Manegepaarden krijgen weinig beweging, dierenmishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:25

Manege hebben natuurlijk ook veel paarden gestald staan en ik kan me zo voorstellen dat ze niet voor elk paard een hectare vol met gras hebben liggen.
Dat manegepaarden/pensionpaarden s'winters vaak niet op de wei komen is vaak puur om het feit dat ze dan alles kapot lopen en ruiters/eigenaren gaan zeuren dat hun paard zomers in een kale wei loopt.

Dat betekent niet dat paarden dus maar op stal moeten blijven. Ik ben ook voor om paarden 24/7 naar buiten te hebben met voldoende ruwvoer,water en een schuilplek.

Verder denk ik dat manegepaarden het qua beweging soms beter hebben als eigen paarden. Hoe vaak zie je niet dat mensen een paard hebben en 2 dagen in de week rijden en er verder eigenlijk geen tijd voor hebben om hem beweging te geven.

Zeeuwtje68 schreef:
Ja Maneges dat is niet mijn ding.
Geen haar op mijn hoofd die daar een paard wil stallen.
Ik heb de paardjes aan huis lopen in de wei 24/7 en met de natte periode en wintermaanden in de zandpaddock met keuze van stal, die dus altijd open staan.
Voor foto's zie profiel.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:38

NessaX schreef:
Sommige manegepaarden hebben nog nooit gras gezien.
En dat vind ik zo jammer. Ze verdienen 10€ per kind ongeveer. En zijn er ongeveer 10 per uur. Met dat geld kunnen ze toch wat meer vrijheid geven? Maarja.. :)

ik ben het op sommige punten eens maar ze verdienen niet netto 10 euro per kind daar gaat nog kosten instuctie van af onderhoud aan de manege moeten worden betaald verzekeringen belastingdienst enz.
ik vind dat geen excuus want een paard hoord minimaal een paar uurtjes naar buiten te kunnen.
en geen 3 lesuren achte een maar verspreid over de dag te lopen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:44

Met alles tot dusver niet eens.

Manegepaarden krijgen juist vrij veel beweging, ze komen vaak door de dag heen wel drie of vier keer van stal voor de lessen.

Lessen duren 60 minuten, waarvan 5-10 minuten het aanpassen van het harnachement, 10 minuten stapwerk, wat draven met veel lichtrijden, halverwege de les weer een stuk stappen, draf doorzitten, paar rondjes galop links en rechts en dan weer 10 minuten stappen.
Afgezien van de manier van rijden in met name de beginnerslessen zou menig paard zo relaxed willen kunnen lopen tijdens zijn training..

Poetsen en knuffelen voor de les willen de meeste manegeklanten zelf graag, maar gelukkig proberen veel maneges dat toch te beperken want de paarden zelf hebben echt geen zin in de hele dag dat gepruts aan hun lijf, die zijn blij met de uren dat er gewoon rust heerst in de stallen!

Waar van mij WEL meer aandacht naar uit zou mogen gaan is passend harnachement, spreiding van de inzet over de lessen, goede instructie, en de paarden met wonden of blessures niet door laten lopen (wat sommige maneges helaas wel doen).

StormJarig

Re: Manegepaarden krijgen weinig beweging, dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:48

ON > STW

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:50

ik ben heel blij dat ik nooit op een manege kom....
Ik kan mij nog van vroeger herinneren dat de manegepaarden alleen zomers op het land stonden...drie weken....de rest van het jaar in een vieze kleine stinkende stal.
Maar dat is 23 jaar geleden....ik hoop dat er inmiddels iets verandert is?
(mijn paarden staan overdag op het land en s'nachts binnen in een stal van 3.50 bij 3.50)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:53

Jammer dat alle maneges over één kam worden gescheerd.
Op 'onze' manege staan alle paarden en pony's 24/7 en 365 dagen in het jaar buiten.
Ze gaan in de lente de wei op en blijven daar zo lang als het seizoen het toelaat.
En dat is vast niet de enige goede manege van Nederland. :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:59

[STW] -> [VSW]

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:21

Niet iedere manege is hetzelfde maar vind wel dat veel manege paarden te weinig vrije beweging krijgen. Ze worden vaak genoeg gereden maar de vrije beweging vind ik veel belangrijker dan dat ze 3 keer per dag van stal komen alleen maar om te "werken". Ik vind het net zo min goed dat een eigen paard 3x van stal komt voor 1 uurtje rijden 1 uurtje stapmolen en 1 uurtje paddock. Noem zomaar wat.

