zou niet te vaak wassen met shampoo, als je paard na het rijden bezweet is en het is boven de 15 graden en hij heeft het warm zou ik hem gewoon even nat spuiten met water alleen, want als je te vaak met shampoo gaat wassen dan gaat ze vet laag van de huid er af..
Mi_Amore
Geplaatst: 15-04-10 15:09
afspoelen met de lans doe ik alleen als het éééécht warm is (paarden zijn ook al ouder en water is putwater dus écht koud).
Mijn haflinger wordt vanaf maand mei elke maand gewassen tot eind augustus met zomereczeemshampoo, verder wekelijks haar manen en staart om de eczeem ook wat tegen te gaan en gewoon omdat hij anders zwart wordt
Niet te vaak met shampoo wassen, maar als het lekker weer is kan je wel gewoon afspuiten met water, vinden ze ook wel lekker denk ik. Overigens zijn er hier paarden die ook s'winters met koud water afgespoeld worden.
ingvdh
Geplaatst: 20-04-10 21:27
de staart en benen was ik vaker, ong 1 a 2 keer per maand, maar het hele lichaam was ik zelden of nooit. Alleen als het warm is en hij heeft erg gezweet spoel ik hem helemaal af met water.
ik was mijn pony alleen met lekker weer als die vies is. en zijn benen en staart doe ik paar x per week afspuiten met alleen water maar niet als het koud is.
SuzanH
Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-10 18:58
Oke, Bij mijn verzorgpaard is er ook alleen maar koud water ,dus wacht ik nog nu wel even met het wassen . Bedankt allemaal !!!
Ik zou voornamelijk heeeeel erg uitkijken met afkoelen. Bedenk maar hoe jij het vind om met koud water afgespoeld te worden en dan geen handdoek oid om je heen krijgt. Met koud water met een wat ouder dier, alleen afspoelen als je hem beschut ergens kan neerzetten daarna (liefst even met een deken) en als je er zelf zo achteraan zou kunnen, zo warm moet het zijn (25 graden of warmer) Als het niet echt nodig is zou ik het gewoon laten, of bijvoorbeeld alleen de onderbenen en de staart even doen.
Info over paardjes: dravers die tijdens zomer en winter koersen lopen en dagelijks training krijgen + volledig geschoren zijn.
Tijdens herfst&lente (in België): worden de paarden enkel echt gewassen indien ze echt bezweet zijn. We hebben wel het geluk om warm&koud water te hebben + infrarood paneel boven wasplaats. Anders worden gwn de zweetplekken, zoals onder singel, met vochtige spons gekuist en zo terug de stal in.
In zomer en winter gaan wij naar Frankrijk, tijdens zomer wordt elk paardje dagelijks 1uurtje getraind(=stappen en rustige draf) dit terwijl het op dat moment 25° à 30° is, Opzich zijn ze niet bezweet, ze voelen gewoon iets warmer aan, erna worden ze altijd volledig gewassen met zeep voor extra afkoeling voor in de dag (= 35° à 40°).
ik begrijp de redenering van 'niet te vaak met zeep wassen wegens beschermingslaag gaat weg' maar wij wassen ze altijd met zeep (en moet eerlijk zeggen dat trainer het niet nauw neemt met welke zeep dit is.. of badschuim:D) maar nog nooit een paardje gehad dat er ziek van geworden is. Natuurlijk moet je ze niet in toch zetten en moet je ze echt wel laten opdrogen maar het kan zeker geen kwaad om dagelijks (met of zonder zeep) te wassen.
Phrono
Geplaatst: 25-04-10 11:05
De vacht/het lichaam van mijn paard was ik bijna nooit, eigenlijk 1 keer per jaar en dat is voor de keuring. Staart en manen gaan wel vaker, vooral de staart was ik regelmatig. Af en toe afspuiten na flink zweten is wel voldoende. Maar met een wat ouder paard zou ik ook nagaan of het wel echt nodig is.. Als het niet nodig is gewoon niet doen