kan een paard van 18 ineens zonder hoefijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:41

Bel voor de zekerheid de oude eigenaar op, en vraag naar de reden waarom ze al die jaren op ijzers heeft gestaan. Twijfel je nog, bel je eigen DA of smid om advies.
Sowieso zal het paard tijd nodig hebben om aan blote voeten te wennen, en zal ze gevoeliger zijn op straat. Maar mijn mening is: als er geen medische indicatie is voor ijzers, en geen overmatige slijtage, dan lekker bloot!
Ik ken een paar paarden die het prima doen met paardenschoenen. Ze hebben ze ook echt niet altijd aan, alleen als wordt verwacht dat er een langere rit wordt gemaakt, met daarbij stukken over de weg (bv aangespannen). Wordt er een korten rit gemaakt waarbij weinig over de weg dan worden de voeten bloot gehouden....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:47

Dit klinkt iid als hoefbevangenheid. Ik zou haar dus maar uit de wei halen en op nat zand zetten (als het pas gebeurd is) of anders zeer matig vers gras laten eten.

Het is logisch dat als er een keer ijzers onder zitten dat ze beter loopt. Paarden voelen minder pijn als de hoefdoorbloeding slechter is.

Waarom denk je dat het paard zich zo verzet als er nieuwe ijzers onder moeten; het onderslaan doet het beest harstikke pijn Verdrietig .

Ik zou me eens verdiepen in de barefoot-methode gevolgd door dr. Strasser. Die bereikt nog goede resultaten met haar manier bij hoefbevangen paarden. En ijzers is dus puur slecht als ze bevangen is. Je moet haar 'ontgiften' en karig voeren (arm) en schoenen kunnen de pijn verzachten en geven de voeten de kans om sterker te worden.

Als je het helemaal zeker wilt weten zul je foto's moeten laten maken om het kantelingspercentage zichtbaar te maken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 14:47

tsja hoefschoenen kunnen een optie zijn als ze naar buiten gaat met rijden, maar dan komen we weer bij wat mn moeder wil, schoenen&ijzers zijn overbodig, nix geen gekke dingen gewoon zonder ijzers oid

vorige eigenaar wist niet precies waarom ze ijzers moest(ze heeft het paard als 8 jarige gekocht, was zelf toen pas 15) op haar 23e verkocht ze het paard, dat toen 16 was, aan ons.

de smid komt eind van de dag even kijken, hij komt toch langs ons huis als ie naar zn eigen huis moet.
ze kan best even moeten wennen, maar ze staat wel heel vreemd nu!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 14:51

sugarmiss, onze wei heeft praktisch geen gras(houden de herten heel kort) verder kunnen ze ook in de ba staan, en t heeft hier flink geregend dus de wei is vrij moderig en de bak is ook beetje nat, dus ze staat op een vochtige zandgrond, ze staat nu wel gewoon rustig wat hooi te eten in de wei.

dat ze daarom zo heftig reageerd bij de smid kan ik me voorstellen, maar t is alleen als die rook er komt, het eronder slaan zelfs reageert ze amper op.

maar dingen als foto's en barefoot methode vind ons mam onzin, die heft 1/2 jaar manegeles gehad, wilde toen op mn pony rijden(waar ivm kreupelheid geen volwassenen op mogen rijden, zeker niet iemand van 80 kilo) maar toen dat dus echt niet meer ging met mn pony(beestje weer kreupel) heeft ze een paard gekocht, eerst was ze heel fanatiek, had ze ook les enzo, nu rijdt ze soms 4 dagen na elkaar, dan weer 2 of 3 weken niet, en dan rijdt ze weer een paar dagen ruim een uur per dag, dat dat ook niet zo goed is, dat snapt ze niet!

maar ik kijk het ff aan, tot de smid is geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:17

Als dit al een tijd lang aan de gang is, dan hoop ik dat het niet te laat is. Vier uur na de eerste acute tekenen kan namelijk al het hoefbeen gaan kantelen...