Een paard moet vind ik zeker 4/5 uur per dag vrije beweging met soortgenoten krijgen dat houdt dus in paddock of wei.

Hier staan de paarden trouwens in de zomer 24/7 buiten in de winter 's nachts op stal.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:07

hebben we het over manege paarden of eigen/pension paarden die op een manege staan?
want over het algemeen lopen de meeste manege paarden toch wel meerdere lessen op een dag en zijn dus vaak wel een uurtje of 4 in beweging, wil niet zeggen dat ik dit goed vind hoor want paard staat dus nog steeds 20 uur op stal, vind dat ze inderdaad zoals hierboven mooi gezegt, te weinig VRIJE beweging krijgen. vaak komen de manege paarden niet smorgens voor de lessen in een paddock oid om gewoon even beetje te kunnen scharrellen. dit is zeker niet op alle maneges zo hoor, maar bij veel wel.

heb zelf vroeger op manege hier in de buurt gereden, en daar werd overigens wel geeist, dat je keurig netjes je paard poetste, hoefjes uitkrabte ed en daarna rustig je paard opzadeld, werd de eerste en de laatste 10 minuten van de les in en uitgestapt en als het paard dan nog nat was, moest je op het plein nog even wat aan de hand stappen zodat het paard goed droog werd. hier stonden vroeger ook bijna alle pony's dag en nacht buiten met schuilstalletjes en stonden de paarden wel op stal, helaas hebben ze dit paar jaar geleden veranderd en staat nu alles op stal. wel hebben ze nu een paar extra paddocken en komt een groot deel wel elke dag even buiten. maar vond wat ze hiervoor hadden toch wel lekkerder voor de paarden, mja alles draait om omzet...

ik ben een voorstander van je paard in ieder geval overdag zo lang mogelijk buiten te houden. alleen is dit helaas niet overal mogelijk, helemaal op maneges niet, maar dan zou ik proberen om ze in ieder geval een dagdeel op paddock te zetten en dan zorgen dat ze in het andere dagdeel in de lessen lopen of in een stapmolen kunnen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:34

Je zou zelfs als plan kunnen nemen om de manege ponies 's nachts lekker buiten te zetten, zeker in de zomer. Dan kunnen ze echt lekker flink wat uur vrij zijn. Overdag tussen de lessen op stal blijven en na de laatste les weer naar buiten.
Maar of dat ook haalbaar is?
Overdag weide-uren lijkt me erg lastig voor een manege

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:14

Ik heb een pony gehad die een overdaad aan energie had en die juist erg opknapte van de drie uurtjes lopen op de manege. (en dat terwijl ze haar eerst niet eens wilde hebben ivm te druk zijn) Ze krijgen voldoende beweging of mischien in sommige gevallen te veel.
Maar of het de beweging is die ze willen en waar ze lekker van opknappen in hun koppie?
Dierenmishandeling is hier een te groot woord voor.

Ik zou eerder kijken naar de rug van die dieren waarop heel veel ruiters lopen te stuiteren. En naar de stands welke sommige maneges nog steeds in gebruik hebben waar paarden en pony's wél heel stil in moeten blijven staan. Ook het mee laten lopen in de les van paarden die kreupel zijn. Dát vind ik wel dieren mishandeling.

Mijn paarden staan s'winters in een verharde en onverharde paddock buiten en overdag de gehele dag in het weiland.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:28

Ik vind het wel dierenmishandeling als een paard de hele dag op stal staat. Gelukkig zijn er steeds meer manege's waar de paarden wel regelmatig lekker in de wei staan. Dat is echt een pre voor een gezond en gelukkig paard.

Waar ik vroeger reed moest ik de pony voor de les regelmatig uit de wei plukken. Toen vond ik dat maar vervelend, maar als ik er nu aan terug denk is het juist een goed iets.

Mijn eigen pony's lopen 24/7 het hele jaar door op een kale wei met veel hooi. Twee van hen zijn gevoelig voor hoefbevangenheid, dus ze gaan beperkt het gras op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:34

Mishandeling is misschien wat te "groot" , maar het zit er wel heel dicht tegenaan bij veel maneges , helaas.

Hier in Tinte ook , voor 1990 liepen de manegeponies in de zomer nog op de wei. Maar de manege werd steeds groter , en al in het begin van de groei werden de ponies constant binnengehouden.

