Cooling-gel net zo goed als afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:49

corina schreef:
Let wel op dat coolinggel vaak irritatie's geeft!! Ben je nog verder van huis.
. ;)

toen mijn pony een peesblessure had moest ik haar 10 min. afspoelen en 1x per dag met coolingspul
koelen, nou ik heb et geweten, ik was in elk geval alergisch van dat spul. mijn hele hoofd en armen onder de rode
plekken en het beet :oo
dat kan ook bij het paard gebeuren natuurlijk :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:26

Om wat voor soort coolinggel gaat het? Dat blauwe spul dat zo 'fris' ruikt? Dat helpt idd voor geen meter. Dat kan nl. nooit zo diep indringen dat het effect geeft op de pezen/spieren. Het ruikt alleen verfrissend en doet voor de oppervlakte misschien *iets* maar zelf betwijfel ik dat eigenlijk ook.

Ik heb ooit eens een pot klei gekocht, maar weet ff niet hoe het heet. Geen icetight, maar van een 'Iers' merk. Denk niet dat deze twee elkaar zo enorm bijten qua werking/effect/ :) Werkt wel het beste op een zoveel mogelijk 'kale' huid :)

dorothea

Re: Cooling-gel net zo goed als afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 05:58

Ik heb die van HH. Blauw ja. :D

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:30

Mijn paard is herstellende van een peesblessure LA in de tussenpees en aan beide achterbenen de overgangen van de sesambeentjes naar de diepe buiger. Ik ben nu zo'n kleine 1,5 jaar er mee bezig. Iedere dag na het rijden 30 min. koelen, beide achterbenen dus. In het begin gebruikte ik de waterstraal, maar om nou 60 min. bezig te zijn met afspuiten vind ik wat te ver gaan. Ik heb nu 2 indra coolpacks en zo'n blauwe coolpack die eruit ziet als een slappe peesbeschermer. Ik heb ze constant in de vriezer liggen. Als ik naar stal ga doe ik ze in zo'n vrieszak met van die koelblokken erbij. Ik rij 30 min. met de auto naar stal, dan een uur rijden en dan pas koelen. Het werkt super. Ik mag geen koelinggel gebruiken, omdat het de huid irriteert. Je het na het koelen eraf moet halen (wat veel mensen niet doen) en het gewoon minder goed werkt dan een coolpack/waterstraal. Mijn paard is bij van Toor in Wassenaar onder behandeling, een man die behoorlijk bekent is als het gaat om pezen en benen.

Succes!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:28

Ik heb zo'n coldpack van de Paardendrogist, van Stübben, maar die wordt naar mijn gevoel zo snel 'warm'. Ik neem 'm dan niet mee in een koeltas, maar wel tussen twee koelelementen. Dus dat worden twee koelelementen én een koeltas :D

Enne...ShadowFax: hebben wij soms hetzelfde paard?? ;)

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:32

afspuiten is beter voor de doorbloeding, maar als dit niet mogelijk is is coolingsgel of coolingspads een prima alternatief.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:14

ik heb een tijdje een pees blessure gehad bij een paardje van me. na een tijdje begon mijn stalbaas toen beetje te klagen over het vele water gebruik (3 x per dag 20 minuten) dus toen ben ik cooling gel gaan gebruiken. dit werkte alleen voor geen meter. dus toen heb ik zelf een soort bandage/peesbeschermer in elkaar geknutselt waar ik cool-packs in kon stoppen. dit werkte tien keer beter dan de gel. het enige waar de gel wel wat voor helpt is bv om een zwelling te verminderen na bv een trap maar verder gebruikt ik het nergens voor.