Veulen verzorgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:42

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Re: Veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:46

Nou, dit gaat erg grof klinken, maar als je de mogelijkheid niet aan je veulen kan geven die hij zou nodig hebben moet je er niet aan beginnen. Met andere woorden, als mijn ouders de opfok van m'n veulen niet zouden willen betalen, nou jammer dan zou ik het veulen verkopen aan iemand die die mogelijkheden wél kan bieden en het paardje wél een eerlijke opvoeding kan geven, met soort- en leeftijdgenootjes.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:47

niet teveel mee doen zou ik zeggen.. Dan kan je ze ook niet teveel verwennen ;) tuurlijk is het fijn als ze handtam zijn maar verder lekker laten...

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:52

ga veel research doen op internet, praat mensen die er verstand van hebben, gewoon zoveel mogelijk info verzamelen.
Laatst bijgewerkt door hafjes_lover op 09-04-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:56

xXLianneXx schreef:
Je snapt het punt niet helemaal :)
Wat ik bedoel, ik heb zelf ook nog nooit een veulen van jongs af aan verzorgd(wel op latere leeftijd maar dat is toch anders)
Ik heb dus nog nooit een veulen gehad maar ik weet dit soort dingen wel, en ik weet ook precies hoe ik alles zou aanpakken.
Daarom vind ik dat je zoiets van te voren moet weten voor je aan een veulen begint. En niet er achter moet komen als je het veulen al hebt. Stel dat je fouten maakt bij zo'n jong dier kan dat problemen voor de rest van zijn leven veroorzaken.
Nu zegt ik niet dat je alles meteen fout doet hoor, maar onwetenheid is de oorzaak van vele fouten.
Bereid je er goed op voor, lees veel boeken en zoek heel veel info en het belangrijkst zoek een ervaren iemand die je wil helpen. :)

Ja ik snap wat je bedoelt, ik wist ook al op voorhand hoe ik dit ging doen, ik had vriendinnen die ook met paarden bezig zijn ook al info gevraagd enzo maar ik moest deze vraag gewoon nog eens stellen voor de zekerheid en dankzij jullie reacties weet ik nu beter. De laatste tijd zoek ik trouwen nog meer op en ik ben nog een boek gaan kopen maar ik vond niet altijd alle informatie. De eerste keren dat ik het veulen echt ga verzorgen, dus ook vastzetten, neem ik een ervaren vriendin mee. Ik wil echt mijn best doen. Dit veulen is ook een hele grote droom die uitkomt.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:57

Joycebunny schreef:
Nou, dit gaat erg grof klinken, maar als je de mogelijkheid niet aan je veulen kan geven die hij zou nodig hebben moet je er niet aan beginnen. Met andere woorden, als mijn ouders de opfok van m'n veulen niet zouden willen betalen, nou jammer dan zou ik het veulen verkopen aan iemand die die mogelijkheden wél kan bieden en het paardje wél een eerlijke opvoeding kan geven, met soort- en leeftijdgenootjes.

trouwens wilde paarden gaan toch ook niet naar de opfok als daar een veulen komt blijft die gewoon bij zijn familie, andere veulens of niet, dat is de natuur.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:58

hafjes_lover schreef:
ga veel research doen op internet, praat mensen die er verstand van hebben, gewoon zoveel mogelijk info verzamelen.

Ja, ben ik al lang aan het doen :P

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:59

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:02

.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:05

xXLianneXx schreef:
In het boek staat ook beschreven hoe je dat moet opbouwen, dat vastzetten.
Neem een lang touw, hang die door de ring maar maak deze niet vast, je houdt zelf het uiteinde vast.
Als het veulen dan ineens besluit dat hij het eng vind en achteruit duikt kan je het touw meegeven, dan zit hij niet meteen vast.
Overal staat ook precies bij op welke leeftijd je hiermee moet beginnen ;)
het is goed dat je hulp zoekt, ik hoop dat alles zo gaat zoals je wilt :)

Oke, ik ga dat boek meteen opzoeken, ziet er wel handig uit.
;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:08

.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:09

HorseFreak13 schreef:
Joycebunny schreef:

trouwens wilde paarden gaan toch ook niet naar de opfok als daar een veulen komt blijft die gewoon bij zijn familie, andere veulens of niet, dat is de natuur.

