voor en nadelen van vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:39

Een kennis van ons had ook paarden op vlas staan. Maar ze zagen een paard een klein hapje vlas eten, geen aandacht aan geschonken en een half uur weg gegaan om de andere paarden te voeren, toen ze weer terugkwam stond het paard er nog wat van te eten, maar weer geen aandacht aan geschonken. Later die dag konden ze met t paard naar de kliniek, vlaskoliek. Het paard is helaas overleden.

Dit wou ik je even vertellen. Het is overigens wel handig in gebruik, vooral bij schone paarden, maar ik begin er niet aan ;)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:44

mariskalove schreef:
Een kennis van ons had ook paarden op vlas staan. Maar ze zagen een paard een klein hapje vlas eten, geen aandacht aan geschonken en een half uur weg gegaan om de andere paarden te voeren, toen ze weer terugkwam stond het paard er nog wat van te eten, maar weer geen aandacht aan geschonken. Later die dag konden ze met t paard naar de kliniek, vlaskoliek. Het paard is helaas overleden.

Dit wou ik je even vertellen. Het is overigens wel handig in gebruik, vooral bij schone paarden, maar ik begin er niet aan ;)

Dat vind ik dan ook erg dom van die mensen zelf!!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:46

corina schreef:
mariskalove schreef:

Dat vind ik dan ook erg dom van die mensen zelf!!

Jazeker, dat was t ook wel, maar ik neem het zekere voor het onzekeren. Al denk ik dat ik nu een keuze zou moeten maken, ik t nog niet zou weten, maar als je (nouja een kennis dan) het zelf hebt meegemaakt, denk je er wel anders over.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:47

Ook hier een vlasgebruiker.

Idd goedkoper, gemakkelijker in onderhoudt en netheid. En grote voordeel is dat je dat gemakkelijk op je eigen grond kan uitrijden en het haast niet ziet liggen?

Nadelen zijn idd een kans op vlaskoliek, wat je in mijn ogen al tegen kan gaan door de paarden te voorzien van ruwvoer op stal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:50

voordelen:
stofvrij
minder "afval"/mest
blijft lang droog, kan veel vocht absorberen
werkt uitdrogend bij rotstraal

nadelen:
kan glad zijn
klontert vast aan de bodem
vormt klonten in de hoeven
gevaarlijk indien het paard het opeet

ikzelf meng vlas onder houtkrullen, zo heb ik steeds een proper ogende stal die gemakkelijk droog te houden is en minder ammoniak loslaat. Mijn vriendin staat op zuiver houtkrul en bij haar ruik je soms echt de plasplekken en deze worden nochtans dagelijks minstens 1x verwijderd. Sinds is vlas eronder meng, haal ik de natte plekken slecht om de 2-3 dagen eruit, en heb heb minder last van ammoniakgeuren dan voorheen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:20

Mijn paard staat op vlas en ik vind het echt super, hij eet er niet van hoor want dan had ik hem direct op stro gezet, dat vind ik eng.
Ik heb er 7 balen in gegooid toen ik er mee begon en dan is het echt wel wat glad, maar dat is ook zo weer weg. Als het iets langer ligt haal ik 2x per week de nattigheid eruit en gooi ik er een halve baal bij. Het blijft keurig schoon en het stinkt veel minder.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:38

Ik heb altijd het idee dat het imago van vlas onrecht aangedaan wordt omdat mensen het niet goed gebruiken. Ik vind het namelijk ideaal en mijn beide pony's zijn wel vlaseters. Als er helemaal schoon vlas in de stal ligt vallen ze daar meteen op aan, ook als er hooi in de stal ligt. Dat is echter meteen over als ik het meng met het oude vlas. Zo gauw het witte er af is kijken ze er niet meer naar. Ik zorg dus dat er gewoon nooit wit vlas in de stal ligt en daar heb ik in 8 jaar nooit problemen mee gehad. Ik vind het verder schoon, ruikt niet en redelijk voordelig. Ik geef een beetje stro bij om te knabbelen, ze staan bijna 12 uur in de wei en met hooi hebben ze dan dus nog bijna de hele tijd wat te eten.
@Cloris: wow, 7 balen! Ik heb er 3 balen ingedaan de eerste keer, was echt zat. Had er wat water met azijn over gedaan zodat ze het niet lustten en om het minder glad te maken, werkte erg goed. Ik doe trouwens twee per week een halve baal er bij nadat ik de natte plek er uit heb gehaald.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:48

