sich niet nodig mocht het in de opvoeding allemaal goed gaan...Maar sommige paarden hebben een iets hardere aanpak nodig...Shiva, mijn eigenste eigen, is een behoorlijk temperamentvol krengetje...Toen we haar net hadden was het echt vechten...

Je deed de staldeur open en de kwam met haar mond open en oren aangelegd...Zo'n paard krijgt van mij een tik op haar smoel...Is ze nou helemaal...! Schoppen als ik alleen maar met mijn vinger naar haar achterbeen wees...Dan krijgt zo'n dier van mij een schop in d'r kont...Steigeren en bokken als je haar naar de wei wilde brengen...Ik moet daarmee moeilijk lopen doen? Nee hoor, ik heb er een keer goed een praam op gedraaid en het probleem was opgelost....

Slaan is echt geen teken van onmacht :n Mits op het juiste moment en in de juiste mate doet een tik wonderen...!

TS: Het paard heeft jouw moeder te volgen, en dat zou ik oefenen...Ik heb dit op gegeven moment ook met Shiva gedaan: Paard moest naast mij lopen, wanneer ik stil stond moest zij dit ook doen en zelfs wanneer ik achterwaarts liep moest zij dit ook doen...Dit werkte goed. Ik zeg er wel eerlijk bij: We hebben tegelijk een snellere oplossing moeten zoeken...Immers wil je wel dat de stalbaas jouw paard fatsoenlijk op de wei kan brengen....We hebben er dus een keer een praam op gezet...Dit in combinatie met de "training" die ik net omschreef....De praam heb ik maar een keer nodig gehad....De dagen daarop ging het al veel beter...nog niet honderd procent...Echter na een week niks meer aan het handje...

Voer...Het idee is slim, maar ik vind het niet meer dan een compensatie voor het gebrek aan respect bij het paard, en zoiets moet je imo niet willen compenseren...! Je koopt je paard om en het is voor dan een leuke oplossing...Maar kijk op langere termijn...Is dit echt de oplossing die je in wilt zetten...?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:32

Adil18 schreef:
Breghje schreef:
Slaan vind ik onmacht, als je voldoende leiding hebt is je lichaamstaal duidelijk genoeg te lezen voor het paard.

Wat een onzin...Wat krijgt een paard die zich niet gedraagt op de wei: Een ontzettende rotschop....En wel van de andere paarden....Zoveel kracht kun jij als mens niet eens uitoefenen....:n

Slaan is an sich niet nodig mocht het in de opvoeding allemaal goed gaan...Maar sommige paarden hebben een iets hardere aanpak nodig...Shiva, mijn eigenste eigen, is een behoorlijk temperamentvol krengetje...Toen we haar net hadden was het echt vechten...

Je deed de staldeur open en de kwam met haar mond open en oren aangelegd...Zo'n paard krijgt van mij een tik op haar smoel...Is ze nou helemaal...! Schoppen als ik alleen maar met mijn vinger naar haar achterbeen wees...Dan krijgt zo'n dier van mij een schop in d'r kont...Steigeren en bokken als je haar naar de wei wilde brengen...Ik moet daarmee moeilijk lopen doen? Nee hoor, ik heb er een keer goed een praam op gedraaid en het probleem was opgelost....

Slaan is echt geen teken van onmacht :n Mits op het juiste moment en in de juiste mate doet een tik wonderen...!

TS: Het paard heeft jouw moeder te volgen, en dat zou ik oefenen...Ik heb dit op gegeven moment ook met Shiva gedaan: Paard moest naast mij lopen, wanneer ik stil stond moest zij dit ook doen en zelfs wanneer ik achterwaarts liep moest zij dit ook doen...Dit werkte goed. Ik zeg er wel eerlijk bij: We hebben tegelijk een snellere oplossing moeten zoeken...Immers wil je wel dat de stalbaas jouw paard fatsoenlijk op de wei kan brengen....We hebben er dus een keer een praam op gezet...Dit in combinatie met de "training" die ik net omschreef....De praam heb ik maar een keer nodig gehad....De dagen daarop ging het al veel beter...nog niet honderd procent...Echter na een week niks meer aan het handje...