In het wild zijn paarden ook niet beperkt in hun vrijheid. Bovendien zijn er in het wild vaak meerdere veulens in de kudde hoor. Zou me verbazen als de hengst maar één merrie per jaar zou dekken.. Maar dat is ook vrij offtopic ;)

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:11

Joycebunny schreef:
dat is een slechte vergelijking, in het wild staan paarden ook niet vast in een weide he ;)
over "in het wild" kan je niet echt meer spreken in nederland :+
Ik weet niet precies hoe jullie kudde ingedeeld is, zijn er meerdere veulens, jaarlingen, volwassenen dieren, oudere dieren en loopt er een hengst bij? Zonee kan je niet over "in het wild" praten. :)

Er staan 2 fjordenhengsten en 2 fjordenmerries, allemaal tussen de 3 en de 10 jaar oud. Sinds een tijdje staat er ook nog een andere hengst, ik weet niet precies van welk ras ik weet ook niet hoe oud maar ik denk ongeveer dezelfde leeftijd als de andere. En dan staat er dus nog een hengstenveulentje van ongeveer 2 weken oud. Ze staan allemaal in een gigantische wei niet zo dicht bij de straat, er staat half een bos rond en half huizen.
En ja, eigenlijk is dit een slechte vergelijking van mij, sorry.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:11

Maar ergens heeft ts daar wel een punt.. ik bedoel moet het veulen dan alleen gezelschap hebben van leeftijdsgenoten? Het is juist toch beter om je veulen te laten opgroeien tussen zowel volwassen en oudere paarden, en leeftijdsgenoten? Zo kunnen de paarden die ouder zijn het veulen dingen leren lijkt mij..

Corrigeer me maar als deze gedachte fout is, ;) want ik heb niet zoveel ervaring met veulens, aangezien ik er geen heb :Y)

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:12

Joycebunny schreef:
In het wild zijn paarden ook niet beperkt in hun vrijheid. Bovendien zijn er in het wild vaak meerdere veulens in de kudde hoor. Zou me verbazen als de hengst maar één merrie per jaar zou dekken.. Maar dat is ook vrij offtopic ;)

Ja, het is een slechte vergelijking van mij.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:13

@ Horse321 : heb ik ooit gezegd dat het slecht is om een veulen bij volwassenen te zetten?
Nee hoor, ze moeten gewoon kunnen opgroeien met ukkies van hun leeftijd. :)

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:15

Horse321 schreef:
Maar ergens heeft ts daar wel een punt.. ik bedoel moet het veulen dan alleen gezelschap hebben van leeftijdsgenoten? Het is juist toch beter om je veulen te laten opgroeien tussen zowel volwassen en oudere paarden, en leeftijdsgenoten? Zo kunnen de paarden die ouder zijn het veulen dingen leren lijkt mij..

Corrigeer me maar als deze gedachte fout is, ;) want ik heb niet zoveel ervaring met veulens, aangezien ik er geen heb :Y)

Dankje, zo denk ik er ook over. :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:17

sorry, maar ik heb mijn paard vanaf dat hij 4 maanden was (ja hij was vroeg afgespeend, maar heb hem gewonnen op een loterij en hij was anders naar de slager gegaan).
ik snap niet helemaal waarom iedereen het zo ontzettend nodig vind om het veulen naar de opfok te doen, hij heeft waarschijnlijk paarden van alle leeftijden om zich heen en zal dus waarschijnlijk door de andere paarden goed opgevoed worden en de jongere paarden zullen met hem spelen, zo heeft die van mijn het in de tijd ook gehad, hij had een leeftijdsgenootje en er was er een die een jaar ouder was en verder volwassenen om zich heen, hij is uitgegroeid tot een zeer sosiaal paard.
verder als jullie goed lezen, lezen jullie dat haar ouders paarden hebben en dat dit veulen onverwacht geboren is, TS heeft niet eerder voor veulens mogen zorgen van haar ouders omdat ze haar nog te jong vonden, ik weet niet hoe oud TS is maar dit dus het eerste veulen waar ze voor gaat zorgen, ze heeft zich niet kunen inlezen omdat dit veulen dus onverwachts kwam, en ik vind het heel goed dat ze dus zoveel mogenlijk wil vragen, bokt zal niet de enige plaats zijn waar ze dingen vraagt, ze heeft ook haar ouders nog en die zullen haar denk ik heus wel bijstaan en ingrijpen als het fout dreigt te gaan, en anders die andere mensen wel die voor hun paarden zorgen.
mijn tip aan TS, probeer zoveel over het houden van een veulen te lezen, en dan ook over verschillende meningen, dus niet alleen emiel voest maar ook andere auteurs, in volgens mij de laatste bit stond en interesant onderzoek over veulens, daaruit bleek juist dat je de liefde van een veulen wint via de moeder, dus door juist de moeder te aaien en te poetsen en juist het veulen met rust te laten.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:18

