Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:42

Zelfs dekhengsten kunnen sociaal gehouden worden en het blijkt dat als ze sociaal gehouden worden ze zich niet meer opfokken en gewoon een normaal paard zijn.

Neem deze arabisch hengst http://www.paardnatuurlijk.nl/paarden/khani.htm De fokkerij waar ik werkte stond de dekhengst altijd samen in een paddock met een paar merries. De overige hengsten stonden als 'bachelors'groep bij elkaar, ook ruintjes ertussen.

En de doorsnee bokker zou zelfs niet zijn paarden in zo'n stal plaatsen, want de gemiddelde bokker is ook van mening dat dichte zijwanden niet paardvriendelijk zijn. Dat alleen de 'extreme naturals' hun mond opendoen, wil niet zeggen dat de rest het dan ook maar goedkeurt. Maar weinig durven in te gaan tegen een tamelijk populaire bokker.

Wie de algemene huisvestingsdiscussies checkt ziet dat bokt over het algemeen tegen dichte zijwanden is.

nolanlover

Re: Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:53

Wauw! vind de stallen echt prachtig.

En als de paarden genoeg buiten komen,zijn deze stallen helemaal geen probleem. Wat een toestand om niks zeg!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:57

Ja sorry maar dit is ook niet mijn idee van fijne stalling. :n
Gelukkig krijg ik donderdag 2 buitenboxen hier.
Maar die zullen altijd open blijven staan, zodat ze kunnen kiezen erin of eruit. ;)
Het is meer voor mijn gevoel dat ze die keuze hebben.
Paardjes staan al jaren 24/7 buiten zonder.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:00

Nou dan maar een wat langer berichtje!!
TS ik vind je stallen super geworden!! Hoeveel stallen moeten er nu nog geplaatst worden?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:21

Hmmm.. om maar even een middenweg te vertegenwoordigen... Ik vind het op zich prachtige stallen hoor. Lekker licht en ruim en ik kan me voorstellen dat er zeker situaties en paarden zijn waarbij je behoefte hebt aan een dichte tussenwand.
Dit zijn in mijn optiek echter wel uitzonderingen of tijdelijke situaties.
Als eerste uitgangspunt voor een normaal, sociaal paard zonder speciale behoeftes zou ik altijd voor een open/inloopstal gaan.

Maar als jij een doelgroep hebt die dus wel die dichte tussenwand behoeft dan moet je het zo doen :)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:51

@ Urielle: Prachtige stallen, mooi ruim! Je hebt straks een mooi plekje zo!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:07

Prachtige stallen zeg! Geniet er maar van.

Prachtige reacties, goed voor het vermaak! :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:23

JoviBan schreef:
Neonlight schreef:
Ook wel eens aan gedacht dat ze misschien niet is overgeleverd aan stalhouders, maar wellicht wel aan paardeigenaren?

Ze is dus een pensionstalling begonnen?
In dat geval ben je echt niet overgeleverd aan paardeneigenaren hoor. Je bepaalt altijd zelf nog hoe je het inricht en doet.
Je klanten zijn dan wellicht geen eigenaren van een hengst die in een isoleercel "moet" (?), maar wel eigenaren die hun paard graag buiten en in een kudde hebben lopen.
Kwestie van doelgroep bepalen dus.

Ze is geen pensionstalling begonnen. Er is ook nog een groep mensen die paarden van andere mensen (in)rijden en uitbrengen bijvoorbeeld.

Arabesk, de ene hengst is zeker de andere niet. Dat jij toevallig een voorbeeld hebt van een hengst die daar wel mee gebaat is, prima, maar ik ken genoeg voorbeelden van hengsten die er niet mee gebaat zijn, en niet alleen de hengsten zijn er niet bij gebaat, ook de andere paarden niet. Naast deze dekhengst staan er bij mij zelf op stal nog meer hengsten. Sommige zijn erg sociaal en kunnen gewoon contact hebben met andere paarden, en hebben zeker geen dichte tussenwanden. Sterker nog, alle stallen zijn voorzien van open (tralie) tussenwanden. Toch hebben we ook hier een noodoplossing moeten maken voor 1 hengst die de hele dag alles bij elkaar gilt, de hele dag staat te timmeren, geen moment stil kan staan. Toen hij 2 maanden geleden ergens anders stond om klaar gemaakt te worden voor de hengstenkeuring stond hij wel in een stal met dichte tussenwanden. De hengst werd veel rustiger, en zat duidelijk beter in zijn vel. Nu hij weer thuis staat hebben we zijn tussenwand ook geblindeerd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:25

Je moet het indd per paard bekijken, mijn hengst kan nu, na drie jaar voorbereiding, eindelijk zondr dichte bovendeur staan en valt nu niet meer andere paarden die langslopen aan, en van de week heeft hij voor het eerst samen gestaan met mijn ruin, na drie jaar van aan elkaar wennen, dagelijks over de boxdeur heen aan elkaar ruiken en wat happen en snuffen. Maar had ik dit eerder gedaan dan waren er dooien gevallen. Niet elke hengst is hetzelfde en als de paarden genoeg buiten komen is er niks mis met deze stallen. Edit: mijn hengst is nu 20 en heeft nooit samen gestaan met anderen, simpelweg omdat hij andere paarden doodmaakte.

