hoe maak ik een fries weer mooi zwart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:23

ik spuit mijn friesje 1x in de week(winter) met dit in : glans -antiklit- uv bestendig en ruikt ook nog eens heerlijk !! hij blijft mooi zwart
in de zomer dagelijks en heb er ook dezelfde shampoo van :D

http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... ot/110523/

Natuurlijke kleurpigmenten in de Power Striegel Walnoot geven de donkere vachtkleur een prachtige uitstraling en maken de haarvezels glad. Deze spray zorgt voor extra langdurige glans met UV- bescherming waardoor de vacht tegen verbleken beschermd wordt. Door gebruik van de spray is de vacht bijzonder gemakkelijk doorkambaar en uitzonderlijk soepel. De spray zorgt voor los, glanzend haar, met veel zwier en vitaliteit. Daarnaast beschermt de spray optimaal tegen vliegen. De toevoeging van walnootvocht zorgt voor extra accentuering van de donkere vacht en manen en geeft zowel de vacht als manen een krachtige glans.

Werkzame stof:
Ethyl butylacetylaminopropionate 2% (oppervlakteactieve stof/huidverzorger met vliegwerende werking).
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 28-03-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:37

zomerdekens om doen.
mijn pony blijft zwart door haar exceemdeken

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:29

Johanna59 schreef:
"s Zomers een UV vliegendeken met hals op doen. Is niet zielig.

Nee, is dit niet zielig? (Volgens mij, als je het een paard zou vragen, staat ie liever zonder deken hoor, maar dat kan aan mij liggen :z )Kijk, als je paard veel last heeft van vliegen, zou ik zeggen: doe hem maar een deken op, maar om nou een UV-reflecterende vliegendeken op te gaan doen omdat ie anders verkleurd? Jij wikkelt je toch ook niet in een burka om in de zomer niet bruin te worden, en je haren niet te laten verbleken :? Enne, dan kun je nu alvast beginnen met die deken, want de zon die begint al flink door te komen.

Tempus

Re: hoe maak ik een fries weer mooi zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:32

Minder wortels geven. Had dat ergens gehoord dat ze van veel wortels eten ook bruiner zouden worden

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:49

ik zou geen deken op doen in de zomer als je paard geen last heeft van de vliegen ...vind het grote onzin en te warm ...probeer eens die spray of shampoo die ik hierboven aangeef

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:55

De Beste tip is toch echt na het zweten afspoelen met koud/lauw water, zweet en dan met name het zout is een grote boosdoener van het verkleuren.
Zelfs in de winter...mijn fries is zomers mooier van kleur dan swinters omdat ik haar zomers iedere dag na het werken afspoel met water

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:39

ik denk dat er helaas geen oplossing voor is... :(:)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:16

Juangi schreef:
Maar als je een deken oplegt krijg je dan niet een fries met een roodbruine hals en een zwart romp? :')

Of bedenk ik me nou iets raars...

Niets raars, maar helemaal gelijk. Bij een paard dat nu al begint te verkleuren.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:05

just_bassie schreef:
De Beste tip is toch echt na het zweten afspoelen met koud/lauw water, zweet en dan met name het zout is een grote boosdoener van het verkleuren.
Zelfs in de winter...mijn fries is zomers mooier van kleur dan swinters omdat ik haar zomers iedere dag na het werken afspoel met water

dit is idd het enige imo om het wat tegen te gaan,
voor de rest laat je paard lekker paard, als je paard geen deken nodig heeft ( een eczeem deken) dan niet opdoen,
dan verkleurt ie wat, lekker boeiend zou ik zeggen :Z :D

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:40

mistery schreef:
verven :Y)

AS JE SNAPT

Diemer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:47

De mijne begint nu al te verkleuren door het zweten. Enige dat ('n beetje) helpt, is afspuiten na het rijden. In de winter is ie gitzwart, in de zomer gitbruin.:D Maar gelukkig nog steeds 100% Fries!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:04

Mijn belg blijft dit jaar (voorlopig) mooier op kleur dan voorgaande jaren doordat ze mineralen bij krijgt, eigenlijk ter ondersteuning van het bindweefsel en de doorbloeding daarvan. Later hoorde ik dat een tekort aan koper (wat ook in dit supplement zit) ook pigmentverlies kon veroorzaken, nagevraagd bij VA, omdat ze wel erg donker werd afgelopen winter, en tot mijn grote verbazing... Klopt! Maar zoals bij alle supplementen; eeerst navragen bij VA, niet op eigen houtje gaan bijvoeren!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:08

pucci schreef:
Ooit gedacht om paprika poeder door z'n voer te geven, zwarte paarden worden daar zwarter door.

jep idd... :j

en altijd afspoelen na t rijden en dan in het laatste spoelwater een scheut azijn doen.

Je hebt ook speciale shampoo voor zwarte paarden, of anders haarverf/spoeling...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:11

Haarkleuring (gewoon bij de etos) en daarna wel bijhouden met andrelon shampoo en conditionor voor kleurbehoud :+

Jantineee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:01

overdag op stal en s'nachts (wanneer de zon minder is) buiten. Of gewoon lekker bruin laten worden. (zolang ze niet naar de keuring enz. moet)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:08

vreemd hoor...mijn fries is zelfs zomers gitzwart..hij is nog nooit bruin geweest.
En dat terwijl hij heel wat uurtjes doorbrengt buiten in de franse zon...en die is heet.

