1 maand opzegtermijn stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:08

edit: ....
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 20-03-10 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:09

Hij weet wel dat ik geen vervoer meer heb, hij wist en zag ook dat ik bijna niet meer kan komen. Heeft me regelmatig nog gevraagd hoe het met de auto gaat..
Gister heeft hij nog gezegd dat hij er alle begrip voor heeft.. Maar zegt toch van die maand opzegtermijn..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:09

Opzegtermijn komt van beide kanten :j
Jij hoort ook een maand de tijd te krijgen om iets anders te zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:10

Ik begrijp dat je tot dusver daar altijd goed en met veel plezier hebt gestaan dus ik vind het een beetje een vieze streek om zo op stel en sprong te vertrekken dan. In het verleden heb ik dit ook wel moeten doen, maar ik heb wel altijd netjes een maand stalhuur (per paard!) doorbetaald.
De stal waar ik nu sta was op de hoogte dat ik daar stond ter overbrugging en dat ik zou vertrekken als mijn eigen stallen klaar zijn. Begin maart heb ik aangegeven dat ik schat dat die stallen rond 1 april klaar zijn dus dat het goed mogelijk is, dat ik dan verhuis. Daar betaal ik dan verder ook geen opzegtermijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:10

Ts dat is toch logisch? Dat doet iedere pensionhouder.
Hij heeft ineens uit het niets een stuk minder inkomen. Die maand opzegtermijn is er voor hem als stukje zekerheid en om een nieuwe pensionklant te accepteren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:12

sefanja schreef:
Je kan een voorstel doen; jij haalt jouw paard weg, betaal alleen kale huur, gezien volledige huur gebaseerd is met wrs stro, hooi en biks...

Dat is inderdaad de beste oplossing. Als je a.s maandag al weg gaat,en ik neem aan dat je deze maand al hebt betaald, heeft hij ook al 1 week geen kosten aan je paard.
Als het echt zo'n fijne stal is, staat hij ook zo weer vol en misschien heeft hij wel een wachtlijst?

annebe

Re: 1 maand opzegtermijn stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:17

Het is wel net zo netjes om met een goed gevoel daar weg te gaan.
Overleg met hem dat je deze maand opzegtermijn betaald, maar alsvast je paard weg haalt.
En net als wat hier boven al gezegt is... vraag naar de kale huur.

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:18

Ik weet helaas geen maand van te voren dat mijn auto kapot gaat.. Anders had ik het natuurlijk wel eerder aangegeven, vind ik ook wel zo netjes. Maar ik moet nu wel zo snel mogelijk wel, ik kan er nu al de hele week niet naartoe. Dat is niet wat ik wil voor mijn paard. Kale huur lijkt mij een goede optie.. Aangezien ik ook al deze maand uiteraard heb betaald, en ik er dus waarschijnlijk de laatste week niet meer sta...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:21

dat wilde ik ook al voorstellen, kale huur betalen
meeste plekken hebben opzegtermijn, is in elk geval wel zo netjes om dat van te voren aan te geven. zeker als je niet mer bv ruzie weggaat
Stel dat je ooit terugkan/wil, heb je geen scheve gezichten
de paardenwereld is maar klein hoor

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:40

Of je auto laten repareren zsm voor de kosten die je anders zal maken om een stalhuur extra te betalen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:44

opzegtermijn is inderdaad vrij standaard, als je oude pensionhouder daar niet soepel mee wil omgaan (wel zo eerlijk ook tegenover de andere klanten die er wel aan gehouden worden) is dat zijn goed recht.

tuurlijk mag je morgen daar je paard weghalen! maar die maand extra moet je wel betalen, dus dan zit je een maandje met dubbele stalhuur. Ik zou dat er wel voor over hebben als ik dan wel elke dag naar mn paard zou kunnen.

succes ermee!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:45

Ik vind het voorstel van de kale huur ook netjes. Als dat niet lukt, toch maar gewoon die maand volledige huur betalen lijkt mij. Opstappen en zeggen: "we hebben geen contract dus ik betaal niks en je zoekt het maar uit" is verre van netjes. Helemaal als je er altijd naar tevredenheid hebt gestaan. Als de staleigenaar je zonder pardon op straat had gezet zonder opzegtermijn had je dat ook niet netjes gevonden. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:53

In denk dat het niet meer als rieel is dat er een maand opzegtermijn is. Als het op dit moment andersom zou zijn zou jij daar ook helemaal niet blij mee zijn.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:58

Citaat:
Ik vind het ook heel normaal, alleen dan moet ik dat toch van te voren weten? Dan moet het toch opgesteld staan in een soort contract? Of niet?
Ik heb geen contract, en kan er ook niets over vinden op de site van de stalling.

Groetjes Dieuwke

Dat hoeft niet in het contract te staan, want dat staat in de wet. En je wordt geacht de wet te kennen.

De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig. De huur moet per de eerste van de maand worden opgezegd, tenzij dat in het huurcontract anders geregeld is.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:11

Hoe is het gegaan toen je er ging staan? Is er toen iets gezegd over een opzegtermijn of stalregels? Of heeft de stalhouder toen naar zijn "regelement" gewezen?
Ook een mondelinge overeenkomst is geldig. Alleen is het lastig of niet te bewijzen.

Het meest nette en ook voor iedereen het prettigst, is inderdaad bijvoorbeeld de kale huur betalen. Je komt elkaar altijd weer tegen en je weet niet of je ooit weer terug zou willen.

