Wat te doen betreft stalling, meningen 24-7 gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: Wat te doen betreft stalling, meningen 24-7 gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:14

Dankjewel! ik hoor idd van mensen die hun paard hebben staan dat ze juist meer met zon zitten, dan met regen.
Schaduw is er gelukkig door een flinke rij bomen, dus dat is erg fijn.
Ik ben het aan het afwegen wat het beste lijkt, gelukkig heb ik nog even, dus adviezen en ervaringen zijn zeer welkom!

PerfectE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:21

die van mij staan in een hitactiefstal dan staan ze 24/7 buiten. krijgen eten uit stations en hebben een schuilstal.

weet niet of je zo iets in je buurt hebt. maar dat is echt een aanrader (vind ik)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:22

Misschien kun je eens informeren bij de eigenaars van de andere paarden van de groep. Wat doen die als het een tijdje regent, en zijn hun paarden al ziek geworden door het gebrek aan een schuilstal?

Mijn persoonlijke mening is, dat een paard zich heus wel kan aanpassen. Je haf is 5, dus normaal nog in blakende gezondheid. Alhoewel het afgelopen winter extreem koud is geweest, en de mijne bij zijn vorige eigenaars altijd een deken heeft gehad, heeft hij dit bij mij niet gekregen. Staat wel niet buiten. Is absoluut niet verhaard, alleen donkerder geworden, maar zeker geen teddybeer. Is ook 5, dus je paard past zich normaal wel aan hoor. Ik was afgelopen weekend op een manege, waar nog ernom veel paarden een deken op hadden. Waarom? Zo koud is het heus niet hoor, is gewoon een kwestie van wat je je paard gewoon maakt, denk ik. In de zomer een vliegendeken vind ik geen overdreven luxe.

Het enige waar IK naar zou kijken, is de grond. Hangt er ook vanaf dan of je pony veel gek doet, zou zonde zijn moest hij zich vertrappen in een halve meter modder omdat hij een vrolijk bokje geeft.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:37

De grond is absoluut niet modderig, maar was zeer positief verrast doordat het er zo goed uit zag na een hele winter met paarden. niks geen zooi en dergelijke.

mijn pony is inderdaad 5 en ik heb hem nog nooit een deken op gehad, hij heeft ook meerdere winters in buitenstallen doorgebracht, dus de kou moet waarschijnlijk geen probleem zijn.
Ik ga binnekort sowieso nog eens kijken, om te zien hoe mijn indruk dan is.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:04

mijn haffie staat het hele jaar 24/7 buiten zonder schuilstal .
In een groep , hier stonden dit jaar ook veulentjes buiten 24/7.
Ze vinden zelf wel een droog plekje om te liggen , in het hooi of op een droog stukje land.Als je zegt dat het land er nog goed uitziet na afgelopen winter , (dat is bij ons wel anders veel modder en nattigheid)dan kan dat ook geen probleem zijn . En toch heb ik niet de indruk dat de paardjes er last van hebben , zoeken ze wel een stuk land weer op waar het droger is . Bij harde regen en wind zoeken ze wel een plekje dat ze beschut kunnen staan , zie dat je schrijft dat er een rij bomen staat. Daar kunnen ze hun beschutting wel vinden voor alle weers omstandigheden.
Denk dat een paardje blijer is lekker buiten met vriendjes dan veel op stal.
Hij zal wel wat minder schoon zijn , maar dat moet je dan maar voor lief nemen denk ik :)
Succes met het maken van een keuze .

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:05

wil nog even toevoegen dat er hier nooit een diertje ziek is geworden door het buiten staan.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:17

Ik heb twee merens 24/7 buiten lopen. Zij hebben een paddock die heel droog blijft wat er ook uit de lucht valt, met een schuilstal met daaraan een luifel. Ook hebben ze een bomenrij langs de zijkant en de stal ligt sowieso al erg beschut (achter een duin).

Zeker de oudste komt absoluut niet binnen. Zelfs onder de luifel schuilen doet ze niet. Als het regent gaat ze langs de bomenrij staan, kont in de wind en klaar.
En ze gaat ook met regen, sneeuw en ijs midden in de paddock liggen. Niet binnen.
De jongste komt alleen binnen om te kijken of daar wat te beleven valt. Dat is eigenlijk nooit zo, dus met 5 minuten is die ook weer buiten.

Afhankelijk van de ligging, mogelijkheid tot beschutting en bodem zou ik het best aandurven de pony's zonder stal te zetten. Ik weet nu namelijk dat ze gelukkiger zijn met een goede bomenrij en een beetje een windvrije ligging dan met die hele schuilstal die ze nog niet eens als toilet gebruiken.