Bovendien kregen ze nog eens hele kleine , smalle stalletjes waar ze net een beetje naar voren en naar achteren konden schuiven en met het omdraaien de wanden al helemaal bol stonden en de pony zich helemaal dubbel moest vouwen om überhaupt te kunnen keren. Dan ook nog met zijn allen in een grote overdekte ruimte met kunstlicht , en alleen wat smalle paadjes tussen de stalletjes. Dus daar valt geen reet te zien behalve rondrennende en gillende koters die dan weer zo'n pony vast gingen zetten om te poetsen , terwijl de vorige koter dat net een uurtje geleden had gedaan.

Die beestjes kwamen er alleen maar uit om kinders te vermaken , en de brave beestjes hadden dan de pech dat ze op de woensdagen en zaterdagen wel 5-6 uur constant achter elkaar moesten lopen. Echt een ontzettend sneu bestaan :n

De 2 veulens die nog voortkwamen uit de weide-tijd , werden vervolgens met anderhalf jaar ingereden.

Ook inderdaad niet veel aandacht voor goed passende zadels / hoofdstellen en het welzijn van de beestjes.

Het minste dat je zulke dieren toch kunt gunnen , is wat vrije beweging waarbij ze èven zelf kunnen bepalen wat ze doen.

Als ze mazzel hadden kwamen ze 2x per week een half uurtje in de bak terwijl hun stalletjes uitgemest werden , en daar moesten die arme beestjes het maar mee doen als dank voor hun harde werk.

Nu tegenwoordig staan er denk ik wel 3x zoveel paarden. Overal waar er een stalletje kan staan , staat er een stal. Verder nog wat bakken en een stapmolen erbij gemaakt , en een mooie kantine.

En dan moet je de mensen horen hoor , hoe een ge-wel-dige manege het is. Als je een beetje respect hebt voor je paard dan wil je het dier daar van je levensdagen niet stallen.

Maar dat zien mensen gewoon niet , ze denken dat het geweldig is want het is zo gezellig en zo'n mooie manege !

Dat hun paard de hele dag tegen in zijn cel tegen de achterkant van het volgende rijtje stallen aan staat te kijken dat interesseert die mensen geen reet.

En als iemand die daar staat dit leest , dan kan ik nog een pittige PB verwachten ook dat ik zo negatief ben over hun geweldige manege :P

Ik wil echt niet op zo'n stal staan , of het moet uit hele hoge nood zijn en dan zal ik er alles aan doen om z.s.m. mijn paardje een beter leven te bieden , want het is gewoon paard-onwaardig.

Die van mij staat gelukkig al jaren lekker buiten , kan zelf kiezen of ze naar buiten of naar binnen wil , op het gras / in de stal / in het zand een dutje wil doen , en kan de hele dag hooi knabbelen.

Heerlijk hoor , je paard een eigen leven gunnen , i-de-aal +:)+

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:37

Volgensmij eerder te veel!
De brave moeten zonder problemen 3 uur achter elkaar lopen! En dan zijn ze soms zeiknat!
Het is wel zo dat ze vaak nauwelijks in de wei komen...en alleen op stal

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:02

ik vind het altijd zo jammer van dit soort topics dat men 'manege' als een categorie ziet, terwijl je alle pensionstallen toch ook niet gelijk kunt trekken wbt dit soort kwesties?
Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen management wat betreft de paarden, de uren die de moeten lopen, de grond eromheen, de grote van de stallen enz... Op de vraag in de titel van dit topic is dan ook geen goed antwoord te geven.

Op de manege waar ik mijn paard gestald heb en zelf lessen geef komen de paarden genoeg buiten. Zeven van de manegepaarden staan in groepsverband dag en nacht buiten sinds deze maand (met mijn paard erbij) De rest van de paarden komen elke dag buiten en gaan meteen de stal uit zodra ze de ochtendbrokken op hebben.
Grasland is er alleen niet, maar de paarden komen wel uit de stal en in de buitenlucht. Alles in groepsverband.
Het is de bedoeling dat een lesklant ongeveer een kwartier van te voren begint met de voorbereiding van de les, dus het poetsen en opzadelen. Staat je paard toevallig buiten, dan moet je toch echt eerder komen. Paarden die niet gepoetst zijn, mogen weer de bak uit. Zijn de paarden bezweet, dan moeten de klanten zelf een zweetdeken opleggen of met dit weer het paard afsponzen. Heeft het paard zijn laatste uurtje van die dag gelopen, dan moet de ruiter het paard ook wel eens naar de wei terug brengen. Uiteraard is daar wel toezicht op maar het is wel de bedoeling dat de klanten dit zelf doen.
Het is dus zeer zeker geen kwestie van op stal komen, zadel erop gooien en de les in knallen. Het liefste lopen de paarden ook geen twee uur achter elkaar, maar dit is niet altijd haalbaar. Drie uur op een dag is bij ons zeldzaam en komt alleen voor wanneer er ook mensen met een beperking komen rijden (alleen stapwerk in het bosje) of wanneer er een buitenrit van 2 uur gereden wordt. Er wordt altijd goed losgestapt en uitgestapt en tussendoor ook nog vaak gestapt. Het galopwerk stelt altijd erg weinig voor en met het draven moeten de kinderen bijna altijd lichtrijden.
Als ik het zo voor onze manege bekijk, hoeven de paarden niet teveel te lopen, maar krijgen ze wel genoeg afwisseling en beweging. Vooral het in groepsverband buiten staan vind ik erg belangrijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:31

