Roosterstal geschikt voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:21

Persoonlijk zou ik er ook enkel matten overheen leggen en dan gewoon strooien! Urine loopt weg onder de matten en je hebt zowiezo al een kostenbesparing op het stro ;)
Verder de urine die wegloopt in de put is maar zo weinig in verhouding dat je echt niet ieder jaar die put hoeft leeg te pompen ;) Kosten daarvoor zullen ook erg meevallen als je een boer zoekt in de buurt die dat even voor je wil doen :)

Over de stevigheid van de roosters... Hoe dik zijn ze? en wat is de afstand tussen de spleten? Mijn vriend kan dan vrij simpel zeggen hoeveel gewicht zo'n rooster dan zou mogen hebben :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:23

_STS_Angels_ schreef:
Zigranta wat apart zeg! je zou zeggen dat, dat niet mag gebueren een koe weegt ook ongeveer 500 kilo.. en bepaalde rassen 700 kilo.

Een paard is ook ongeveer zo zwaar..

Geloof je geheid hoor!! maar vind het raar lijkt mij dat,dat niet mag gebeuren?

@Maxielover hoe doen jullie dat met legen dan? want de slang die het opzuigt raakt die niet verstopt dan?

De put werd voorheen altijd met de hand leeg geschept en in een kruiwagen gegooid, en later is het 1x gedaan met een speciale pomp. Wat voor pomp dat precies was weet ik niet, maar die man die dat deed werkte in de bouw en daar had ie zo'n pomp van gebruikt. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik op stal was toen die put geleegd werd, en dan hangt er echt een verschrikkelijke amoniaklucht, héél vies ! Maar zo lang die put niet leeg gehaald wordt ruik je niks. In mijn stal liggen trouwens rubber matten er overheen, en daardoor kan er geen pis omhoog komen in mijn stal uit de put. Ik heb precies 2 spleten in het midden van de stal vrij liggen en mijn paard is een ruin dus hij plast in het midden dus het loopt daardoor weg ipv dat mijn stro erg nat wordt, dat komt wel mooi uit.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:24

De spleten zijn nog net geen anderhalve cm geloof ik en de dikte uit mijn hoofd en timmermans oog een cm of 15. Kan het straks opmeten ben van plan om heen te gaan

Edit: De afstand tussen de spleten vroeg je toch? 10 cm gegokt

Jespri

Re: Roosterstal geschikt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:06

@ Juliette86 daar hebben we idd nog niet over na gedacht weet jij ongeveer hoe duur het is? mag ook via pb!

@Dubbeldun aan alle reacties denk ik dat, dat hem ook gaat worden :)

@ Rianneke ow das mooi! me ouders hebben hetn iet gemeten maar we zijn nu in overleg met de makelaar. en waarschijnlijk gaan we er nog wel een keer met het hele gezin. mocht de man het zelf niet weten dan meet ik het even op! Alvast bedankt!

@Wendel was dat tegen mij bedoel?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:12

wij hebben ook zo'n schuur, toen we nog koeien hadden stonden een gedeelte van de pony's van ons daarop maar met een stuk van de ligboxen. Er lag wel stro boven op en wij potten gewoon op.

Nu zijn de koeien weg en staat de schuur met boxen vol. Het gat is volgens mij leeg maar weet niet meer zeker. Er is een soort plastic over die roosters gelegd en dat is dan gevuld met beton tot en met de hoogte van de ligboxen, nu is het gewoon een schuur met gelijk vloeren en zie je alleen nog de blauwe randen waar het voer werd op gelegd bij de voergang.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:14

Oke das ook mooi om te weten dankje wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:38

Rianneke schreef:
Verder de urine die wegloopt in de put is maar zo weinig in verhouding dat je echt niet ieder jaar die put hoeft leeg te pompen ;) Kosten daarvoor zullen ook erg meevallen als je een boer zoekt in de buurt die dat even voor je wil doen :)

Boeren komen dit niet meer doen, omdat zij de mest niet meer kwijt kunnen op eigen land ;) . In het verleden kon dat gewoon uitgereden worden maar nu zitten boeren zelf met een mestoverschot wat afgevoerd moet worden.

