Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:35

Hem gewoon laten staan. En gek laten doen. Na een tijdje stopt hij heus wel. Hoelang staat hij per dag buiten dan? Want het komt op mij over als of hij maar heel weinig buiten staat.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:36

Probleem is dat hij niet MAG uitrazen. Hij is onlangs behandeld door de DA met cortizone spuiten in de voeten, waardoor hij het nu wat rustig aan moet doen - maar toch zijn beweging moet hebben.

Om die reden alleen al is zijn voedingsschema serieus aangepast en krijgt hij momenteel voornamelijk pulp en havervrije slobber.

Ik ben ook echt van plan om hem het grootste deel van de dag buiten te laten, echt! Maar hoe kan ik dat nu zo plots doen als hij zich zo in gevaar brengt? Toen hij zondag 'uitgeraast' was, zakte hij bijna door zijn benen, hij heeft super lang staan pompen en was z**k nat, da's toch niet gezond ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:36

Ik begrijp dat hij alleen staat, denk dat dat het probleem is...

joliene

Re: Paard brengt zichzelf in gevaar op de weide. Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:39

En als je hem nou eens bij een vriendje in zet die heel rustig is en ook niet mee gaat rennen? Ik denk toch echt dat de enige oplossing is om hem uit te laten razen. Want als je hem nu binnen laat wordt het alleen maar erger.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:40

mijn merrie werd van pulp enorm explosief. Heb het bij de mijne moeten opbouwen met heel weinig zodat de suikerspiegel niet te veel ging schommelen.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:40

Bij zijn fokker loopt hij 24/7 buiten en een kudde, dat zal hij nu wel missen denk ik, beweging 24/7 op de weide in een kudde met maatjes is het beste voor hem Dan doet hij misschie even gek maar dan is het ook klaar, nu zit je met een steeds terug kerend probleem wat niet over gaat

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:41

Zichzelf in gevaar brengen: hoofd en ogen IN de takken, onderuit gaan in de bochten (meer dan eens), tot TEGEN een poort rennen, voet onder die poort steken, en volgens mij zou hij -als ik niet in de weg gestaan zou hebben- over de omheining naar de merries met veulens springen, ook staat er een klein stammetje langs de kant waar hij voorbij raast (er echt VLAK naast). Hij kijkt werkelijk niet waar hij loopt, gewoon: kop in de lucht & gaan.

Ik ga idd eens overleggen om hem met een merrie samen te zetten, nadeel is dat zijn grote vriendin een ontsnappingskoningin is :+ .. Dus gaan we even iemand anders voor zoeken.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:42

Je, pulp voeren lijkt me ook niet heel erg verstandig. Gewoon alleen maar hooi en gras. Dat zou eigelijk genoeg moeten zijn.

Ik denk dat samen zetten in iedergeval al iets helpt. Omdat ik zo uit je verhalen opmaak is dat hij heel graag naar soortgenootjes wil. Wat ook meer dan logisch is.
Laatst bijgewerkt door joliene op 29-04-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

In dat geval, Shanelle, zou ik heb een wei zoeken met een merrie vriendinnetje waar hij 24/7 buiten kan staan.

petitparis

ruin van een vriendin doet het ook, zou letterlijk door de omheining heen gaan, blijft over en weer galopperen uren als het moet. zet hem bij een ander paard en probleem opgelost. Dan kan het zijn dat hij uit joligheid eens een sprintje trekt en een rondje galoppeert, maar hij staat niet schuimwit na 5minuten en komt niet buiten adem binnen.

misschien dat je wel beter een ouder rustiger paard van aard kan uitkiezen...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:45

En als je de wei nou eens van formaat postzegel maakt en dan steeds iets groter maakt? Blijkbaar kan hij nog gigantische vaart maken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:45

Heb je hier al met de oude eigenaar over gesproken? Of hij een oplossing heeft? Voor zover ik weet stond hij daar eerst in een hengstengroep en is hij later geruind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:46

Djilna schreef:
Heb je hier al met de oude eigenaar over gesproken? Of hij een oplossing heeft? Voor zover ik weet stond hij daar eerst in een hengstengroep en is hij later geruind.

Kijk daar komt misschien de aap uit de mouw en kan ie gewoon niet dichtbij merries staan?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:47

Joolien schreef:
Ik begrijp dat hij alleen staat, denk dat dat het probleem is...

Dat was ook mijn eerste gedachte. Bij ons op stal kan maar 1 van de 4 paarden alleen buiten staan. De anderen flippen werkelijk als ze alleen staan. Logisch ook, een paard hoort niet alleen te staan.

Als je er minimaal 1 ander paard bij zet en hem dagelijks meerdere uren op de wei zet zal hij snel rustig worden. Als extra voorzorgsmaatregel kan je hem de eerste paar keer na het rijden buiten zetten, als hij dus al wat energie kwijt is.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:47

Dus is is pas sinds kort ruin? Dat kan het natuurlijk ook zijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:49

petitparis schreef:
ruin van een vriendin doet het ook, zou letterlijk door de omheining heen gaan, blijft over en weer galopperen uren als het moet. zet hem bij een ander paard en probleem opgelost. Dan kan het zijn dat hij uit joligheid eens een sprintje trekt en een rondje galoppeert, maar hij staat niet schuimwit na 5minuten en komt niet buiten adem binnen.