Sinds ik zelf pony's heb, zie ik pas in hoe 'slecht' de paarden het vroeger hadden op de manege. Ooit droomde ik ervan om daar een paard te bezitten maar zoals ik ervaar op de meeste manege's/lesstallen is de werkelijkheid vaak weinig rooskleurig.

Vaak te weinig land en een leven veroordeeld achter tralies met zo nu en dan de mogelijkheid tot luchten op een zandpaddock in je eentje of even grazen aan de hand. Voor gevangenen in Nederland wordt dit al als inhumaan gerekend, maar sommige paarden leiden wel zo'n leven.
Een echte manegep[ony (in dienst van de manege) heeft dan weer het voordeel dat hij 2 a 3 uur in ieder geval in een bak mag lopen, maar ja wat is dat nou weer voor een lol? Continu een ander op je rug met niet het beste evenwicht of stille hand. Als je het even verrekt om te lopen dan wordt er met de zweep geramd.

Mijn pony's staan elke dag op het land. Van nu t/m oktober/november 24/7 en in de wintermaanden van 8 tot zonsondergang. Daarnaast gaan ze twee a drie keer per week voor de kar en het bos in. Ze doen waar paarden het beste in zijn: lange afstanden (mendurance) en gazononderhoud.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:37

Ik denk dat het per manege ook verschilt. Ik werk op manege Stal de Eik in Holten, en daar komen de manege paarden iedere dag buiten. In de zomer gaan ze een paar uur het land op, en ook vaak nog 2 uurtjes in de buitenbak per groep.
Daarnaast lopen ze gemiddeld 2,5 uur per dag. Dit is dan wel over de dag verdeeld ( verdeeld over sochtends/smiddags/savonds) . Het welzijn van de paarden staat bij deze manege enorm voorop. Bewegingsvrijheid vinden ze ontzettend belangrijk,en ook contact met andere paarden. Ze staan dan in de zomer ook in groepsverband in de wei. In de winter komen de manege paarden in de paddocks, en de manege pony's gaan over 2 groepen verdeeld in de buitenbak.
De paarden zien er goed uit, en denk dat menig mens het daar wel mee eens is die de manege kent . :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:45

Ik denk, dat je er een paard meer plezier mee doet om 3 kleine lesjes op een dag te lopen en 1 uurtje vrij naar buiten, dan zoals veel pensioen paarden 1 uur per dag zwaar intensief worden bereden en verder in stal ;) (beide niet goed hoor maar dat terzijde)

ik vind dat een paard lekker van s'ochtends tot namiddag moeten kunnen buitenspelen met soortgenoten. Ook merk je t verschil aan de paarden die dit wel en niet hebben, dus lijkt me dat je makkelijk conclusies kunt trekken!

Ik denk dat menig manege paard het beter heeft dan de sportpaardjes die volgens eigenaar super kleinzerig zijn en ook niet naar buiten "willen"

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:51

Ik heb mijn paarden al van jongs af aan zoveel mogelijk buiten. Maar hier kunnen de paarden 's winters het land zowiezo niet in, dus dat komen ze, alleen als ik er ben (ik ben de enige met het streven dat alle! paarden er elke dag uit komen) eruit. Ik ben zo'n 3 keer daags. Ze staan op dit moment overdag in de wei van 8 tot 20 en eigenlijk vind ik dat nog te weinig. Ik hoop dat ze gou snachts buiten kunnen blijven. de jonge paarden zijn snachts al buiten. Die anderen kunnen niet buiten blijven vanwege het rode snijdraad waar ze achter staan da moet eerst vervangen worden.