Dekens doe ik juist niet op. Als ze daarmee in de nattigheid gaan liggen rollen of iets is je deken straks nat van binnen, lekker handig.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:10

Mijn paard staat bij een stal waar paarden in een groep worden gehouden. Ze hebben groepsstal, uitlooppaddock en wei.
De paarden maken wel degelijk gebruik van de stal, als het veel regent, om te slapen en om te schuilen tegen de dazen.
Als het kan staan ze 24/7 in de wei, als het dazenseizoen losbarst staan ze overdag in de stal/paddock.
Guur weer, regen, koud en wind, hebben ze veel te lijden, dat kost bergen energie om op temperatuur te blijven.
Alleen kou met evt. sneeuw, is niet zo erg, de paarden zijn deze winter een stuk beter doorgekomen dan de afgelopen winters toen het veel natter was.

De stal klinkt op zich wel goed, het gebrek aan een echt goede schuilgelegenheid vind ik toch een minpunt.
Het 24/7 in een kudde leven op het land vind ik daarnaast wel weer een groot pluspunt.
Moeilijke keuze.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:28

Zou je niet met het natte gure weer en met het dazenseizoen kunnen overwegen een (ongevoerde) regendeken of een vliegendeken om te leggen als je paardje daar erg veel last van heeft? Ik heb geen ervaring met 24/7 op de wei zonder schuilmogelijkheid, maar op het moment ben ik aan het overwegen een tinker neer te zetten op ook 24-7 wei zonder schuilmogelijkheid (wel bomen/schutting/muur waar ze onder/bij kunnen staan) en ik moet dus ook voors en tegens afwegen net als TS.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:03

hey daar
nou mijn situatie weet je :) de hafjes hebben de strenge winter op het land overleefd. Als je nog een xje gaat ga ik met je mee hoor!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:42

Als ze in de winter maar genoeg ruwvoer (onbeperkt) kunnen krijgen en er is wat schaduw voor de zomermaanden is er niets aan de hand. Je vergeet ook dat een Haflinger bij uitstek erop gebouwd is om dag en nacht buiten te leven (net zoals bijna alle paarden)
2 van mijn 3 hebben afgelopen winter ook buiten doorgebracht met kuilpakken. De oudste heeft 3 maanden een dek op gehad omdat ze iets minder werd (ze is ook oud) en ze is er goed doorgekomen. Geen mok bij beiden overigens. Wel een beetje rainrot bij de twenter maar dat heb ik ingesmeerd met betadinelotion. Dat was zo weer over. Ze zijn heel relaxed en hebben een fijn leven in de kudde. Lekker veel beweging krijgen ze vanzelf wel en dus is het in jouw geval veel makkelijker nu je weinig tijd hebt.
Ik zou zeggen: doen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:52

Volgens mij heb je het prima naar je zin op je huidige stal. En dat is ook heel wat waard tenslotte breng je een groot deel van je vrije tijd door op je stal. Niet te vergeten een groot deel van je inkomen. Ik doe het paard van een stalgenootje een dagje in de week en zij de mijne dat werkt prima.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:53

Als er ook nog een plekje is voor je eigen spullen en eventueel een ruimte(desnoods gewoon de stal) om even te zitten en te kletsen met een koppie thee ofzo , dan klinkt het precies zoals ik zoek. :D

Waar is het? :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:56

Nou Wesseltje, ik heb je topic gevonden ;).

Een ongevoerde regendeken zou ik juist nooit opleggen. Deze genereren namelijk geen warmte en het paard kan zijn haren niet meer rechtop zetten om warm te blijven/worden.

Ik denk dat je van de dazen op beide stallen even veel/weinig last zal hebben, dat hoeft dus geen argument te zijn.

Verder vind ik het moeilijk om een mening te vormen :o. Over 24h/7 zou ik niet hoeven twijfelen, over de omstandigheden waaronder wel. Die zijn op iedere stal weer anders. Ik zou niet per se een schuilstal hoeven maar wel minimaal een fatsoenlijke bomenrij, voornamelijk voor schaduw en de combinatie (gure) wind-neerslag niet eens zozeer tegen de neerslag alleen.

Mijn shet staat ook dag en nacht op het land zonder schuilstal maar er staan wel aan twee kanten bomen direct naast het land met overhangende takken, bovendien staan er struiken dus wat je vaak ziet is dat de pony's tussen de struiken en bomen in gaan staan. Het bijvoeren op de grond vonden ze erg plezierig want dan konden ze in de natte perioden droog gaan liggen.

Aanvulling: mok komt van binnenuit en ik denk juist dat 24h/7 een positief effect hierop heeft MITS men de algemene weerstand zeer goed in de gaten houdt.

Overigens vind ik dat er sowieso iedere dag naar je paard (niet jouw paard specifiek hoor Wesseltje ;)) gekeken moet worden. Dit hoeft niet heel uitgebreid, alleen even een check.