Voer...Het idee is slim, maar ik vind het niet meer dan een compensatie voor het gebrek aan respect bij het paard, en zoiets moet je imo niet willen compenseren...! Je koopt je paard om en het is voor dan een leuke oplossing...Maar kijk op langere termijn...Is dit echt de oplossing die je in wilt zetten...?

hier kan ik me volledig bij aansluiten.
Mijn paard is (helemaal naast mij) gewoon een reus en dat weet hij, en is er daarom al verschillende keren (ook met mensen met veel ervaring, goede houding tegenover hem, veel kracht etc.) er vandoor gegaan. Omdat hij teveel energie had of gewoon geen zin.
Hij moest dus respect voor mij gaan krijgen. Ik heb toen van de oude eigenaresse als tip gekregen om altijd een springzweepje bij de hand te hebben, en dat werkt echt! 1x een tikje op het neusje gegeven (niet hard), en nu zwaai ik een keer en blijft hij achter mij lopen. Ho is terug, met het draad heel zachtjes zwaaien achteruit. Ik kan hem nu gewoon houden, en vergeet de laatste tijd regelmatig het zweepje. Of ik gebruik het touw of ik heb niet eens wat nodig. Is dat dus geen oplossing voor je moeder? Net voordat ze bij de wei is even zwaaien met dat ding van hier ben ik?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:39

indien de staleigenaar zelf sochtends de paarden los de wei injaagt dan snap ik wel hoe dit probleem ontstaan is.
dit probleem kun je alleen oplossen door de manier van op de wei te zetten aan te passen.
dus niet meer los!!
ik werk zelf met paarden en heb dagelijks met dergelijke problemen te maken omdat de pensioneigenaren hun paarden niet opvoeden en er schrik van hebben.
hoe ik het dan doe?? hengstenketting eromheen; op de wei direct omtrekken zodat ze met het hoofd naar jou staan; rustig laten wachten en pas als hij helemaal rustig is loslaten; consequent zijn en als het paard er vandaar wil moet je hem voor zijn; een tik of snuk aan de ketting is hierbij dus wel toegestaan.
paard moet respect voor je hebben en dat verdien je door hem op zijn plaats te zetten. jij bent de leider en niet het paard!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:44

Breghje schreef:
annastasia schreef:
Mijne heeft nog noooit daarvoor tikken op haar neus nodig gehad, en is zo'n beetje het makkelijkste paard van stal nu. Consequent ja, vrij streng als je daarmee slaan bedoelt, nee. Slaan vind ik onmacht, als je voldoende leiding hebt is je lichaamstaal duidelijk genoeg te lezen voor het paard.

quote van breghje:
slaan is absoluut geen onmacht; in de natuur /op de weide delen de paarden elkaar ook reke klappen uit indien ze zich niet gedragen.

ik werk zelf met paarden en geloof maar dat ik goed ben voor de paarden maar ze moeten wel respect voor me hebben en ik ben de leider en niet een paard en als er daarbij eerst wat corrigerende klappen moeten vallen dan is dat prima.

dat wazige gedoe waar jij over praat met je lichaamstaal; je moet maar eens met paarden gaan werken en dan weet ik zeker dat je de 1e dag al in het ziekenhuis ligt.
net zoals al die andere die dezelfde wazige ideeen hadden als jou en die het bij ons op stal wel eens ff wilde proberen. waren binnen 1 tot 2 dagen allemaal in het ziekenhuis :o
en genezen van hun wazige ideeen.

je moet eens goed kijken naar de rangordebepaling in de wei of naar een merrie met veulen; deze geeft ook rake klappen indien nodig als het veulen niet gehoorzaamt

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:39

Ik heb dit ook gehad, maar dan met een ander paard maar zodra je hem al uit de stal haalde begon hij al te rennen. Maar nu zijn we naar een andere stal verhuist. en nu doet hij het opeens niet meer. best raar maargoed. :o mischien moet je eens proberen om het met een paar man te proberen. En dan als je dat een paar keer flink straft als hij er weer tussen uit gaat. Dan is het mischien nog een paar keer en dan is het mischien wel afgelopen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:06