Ik maak me meer zorgen om mensen die zoals als hier 1 of 2 paarden hebben en die er gewoon de hele winter niet uitkomen, (ze hebben ze voor het fokken) Dat is pas weinig bewegen. En ja ik vind het wel diernemishandeling als een paard maanden achter elkaar in de stal staat. (en dan er echt niet uit hea, ook niet een uurtje in de paddock ofzo die wel aanwezig is. gewoon helemaal opstal)

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:13

Je moet inderdaad helemaal niet alle maneges over een kam scheren! :r

Op de manege waar ik rijd vind ik dat ze de paarden heel erg goed verzorgen.
In de winter staan ze 's ochtends in de paddock, 's middags lessen.
In de zomer staan ze 's nachts en een deel van de ochtend op de wei.
Ze staan allemaal in stallen waar ze gewoon hun kont kunnen keren :P Weet niet precies hoe groot ze zijn.
Er word goed opgelet dat ze niet te veel in de mond trekken en schoppen.
Ze lopen meestal 2 a 3 uur per dag, met uitzondering meer maar alleen op de paarden die dat kunnen hebben
dus niet op de oudere paarden.
De hoefsmid komt op tijd langs. En als je het tuig verkeerd hebt neergelegd word het goed gedaan, ook word
kapot tuig zodra het hinderlijk is voor het paard vervangen.
Kortom vind ik dit een heerlijke manege! <3

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:19

Ik denk ook dat het per manege verschilt. Onze paarden komen in de lente/zomer elke ochtend op het land. In de winter gaan ze 's ochtends los in de bak. Ze lopen gemiddeld 2 lesjes per dag. Ruiters moeten een half uur van te voren aanwezig zijn om 't paard te poetsen en op te zadelen. Verder wisselen we in de lessen veel af, niet alleen saai rondjes rijden maar ook springen, voltige, zonder zadel, spelletjes. Zodat het voor de paarden ook niet saai wordt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:12

Ideale manege zou voor mij zijn daar waar ze de hele dag naar buiten mogen in groepen, er alleen uit voor de les. Dus zomer in de weide en in de winter een paddock met onbeperkt hooi.
Na de les wat krachtvoer.
En waar les gegeven wordt op een eerlijke en vriendelijke manier, waar je daadwerlijk áltijd bij kunt leren. Waar ik reed was de ervaring van de instructeurs ook maar beperkt.
Deze genoemde punten heb ik nog nooit gezien op een manege :')

edit, mijn paard staat 24/7 buiten het hele jaar door.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:51

Ik snap dat mensen geirriteerd raken aan het feit dat alle manege's over één kam geschoren zouden worden. Maar als je even realistisch naar de situatie kijkt, is 90% procent van alle manege's toch echt wel het soort waar de paarden nauwelijks in de wei staan en ze er in de eerste plaats staan om geld aan te verdienen.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen waar veel manege's een voorbeeld aan kunnen nemen!

Naomi_Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:56

Op de stal waar ik youri heb staan; zijn ze in de zomer van 's morgens tot laat in de middag op de wei en in de winter van 's morgens tot in de vroege middag op een soort van paddock.
Prima toch!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:33

suus_ schreef:
Ideale manege zou voor mij zijn daar waar ze de hele dag naar buiten mogen in groepen, er alleen uit voor de les. Dus zomer in de weide en in de winter een paddock met onbeperkt hooi.
Na de les wat krachtvoer.
En waar les gegeven wordt op een eerlijke en vriendelijke manier, waar je daadwerlijk áltijd bij kunt leren. Waar ik reed was de ervaring van de instructeurs ook maar beperkt.
Deze genoemde punten heb ik nog nooit gezien op een manege :')

edit, mijn paard staat 24/7 buiten het hele jaar door.

Ik ken er twee.

En de paarden staan in de winter niet op de paddock maar ook in de wei 24/7. Les kan zelfs volledig in stap gegeven worden. Rechtrichten, nageeflijk rijden, fatsoenlijk halthouden. Er is van alles te leren waarvoor je niet eens aan draven toe hoeft te komen. Toen ik met rijden begon 25 jaar geleden heb ik het eerste half jaar geen een keer gegaloppeerd.

Jammer dat de meeste maneges DENKEN dat kinderen alleen maar willen galopperen en dat volwassenen niet willen poetsen en helpen. Dat is gewoon niet waar en het kan echt anders.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik er twee heb mee mogen maken.