Het leegpompen door een loonwerker zijn de kosten niet, dan praat je misschien over een 300 tot 500 euro. Afhankelijk van hoeveel tankwagens er nodig zijn. De kosten zitten hem tegenwoordig in het bemonsteren en afvoeren van de mest. Nog maar even niet te spreken over de papierwinkel die hierbij komt kijken. De put hoeft natuurlijk niet jaarlijks geleegd te worden maar je kan het er ook niet tot in den treure in laten zitten. Even afhankelijk van welke bodembedekking je gebruikt (matten of stro), hoeveel uur de paarden erin staan en hoe vaak je de stal uitspuit; zal je moeten rekenen op elke 2 tot 3 jaar.

Wat de administratie en afvoer kost kan je het beste even opvragen bij een loonwerker of afhaaldienst van paardenmest. Wat de huidige tarieven per kilo stikstof zijn (want daarop wordt bemonsterd en getarifeerd) durf ik niet te zeggen.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:52

_STS_Angels_ schreef:
Zigranta wat apart zeg! je zou zeggen dat, dat niet mag gebueren een koe weegt ook ongeveer 500 kilo.. en bepaalde rassen 700 kilo.

Een paard is ook ongeveer zo zwaar..

Geloof je geheid hoor!! maar vind het raar lijkt mij dat,dat niet mag gebeuren?

@Maxielover hoe doen jullie dat met legen dan? want de slang die het opzuigt raakt die niet verstopt dan?

Als die roosters gesleten/op zijn kan dat gebeuren. BIj ons oude huis stonden eerst ook koeien en later zijn we op geiten overgegaan. Mijn vader heeft er ook wel eens een paar geiten uit de put moeten halen. En geiten zijn lichter ... Gelukkkig stond de gier niet zo hoog.

Owja en bij de geiten hadden wij er stro overheen en mijn vader liet de put leeghalen als die volzat... met een giertank dus ik denk dat dat wel meevalt met stro enzo. Maar het kan ook zo zijn dat we eerst rubberen matten erover hadden leggen en dat de pis erdoorheen zakkte, dan hou je natuurlijk wel een drogere box over als het pis weg kan lopen
(op de 'manege'/pensionstal waar ik reed hebben ze ook roosters, zover ik weet worden die putten nooit geleegd want dat kost geld (eigenaar is geld gierig, bijv. hoefsmid wordt niet door hem betaald voor zijn eigen pony's maar door mensen die daar een paard hebben staan) en het stonk nooit.

;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:55

Bedankt Juliette ga even contact opnemen om te kijken hoe duur het is.

Zo ver we nu hebben bedacht komen er Maximaal 5 paarden en 1 ezeltje op..

@Ambique oke dankjewel :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:03

Juliette86 schreef:
Boeren komen dit niet meer doen, omdat zij de mest niet meer kwijt kunnen op eigen land . In het verleden kon dat gewoon uitgereden worden maar nu zitten boeren zelf met een mestoverschot wat afgevoerd moet worden.

De TS heeft zelf toch een stukje wei waar het op uit gereden kan worden :)

Juliette86 schreef:
Het leegpompen door een loonwerker zijn de kosten niet, dan praat je misschien over een 300 tot 500 euro. Afhankelijk van hoeveel tankwagens er nodig zijn. De kosten zitten hem tegenwoordig in het bemonsteren en afvoeren van de mest. Nog maar even niet te spreken over de papierwinkel die hierbij komt kijken. De put hoeft natuurlijk niet jaarlijks geleegd te worden maar je kan het er ook niet tot in den treure in laten zitten. Even afhankelijk van welke bodembedekking je gebruikt (matten of stro), hoeveel uur de paarden erin staan en hoe vaak je de stal uitspuit; zal je moeten rekenen op elke 2 tot 3 jaar.

Wat de administratie en afvoer kost kan je het beste even opvragen bij een loonwerker of afhaaldienst van paardenmest. Wat de huidige tarieven per kilo stikstof zijn (want daarop wordt bemonsterd en getarifeerd) durf ik niet te zeggen.