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:34

Wat zei de smit?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:07

ik heb ook super goede digen gezien van natural bekappen, maar je moet je pard inderdaad wele en overgangsperiode gunnen, of anders hoefschoenen kopen. Ik heb het 2 maanden geleden gedaan en ik zie nu aan de bovenkant va de hoef een heel ander soort hoef ontstaan, echt heel grappig om te zien.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:04

Cassidy schreef:
Als dit al een tijd lang aan de gang is, dan hoop ik dat het niet te laat is. Vier uur na de eerste acute tekenen kan namelijk al het hoefbeen gaan kantelen...

Ik zit zelf niet in de situatie, maar ben wel benieuwd wat je dan kan doen bij een acute situatie om deze te stabiliseren ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 08:58

sonjabelgium"]
[quote="Cassidy schreef:

Ik zit zelf niet in de situatie, maar ben wel benieuwd wat je dan kan doen bij een acute situatie om deze te stabiliseren ...
[/quote]

Als de sodemieter de DA erbij halen en niet nog een tijdje aankijken.
Hoefbevangenheid vraagt net als koliek of een snijwond, spoedeisende hulp. Dus niet op het land zetten en een tijdje aankijken, ben je er op tijd bij kan heel veel verhindert worden. In de Bit van Februari dit jaar stond een column van Offereins, ik zal even kijken of ik hem kan vinden, dan tik ik hem even over. Of als iemand anders de Bit heeft, dan mag hij dat van mij ook doen. Offereins zegt daarin duidelijk dat je bij Hoefbevangenheid onmiddelijk de DA erbij moet halen. Het op nat zand zetten of een klosje onder de voeten tapen zijn lapmiddelen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:32

Heb vanmorgen nog even onze smid gevraagd (die heeft Des bekapt). Hij zegt dat het juist erg slecht is om een paard continu op ijzers te laten staan als hij nauwelijks op de straat komt. Door met ijzers op de harde weg te lopen krijgt de hoef toch toch nog wat doorbloeding (door wrijving tussen ijzer en wegdek). In het land met ijzers zorgt idd voor mindere doorbloeding, en werkt dan dus averechts.

Hij had van de week nog een hoefbevangen paard. Die was er zo erg aan toe dat ie niet eens op 3 benen kon staan. Die hebben ze eerst flink moeten verdoven en pijnstilling moeten geven voor ze er wat mee konden doen!

Hij gaat het nu met je moeders paard? Loopt ie weer wat, of is ie niet van zijn plaats te krijgen? In dat laatste geval idd zsm de veearts of smid erbij halen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 17:21

ze stond gister wel rustig in de wei, stapte wel wat heen en weer, maar wilde niet rennen&spelen met de anderen.
Ik heb vaker hoefbevangen paarden gezien, die hadden andere symptonen, dt leek meer op hele gevoelige hoeven, ook amdat ze dus wel wat heen en weer stapte.
de smid is 's avonds langsgeweest, het is iig geen hoefbevangenheid, maar ze heeft hele gevoelige hoeven, ook mede daardoor reageert ze zo fel als ze nieuwe ijzers krijgt.

We kijken het nog ff aan, ze ging vandaag wel rennen, dat was toen ik het hek van de wei opendeed om ze binnen te halen toen er heel veel dazen zaten!
maar verder staat ze nog wel wat ongemakkelijk, maar de hoeven zijn niet warm oid, ze staat met haar achterbenen gewoon normaalmaar die hebben altijd zonder ijzers gestaan) voorbenen zet ze nog af en toe beetje naar voren, zodat ze minder druk op haar voorbenen heeft.
mn moeder wilde vandaag gaan rijden, dat dat niet zo verstandig was geloofde ze niet, pas toen ik haar naar de smid had laten bellen zei ze dat ze dan wel een dagje zou wachten Lips are sealed

maargoed, ik ben benieuwd wanneer het paardje weer goed loopt.
btw, de hoef begint nu al te scheuren! kei raar!want normaal als ze op ijzers stond had ze nooit ergens last van, ze had de beste en sterkste hoeven van alle3 onze paarden!ze verloor ook nooit een ijzer, nooit een scheurtje in de hoeven of wat dan ook, en nu zit er dus al een scheurtje in!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:03

Als de hoornkwaliteit erg slecht is kan dat de reden zijn waarom de vorige eigenaar heeft gezegd dat ze nooit zonder mag staan. Om de hoornkwaliteit te verbeteren kun je Biotine gaan geven (in normale brok zou dat moeten zitten, maar ik weet niet wat ze krijgt) Hou er in ieder geval rekening mee dat je een half jaar biotine zult moeten blijven geven voordat je resultaat kunt zien. Zo lang duurt het namelijk tot de hoef is uitgegroeid.