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:31

Mooie stallen joh! Ziet er echt toppie uit! Erg leuk gedaan met die 2 kleuren hout!
Wees er maar trots op!
Ennuh mensen die commentaar hebben zijn meestal gewoon jaloers! ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:41

Brr.. lijkt verdacht veel op die manege hier in de buurt: met gouden knoppen en keurig geveegde vloeren.. en dikke betonnen muren van de stallen met dikke trailies er voor...

Ook niet mijn manier van paarden houden. Honden de hele dag (of nacht in dit geval, maakt voor paarden niet veel uit) in de bench mag niet, maar dit wel. Dat gaat er bij mij niet in.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:43

Bojar schreef:
Mooie stallen joh! Ziet er echt toppie uit! Erg leuk gedaan met die 2 kleuren hout!
Wees er maar trots op!
Ennuh mensen die commentaar hebben zijn meestal gewoon jaloers! ;)

Eh, nee de mensen die commentaar geven zijn het er meestal niet mee eens, dus ik zou niet willen zeggen dat ze jaloers zijn.

Edit: Even tekst aangepast.
Laatst bijgewerkt door Hackie op 30-03-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:45

Mooi hoor Urielle :Y)

Waarom heeft iedereen toch commentaar op elkaar?
Laat elkaar toch in hun waarde.......

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:50

Waauw, dat is mooi geworden zeg! :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:50

Wat een waardeloze discussie zonder einde..... ;(

TS, gefeliciteerd met je stallen en succes met het volgende project.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:56

Geniet straks lekker van de paarden aan eigen huis.

Ben benieuwd of de klagers hier ook zelf in een grot wonen of in een kartonnen doos op straat en jagen op hazen.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:58

Mooie stallen, geniet er maar van! :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:00

e_horse schreef:
Brr.. lijkt verdacht veel op die manege hier in de buurt: met gouden knoppen en keurig geveegde vloeren.. en dikke betonnen muren van de stallen met dikke trailies er voor...

Ook niet mijn manier van paarden houden. Honden de hele dag (of nacht in dit geval, maakt voor paarden niet veel uit) in de bench mag niet, maar dit wel. Dat gaat er bij mij niet in.

Honden 's nachts in een bench laten slapen mag niet? %)

Ik vind het mooie stallen hoor, als ze overdag buiten kunnen zie ik persoonlijk geen enkel probleem, en ze kunnen ook nog lekker met hun koppie in de gang hangen!

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:05

e_horse schreef:

Ohjee een geveegde vloer, daar gaan de paardjes echt ongelukkig van worden hoor :\
Ik vind dat er hier nogal sterk overdreven wordt.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:06

Mooie stallen veel plezier ermee.

Ik ga er van uit dat de eigenaar het beste weet wat er bij haar paarden en hun gedrag hoort. Een hengst bij merries is niet altijd realiseerbaar. En wat heb je aan dieren die zich over de zeik werken omdat ze teveel prikkels krijgen? En nee vrijheid geeft niet altijd rust, er is meer te zien dus meer om op te letten.

En een pp is idd erg leuk maar niet altijd te realiseren.

Een loopstal, ja super heb ik ook, maar wel zo dat ik er ook 2 boxen van kan maken. En wat denk je de mannen staan erg vaak op stal nadeel van 1 die bang is om nat te regenen :P

Wat ik jammer vindt is dat er weer zo fijntjes (ahum) gereageerd wordt. Het zijn mooie stallen of het nu wel of niet in iedereen zijn/haar straatje valt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:11

Hoe groot zijn de boxen eigenlijk? Ze zien er behoorlijk groot uit.

En de tegenstanders van deze stallen, temper jezelf een beetje. Het is haar keus, ze is een bokker die al langer meedraait (zullen we maar zeggen met bijna een 3 aan het begin van 5 cijfers) dus ze is zich ook bewust van de mogelijkheid van natuurlijk stallen. Ze heeft hier duidelijk niet voor gekozen.

Urielle, veel plezier met je stallen en ik vraag me echt af hoe groot ze zijn, ze lijken echt huge.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:14

Erg mooie stallen moet ik zeggen.
Vind het alleen jammer van de muren maar dat is je eigen keus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:20

Mizora schreef:
Hoe groot zijn de boxen eigenlijk? Ze zien er behoorlijk groot uit.

En de tegenstanders van deze stallen, temper jezelf een beetje. Het is haar keus, ze is een bokker die al langer meedraait (zullen we maar zeggen met bijna een 3 aan het begin van 5 cijfers)

Wie het langst op bokt zit of het langst in de paarden zit heeft dus ook de meeste kennis van paarden :?

Citaat:
dus ze is zich ook bewust van de mogelijkheid van natuurlijk stallen. Ze heeft hier duidelijk niet voor gekozen.