Jij hebt het nu meer over de mestwet. Iets waar de TS naar mijn idee niet mee te maken gaat krijgen... Er bestaat ook nog zoiets als mest over je eigen land uitrijden en dan zijn de kosten beduidend lager als je het niet laat monsteren/in de papieren laat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:06

Rianneke schreef:
Jij hebt het nu meer over de mestwet. Iets waar de TS naar mijn idee niet mee te maken gaat krijgen... Er bestaat ook nog zoiets als mest over je eigen land uitrijden en dan zijn de kosten beduidend lager als je het niet laat monsteren/in de papieren laat lopen.

Klopt. Als je kan uitrijden over eigen land kan het goedkoop. Dat is voor zolang ze jouw grond niet komen bemonsteren ;) . Want wanneer die bobo's in Den Haag besluiten om steekproefsgewijs grond van particulieren te bemonsteren heb je een heel groot probleem. Reken maar op een paar honder euro voor elke kilo stikstof die teveel in de grond zit. De boetes lopen al snel in de duizenden euro's en je moet de afweging maken of dat risico het waard is. Een boete krijg je uiteraard alleen bij overbemesting dus ik wil de TS wel het advies geven om de mest te laten bemonsteren en op basis daarvan een deel of alles uit te laten rijden.

De meeste particulieren vallen niet onder de mestwet, maar een mestverwerker die de put leeg pomt en de mest afvoert valt weer wel onder de mestwet ongeacht waar het vandaan komt. Hij moet dus bemonsteren en betalen voor de afvoer. Die kosten berekend hij natuurlijk door aan de paardenhouder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:07

Juliette86 schreef:
De meeste particulieren vallen niet onder de mestwet, maar een mestverwerker die de put leeg pomt en de mest afvoert valt weer wel onder de mestwet ongeacht waar het vandaan komt. Hij moet dus bemonsteren en betalen voor de afvoer. Die kosten berekend hij natuurlijk door aan de paardenhouder.

Daarom zij ik al vraag in de buurt een boer die dat even doet ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:08

trustHim schreef:
Ik zou idd de boel dichtmaken en goed controleren of e.a. sterk genoeg is. Je wilt niet op een ochtend je stal inlopen en je paard een paar meter lager in de gierput vinden

Precies.
Ik heb op een stal gewerkt waar ze ook zulke roosters hadden, een aannemer had gezegt:
Daar gaat in nog geen 100 jaar een belg door heen..

Nou na 2 maand gebruik van de stallen met rooster (ze hadden ook andere stallen maar deden een uitbreiding)
Hadden we al een paard in de mest put.
Met heel veel moeite en brandweer hebben we de merrie eruit kunnen halen.

Daarna hebben we alle paarden uit de stallen gehaald.
De roosters eruit.
Putten vol gestort met puin en zand en een betonnen vloer erover heen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:11

Rianneke schreef:
Juliette86 schreef:

Daarom zij ik al vraag in de buurt een boer die dat even doet ;)

Dat geldt natuurlijk alleen waarneer je die mest dan op je eigen land uit laat rijden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:21

Juliette86 schreef:
Dat is voor zolang ze jouw grond niet komen bemonsteren . Want wanneer die bobo's in Den Haag besluiten om steekproefsgewijs grond van particulieren te bemonsteren heb je een heel groot probleem.

Dat ligt er maar net aan...
Als jij er geen abnormale hoeveelheid opgooit is er niks aan het handje...
Onze grond is trouwens pas nog bemonsterd :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:53

Wij hebben 3 stallen boven onze oude grup, waar we de gruprooster van ijzer vervangen hebben door balken van bankirai hout. Daarnaast hebben we 2 stallen waar vroeger de kalveren liepen. Hier hebben we de roosters omgedraaid, in de spleten dunne balkjes gelegd die er precies inpassen en toen de roosterspleten volgestort met beton. Deze stallen zijn nu 8 jaar in gebruik en 2x per jaar wordt de kelder leeggereden. Wij hebben zelf een melkveebedrijf, maar of je dit nu door een boer of een loonwerker laat doen, even uitrijden gaat niet zomaar. Er zijn tegenwoordig teveel regels en wetten waar we ons aan moeten houden en de bekeuringen liegen er niet om. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe bij Rianneke de mest is uitgereden??