Zou het bruinworden erfelijk zijn ofzo?Of ligt het echt aan de zon en heb ik een uitzondering?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:14

ooit op marktplaats stond er zo'n speciaal middeltje voor. geen idee hoe het heet ik zal is zoeken

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:34

geerke schreef:
vreemd hoor...mijn fries is zelfs zomers gitzwart..hij is nog nooit bruin geweest.
En dat terwijl hij heel wat uurtjes doorbrengt buiten in de franse zon...en die is heet.

Zou het bruinworden erfelijk zijn ofzo?Of ligt het echt aan de zon en heb ik een uitzondering?

:j mijne blijft ook pikzwart in de zomer, ik las er laatst een artikel over, ik zal hem eens opzoeken ;)

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:36

ik heb een deken op, dan blijft mooi zwart

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:40

Cchanny schreef:
kim1207 schreef:
binne zetten uit de zon, maar is dat wat je wil voor je paard??

Inderdaad.
en om ze nou van top tot teen in de dekens te wikkelen voor de zon is ook een beetje zielig.

en sommige friezen hebben gewoon zo'n mazzel dat ze in het zonnetje ook pikzwart blijven :)

Zoals die van mij :Y)

Nog wel even "afkloppen" haha.

Mijn fries krijgt als het ngo warmer word wel een goed doorluchtige vliegendeken op met hals aangezien ik bang ben dat die straks geprikt word bij zijn manen dan die straks alles weg scheurt. :(:)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:45

ik lees even mee, kan ook wel tips gebruiken! :D
wat ik tot nu toe doe is goed afsponzen na t zweten :j

sabjuh23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 09:23

oke...
dus idd meteen afspuiten als er gezweet is.
en de shampoo gebruiken plus spuitbus antiklit enz
bedankt voor de tips nee deze paarden krijgen geen dekens om hoor;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:04

Ik heb bij mijn paard ook al van alles gebrobeert. Maar hij word gewoon oranje. Ook als hij niet in de zon staat. Het helpt wel iets als je het zweet goed verwijdert voor ze naar buiten gaan. Maar sommige zwarte paarden hebben dat nou eenmaal. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd. :D

TBouwma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:07

Ik heb heb een artikel over de huid en en de haarkleur van de Fries. In dat artikel wordt aangegeven dat Friese paarden niet altijd zwart geweest. Ik heb het hieronder geplaatst. ;)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De heer L.E. Huijting die veertig jaar lang, tot in 1985, secretaris was van het Friesch Paarden Stamboek, schrijft het volgende: “Omstreeks 1500 waren de meeste Friese paarden het meest bruin of bont. De kleuren zwart, wit en grijs kwamen veel minder voor. Tweehonderd jaar later waren de Friese paarden voor 60% zwart, 20% bruin 10% blauw en 10% witgrijs. Bij de oprichting van het Friesch Paarden Stamboek was 90% zwart en 10% bruin. De heer Huijting is van mening dat de kleur bruin een oorspronkelijke kleur is, en dat het jammer is dat deze kleur niet meer voorkomt.

In het boek "Het paard en zijn kleurenrijkdom" van schrijver J.K. Wiersema wordt voorts gesteld dat de zwarte kleur van de Fries drie variaties kent. Namelijk, nummer 1 is gifzwart. Dit is een blijvend diepzwarte kleur met glans. Nummer 2 koolzwart, dit is dofzwart, dat in de zomer vaak verbleekt. Nummer 3: Vaalzwart, deze kleur is in de zomer en winter altijd dof-bleekzwart.

Het liefst wordt de gitzwarte kleur gezien, maar die is zeldzaam. De meeste Friezen zijn koolzwart en ook ziet men wel bruinzwart of zomerbruin als de zwarte kleur door de inwerking van de zon en zweet op sommige plaatsen neigt naar bruin. Aftekeningen zijn bij het Friese paard ongewenst. Een kleien kol wordt gedoogd maar bij wit aan de benen volgt een afkeuring.

Over de huid van het Friese paard kunnen we het volgende zeggen. De huid is over het algemeen dik en dit geeft in combinatie met de zwarte, vaak dikke, kroezige beharing, wel eens moeilijkheden bij de uitwaseming tijdens het transpieren. Door je paarden al vrij vroeg in het seizoen te scheren kan je de temperatuurregeling bij je paard verbeteren.

Ik hoop dat het een interessante aanvulling is!

Met vriendelijke groet,
Tjeerd Bouwma
www.friesepaard.com

sandersenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:29

er is idd niet veel tegen te doen.. behalve dan uit de zon houden maarja das moeilijk :P
maar wat wel verstandig is, is iedere keer na het rijden het zweet afspoelen dat is sowieso beter voor de kleur van de vacht!
maar denk dat je nu al te laat bent en agg een rood paard is ook hip :P