__Elizabeth schreef:
Dan moet je dat 's ochtends ook aan het halstertouw doen of smiddags ook los want nu snapt je paard het gewoon niet ;)

hahaha,
Ok'e, hier mogen ze soms ook los naar de wei, maar ik stimuleer dat rennen niet.
Aan de hand moet je inderdaad heel consequent zijn en vooral ingrijpen en corrigeren voor ze je voorbij komen, want dan ben je te laat... Als ze al in gingen halen liet ik ze wel een rondje lopen, dan op de ho en achteruit.
Voorkomen dat ze je voorbij gaan wil ook wel lukken door met het einde van het halstertouw rondjes te draaien voor de neus van het paard zodat wanneer ze te hard trekken ze zelf tegen het touw aanlopen, dat helpt hier wel met echte drammers. En ik moest soms ook wel eens flink optreden hoor! Als ze erg vervelend zijn krijgen ze echt wel eens een flinke por of dreun of tik/ruk aan het touw... Ze moeten wel respect voor je hebben en weten dat je niet met je laat spotten, anders verschuiven ze hun grenzen steeds meer en proberen je steeds meer uit...

Ook laat ik de paarden niet gelijk los nadat we in de wei zijn, maar draai ik om, doe de draad dicht, loop een stukje mee en laat ze dan rustig hun eerste happen gras nemen en wacht in elk geval tot ze rustig en geduldig stil staan en niet staan te dansen en te springen om los te mogen. Als ze echt graag willen draaien ze dan alsnog om en nemen een paar vreugde sprongen, maar meestal gaan ze dan rustig verder grazen.

Ik moet meestal met 2 paarden aan de hand heen en weer, dus dan is het extra belangrijk dat ze gehoorzaam zijn en braaf mee lopen en ook braaf samen om kunnen draaien zodat ik de draad open/dicht kan doen en elkaar bijvoorbeeld ook niet gaan zitten pesten. In het begin van het weideseizoen is het soms weer even wennen, en met een nieuw paard vaak ook, maar meestal gaat het al snel goed.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:49

Het naar de wei lopen als een training zien en niet blindelings erheen lopen. Dus zo oefenen dat als jij stop je dier ook stopt. Dit doe ik altijd!
En een hengsten ketting om doen dan heb je al iets meer tre vertellen. Ben je in het land direct om , dus met de neus naar jou toe. Daar van te voren ook naar toe werken. Gaat het goed dan aan een gewone lijn mee.

De paarden bij mij op stal lopen nu aan een losse lijn met me mee en wagen het niet om aan mij voorbij te gaan. Loop ik snel of langzaam dan lopen hun hetzelfde tempo. Dribbeltje mag want we hebben allemaal weleens spanning maar niet aan mij voorbij. Zijn ze erg fris dan dwing ik ze een volte om mij heen.
Mijn vos weet dit al zo goed dat ze zelf al een volte om me heen wil als ze fris is. Dit is vooral als ze weer voor het eerst aan het gras mogen snuiven.

Lukt natuurlijk niet in een dag maar als je consequent bent dan hoeft dit echt geen weken te duren!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:38

Bij ons op stal staat ook een paard die van te voren los breekt voordat je het touwtje los hebt. Het gaat nu heel goed hoor. Wat ze doen is een extra draadje in het land gespannen zodat ie in het begin een heel klein stukje heeft zodat hij niet kan wegspringen. Worteltje in de hand en ze draaien hem in dat kleine stukje en dan omdraaien draadje dicht doen, stukje wortel geven en touw losknippen. Dan draadje weg doen zodat hij weer het hele land heeft.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:34

Bonita_Bon schreef:
Jua schreef:
Misschien kan die eigenaar even de tijd nemen om te kijken waar het de soep in gaat en wat aanwijzingen geven aan je moeder?

Succes!

Bonita bon... Da's duidelijk een oplossing van wie niet sterk is moet slim zijn! Klinkt erg goed!

Soms moet je iets. Het is natuurlijk een zaak van overwicht en duidelijke communicatie maar tot je daar bent is dit wellicht een oplossing?

Ik las net dat 'voer' inderdaad slim is maar dat het paard moet luisteren naar lichaamstaal en overicht. Sluit ik me bij aan, maar heb ik volgens mij ook erg duidelijk in mijn posts erbij gezet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:51

tamaramt schreef:

Wel even de goede quote's nemen he ;)
Je hebt nu alles door elkaar heen gebruikt.

