HELE vieze staart!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:51

MarjonTampon schreef:
Die van mij is ook wit en heeft ook meestal een hele gore staart. Zij krijgt last van "natte scheten" wanneer het nat weer is. Wanneer het dus veel regent heeft ze natte scheten. Als ze alleen maar hooi eet bijvoorbeeld of wanneer het lang droog weer is, heeft ze er veeeeeeel minder last van.
Misschien heeft die van jou ook last van nat weer?

Die van mij heeft er wel vaker last van. niet alleen met weer. maar bijvoorbeeld als ze een keer ander hooi kopen ofzoiets.

MarjonTampon

Re: HELE vieze staart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:43

Ja die van mij heeft dat ook als ze naar een nieuwe wei gaan met vers gras. Kan een overgevoeligheid zijn voor bepaalde eiwitten in gras/hooi. Je kunt eventueel een bloedtest doen. En mesttest heb ik toen wel gedaan, dat was prima. Bloedtest vond ik een beetje ver gaan. Ik heb meer last van die poepstaart als zij zelf. :+

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:50

Mijn paard heeft ook een dunne ontlasting (komt ook door het hooi), zijn staart is dus gewoon een brok poep.
nuja, ik was zijn staart 1 keer in de maand, en als we op wedstrijd gaan, of voor als er fotos gemaakt worden weet je, als ik gewoon ga trainen moet zijn staart niet proper zijn, ik erger me er ook niet meer aan omdat hij er toch geen last van heeft. In de winter wassen we de staart ook gewoon, alleen dan letten dat de benen niet (te) nat worden, moest er toch wat water opkomen gewoon goed wrijven met een handdoek en opgelost, enja hun kont dan best ook niet, jij wast je haren toch ook in de winter, heb je toch ook geen last van en zij zijn paarden dus hebben ze er nog minder last van aangezien ze ook gewoon in de regen staan.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:59

Een paar flessen warm water meenemen van huis, of eventueel een waterkoker meenemen als je een stopcontact hebt op stal.
Dan heb je het warmwater probleem al opgelost.

Op de manege waar ik werkte waste we de benen en staarten altijd met vloeibare groene zeep.
Ik sta mijn paard zijn benen nog aftespuiten als het bijna vriest.
Ik heb liever dat ie dan even onder de koude straal staat dan dat ie met al het zand en modder op stal gaat bij smerig weer.
Dan krijgt mijn paard zeker mok namelijk.

Als je de staart goed afdroogd met een oude handdoek maakt het niet uit als het wat koud is buiten.

CtenBrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:21

ben het helemaal ens met Coby ,
dit is een hele makkelijke manier!

groetjes

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:09

Zelfs met een flinke diarree staart (ander soort ruwvoer) helpt dit. Ik doe het wel het liefst met handwarm water. Mijn haf heeft (bijna) altijd een erg witte staart!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:35

equi green
en een vlecht in de staart

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:44

Je kunt ook de staart in een emmer water doen, zo worden de benen ook niet nat.

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:29

Goed wassen en zelf handschoentjes aan doen/.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:34

hmmmm ik heb ook een tinker met een oorspronkelijk witte staart haha als ie in zn stal heeft gelegen is zn staart naja ook zn lijf smering nu t weer t een beetje toelaat ff in een emmer groene biotex en hij is weer toonbaar (wel goed naspoelen)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:46

xFAM schreef:
Je kunt ook de staart in een emmer water doen, zo worden de benen ook niet nat.

Precies! En je kan de staart vlechten, dan word niet alles vies. Als ik op wedstrijd ga, doe ik ook altijd een panty om de staart, maarja, om nu je paard de hele tijd met een panty om zn staart te laten staan :+

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:39

Fijn dat het probleem wordt aangepakt en dat jullie ander hooi krijgen!
Ik zou me er toch maar niet te druk om maken.
Als de staart echt te vies is, dan zou ik hem toch wassen.
Gewoon warmwater meenemen in een termosfles en na afloop afdrogen met een handdoek.
De echte kou is nu al uit de lucht, dus het kan geen kwaad!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:15

maar ik kan bijvoorbeeld geen vlecht erin maken omdat ze anders gaan schuren want ze staan 24/7 buiten.....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:46

daphne1997a schreef:
maar ik kan bijvoorbeeld geen vlecht erin maken omdat ze anders gaan schuren want ze staan 24/7 buiten.....