Joycebunny schreef:
@ Horse321 : heb ik ooit gezegd dat het slecht is om een veulen bij volwassenen te zetten?
Nee hoor, ze moeten gewoon kunnen opgroeien met ukkies van hun leeftijd. :)

Ja maar dus is het niet slecht om hem bij zijn familie te laten.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:19

Ja dat snap ik Joycebunny :) maar stel nou dat dat bij ts het geval is.. zie ik daar dus geen kwaad in.. maar ik begrijp dat dit de enige veulen in de wei is? Dan is het beter om bij een opfok te gaan kijken.. maar daar heb je dan geen volwassen paarden die het veulen leren paard te zijn.. of maakt dat niet zoveel uit..?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:22

Inderdaad Horse321, als er een ander veulen bij op de weide staat heb ik er ook geen probleem mee als hij niet naar de opfok gaat. Maar in TS' geval is dit niet zo, of heb ik erover gelezen?

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:23

barbar schreef:
sorry, maar ik heb mijn paard vanaf dat hij 4 maanden was (ja hij was vroeg afgespeend, maar heb hem gewonnen op een loterij en hij was anders naar de slager gegaan).
ik snap niet helemaal waarom iedereen het zo ontzettend nodig vind om het veulen naar de opfok te doen, hij heeft waarschijnlijk paarden van alle leeftijden om zich heen en zal dus waarschijnlijk door de andere paarden goed opgevoed worden en de jongere paarden zullen met hem spelen, zo heeft die van mijn het in de tijd ook gehad, hij had een leeftijdsgenootje en er was er een die een jaar ouder was en verder volwassenen om zich heen, hij is uitgegroeid tot een zeer sosiaal paard.
verder als jullie goed lezen, lezen jullie dat haar ouders paarden hebben en dat dit veulen onverwacht geboren is, TS heeft niet eerder voor veulens mogen zorgen van haar ouders omdat ze haar nog te jong vonden, ik weet niet hoe oud TS is maar dit dus het eerste veulen waar ze voor gaat zorgen, ze heeft zich niet kunen inlezen omdat dit veulen dus onverwachts kwam, en ik vind het heel goed dat ze dus zoveel mogenlijk wil vragen, bokt zal niet de enige plaats zijn waar ze dingen vraagt, ze heeft ook haar ouders nog en die zullen haar denk ik heus wel bijstaan en ingrijpen als het fout dreigt te gaan, en anders die andere mensen wel die voor hun paarden zorgen.
mijn tip aan TS, probeer zoveel over het houden van een veulen te lezen, en dan ook over verschillende meningen, dus niet alleen emiel voest maar ook andere auteurs, in volgens mij de laatste bit stond en interesant onderzoek over veulens, daaruit bleek juist dat je de liefde van een veulen wint via de moeder, dus door juist de moeder te aaien en te poetsen en juist het veulen met rust te laten.

Danje! Zo is het, ik vind het leuk dat jij mij begrijpt. Ik word trouwens eind dit jaar 14. En ik zit idd op verschillende sites info te zoeken. Ik aai de moeder nu ook veel zodat het veulen kan zien dat aaien niet eng is want eerst deinsde hij altijd terug achteruit als ik hem probeerde te aaien.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:25

Joycebunny schreef:
Inderdaad Horse321, als er een ander veulen bij op de weide staat heb ik er ook geen probleem mee als hij niet naar de opfok gaat. Maar in TS' geval is dit niet zo, of heb ik erover gelezen?

Nee je hebt er niet over gelezen, er staat idd geen ander veulen in de wei.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:27

In dat geval is opfok toch een oplossing ;)
wat je ook kan doen is bv op Marktplaats mensen met een veulen zoeken die hun veulen bij jou op de weide willen zetten?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:28

Ja dat is ook een goed idee inderdaad. :j