Breghje; als ik mijn paard niet een paar keer een tik op de neus had gegeven dan was ik ws al lang ondersteboven gelopen.
Ze moest leren dat ze moest wachten.
Eerst het hok open en pas op commando naar buiten, niet zo'n beetje het hok opendrukken.
Er lopen ook kinderen van 12 rond, en ik vond/vind dat ik de verantwoording heb ook te zorgen dat zij fatsoenlijk mijn paard in de wei moeten kunnen doen als dat nodig is.
Het heeft iig wel geholpen, en bij een volgend paard zou ik het ws weer precies zo doen.

De natuur is nog harder tegen het paard als dat ik heb gedaan.
Zo hard komt dat niet aan, als ze er maar van geschrokken is.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:17

Adil18 schreef:
Breghje schreef:

Ik heb een tank van een Fries toen ik haar kocht, niet opgevoed, amper in de hand geweest, voernijd, singelnijd afijn alles erop en eraan wat je er niet aan wil hebben, en een kilo of 100 te zwaar.

Ik heb haar één keer een loeier gegeven met de longeerzweep toen ze me aanviel met longeren, bek wagenwijd open en niet om te komen kaarten. Daarna ben ik er grondwerk mee gaan doen, en ik heb haar never nooit niet meer hoeven slaan.

Het verschil met paarden in de kudde en wij is, dat wij geen paard zijn. Daar kan je nog zo je best voor doen, maar een paard zal je nooit als paard zien simpelweg omdat je geen paard bent. Je kan de leider worden van het paard, helemaal bsoluut mee eens! En dat is dus ook waar grondwerk naar toe werkt, dat jij de lichaamstaal van het paard leert lezen en op die manier al in kan grijpen zonder dat er geslagen of geschopt hoeft te worden. Een paard zelf geeft ook eerst zeer subtiele signalen met zijn oren, mimiek etc voordat er over gegaan wordt tot slaan, alleen vaak worden die subtiele signalen niet opgevangen terwijl die zo belangrijk zijn.

Ik kon niet eens naar haar achterbenen kijken te lang, of ze sloeg al en niet achteruit maar zijwaarts. Nooit hoeven slaan, ben gewoon met een longeerlijn en geduld aan de slag gegaan. Belonen als het goed en rustig ging, en ander gedrag negeren.

Dus ik vind slaan idd nog steeds onmacht.
Laatst bijgewerkt door Breghje op 02-05-10 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:23

tamaramt schreef:
breghje schreef:

quote van breghje:(eeeehmm nee dus)
slaan is absoluut geen onmacht; in de natuur /op de weide delen de paarden elkaar ook reke klappen uit indien ze zich niet gedragen.

ik werk zelf met paarden en geloof maar dat ik goed ben voor de paarden maar ze moeten wel respect voor me hebben en ik ben de leider en niet een paard en als er daarbij eerst wat corrigerende klappen moeten vallen dan is dat prima.

dat wazige gedoe waar jij over praat met je lichaamstaal; je moet maar eens met paarden gaan werken en dan weet ik zeker dat je de 1e dag al in het ziekenhuis ligt.
net zoals al die andere die dezelfde wazige ideeen hadden als jou en die het bij ons op stal wel eens ff wilde proberen. waren binnen 1 tot 2 dagen allemaal in het ziekenhuis :o
en genezen van hun wazige ideeen.

je moet eens goed kijken naar de rangordebepaling in de wei of naar een merrie met veulen; deze geeft ook rake klappen indien nodig als het veulen niet gehoorzaamt
[/quote]

Laat mij dan maar lekker wazig met paarden bezig zijn al meer dan 30 jaar, nooit in het ziekenhuis erdoor gelegen, en toch van alles gereden en gecorrigeerd. En na 30 jaar nog steeds niet genezen van mijn wazige ideeen en weet je waarom? Omdat het werkt.

En een échte alpha merrie heb je die al wel eens aan het werk gezien? Die hoeft namelijk ook niet te slaan en schoppen. Een échte hoeft alleen maar haar oor te bewegen (jajaja, komt ie weer, lichaamstaal) en de rest is al weg. De merrie's die allemaal schoppen en slaan staat niet in een stabiele kudde, zijn niet zelfverzekerd etc. Zal wel weer wazig zijn waarschijnlijk...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:28

annastasia schreef:
tamaramt schreef:

Wel even de goede quote's nemen he ;)
Je hebt nu alles door elkaar heen gebruikt.