Ja precies, hij houdt echt NIET op. Van mij mag hij gerust een rondje uit joligheid rennen. Maar een paard dat ZO gefocust is op zijn omgeving ipv de weide maakt me gewoon bang. Normaal gezien reageert hij ook goed op mijn stem en mijn houding (hand naar voren komt hij meteen enz) en toen echt helemaal niks .. Ik vind het zelfs leuk als hij eens een gekke sprong maakt en zich even kan uitleven, maar dit was anders, hij was echt opgef*kt :(:)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:51

De enige oplossing die hiervoor is: ELKE DAG ZOVEEL MOGELIJK OP DE WEI!

Dan gaat je paard vanzelf rustig doen.

Dus... paard elke dag buiten gooien.. omdraaien en niet meer kijken.. Goed voor je paard, goed voor jou hart. Na 2 weken kun je met een gerust hard kijken en vind je paard er geen klap meer aan buiten en zal hij rustig zijn. Liefst met een paard erbij wat wel rustig is buiten.

Binnen houden gaat dit probleem NIET oplossen en gaat juist voor ongelukken zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:51

Shanelle schreef:
petitparis schreef:

Ja precies, hij houdt echt NIET op. Van mij mag hij gerust een rondje uit joligheid rennen. Maar een paard dat ZO gefocust is op zijn omgeving ipv de weide maakt me gewoon bang. Normaal gezien reageert hij ook goed op mijn stem en mijn houding (hand naar voren komt hij meteen enz) en toen echt helemaal niks .. Ik vind het zelfs leuk als hij eens een gekke sprong maakt en zich even kan uitleven, maar dit was anders, hij was echt opgef*kt :(:)

Hij is niet opgefokt, dit is pure stress...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:51

Djilna schreef:

Bij Willem en Joelle stond hij op stal (en ik dacht ook overdag in de weide) ook bij merries hoor. Overigens, als hij vrij staat in de bak maakt hij helemaal geen 'probleem' van andere paarden - tenzij eentje met hoefbeslag :+ .
Hij is inderdaad pas op zijn 4 -geloof ik- geruind. Is nu bijna 7 .. Hij vertoont iig wel regelmatig hengstengedrag, maar niet in die mate zoals op de weide.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:57

beetje oftopic messchien: maar mijn paard gaat ook volledig uit zijn dak als hij alleen in de wei staat of alleen in de bak (als er mensen bij staan is het ook geen probleem voor hem)

Dan zijn er voor mijn paard 2 opties: zichzelf eerste helemaal kapot rennen en met hek en al naar binnen komen of zichzelf eerst kapot rennen en over het hek heen springen. Terwijl, als er een ander paard of mens bij staat hij echt een lam schaapje is. Alleen staan is voor mijn paard dus ook echte stress.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:57

ik denk echt best een rustige merrie erbij zetten, het paard van mijn vriendin is ook laat geruind, heeft altijd alleen of in een paddock gestaan, maar van zodra hij een ander paard ziet op de weide, dan moet en zal hij erbij kunnen. Alleen met een andere ruin schiet hij dus niet op, dat is "vechten op leven en dood". En als hij revaliderend is, is dat iets wat je wel even kan missen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:00

We zijn al naar een kleinere weide verhuisd omdat hij in de vorige zijn buurman aanviel .. Hij had hem echt bij de keel en liet niet los! Terwijl hij bij 'zijn' merrie het echt niet eens in zijn hoofd haalt om dichterbij te komen als d'r oren plat gaan .. Zou dat gedrag toch komen vanwege zo laat geruind te zijn ? Hij is extreem dominant tegenover alle andere mannen (heel of half :+ ) maar laat zn spullie vrolijk zakken bij merries ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:04

Mijn paard doet precies hetzelfde en houdt ook niet op! Dat doet ze alleen als ze alleen staat...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:06

vriendins paard is ook de underdog bij onze merries op de weide, maar is dikke maatjes met mijn alfa merrie. hij kan geen andere ruinen uitstaan, mept een slaat van zodra hij het idee heeft dat ze niks kunnen terug doen (bv op wandeling), maar verder is het een watje dat overal en altijd het onderspit delft . Het is een zware bwp'er van 1.70 en haalt het niet van een 1.40 new forest pony, deze laatste is al zeker 8 jaar geruind, maar "dekt" nog elke merrie die zich aanbied

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:09

Klopt het dat het paard alleen staat? In dat geval klinkt het als een typisc hvoorbeeldje paard dat niet alleen in de wei wil staan. Heel simpel op te lossen door hem samen te zetten met andere paarden, eventueel een paard in de wei ernaast, noem het maar. Zodat je paard niet meer alleen is.