Die van mij heeft ook dag en nacht een vlecht in. En staat ook vaak meerdere maanden achtereen in het land. In het land lijkt mij de kans op schuren zelfs nog minder. Immers paard heeft veel meer afleiding dan alleen maar staan in de box. Dus minder kans op schuren door bijv. verveling.
Wel moet je er voor zorgen dat vooral bij de staartwortel de zeep goed uitgespoeld wordt. Die zeep veroorzaakt vaak irritatie en dan gaan paarden schuren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:36

tja als ik het zou doen zou ik de staart gewoon met enige regelmaat wassen en hem wat korter knippen
ipv de gemiddelde +/- 3 cm boven de grond zou ik hem iets boven de kogel afknippen en hem goed uit de klit houden
dit zorgt er voor dat ie makkelijker te tillen is voor de merry en hij niet gouw achter de achterbenen blijft hangen zodat je ponny hem kan onderpoepen :D

ik weet het het is zonde van de staart maar in de zomer kan het erg veel last bezorgen voor je ponny
denk aan al die vliegen die je ponny dan zal aantrekken

en vlechten vind ik ook een optie ondanks dat ie 24/7 buiten staat
de mijne heeft het ook jaren gedaan en die had geen last van een gevlochten staart (erg veel western ruiters hebben hun paard permanent gevlochten)
zomers kun je evt de vlecht wat korter maken zodat ie een wat langere pluim overhoud ( dat is misschien wel fijn met het verjagen van de vliegen)

Daan_Romi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:06

wat azijn tegen het schuren erin en dan een vlecht.. Je kan het in elk geval proberen.

De witte beentjes deden we altijd met talkpoeder, werkt geweldig

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:12

Het is al eerder hier genoemd maar de tail bucket is echt een super uitvinding. Je wast de staart er heel snel en makkelijk mee en kan het met een gieter af als het moet. En ik vind de staart nog beter schoon worden ook.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:22

Staart wassen in een emmer met shampoo en daarna in een emmer met water doen. Daarna goed uitpluizen en invlechten is mijn tip

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:46

mijn haffie zn staart is vaker zwart dan wit... maar moet hem helaas ook met koud water wassen. heb goedkope shampoo van de AH en als ie goed schoon is nog een keer met zilvershampoo!

dan kan hij hem daarna weer lekker vies maken! ik doe het meer voor mezelf dan voor hem, hij heeft er toch geen last van!!!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:04

Onze vieze, vunzige tinker heeft ook om de haverklap een hele vuile staart. :( Wij hebben 'm geleerd om netjes te blijven staan terwijl er een keukentrapje achter z'n kont staat met een emmer sop erop, hi, hi hi :=. Zo kan z'n staart lekker schoonweken. We maken sop met een schep Biotex-groen. Dat is goedkoop en zijn staart wordt er prachtig wit van. +:)+ Wel even goed uitspoelen natuurlijk.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:27

Maartje1990 schreef:
en daarbij, met warm water krijg je de staart veeeeeelll sneller schoon! ik heb me namelijk 't ellende gewassen met koud water van m'n haflinger.... nou eer ik dat schoon had... fjiew! was ik al de helft eerder klaar met warm water! Probeer toch echt om warm water te krijgen, desnoods kun je misschien naar je eigen huis rijden en dat iemand je paard even vast houd?

Vriendin van mij verzorgt nu mijn haflinger en gezien er steeds niemand bij mij thuis was (en dus geen warm water) is ze naar haar eigen huis gegaan en dat resulteerde in dit
Afbeelding :+

zij heeft haar dus gewoon (aan halster) vastgebonden aan een paal :j

nu moet ik wel zeggen, dat ik een heul erg braaf paard heb :')

Gelukkig heb jij een héél braaf paard! als die van mij er stond dan hadden ze geen paal meer haha!
Maar goed terug op het onderwerp!
Ik heb wel eens gehoort dat ze witte paarden (en dus ook staarten) met betadine shampoo wassen. Ze zouden hier superwit van worden. Of het waar is weet ik niet maar je zou het allicht eens kunnen proberen:D!
Ik ga het als het eens lekker warm is van de zomer in iedergeval wel even proberen hoop ik ik heb een beetje vieze shetlander die in de sneeuw zwart/geel is en als het gewoon moederig is een beetje vaal wit/zwart:D hah

Ik wens je veel succes met zoeken naar een oplossing zonder water!

BenWLOVER

succes!