Als je met enige regelmaat op bokt zit en dus ook kennis hebt van de discussies EN uitleg van het hoe en waarom van sociaal huisvesten is het des te erger dat je toch nog ondanks al die informatie DICHTE zijwanden maakt voor je paarden.

Kijk een willekeurige manegehouder kan die informatie zijn misgelopen als hij een tijdje onder een steen heeft geleefd, maar hier op bokt waar de welzijnsdiscussie de tijd ver vooruit is? Nee dat gaat er bij mij niet in.

Dan kan je hoe dan ook commentaar verwachten, net als dat 'de slof' hier op bokt ook altijd commentaar oplevert. Dat wéét je als je zulke foto's gaat plaatsen.

TS zal zich er weinig van aantrekken, maar meelezers zien wel degelijk de logica en onderbouwing van socialere huisvesting.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:26

Ik snap dat iemand die ook voor anderen paarden traint kiest voor deze opstelling. Hierbij is quarantaine mogelijk bij nieuwe paarden, hierbij kan je aan de eisen van de eigenaren tegemoed komen (ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze er geen wei bij heeft, dus wil iemand perse 24x7 op wei dan kan dat waarschijnlijk ook gewoon), wanneer ze op stal staan zijn er een heleboel paarden die de rust dan kunnen waarderen, zeker als ze overdag gewoon op de wei staan, (al dan niet met andere paarden).

Het is niet mijn manier van huisvesting, mijn paard komt ook 24x7 buiten te staan. Maar voor iemand die er geld (of zelfs zijn brood) mee verdient is het logisch dat je ook met deze dingen rekening houdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:36

Wow, ben zomaar een dagje weggeweest en wordt mijn topic zomaar overspoeld door een hele discussie. :=
(ook leuk om te weten dat andere Bokkers niet tegen mij in durven gaan }>
Heb ik in andere discussies nog niet gemerkt en hoeft ook niet, want ik kan virtueel niet bijten :+ )

Tja, ik ken de beesten die ik op stal heb inmiddels erg goed omdat ze allemaal al langer bij me zijn, afgezien van mijn schimpie die ik nog niet zo lang heb en ik heb gebouwd naar wat ik nu op stal heb staan. Daar zitten dus sociale en anti-sociale paarden bij en ze worden neergezet naar gelang hun karakter. Ik denk niet in hokjes, ik kijk naar mijn beesten en zie waar zij het meest bij gebaat zijn.

Overigens voor de mensen die gelijk op het luchtzuigen vlogen: de reden dat dit paard luchtzuigt is omdat hij als veulen a) ruw behandeld is geweest door mensen (een man/mannen, gezien zijn extreme reacties op mannen) en omdat zijn fijne vroegere eigenaar het veulen afspeende en neerknalde bij twee dominante Belse knollen die hem de hele dag het leven zuur maakten (paard is ook jaaaarenlang schijtebang geweest voor andere paarden, dat is pas opgelost door onze kleine Welshpony, helemaal safe op andere paarden wordt hij vrees ik niet meer). Maar: zet hem op de wei en hij begint aan de palen te zuigen. Zet hem op een stal met contact met een ander paard en hij hangt de hele dag op de voerbak. Zet hem op een stal waar veel mensen en andere paarden langskomen en hij hangt de hele dag op zijn voerbak. Zet hem in zijn eentje in een stille hoekbox zonder impulsen van buitenaf en hij zuigt alleen lucht rond etenstijd. Rara, waarom zuigt hij lucht ;)

Over de dekhengst: die vindt het zelf wel allemaal leuk en aardig met andere paarden maar hij is superveel vent als het om andere paarden gaat en dat vinden de andere paarden (en hun eigenaars :P ) niet zo leuk. Met de merries zou de hengst ongetwijfeld fantastisch vinden (ware het niet dat hij KI dekt en ik een groot probleem heb als hij erop springt ivm CEM-test ;) ) maar ik zit niet te wachten op een vervuilde merrie (drachtig) en ik denk dat de eigenaars van de andere merrie me vermoorden als ze gedekt wordt want dat is absoluut niet hun bedoeling :P

Verder moet iedereen zijn stallen en weiden en terreinen maar invullen hoe hij het wil, ik ga er vanuit dat iedereen het doet zoals hij denkt dat het het beste is. Het zou fijn zijn als dat ook eens een keer wederzijds kon gelden, en mensen eens leuk zouden reageren als je trots bent op je net uitgevoerde project. :)

Uiteraard zonder de vele leuke reacties tekort te willen doen: erg bedankt, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

@Mizora: Ik weet alleen de globale binnenmaten ervan.
2 stallen van 4 op 3.80
1 stal van 3 op 3.20
2 stallen van 4 op 3.20
1 stal van 4.8 op 3
1 ponystal van 2.5 op 3 ofzoiets
24/24 weidegang kan ik niet bieden, zoveel grond heb ik helaas niet. We proberen nog wel wei in de buurt bij te huren of te pachten dat de jonge aanfok en de merrie met veulen permanent de wei op kan, maar aangezien we er nog niet echt contacten hebben is het nog wat zoekwerk nu. Eerst maar installeren nu, want dat is nog werk genoeg.