Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Solis schreef:Ah, ik vroeg het een leverancier hier in de buurt en die noemde kalkcyanamide gewoon kalkstikstof. Daaruit begreep ik dat het kunstmest was.
(ik in ieder geval). MarcR schreef:Solis schreef:Ah, ik vroeg het een leverancier hier in de buurt en die noemde kalkcyanamide gewoon kalkstikstof. Daaruit begreep ik dat het kunstmest was.
Volgens mij is kalkcyanamide niet hetzelfde als kalkstikstof. Niet alle leveranciers verkopen kalkcyanamide en proberen dan een ander product te verkopen. Kalkcyanamide zijn zwarte korrels.
madamX schreef:Kalkcyanamide wordt ook wel kalkstikstof genoemd, dus beide namen worden gebruikt. Wat men wel eens verward is kalkstikstof en kalksalpeter; dat zijn wel twee andere soorten!
Voor de rundveehouderij zijn er veel onderzoeken gedaan naar kalkcyanamide en veel resultaten daarvan waren positief, in de zin dat er meer droge stof opbrengst was en minder 'onkruid' in het weiland. De rundveehouderij heeft echter andere eisen aan een weiland dan de paardenhouderij. Kalkcyanamide heeft inderdaad een herbicide werking (bestrijd bepaalde onkruiden) en is schadelijk voor bepaalde vormen van bodemleven.
En dat is precies de reden waarom ik het niet gebruik. Ik wil juist wat kruiden in het gras en heb veel baat bij een goed bodemleven in mijn land en wil geen 'koeienweide'. Kalkcyanamide is geen selectief werkend middel dus ook goede/wenselijk bodemleven en kruiden worden vernietigd.
). BKS schreef:via de link die eerder gegeven is kun je een e-mail sturen, die meneer geeft je dan de dichtsbijzijnde verkoopadressen.....