Breghje; als ik mijn paard niet een paar keer een tik op de neus had gegeven dan was ik ws al lang ondersteboven gelopen.
Ze moest leren dat ze moest wachten.
Eerst het hok open en pas op commando naar buiten, niet zo'n beetje het hok opendrukken.
Er lopen ook kinderen van 12 rond, en ik vond/vind dat ik de verantwoording heb ook te zorgen dat zij fatsoenlijk mijn paard in de wei moeten kunnen doen als dat nodig is.
Het heeft iig wel geholpen, en bij een volgend paard zou ik het ws weer precies zo doen.

De natuur is nog harder tegen het paard als dat ik heb gedaan.
Zo hard komt dat niet aan, als ze er maar van geschrokken is.....

Mijn paard heeft ook meerdere malen geprobeerd mij ondersteboven te lopen, en niet alleen mijn paard, maar ook de Belgische trekpaarden waar ik mee gewerkt heb. Die zijn gemiddeld rond de ton aan gewicht, dus ik weet echt wel waar ik over banketstaaf. En allemaal hebben ze leren wachten op mijn manier, ook de dekhengsten.

Kinderen van 12 kunnen (als ze ervoor geschikt zijn) mijn paard gewoon in en uit de wei halen aan alleen een halstertouw. Er waren echter ook mensen die geen benul of verstand van paarden hadden die het met een halster nog niet lukte, bij geen enkel paard daar op stal trouwens. Dan ligt het dus niet aan het paard, maar aan de ongeschiktheid van de mensen die ermee omgaan ;) .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:39

Breghje schreef:
Adil18 schreef:

Ik heb een tank van een Fries toen ik haar kocht, niet opgevoed, amper in de hand geweest, voernijd, singelnijd afijn alles erop en eraan wat je er niet aan wil hebben, en een kilo of 100 te zwaar.

Ik heb haar één keer een loeier gegeven met de longeerzweep toen ze me aanviel met longeren, bek wagenwijd open en niet om te komen kaarten. Daarna ben ik er grondwerk mee gaan doen, en ik heb haar never nooit niet meer hoeven slaan.

Het verschil met paarden in de kudde en wij is, dat wij geen paard zijn. Daar kan je nog zo je best voor doen, maar een paard zal je nooit als paard zien simpelweg omdat je geen paard bent. Je kan de leider worden van het paard, helemaal bsoluut mee eens! En dat is dus ook waar grondwerk naar toe werkt, dat jij de lichaamstaal van het paard leert lezen en op die manier al in kan grijpen zonder dat er geslagen of geschopt hoeft te worden. Een paard zelf geeft ook eerst zeer subtiele signalen met zijn oren, mimiek etc voordat er over gegaan wordt tot slaan, alleen vaak worden die subtiele signalen niet opgevangen terwijl die zo belangrijk zijn.

Ik kon niet eens naar haar achterbenen kijken te lang, of ze sloeg al en niet achteruit maar zijwaarts. Nooit hoeven slaan, ben gewoon met een longeerlijn en geduld aan de slag gegaan. Belonen als het goed en rustig ging, en ander gedrag negeren.

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen, je zegt eerst wel een klap uitgedeeld te hebben, en dan zeg je haar nooit te hebben hoeven slaan? (voorlaatste alinea...)

Slaan is geen onmacht, het is een stuk communicatie die tussen paarden ingezet wordt, die imo dus ook rustig van ons mensen over kan worden genomen...Dat je geen paard bent, wil niet zeggen dat je niet de dingen kunt doen die paarden ook doen...

En nogmaals...jij kunt als mens lang niet zoveel kracht uitoefenen als een paard...De schop in de kont van een paard afkomstig van de mens zal veel meer een psychische werking hebben....Dat vind ik sowieso iets waar je aan moet denken bij het uitdelen van een tik: Het gaat niet om de kracht, maar om de timing, en is je timing goed genoeg, zal het psychische effect groot genoeg zijn dat het paard het in vervolg zal laten...

Weet je wat het grappige is....ik ben iemand die absoluut niet tegen slaan is, maar ik heb het nog maar heel weinig hoeven doen (en daarbij heb ik veel verschillende paarden gereden...)..Rara hoe kan dat...? :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:41

Op voeden en nog eens opvoeden, pas de draad open maken als het paard rustig is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:43

Ik zou een hengstenketting gebruiken onder zijn kin. En er niet teveel psychologie op los laten!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:45

Vala schreef:
Ik zou een hengstenketting gebruiken onder zijn kin. En er niet teveel psychologie op los laten!