Er is wel verschil tussen een maand en een kalendermaand. Bij een kalendermaand gaat het opzeggen per de eerste van de maand. Bij een maand kan je bijvoorbeeld vóór de twintigste opzeggen voor de volgende maand de twintigste.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:03

Gewoon een maand huur nog betalen lijkt mij het beste!
aangezien dat het aangegeven stond (al dan wel niet duidelijk)
en ook omdat je best goed op kon schieten met de staleigenaar.

Wat betreft verhuizen zou ik gewoon doen als je maar dan wel iniedergeval betaald ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:12

Idd kale huur betalen, en verhuizen naar de andere stal.
Ik vind niet dat hij het voer en bodembedekking mag rekenen als je daar geen gebruik van maakt. Stal is anders, die heeft hij misschien niet 1,2,3 verhuurd.
succes ;)

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:16

Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat je een opzegtermijn hebt. Als je tijdig opzegt, kan de stalhouder er rekening mee houden en kan hij de stal aan iemand anders verhuren.
Ik zou toch maar zorgen dat je de stal doorbetaalt, of je er nu wel of niet blijft staan. Je weet nooit of je elkaar nog in de toekomst tegenkomt! Misschien kun je er nog eens over praten, omdat jullie goed met elkaar overweg kunnen. Jouw paard verbruikt geen stro en voer als je hem maandag al weghaalt, dus misschien hoef je minder te betalen of een soort reserveringsbedrag?

janou3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:18

Ik zou in gesprek gaan met de staleigenaar en kijken wat er mogelijk is.
Als je echt goed met hem kan dan komen jullie er wel uit. Door bijvoorbeeld inderdaad een kale huur betalen, of tussen een kale huur en de hele huur in gaan zitten.
Ik zou sowieso niet weggaan zonder te betalen. Dan weet je zeker dat je daar nooit meer terug zou kunnen en net wat er al gezegd werd de paardenwereld is maar klein...

succes ermee!

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:47

Vanuit het oogpunt van de staleigenaar gekeken is het natuurlijk niet leuk als iemand binnen een paar dagen weggaat. Hij kan zijn stal meestal niet weer zo snel verhuren.
Meestal heeft een nieuwe huurder ook weer een opzegtermijn op zijn/haar oude stal.

Ik kan wel begrijpen dat het missen van één of in het slechtste geval meerdere maanden inkomen niet prettig is.

Succes met het overleg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:21

ik zou een goed gesprek aan gaan met de stalhouder

het is nog niet eind van de maand, en als hij nu nog een nieuwe huurder krijgt of dat jij iemand vind die volgende maand in jouw box gaat,dat je dan geen maand extra hoeft te betalen en anders idd de kale boxhuur,dat zou netjes zijn van jouw kant.

hier in mijn buurt zijn vaak wachtlijsten,en op mijn vorige stal was geen opzegtermijn
daar kon je zo gelijk vertrekken
dat gebeurde ook regelmatig en vaak kwamen ze ook weer terug
deze stal deed/doet daar helemaal niet moeilijk over.

daar heb ik ook geen contract getekend, je bent vrij om te gaan.
van 90 euro kale boxhuur eten hun geen droog brood [ kale box is 90 euro p/m ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:26

Dieuwke1986 schreef:
Ik weet helaas geen maand van te voren dat mijn auto kapot gaat.. Anders had ik het natuurlijk wel eerder aangegeven, vind ik ook wel zo netjes. Maar ik moet nu wel zo snel mogelijk wel, ik kan er nu al de hele week niet naartoe. Dat is niet wat ik wil voor mijn paard. Kale huur lijkt mij een goede optie.. Aangezien ik ook al deze maand uiteraard heb betaald, en ik er dus waarschijnlijk de laatste week niet meer sta...

En als we het omdraaien: jij weet toch ook geen maand van te voren dat er een giga ruzie uit breekt en dat ze jou (inclusief paard) direct van het terrein willen?
Die opzeg termijn is voor beide partijen, om ze allebei tijd te geven om iets anders te zoeken, zij het een andere stal, of een een andere huurder.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:35

wij hebben ook geen contract, maar wel een maand opzeg termijn van beide kanten (van een maand).. Niet meer dan normaal omdat zijn inkomen verminderd en dus een nieuwe pensionklant moet vinden. Overleg of je gewoon kan gaan en dan de stalling betaald, als hij dan iemand anders vind na bv 2 weken dat je dan 2 weken terug betaald krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:48

een opzeg termijn is heel normaal op bijna alle stallen ( er zijn uitzonderingen, ik ken stallen die geen opzegtermijn hebben )

het is alleen erg banketstaaf dat hij er nu pas mee komt, vaak moet het gewoon in een contract staan.. maar je kan ( wat al eerder is gezegt ) een voorstel doen, omdat jullie geen contract hebben hierover, on als opzeg termijn alleen een maand kale huur kan betalen..

succes!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:24

Waarom koop je geen goedkoop karretje weer? Tussen de 500 en 900 euro kun je best wat leuks kopen. Natuurlijk geen glimmende luxe bolide, maar wel een vervoermiddel. Kun je op je huidige stek blijven staan, voor je paard fijn maar ook voor jou. Je weet dat je paard hier goed verzorgd wordt, moet je ergens anders nog maar afwachten.

De maand opzegtermijn is heel normaal en zelfs wettelijk geregeld zoals al gemeld werd. Valt dus simpelweg niet aan te tornen. Je kunt je paard ook niet meenemen zonder dat te betalen (de politie kun je dan wel bellen zoals geopperd werd, maar dan ben jij de pineut niet de stalbaas).