In ieder geval fijn dat je moeder in ieder geval naar de smid luistert....Lips are sealed

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 23:48

mn andere 2 krijgen al extra biotine, maar desire had dat absoluut niet nodig, die andere 2 verloren vrij regelmatig hun ijzer, zeker als het wat modderig was, dus hebben nu al ruim 2 jaar extra biotine, wat goed helpt!

maar het stomme is dat desire, zelfs als de smid niet na 8-10 weken, maar pas met 12-13 weken kwam, haar ijzers nogsteeds hardstikke goed vastzaten, en geen enkel scheurtje in de hoef.

en dan nu ineens zit die hoef al vol scheurtjes, en 1 grote scheur, en ze is nog niet op t hard gekomen, ja 5 meter naar de wei en weer terug....

ze draaft nogsteeds niet in de wei, staat verder wel op haar gemakje in de wei, en stapt wat heen en weer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:10

Trammelant (26) is vorig jaar van ijzers afgehaald (4kant) na zeker 15 jaar beslagen te zijn geweest. En dat gaat prima, in het begin wat gevoelig, maar na een paar dagen was er niets meer aan te zien.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 13:29

ze staat nogsteeds gevoelig, en nu heeft ze echt aan beide hoeven losse stukjes en schueren enzo zitten!
is dat ook normaal?

maar ze krijgt sowieso zeker nog ff de tijd om er aan te wennen hoor, maar dan moet ze wel goed gaan lopen, of er moet iig verbetering te zien zijn!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:35

Sugarmiss schreef:
Het hele schoengebeuren is vrij nieuw, terwijl ijzers al honderden jaren oud zijn.
voordat er gebruik gemaakt werd van ijzers, warer en hoefschoenen. oa. de romeinen maakten hier gebruik van. of een hoef zonder ijzers gezonder is dan met ligt helemaal aan het gebruik, lijkt mij. ik neem aan dat hoefschoenen ook zo zijn nadelen heeft, of niet?

Jip80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:44

Als ze zo raar loopt te doen ten tijde van de rook, zou je ook kunnen overwegen haar koud te beslaan! Bij ons zijn er steeds meer mensen die dit laten doen, en volgens mij zitten er geen nadelen aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:44

Mijn smid beslaat ook koud.

Maar het kan ook dat het slaan van de hamer op de nagels en het ijzer pijn kan veroorzaken...

Paarden kunnen helaas niet praten...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:58

Gipsy, 15, is vandaag van de ijzers afgehaald, rondom. Heb er speciaal op gelet, maar kon echt niks bijzonders ontdekken aan hoe ze zonder ijzers op het harde liep. Dit lijkt dus toch wel vrij extreem te zijn...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 14:03

we zijn inmiddels 4 dagen verder, en ze loopt minder gevoelig, staat weer met haar benen redelijk normaal, alleen zijn de hoeven echt heel erg aan het afbrokkelen

dat terwijl haar achterhoeven zo supersterk zijn, en haar voorhoeven ook altijd goed waren toen er ijzers onder zaten.

maar ja, mn moeder gaat vanavond rijden, buiten, en gaat dan dus over het hard, ik ben dan helaas werken dus kan niet zien hoe ze dan loopt.

Op de stenen tussen de stal&de wei loopt ze nog wel gevoelig.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:19

Ik zou ze eraf halen, het is niet goed als een paard zo lang op ijzers loopt, zijn hoeven gaan anders groeien. De eerste paar dagen zal hij ewel wat anders lopen. Maar dat was wel te verwachten als je opeens geen gewicht meer aan je hoeven hebt hangen

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:20

Hoe is t nu?