Goedkope rijbak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:13

diesel83 schreef:
ik heb vanaf 1 mei een eigen stal met land en rijbak ook deze rijbak moet drastisch opgeknapt worden hij is zwaar en ligt op een puinbodem (drainage is daardoor super bak is nooit nat). maar omdat alles al oud is is het zand naar de zijkanten gelopen (daar is het echt zwaar) en hebben we stukken waar nauwelijks zand ligt (midden van de bak). de bak is nooit gesleept verder dus wij gaan eerst een kraantje huren zodat we alles weer kunnen egaliseren (kost 100,- voor een weekend) daarna halen we losse puinstenen die we tegen komen eruit (met de hand, is wel even wat werk) en daarna gooien we er tapijtsnipper op (deze kun je per baal kopen van 500 kg voor 125,-). Ik weet nog even niet hoeveel balen we nodig hebben (wil ook geen dikke laag puur voor wat opvulling en vering die het geeft en het minder zwaar maken van de bak) denk dat we met 2 balen beginnen. Dus al met al is dit nog goedkoop

Als je tapijtsnipper gebruikt informeer dan eerst bij je gemeente ivm mileuregels voor afvoer van dat spul. Je moet het nl ooit eens kwijt en bij verkoop moet je milieuvervuilende dingen als verkoper af laten voeren.
Heb 1 keer in zo'n bak gereden en het rijdt inderdaad super, maar weet heel goed wat de nadelen zijn qua milieuwetten, etc.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:34

Grond omkeren werkt alleen als je op zandgrond zit, anders zou je ook moeten nadenken over drainage, omdat je problemen kunt krijgen met de waterafvoer.
Ik weet niet precies wat de specificatie van bouwzand is, als je hier metselzand mee bedoelt; dit is te grof en rond van structuur waardoor je grote kans hebt dat de bak mul blijft.. Als je geen drainage gaat gebruiken denk ik dat je het beste op zoek kunt gaan naar een goedkope versie van M3C zand, als je wat leveranciers belt moeten ze dat voor je kunnen regelen.

Maar je hebt grote kans dat een goede beregeningsinstallatie de bodem inderdaad een stuk verbetert en dit hoeft bovendien ook niet heel veel te kosten..

x_Quinta_x

Re: Goedkope rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:09

Heb ook eens op tapijtsnippers gereden en hier zaten stukjes glas in. Hoort dat erbij en waarom dan?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:39

x_Quinta_x schreef:
Heb ook eens op tapijtsnippers gereden en hier zaten stukjes glas in. Hoort dat erbij en waarom dan?

Lijkt me eerder dat er wat puin in het zand heeft gezeten...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:47

Traber schreef:
Mengen met leemzand schijnt ook te helpen.Maar dat moet je maar net kunnen krijgen in de buurt.(Wij hebben ook zo'n mulle bak)
Wij hebben een bedrijf in de buurt van Emmen 3 keer gebeld,en 3 keer zouden ze terugbellen met een kostenplaatje,maar ik hoor steeds niks,ben er zat van.
Nu laten we er een laag geel zand afgraven en op de paddock gooien,kijken of het daar beter van wordt.

Niet doen! Hebben wij ook gedaan! Wordt ook erg zwaar. Misschien scherp zand erin gooien?

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 08:12

we zitten op een zandgrond en bij de paddock hebben we de grond gekeert en toen wit zand erop gestort. Maar hoeduur is dat mc3 zand ongv.?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:19

Het kan blijkbaar wel goedkoop.
De boer waar wij staan heeft een stukje lang omgeploegd en daarbij iets wat wit zand bijgedaan en wij hebben een zeer fijne rijbak.
Droogt snel bij regen, niet te mul.. en goedkoop

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:30

Wij hebben gewoon best vrij hard zand hoor. Op het begin even alleen stappen. 3 weekjes daarna kan je al draven en misschien galloperen. Het duurt even, maar het is veel goedkoper dan ligt en fijn zand.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-04-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd