Weideonderhoud, bemesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Weideonderhoud, bemesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:33

de belangrijste stof waar gras op groeit is water en kalk. kalkcyanamide (wij gebruiken kalkemon) is een mengsel met andere stoffen en zorgt dus dat het gras de benodigde voedingstoffen krijgt.

Het beste voor een land is nog steeds niet bemesten met kunstmest maar als het groot genoeg is de mest van de dieren die er op lopen erover te verspreiden door middel van een sleeprek.

Wordt de wei echter te klein kan je de mest eraf halen en laten composteren en zo weer verwerken. Zo blijf je bij de natuurlijke kringloop. Hellaas willen wij altijd een hele mooie wei en gaan we met andere spullen aan de slag.

Het beste is een grondmonster sturen wat andere ook zeggen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:16

Solis schreef:
Ah, ik vroeg het een leverancier hier in de buurt en die noemde kalkcyanamide gewoon kalkstikstof. Daaruit begreep ik dat het kunstmest was.

Volgens mij is kalkcyanamide niet hetzelfde als kalkstikstof. Niet alle leveranciers verkopen kalkcyanamide en proberen dan een ander product te verkopen. Kalkcyanamide zijn zwarte korrels.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:30

Oja dat las ik inderdaad, dat het zwart is. Zijn er geen andere dingen die zwart zijn? Deze meneer wist mij trouwens wel te vertellen dat een artikel over kalkstikstof (of dat dan hetzelfde is als kalkcyanamide ga ik inderdaad eens uitzoeken) pas nog in een paardgerelateerd blad had gestaan. En dat het al een heel oud iets is. Jammer dat ik niet verder heb gevraagd!

Is het dan toch ergens vergelijkbaar met eerder genoemde Frugifer meststof (die immers organisch gebonden stikstof bevat), vraag ik mij af? Heb je daar een idee over MarcR?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:42

Ik blijf even bezig hoor (sorry, kan vorige post niet meer editten).

Ik vind een heleboel sites waar kalkcyanamide genoemd wordt met tussen haakjes erachter kalkstikstof, of omgekeerd. Krijg dus sterk de indruk dat het wél hetzelfde is. Maar goed; is na te vragen want het schijnt inderdaad de enige zwarte meststof te zijn.
Op deze site staat dat het op (bepaald?) bodemleven wél agressief werkt (engerlingen, dat zijn dingen die je niet in je weiland wil? want doodt het dan geen nuttige beestjes die je wél wilt behouden?).

En voor de geïnteresseerden; ik had een informatieaanvraag gedaan op deze site en heb het inmiddels thuis; hierin staat duidelijk dat kalkcyanamide organisch is.

En zo leren we steeds meer :+ (ik in ieder geval).

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:56

Ik lees even mee! Dit jaar voor het eerst mn "eigen" weide verzorgen en weet nog vrij weinig! :Y)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:14

interessant Solis!!!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:54

Ja he!
Ik heb alleen nog niet kunnen vinden wat kalkcyanamide nu kost, daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:57

inderdaad, ik ga er ook achteraan.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:22

Vraag/kijk dan ook gelijk even of het écht hetzelfde is als kalkstikstof (of het ook zwart is bijv.) want daar ben ik nu toch ook wel benieuwd naar.
Op het informatiepakketje wat ik ontving stonden namelijk beide benamingen (en VanDale zegt dat cyaan ook stikstof is), maar misschien dat het anders gebonden is oid.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:25

Ik zal even zoeken maar ik heb wel adressen waar dat spul te krijgen is, later meer.....

Edit gevonden, voor de regio noord Nederland:

Geachte heer, mevrouw

Hier de verkooppunten:

Agrarische Unie Industrieweg 29 8304 AC EMMELOORD 0527 61.57.57

Triferto Wetterwille 15 8447 GB HEERENVEEN 0513 62.86.30

Triferto Uterwei 5 9284 XL AUGUSTINUSGA 0512 35.12.03

Triferto Verl. Lodewijkstraat 53 9723 AK GRONINGEN 050 312.72.15

Met vriendelijke groeten.

Hubert WILLEMS

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:10

MarcR schreef:
Solis schreef:
Ah, ik vroeg het een leverancier hier in de buurt en die noemde kalkcyanamide gewoon kalkstikstof. Daaruit begreep ik dat het kunstmest was.

Volgens mij is kalkcyanamide niet hetzelfde als kalkstikstof. Niet alle leveranciers verkopen kalkcyanamide en proberen dan een ander product te verkopen. Kalkcyanamide zijn zwarte korrels.

Kalkcyanamide wordt ook wel kalkstikstof genoemd, dus beide namen worden gebruikt. Wat men wel eens verward is kalkstikstof en kalksalpeter; dat zijn wel twee andere soorten!
Voor de rundveehouderij zijn er veel onderzoeken gedaan naar kalkcyanamide en veel resultaten daarvan waren positief, in de zin dat er meer droge stof opbrengst was en minder 'onkruid' in het weiland. De rundveehouderij heeft echter andere eisen aan een weiland dan de paardenhouderij. Kalkcyanamide heeft inderdaad een herbicide werking (bestrijd bepaalde onkruiden) en is schadelijk voor bepaalde vormen van bodemleven.
En dat is precies de reden waarom ik het niet gebruik. Ik wil juist wat kruiden in het gras en heb veel baat bij een goed bodemleven in mijn land en wil geen 'koeienweide'. Kalkcyanamide is geen selectief werkend middel dus ook goede/wenselijk bodemleven en kruiden worden vernietigd.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:31

De loonwerker hier uit de buurt heeft het voor me uitgezocht. 300 kg Perkla kalkcyanamide in korrelvorm komt op € 228,00 ex. BTW het uitrijden kwam op € 125,00 ex. BTW. Dit is voldoende voor een hectare land.
In overleg hebben we besloten dat we nu kalk strooien en dat buurman later in het seizoen een keer mest injecteert (koeienmest) dat scheelt de helft in prijs.........

