moeilijke keuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Re: moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:36

Ik zou ook voor stal 2 gaan!
Veel dichter bij huis en meer vrijheid. Heerlijk!!
Je moeder kan weer vaker mee en natuurlijk je hondje...

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:46

moeilijke keuze, ik ben bang dat het niet hebben van een goede binnenbak je op gaat breken.
Ik ben ivm aanschaf 2e paard destijds goedkoper gaan stallen, toen had ik dus ook alleen een buitenbak. Heb fijn de hele winter niets kunnen doen. Resultaat: paarden verhuist naar een stal met binnenbak. Iedere keer verhuizen is ook niet goed dus je moet een goede overweging maken, moeilijk hoor.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:55

Ik kom toevallig je topic tegen, hoi Amanda! :wave:

Stal 2 klinkt beter, mijn inziens. Weet niet welke 2 stallen het zijn die je nu tegenover elkaar uitmeet, maar puur op deze informatie zou ik stal 2 kiezen.

Misschien is het verstandig om eens te kijken of er een manege/pensionstal op korte afstand is waar je zou kunnen rijden als de buitenbak het niet trekt.
Ik weet dat er in de buurt genoeg binnenbakken zijn waar je zou kunnen rijden.

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:06

Nou ik zou niet lang na hoeven denken.. hoe dichter bij huis, hoe beter! Scheelt tijd en geld! Dan maar geen binnenbak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:07

Mijn paard staat zelf 30 minuten verderop, moet zeggen dat het wel heel lastig is zo'n afstand.. Als er iets met je paardje gebeurd kan je er niet snel heen.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:11

Ik zou voor Stal 2 gaan, gezelligheid kun je zelf overal maken!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:11

Is er geen binnenbak in de buurt die je kan huren dan?
Sorry als die vraag al gesteld is

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:19

ik denk stal 2 er zitten meer voordelen aand an bij stal 1 en minder nadelen dan bij stal 1 ;) .

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:28

Ik heb altijd op stallen gestaan met minimaal 1 binnenbak en heel veel luxe. Waar ik op die stallen tegen aan liep was dat het altijd groot schalig was. Veel (manege) lessen of evenementen waardoor je de binnenbak niet kon gebruiken of met heel vele reed. Ook merkte ik dat op die stallen alles om de binnenbak draaide. Buitenbak was dan zo verschrikkelijk slecht. Heel ongelijk, geen verlichting en vaak in de zomer zwaar en stoffig en in de winter verzopen. En vaak was de weidegang ook niet veel.
Ik ben toen verhuisd naar een boer. Met heel veel weidegang en nette boxen. Mijn paarden stonden er echt super. Maar ik zelf miste heel erg een goede bak. Er was wel een verlichte bak aanwezig die niet gedraineerd was. En met een dagje regen al verzopen en in de zomer stoffig en zwaar.
Ik sta nu bij mensen thuis. Met heel veel land en een gedraineerde buitenbak met goede verlichting. En ben hier heel blij mee. Paarden staan super en kan bijna altijd rijden.

Ik raad je dan ook stal 2 aan mits ze ook een goede buitenbak hebben waar je bijna altijd in terecht kan. Anders zou ik opzoek gaan naar een keuze 3. Voor stal 1 vind ik dat je wel heel veel betaald.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:33

STal 2,
kheb zelf ook zoiets maar dan thuis, dus zonder kosten.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-04-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:08

Ik zou zeker voor stal 2 gaan. Lekker dichtbij en je hondje kan mee. Die binnenbak bij stal 1 is in de winter toch vast heel druk.
Ik heb ook alleen een buitenbak, is prima te doen. Misschien is er in de buurt een binnenbak waar je kan gaan rijden. En het scheelt echt veel in de kosten.
Ben je er inmiddels al een beetje uit?

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:15

De nadelen van stal 1 zijn er veel meer als die van stal 2,

En dat ze bij stal 2 meer buiten staan, en vaker gevoerd worden is ook een groot voordeel, en natuurlijk dat het zo dicht bij je huis ligt!