Er niet te veel over nadenken inderdaad...Handelen! :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:06

Adil18 schreef:
Breghje schreef:

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen, je zegt eerst wel een klap uitgedeeld te hebben, en dan zeg je haar nooit te hebben hoeven slaan? (voorlaatste alinea...)

Slaan is geen onmacht, het is een stuk communicatie die tussen paarden ingezet wordt, die imo dus ook rustig van ons mensen over kan worden genomen...Dat je geen paard bent, wil niet zeggen dat je niet de dingen kunt doen die paarden ook doen...

En nogmaals...jij kunt als mens lang niet zoveel kracht uitoefenen als een paard...De schop in de kont van een paard afkomstig van de mens zal veel meer een psychische werking hebben....Dat vind ik sowieso iets waar je aan moet denken bij het uitdelen van een tik: Het gaat niet om de kracht, maar om de timing, en is je timing goed genoeg, zal het psychische effect groot genoeg zijn dat het paard het in vervolg zal laten...

Weet je wat het grappige is....ik ben iemand die absoluut niet tegen slaan is, maar ik heb het nog maar heel weinig hoeven doen (en daarbij heb ik veel verschillende paarden gereden...)..Rara hoe kan dat...? :D

Ik heb haar idd één keer geslagen en dat zal ik even toelichten. Ik had haar toen net, was nog niet begonnen met grondwerk omdat ze daar geen aanleiding toe gaf. Wel bezig met netjes achter me te laten lopen etc, maar dat vind ik niet onder grondwerk vallen dat valt voor mij onder opvoeden. Toen ik haar de aller eerste keer ging longeren (ik had haar toen zeg iets van 2 weken) toen viel ze me aan en heb ik dat toen opgelost met een loeier idd. Daarna heel erg goed naar haar gekeken toen ze liep, bleek op rechts vast te zitten. Fysio erbij, never nooit meer hoeven slaan. Opgelost dus.

Dan zullen wij het nooit eens worden :D , want voor mij is en blijft slaan, of het nou een mens is of een dier die je slaat, onmacht. De psychische impact die slaan heeft vind ik niet nodig, ik heb liever een paard dat voor me werkt omdat ze het leuk vinden, dan dat ze bang zijn om een klap te krijgen als ze niet gehoorzamen. En na die ene kennismaking met de longeerzweep heb ik haar ook nooit meer hoeven slaan idd, en sterker nog, dat was aan mezelf te danken want had ik haar eerder goed bekeken dan had ik kunnen zien dat ze vast zat en eerder de fysio laten komen, dan was die klap ook niet nodig geweest.

Maar ook bij de Belgen heb ik nooit hoeven slaan, terwijl die qua kracht toch echt boven de gemiddelde Kwpn'er uitkomen, en ook ik heb veel verschillende paarden bereden. Er zijn meerdere wegen naar Rome uiteraard, zowel linksom als rechtsom. :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:16

Breghje schreef:
Ik heb haar idd één keer geslagen en dat zal ik even toelichten. Ik had haar toen net, was nog niet begonnen met grondwerk omdat ze daar geen aanleiding toe gaf. Wel bezig met netjes achter me te laten lopen etc, maar dat vind ik niet onder grondwerk vallen dat valt voor mij onder opvoeden. Toen ik haar de aller eerste keer ging longeren (ik had haar toen zeg iets van 2 weken) toen viel ze me aan en heb ik dat toen opgelost met een loeier idd. Daarna heel erg goed naar haar gekeken toen ze liep, bleek op rechts vast te zitten. Fysio erbij, never nooit meer hoeven slaan. Opgelost dus.

Goed, dat verklaart de situatie....

Breghje schreef:
Dan zullen wij het nooit eens worden :D , want voor mij is en blijft slaan, of het nou een mens is of een dier die je slaat, onmacht. De psychische impact die slaan heeft vind ik niet nodig, ik heb liever een paard dat voor me werkt omdat ze het leuk vinden, dan dat ze bang zijn om een klap te krijgen als ze niet gehoorzamen. En na die ene kennismaking met de longeerzweep heb ik haar ook nooit meer hoeven slaan idd, en sterker nog, dat was aan mezelf te danken want had ik haar eerder goed bekeken dan had ik kunnen zien dat ze vast zat en eerder de fysio laten komen, dan was die klap ook niet nodig geweest.