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:01

Zo te merken is het uitrijden nog een heel probleem.. heb het even met me ouders besproken vandaag waarschijnlijk gaan we voor rubbere matten :j

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:58

beetje off topic, maar ik ben op zoek naar een bult van die roosters :+ , dus bij serieuse sloopplannen graag een pb tje

en neee ik zou mijn paarden er niet opzetten, wij hebben die roosters ( hoe stom ) stukgeslagen en in de put gemietert, daarna beton erin laten storten. zo is het zeker weten veilig

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:22

sassefras schreef:
beetje off topic, maar ik ben op zoek naar een bult van die roosters :+ , dus bij serieuse sloopplannen graag een pb tje

en neee ik zou mijn paarden er niet opzetten, wij hebben die roosters ( hoe stom ) stukgeslagen en in de put gemietert, daarna beton erin laten storten. zo is het zeker weten veilig

Exact.

Als er namelijk een luchtbelletje in z'n rooster zit kan het in de loop van jaren HEEL makkelijk kapot breken.
En dan heb je een paard in de kelder.

Ik zou ze zeker vol storten met puin en dan beton erover flikkeren.
Weet je zeker dat er niks kan gebeuren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:19

daantjuhhh schreef:
Als er namelijk een luchtbelletje in z'n rooster zit kan het in de loop van jaren HEEL makkelijk kapot breken.
En dan heb je een paard in de kelder.

Ik zou ze zeker vol storten met puin en dan beton erover flikkeren.
Weet je zeker dat er niks kan gebeuren.

Vreemd dat er honderden koeien op roosters lopen en dat er zelden iets gebeurd en dan zijn jullie bang dat 1 paard door de roosters zakt???

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 18:05

Ja dat is iets wat ik ook raar blijf vinden maar aangezien meerdere het meegemaakt hebben neem ik her risico denk ik niet :n

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:29

_STS_Angels_ schreef:
Ja dat is iets wat ik ook raar blijf vinden maar aangezien meerdere het meegemaakt hebben neem ik her risico denk ik niet :n

met koeien gebeurd het ook wel,maar daar hoor je weinig van.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:58

Ik heb geen goede ervaring met rubber matten, al ligt dat ook wel aan de kwaliteit van de mat. Mijn ervaring is dat de matten verschuiven en het uitmesten lastig is, omdat de riek er steeds in vast komt te zitten. Onder de matten wordt het een natte vieze bende, je moet de onderkant wel regelmatig schoonmaken. En je moet toch zeker eens per jaar de boel laten leegzuigen.
In mijn eigen stal hebben we de mestgoten daarom dichtgemaakt. We hebben ze niet volgegooid met puin of beton, omdat dat te zwaar zou worden voor de fundering (reken maar uit, je zit zo aan flink wat kubieke meters!). Dit moet je dus wel eerst even (laten) uitrekenen.
Er zat bij ons een richel waar de ijzeren roosters op lagen. Hierop heeft mijn man de fundering gemaakt mbv ijzeren vlechtmatten, hout en plastic en daarop beton gestort. Zo is het een veel minder zware constructie geworden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:12

elbee bedankt voor de tip :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:24

suffie schreef:
Vreemd dat er honderden koeien op roosters lopen en dat er zelden iets gebeurd en dan zijn jullie bang dat 1 paard door de roosters zakt???

Op mijn vorige stal is het ook gebeurd |( . Pony is verdronken. Rechtzaak / onderzoekers ed bij geweest.
Conclusie: de amoniak tast het beton aan waardoor het staal ook in de loop der jaren aantast en dus minder sterk wordt. In het beton is dit vaak te zien (zogenaamde scheurtjes oid) maar wat er met het staal erin gebeurd, is niet te zien.
- Van origine worden betonroosters voor koeien / varkens / geiten gebruikt. Deze beesten zijn lichter in gewicht. Dus dat vormt al een risico.
- Koeien eten en gaan liggen als ze herkauwen. Paarden daaren tegen liggen veel minder en zijn gewoon beweeglijker (en vaak zwaarder). Door vermeerdering van aantal kilo's, de meerdere bewegingen en eventuele amoniak-aantasting kan het dus in de loop der jaren zijn, dat de betonroosters het begeven....en je paard dus er door heen zakt. Hoe ouder de stal, hoe meer risico ...

Persoonlijk zou ik (als ik zelf de keuze had) nooit voor betonroosters gaan of idd uitgraven en dichtstorten.