Ik zou denk ik voor stal 2 gaan!! ;)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:20

Ik zou voor stal 2 gaan, meer voordelen, en je paard staat meer buiten. Daarbij ook nog dichtbij huis, en je hond kan lekker mee.. Ik had het wel geweten :D

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:18

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Afgelopen zaterdag zijn wij nog eens terug gegaan naar de stal,om nog eens goed te praten en naar de bak te kijken.

Zo klinkt het allemaal super;veel vrijheid etc, maar de bak is echt niet veel waard.
Oke er hebben een half jaar tot jaar geen paarden ingereden,maar dan nog.
De boer was aan het denken om er een nieuwe bodem in te leggen (maar hoelang dit duurt en of hij het doet...)....
Swinters kan ik wss sowieso niet in de bak rijden omdat hij dan de paarden erin wilt zetten,zodat ze wel naar buiten kunne (ipv op de wei).

Nu kan ik zomers op de weide rijden en hebben we geteld met 5 keer per week naar een binnenbak in de buurt (benzine+bakhuur), zijn we per jaar nog zo'n 1500,- euro goedkoper uit dan nu.

Zou dit voor jullie iets veranderen.
hebben jullie ervaringen met een hele slechte bak?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:06

Ik zou echt verder kijken. Ik heb bij een boer gestaan. Met echt veel land, super gezellig, mooie ruime boxen en echt super voor de paarden. Ik ben daar alleen weg gegaan vanwegde de gigantische slechte bak. Er werd nooit wat aan gedaan. In de winter was hij hard met regen zeikes nat wat maar niet weg wilde trekken en zomers te droog, stoffig en te zwaar. Ik heb van de winter 3 maanden niet kunnen rijden vanwege de vorst en de regen.
Ik heb hier echt gigantisch tegen aan lopen hikken. Ik heb namelijk 2 paarden die ik wil rijden. Waar van ik er met 1 wedstrijden wil gaan starten. Ik kon doordeweeks niet weg met de paarden. Alleen in het weekend kon ik naar een binnenbak omdat dan mijn vriend kon rijden. Maar 1x in de week rijden vond ik ook niet de moeite. En hebben ze stil gestaan.
Ik sta nu prive bij mensen aan huis die een super gedraineerde buitenbak hebben. En ook een sproeiinstalatie en verlichting. Wat een wereld van verschil is dat zeg. Als het regent kan ik gewoon rijden. Het water loopt heel goed weg.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:41

@ felicity: Thnq voor je reactie.

Gelukkig heb ik wel mijn eigen trailerrijbewijs en kan ik mijn paard zo goed alles alleen laden..Zou dat verschil maken?
Het geld wel alleen voor alleen de wintermaanden..

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:44

Amanda__ schreef:
Gelukkig heb ik wel mijn eigen trailerrijbewijs en kan ik mijn paard zo goed alles alleen laden..Zou dat verschil maken?
Het geld wel alleen voor alleen de wintermaanden..

Oh kom ik weer even binnenvallen! :)
Maar ik dacht even: Je wilt alleen voor in de in de wintermaanden een binnenbak huren. Maar dan moet je er dus wel heen, met trailer+paard. En aangezien dat dus in de wintermaanden zal zijn, moet er wel rekening mee houden, dat je er dus eerst heen moet, denk aan sneeuw, ijzel en al die winterse omstandigheden...

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:11

Ligt er aan wat je prioriteiten zijn. Mijn eerste is weidegang, en dat zoveel mogelijk. Ik ben het gewend om met een buitenbak te leven. En ja, ik moet bekennen af en toe is het echt heel verrot. Ik rij veel over de weg, dus voor mij is het geen probleem. Maar al rij je niet over de weg, kan je dus met zo'n winter als deze dus niets doen.

Ik zou voor stal 2 gaan. Maar ik weet niet waar jou prioriteit ligt. Al wil je zonder gezeur in de winter door blijven trainen dan is stal 1 de enige optie.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:27

Ik zou voor stal 2 gaan.