We zullen het inderdaad niet met elkaar eens worden. Echter is "slaan is onmacht" imo een beledigende uitspraak, je zegt daarmee iets over de persoon die wel een tik uit zou delen mocht de maat vol worden. Iedereen heeft zijn eigen manier van opvoeden en met mijn manier ben ik met alle paarden tot nu toe aan het voorziene doel geland...Ik zeg ook niet dat het niet slaan van een paard wanneer een tik eigenlijk op zijn plaats zou zijn een teken van zwakte is bij de opvoeder...Dat doe jij imo bij mij wel, daarom vind ik de uitspraak kwalijk...En daarbij niet correct, maar dat is iets wat ik op mijn eigen, persoonlijke ervaringen baseer en die kunnen voor iedereen verschillend zijn...Dat zou dan ook de reden zijn waarom we het niet eens zullen worden met elkaar.

Breghje schreef:
Maar ook bij de Belgen heb ik nooit hoeven slaan, terwijl die qua kracht toch echt boven de gemiddelde Kwpn'er uitkomen, en ook ik heb veel verschillende paarden bereden. Er zijn meerdere wegen naar Rome uiteraard, zowel linksom als rechtsom. :D

Ik heb veel koudbloeden en koudbloedmixjes gereden de afgelopen 3 jaar...Echter ging het hierbij om paarden die al opgeleid waren en niet een poging deden tot trappen of bijten o.i.d. Toch zijn het krachtige en temperamentvolle dieren, daar heb je gelijk aan. Alleen, zoals gezegd, moet je wanneer je je paard d.m.v. een tik wil corrigeren dit niet doen met het doel het paard 'pijn' te laten voelen. De tik moet tactisch, aangepast (met mate) en getimed uitgedeeld worden zodat het paard "dat wat niet mag" met de correctie verbindt. En dan is 1 tik vaak voldoende hoor :j Hiermee kan ik dus ook het volgende wat jij zei weerleggen:

Citaat:
De psychische impact die slaan heeft vind ik niet nodig, ik heb liever een paard dat voor me werkt omdat ze het leuk vinden, dan dat ze bang zijn om een klap te krijgen als ze niet gehoorzamen.

Een foute redenering in mijn ogen. Een paard wat op een juiste manier een tik heeft gekregen en de kans krijgt dit te verwerken ("oorzaak-gevolg-link" leggen) zal niet bang zijn voor een tik. Wanneer een paard bang is een tik te krijgen is hier imo vooraf al iets fout gegaan: De tik(ken) was (waren) niet goed getimed en/of niet tactisch en/of niet met mate...

Mijn paarden werken ook graag met me (tenminste, dat gevoel geven ze me wel... :o ). Weet je waarom? Omdat ik duidelijk, eerlijk en consequent ben...en daarvoor zal een paard van je houden ;)

Trouwens, niet om de discussie af te kappen, want ik vind het super interessant...Maar we gaan een beetje off-topic...Misschien is het iets om evt. per PB verder te gaan of een ander topic te openen betreft dit onderwerp? Zo heeft de TS haar topic voor haar doel ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:24

Oké, ik doe een pb naar je.

Echter is niet slaan míjn méning, geen vaststaand feit en zo presenteer ik het ook nergens. Net zo min als ik het me persoonlijk aantrek dat een ander wel slaat onder bepaalde omstandigheden. Ik mag dat vinden, net zoals een ander een andere mening mag hebben. :D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:44

Je moet je paard omdraaien, zo doen wij het ook altijd met mijn paard die nogal eens weg wil stuiven.
Je draait het paard met z'n hoofd naar je toe, zodat als hij een keer een trap wil geven jou nooit kan raken.
Dan kun je rustig het touw losmaken en het paard laten gaan, meestal stuift hij dan niet ineens weg omdat hij zich ook eerst nog moet omdraaien.

GabySharif

Re: Paard wil te graag in de wei !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:49

Tnx voor al jullie manieren ! We hebben het een paar x gedaan en hij doet het idd al wat braver ! We blijven oefenen !!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:34

Claus Ferdinant Hempfling heeft mij ook veel geleerd, daar zou je ook eens een boek van kunnen lezen.