Mijn vorige paard heeft 1 keer lichte vlas-koliek gehad,omdat hij teveel van het vers bijgestrooide had gegeten.De staleigenares had hem buiten op de paddock gezet zodat hij niet meer kon eten en meer kon bewegen.Het is vrij snel overgegaan toen.De dagen daarop kreeg hij ook wat meer olie over z'n voer om de boel binnen weer te 'smeren'.
Ik had het nieuwe vlas niet genoeg vermend met het oude.
M'n pony's staan er nu ook op en verder nog geen problemen gehad,ook niet met de shet,want die at juist teveel stro..
Vlas-mest is ook gewild voor rozentuintjes!En het volume is zoveel minder als stro mest,veel makkelijker af te voeren.
Met de hoeven heb ik ook nog geen problemen gehad en ik heb de smid er ook nog niet over gehoord.
Ik gebruik 2 balen per week voor 2 ministalletjes die heel weinig verbruiken en 1 grote stal die wel wat meer verbruikt door een spekgladde en een vochthoudende vloer ,dus valt reuze mee in gebruik!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:49

Ik kan nog altijd niet aan vlas wennen (zelfs na 2 jaar niet) Mijn oude merrie stond altijd in een strostal totdat we gingen verhuizen. Voordelen wat betreft tijdswinst met mesten heb ik niet. Doe er niet zo lang/kort over als bij het uitmesten van een stro stal. Echt ervan eten dat zie ik niet.
Bij mijn huidige paarden kan de 1 wel toe met 1 zak in de week nieuw erbij, de ander absoluut niet, die heeft bijna 3 zakken per week nodig om de stal schoon te houden..
Groot nadeel van vlas vind ik dat de paarden niets te knabbelen hebben als het hooi op is. Het mag dan voordeliger zijn in gebruik voor wat de bodem betreft maar je moet wel meer ruwvoer geven zodat ze kunnen blijven knabbelen.

flettie

Re: voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:11

Is vlas dan tegenwoordig zoveel goedkoper dan houtkrul?

Ik heb voor 2 jaar geleden mijn paarden op vlas gehad maar 1 baaltje was toen nog duurder dan 1 baal houtkrul. Maar onderhand kost de houtkrul ook al 8/8.50 euro de baal :=

Ik vond toendertijd vlas wel heel erg fijn idd :j

@ Cynth: Ceez heeft bij ons toen ook op vlas gestaan. Geen enkel probleem met haar gehad toen :n

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:31

Ik betaal 5,20 euro per baal als ik ze ophaal kan ze ook voor 5 euro krijgen maar is iets verder weg.

Meggiemeg > klopt is een nadeel dat ze niets te doen hebben op stal maar is niet alleen met vlas zo ook met houtkrul, stro korrels alles behalve stro.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:59

Ik betaak ook iets van 5,20. Ook zelf ophalen.
Het niets te doen hebben is makkelijk op te lossen door genoeg hooi of een beetje stro in de stal te leggen.

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:07

Marion71 schreef:
Ik vind de combi stro-vlas voor een aantal paarden ideaal. Een pak vlas of de grond en daaroverheen stro. Vlas zorgt voor een grotere opname, stro voor een goede afsluiter van ammoniak en beter voor de hoeven. Ook hebben ze lekker wat te knabbelen en omdat ik een deel van de bestaande bodem hergebruik, blijft ook beperkt hoeveel ze knabbelen. Alleen vlas vond ik niet fijn. In het begin heel mooie stal, maar al gauw snel nat en drollen waren niet meer te vinden. Eerlijk, was ook bij een smeerkees, maar daarin is ze niet veranderd door mijn combigebruik van strooisel. Dit bevalt mij prima. Wellicht ook iets voor jou?