Het scheelt je € 230,- per maand = €2760,- per jaar!!!!!
Het scheelt je een uur reistijd op een dag, die tijd kun je beter aan je paard besteden.
Je hondje kan mee, je moeder zal het vast ook fijn vinden dat ze zo langs kan wippen om je te helpen.
Je hebt mooie uitrijmogelijkheden.

Je bent verwend met de rijbakken, maar je hebt ook een E-rijbewijs, waardoor je als het weer het niet toelaat naar een binnenbak kunt gaan.

Ik betaal hier € 500,- per jaar voor 1 les per week en vrij gebruik van de accomodatie.
We hebben dan ook een sleutel van het complex.

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:38

Ik zou voor stal 2 gaan.

Vooral omdat je vrijheid hebt en je hondje gewoon mee kan.

Maar het hangt er ook een beetje vanaf wat je met je sport wilt bereiken.

Als je graag buiten en recreatief rijdt is een binnenbak neit noodzakelijk en misschien heb je in de buurt een ponyclub of binnenbak?

Het scheelt ook heel erg dat het zo lekker dichtbij is kun je gewoon als je het druk hebt lekker even naar je paardje.

Maar als je graag hoog wilt komen in de sport en veel wilt trainen dan is een binnenbak wel handig vooral voor de winter.

Maar toch zou ik voor stal 2 gaan!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:32

hallo allemaal,

bedankt voor de reacties!
Er is een keuze bijgekomen.

stal 3.
- kosten: 180,- all in.
- totaal-kosten-plaatje incl. benzine:313,-

Voordeel:
-Zomer en winter naar buiten (worden altijd buiten en binnen gezet van licht tot donker)
-wasplaats
-Goede buitenbak,verlicht
-vriendinnetje staat daar
- binnenbak op 5min met trailer of half uurtje lopen
- rijvereniging op 5min met trailer of half uurtje lopen
- oude vriendinnetje op half uurtje lopen.

Voordeel ten opzichte van stal 3:
-dichterbij

nadeel ten opzichte van stal 2:
- verder weg(10min.15min met de auto)

Nadeel:
-wachtlijst (we weten nog niet hoelang,moet we nog navragen)

Voor de overige reacties:
mijn twijfels hangen nog door de slechte bak.
Ik ben toch een serieuze wedstrijruiter, en nu ik op L2 niveau ziten dan toch met oog op toekomst naar M (en wie weet hoger)
Ben ik bang dat ik zo een slechte bak,misschien teveel nadelen ga vinden (ook ivm hogere oefeningen)
Ook ivm mijn springen,ben ik bang dat de ondergrond gewoon te slecht is (te hard) en ben dan bang voor de pezen van mn paard
En ook mijn twijfels of ik wel behoefte heb om, swinters namijn werk,nog met de trailer (zoveel x per week) etc te moeten gaan slepen..

Heeft iemand (buiten de reacties hier) ervaring mee, wat ik bovenstaande noem?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:27

ik wist het wel, ik stak die 230 euro per maand mooi in mn zak. En zou voor stal 2 kiezen. Niks mooier dan paarden zo dicht mogelijk bij huis. En die bak, tja ik heb helemaal geen binnen of buitenbak. en ik mis ze ook niet. Ik heb alleen maar bos

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:12

Ik zou nu verhuizen naar stal 2 en je ondertussen op de wachtlijst laten zetten voor stal 3. Het word toch zomer, meestal komt er dan wel roulatie op stallen dus wie weet kun je er eind van de zomer terecht.
Zo niet dan zou je misschien een dealtje kunnen sluiten dat je in de winter tegen een vergoeding gebruik mag maken van de binnenbak.

Stal 2 zou voor mijzelf wel wat zijn :D

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:04

Ik zou voor stal 3 gaan en even wachten dat daar plaats is. Ga je nu naar stal 2 en komt er wel snel een stal vrij bij stal 3 dan moet je paardje wel snel verhuizen. En een verhuizing is niet niks voor een paard :)
En zeker niet omdat ze uit nood al een half jaar geleden is verhuisd.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:05

Als je de lijstjes nadelen naast elkaar hebt, is het al redelijk duidelijk.
Dan de voordelen naast elkaar houden, en het is heel duidelijk.

Stal 2 dus. ;)