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:48

Hoe komen jullie aan de adressen waar het te verkrijgen is.
Iemand idee voor Noord Holland?
Verkoopt welkoop het niet?

Kennis gaat hier volgende week mest uit rijden, zou fijn zijn als ik kalkcyanamide er door heen kan doen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:02

via de link die eerder gegeven is kun je een e-mail sturen, die meneer geeft je dan de dichtsbijzijnde verkoopadressen.....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:08

Je kunt je land ook op een biologische en organische maanier bemesten en onderhouden.
Dit is voor het bodemleven vele malen beter en put de grond niet uit.

Engels raaigras is geschikt voor koeien, maar niet voor paarden.. Hier zijn andere grassen geschrikt voor.
Het land bemest je schelpenkalk, lava en EM om het bodem leven en de grond goed te kunnen voeden.

http://www.bio-ron.com weet hier nog veel meer van en kan je gericht advies geven.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:34

Allemaal hardstikke prachtig maarrrrrr..... voor een ton kalk (voor 1 hectare) ben je al € 540,00 verder en dan ligt het er nog niet op :?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:54

Bedankt allemaal voor jullie informatie!
madamX schreef:
Kalkcyanamide wordt ook wel kalkstikstof genoemd, dus beide namen worden gebruikt. Wat men wel eens verward is kalkstikstof en kalksalpeter; dat zijn wel twee andere soorten!
Voor de rundveehouderij zijn er veel onderzoeken gedaan naar kalkcyanamide en veel resultaten daarvan waren positief, in de zin dat er meer droge stof opbrengst was en minder 'onkruid' in het weiland. De rundveehouderij heeft echter andere eisen aan een weiland dan de paardenhouderij. Kalkcyanamide heeft inderdaad een herbicide werking (bestrijd bepaalde onkruiden) en is schadelijk voor bepaalde vormen van bodemleven.
En dat is precies de reden waarom ik het niet gebruik. Ik wil juist wat kruiden in het gras en heb veel baat bij een goed bodemleven in mijn land en wil geen 'koeienweide'. Kalkcyanamide is geen selectief werkend middel dus ook goede/wenselijk bodemleven en kruiden worden vernietigd.

Hier was ik inderdaad een beetje bang voor, al lees ik dat dit effect zozeer van toepassing is omdat de stikstof organisch gebonden is en dus gelijkmatiger vrijkomt? Dus niet de 'goede wormpjes' wegjaagt? Ons weiland is zo arm, nu ben ik eigen (goed) gecomposteerde paardenmest aan het uitrijden maar twijfelde dus of er niet nog wat extra's in kon.
Ben er inmiddels achter dat de verkoper hier in de buurt wel de 'echte' kalkstikstof verkoopt, zwart spul en niet de kalksalpeter (dus precies wat jij ook schrijft nu, heel fijn om bevestigd te krijgen!) voor zo'n 65 euro voor 100 kilo.

BKS, ik schrik inderdaad wel van de prijzen die jij dus noemt zeg. Nu heb ik het grote geluk dat mijn buurman aanbood om het met zijn meststrooier uit te rijden voor ons, dus dat scheelt werkloon voor een loonwerker.

Kevje; gewoon eens rondvragen?
De site die annebe geeft heb ik inderdaad ook al eens gevonden, hier staat fijn het eea ook uitgelegd ja! Kun je eens kort toelichten waar je op doelt met het biologisch en organisch bemesten en onderhouden? Ik denk hier zelf aan het composteren en gebruik van eigen stalmest, wat ik nu ook doe. Zit er aan te denken om wat (kalk)stikstof te gebruiken in de mestvaalt om het beter en sneller te composteren, maar twijfel over het feit of het nu moet rotten of opgegeten moet worden door wormen (om het in lekentaal te houden :+).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:05

Ik snap wat je bedoelt en in hoeverre dit mineralen e.d. opleverd voor je land weet ik niet.
Bio Ron kan je altijd bellen voor advies.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:07

npk is 3 kg per are meen ik (kalk, fosfor en stikstof???)
pas geleden gekocht.... denk denk denk,,, ik meen rond de 25- per 25 kg zak
na 2 a 3 mnd gooi ik alleen kalk erop en dat kost echt niet veel, minder dan npk in elk geval

voor 1 hectare ben ik dus echt geen 540- kwijt wat hierboven gezegd werd

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:57

vandaag loonwerker gevraagd.
hij zegt dat ik het niet door mijn mest moet doen, dan mengt het niet goed.
een week of 2 na de mest er over heen, gewoon in kunstmeststrooier kon het.
nou nog op zoek waar het te halen is.
en idd wat het kost want 540 per ha is wel prijzig, heb 7,5 ha.

BKS schreef:
via de link die eerder gegeven is kun je een e-mail sturen, die meneer geeft je dan de dichtsbijzijnde verkoopadressen.....

kon helaas geen link vinden.
of kijk ik er nou over heen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:40

mailto:Hubert.Willems@skynet.be

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:06

BKS schreef:
mailto:Hubert.Willems@skynet.be

thanks gedaan en alle informatie en dealer lijsten gekregen.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:19

Ik heb in de Aveve 15 euro per zak perkla van 25 kg betaald.