Na lange buitenrit afspoelen met koud water?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:21

Ik was (afpsoelen) die van mij altijd af onder de warme kraan, ook 's winters als ik dit nodig vindt. Zweetdeken erover en in de winter 2. Zomers ligt het aan het weer of ie een dekentje opkrijgt. 's Winters was ik ook regelmatig m'n paard helemaal af als ie hard gewerkt en veel gezweet heeft, dan is ie nl veel eerder droog dan als ik het niet zou doen.

Ik was hem niet met koud water, omdat ie dat niet leuk vindt, maar als ik alleen maar koud water tot m'n beschikking zou hebben, zou ik hem gewoon met koud water wassen. Daarna gaat er toch 1 of 2 dekens overheen, dus dan is ie echt niet meer koud

Anoniem

Re: Na lange buitenrit afspoelen met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:23

Ik doe die van mij met koud water en daarna laat ik hem rollen. Dan is hij ook meteen droog. Ik let wel op dat hij niet op koude tocht staat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:31

ziek worden ze niet snel van afspoelen met koud water, maar als je niet voldoende lang uitgestapt hebt is er kans op verzuring en verkramping door de plotse koude.

Ik koel na een intensieve rit of hoge temperaturen onmiddelijk de onderbenen met koud , omdat deze (bijna) geen spieren bevatten en minder goed doorbloed zijn. Als ik warm water ter beschikking heb spoel ik de bezweette plekken af met lauw-warm water en anders ga ik nog even stappen en spoel daarna alleen de hoogst noodzakelijke plekken af, onderkant hals, singel, zadelplaats en tussen de billen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:26

Ken iemand waarvan het paard dood ineen zakte toen ze het afspoelde met koud water na het rijden. Ook mensen die warm van de zon in koud water springen kunnen spontaan een hartstilstand krijgen. Ik spons ze altijd af met lauw water. Als ik koud water gebruik is dat alleen om de benen af te spuiten, en dan nog begin ik eerst bij alle 4 de kroonranden en ga langzaam wat hoger met afspuiten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:45

Bravura schreef:
Ken iemand waarvan het paard dood ineen zakte toen ze het afspoelde met koud water na het rijden. Ook mensen die warm van de zon in koud water springen kunnen spontaan een hartstilstand krijgen. Ik spons ze altijd af met lauw water. Als ik koud water gebruik is dat alleen om de benen af te spuiten, en dan nog begin ik eerst bij alle 4 de kroonranden en ga langzaam wat hoger met afspuiten.

God, gelukkig is dat in de endurance nog nooit gebeurt. Daar worden bakken koud water over de paarden gegooit. Nog nooit een paard die daar minder van is geworden. De veterinaire controles wijzen juist uit dat ze er beter van worden.
Als een paard dood neer valt van koud water dan had het waarschijnlijk al iets heel ernstigs onder de leden en was het alleen maar een kwestie van tijd

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:14

zondag komt mijn eerste eigen paardje!!! :D en aangezien we naar de zomer gaan vroeg ik me af bij welke temperaturen jullie je paarden helemaal wassen? (wil dat nog niet gelijk doen hoor, maar voor over een paar weken ofzo)

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:58

en hoe zit dat dan als we richting de herfst gaan en er zijn paarden die 24/7 op het land staan zonder deken? lekker die koude regen.

om maar even een idee te geven....

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:59

Wij spuiten onze paarden altijd na het rijden af.. Maar dat is meer om al het zweet eruit halen zodat ze niet bruin worden (Friezen ;))

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:02

Tot nu toe had ik de luxe van een spuitplaatsje met warm water en als Jody bezweet was, spoelde ik haar even af met lauw water.
Sinds vandaag heb ik alleen de beschikking over een tuinslang buiten dus het wordt koud water. Maar mijn ervaring is dat ze het helemaal niet erg vinden.

timgrabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:51

beantsje schreef:
Tot nu toe had ik de luxe van een spuitplaatsje met warm water en als Jody bezweet was, spoelde ik haar even af met lauw water.
Sinds vandaag heb ik alleen de beschikking over een tuinslang buiten dus het wordt koud water. Maar mijn ervaring is dat ze het helemaal niet erg vinden.

ja klopt dat verschilt weer per paard sommige paarden vinden het niet erg anderen zijn er minder tevreden mee :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:07

lauwtjuhh schreef:
en hoe zit dat dan als we richting de herfst gaan en er zijn paarden die 24/7 op het land staan zonder deken? lekker die koude regen.

om maar even een idee te geven....

Dat geeft geen schrikreactie van het lichaam/hart Ineens flink veel koud water op een warm lichaam des te meer.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:02

als ik heb gereden en me paard erg zweet doe ik haar of afsponzen met koud water of gewoon met zweetdekentje of met warm water afspuiten