De combi heb ik ook geprobeerd, maar vond ik niet fijn. Mijn stal werd eerst nat aan de bovenkant, met een laag stro bovenop. En ammoniak afsluiter? Juist de strostallen gaan eerder stinken, terwijl mijn vlasstal niets te ruiken is. Oke, met het uitmesten moet je wel een mondkap op doen zo'n beetje, maar ik het er ook wel eens siroccopoeder (of iets derlgelijks) onder dat de ammoniak wat neutraliseerd. Voor mijn eigen welzijn tijdens het uitmesten :))

Paarden kunnen ook van stro koliek krijgen. Of andere dingen. Als je paard vlas eet, kun je beter overstappen. Maar als hij het niet eet (genoeg ruwvoer verhelpt dat volgens mij heel makkelijk) is het ideaal. Ik heb in de begin periode er azijn over gedaan.

Mijn paard durfte de eerste keer de stal niet in, stond op het achterste (zonder vlas) stukje een tijd staan, heeft 1 hap genomen en vond het heel smerig, en heb ik nooit meer zien eten. Mijn shetje vertrouw ik er niet mee, die eet alles en krijgt ook niet écht onbepwerkt ruwvoer, en zou ik er ook niet op zetten :n

Ik heb er overigens 5,50 voor betaald de laatste keer (42 afnemen en thuis geleverd). De twee keren ervoor was het 6 per baal.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:21

Mijn paard en pony (delen een stal van 5 x 3 m - deel met vlas is ongeveer 3 x 3 m) staan sinds een kleine anderhalf jaar op vlas. Ideaal spul.

Ben begonnen met 3 of 4 pakken erin te strooien. Je moet inderdaad wel een dik bed aanhouden anders neemt het niet voldoende vocht op.

Ze eten er wel eens wat van maar dat is eenvoudig op te lossen door met het mesten alle bruikbare vlas naar de zijkanten te halen. Het vieze, natte vlas eruit te scheppen, Zorbisan eronder (mijn stal ventileert helaas niet goed), nieuwe baal vlas erin, 'oude' vlas erover en ze eten er amper van. Glad is het inderdaad wel een beetje, maar dat hebben ze gauw genoeg in de gaten.

Halverwege de week gooi ik er wel eens een hele of een halve baal bij, afhankelijk van hoe smerig de box is. Dat doe ik wel vlak voor een voerbeurt.

Wel haal ik meerdere keren per dag de mest naar een kant van de box, dan blijft 't ook een stuk schoner. Bij mij kunnen de paarden continu naar buiten, dat is ook een groot voordeel.

Hoefsmid heb ik nog nooit horen klagen over de kwaliteit van de hoeven, koliek heb ik nog nooit gehad (afkloppen)... van stro eten ze ook door. Vaak een kwestie van voldoende ruwvoer verstrekken.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:05

Bij m'n paard op stal staan zat paarden op vlas, die van mijzelf op heel fijn zaagsel ofzoiets.
Heb er geen enkel paard van zien eten en ook nog niet meegemaakt dat er 1 koliek heeft gehad of iets dergelijks en ik sta er nu een jaar.

Ik denk dat het een beetje overdreven is, maar ik weet dit niet zeker. Ik houd het topic even in de gaten. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:22

volgens mij moet je in de eerste plaats voldoende hooi ter beschikking stellen, ouder vlas over het nieuwe strooien en/of een beetje bleek- of -zeepwater sprenkelen in een compleet nieuwe vlasstal. En natuurlijk niet vergeten je paard een beetje in de gaten houden.

mijn paard kende ook geen vlas of houtkrullen en die at de eerste dag zelfs de krullen uit het pak. 1x bleekwater over gesprenkeld en genoeg hooi, sindsdien geen problemen meer mee. Ze haalt zelfs haar neus op om de laatste hooispietjes eruit te peuzelen (iets waar haar buur heel behendig in is)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:14

Hoor regelmatig voorbij komen, dat een paard voldoende ruwvoer aangeboden moet krijgen. Absoluut waar, maar als het paard dat terzijde laat liggen en gewoon aanvalt op het vlas, nou dan lijkt me de keuze snel gemaakt. We hebben vanwege het goede absoberende vermogen, eens vlas gestort op de plek waar hij normaal plast. Alles afgedekt met krullen, maar meneer groef het spul gewoon op en ging gewoon lekker ervan bikken.
Dat doen we dus nooit meer. Maar dit is de enige die dat doet, dus de rest staat er mooi schoon en zonder wat voor problemen bij.
Geen hoefzweren, koliek, te zachte hoeven of te droog.
Merrie's die op veulenen staan of een veulentje hebben staan bij ons op stro. Vlas zou teveel kleven aan het natte veulentje en in het mondje of neusje en oogjes kunnen komen.
Wij doen de pisplek op vlas ongeveer 1 maal per 2 weken en strooien 2 maal per week bij. We hebben het losgestort, dus dat scheelt in de kosten. Ze staan op ongeveer 20 centimeter. Mest uithalen doen we minimaal 4 x per dag.

aniekjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:20

wij hebben minstens 20 stallen met vlas, maar van alle paarden die erop hebben gestaan geen 1 die er van eet of likt. Ik ben er eigenlijk heel tevreden over.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:26

We gebruiken ook al jaren vlas. We halen iedere dag de ballen eruit en bij sommigen ook de natte plekken (vooral degene die het echt op 1 plaats doen). Bij andere paarden wordt de nattigeheid verdeeld over de hele onderlaag en die potten we dan op.
We hebben wel regelmatig last gehad van hoefzweren bij twee paarden. Daar halen we de natte onderlaag bij weg.
Ook heeft mijn merrrie vlaskoliek gekregen toen ze met een hoefzweer stalrust had (bak was een waterzooi). Dat was inderdaad erg spannend. Gelukkig is het zonder opereren toch goed gekomen. Achteraf had ik al wel gezien dat de drollen droger en lichter van kleur waren. Ze dronk echter wel goed. Dat had voor mij een seintje moeten zijn.
Ik vermeng het nieuwe vlas met oude vlas zodat er ook minder van gegeten wordt en er ligt altijd een portie hooi klaar. Er wordt wel iets van gehapt maar heb niet het idee dat het echt opgegeten wordt.

Voor ons is de prijs, de opslag en minder afval het grote voordeel van vlas. Daarbij ben ik meestal eerder klaar met mesten. Alleen een hele stal leeg halen is wel een klus maar dat kan je plannen op een dag dat er ook meer tijd is. Wel zo gemakkelijk als je fulltime werkt naast de paarden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:27

ik had mijn merie vroeger ook op vlas staan ivm stofallegie,tegen het opeten moesten wij bij elke nieuwe baal water met een gieter erop legen met daarin een beetje uit een flesje, een of ander paars spul (weet de naam niet meer maar was speciaal voor vlas)
hielp super goed

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:30

Ik heb mijn paarden een aantal jaar op vlas gehad en het werkt heel fijn.
Toch ben ik over gegaan op koolzaadstro werkt net zo makkelijk is zachter en niet zo glad.
en het is niet zo schadelijk als vlas als ze er eens een hapje van nemen.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:05

Ik vroeg me af waar jullie de vlas-mest laten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:03

Wordt opgehaald door een mesthandelaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:24

Ik heb ze ook al jaren op vlas staan.
Gebruik een pak of 10/15 per jaar maar dat komt omdat ze een uitloopstal hebben en dus veel van hun behoeften buiten doen.
De mest doe ik gewoon in de groencontainers maar voor bemesting land is het ook prima omdat het snel verteerd (sneller dan zaagsel heb ik begrepen).

Het risico van koliek, tja dat heb ik natuurlijk ook gelezen maar die van mij heeft er tot nu toe geen last van gehad (en wel een keer stro koliek gehad).
Wel vermeng ik altijd nieuw vlas met het oude om zoveel mogelijk het eten tegen te gaan.

Als ik afvoermogelijkheden zou hebben voor de mest dan zou ik ze liever op stro hebben staan omdat ze daar lekker van kunnen eten. Maar qua vochtopname en dus minder mest is het ideaal.
Ik betaal hier overigens nog wel 7 euro per baal.

Laatst vroeg een boer waarom ik geen gehakseld koolzaadstro gebruik, zou net zoveel als vlas opnemen met veel minder koliek risico. Dit zou net zxo duur zijn als vlas.

O ja en wat betreft de hoeven, als je paard regelmatig ook nat staat is vlas geen probleem, anders zou je de kans hebben dat ze te droog worden. Aan de andere kant, heel de dag in urine staan is ook niet goed voor de hoeven.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:37

Als je de stallen goed bijhoud staan de paarden in een vlasstal niet in de urine.
Moet wel zeggen dat ik heel vaak zie dat er maar weinig vlas wordt gebruikt en dat vind ik zelf wat minder goed voor de paarden.