Buitenbak maken met kunstgras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:04

Op eten zullen ze het niet,ligt een beetje zwaar op de maag :D

Het is net als die equigrassmatten.
Er gaat nog een laag zand overheen,zodat je het gras niet ziet.
De drainagelaag laat het water goed afvloeien,en als het te droog wordt de beek ligt op 15 meter van de bak dan wordt er gespoten.

Je kunt het vergelijken met worteldoek alleen zijn deze matten een stuk zwaarder en zullen niet omhoog komen.

Heb net bericht gehad van een firma die ze meer heeft ingebouwd en zegt dat 10 cm schrotter als bevestegings laag genoeg is.

Dus ik weet nu wat ik moet doen.

Ik zal fotos plaatsen als het klaar is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:06

ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! :D

bolovesfuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:28

Word dat niet keihard?!?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:33

Ik denk dat als je er zand op gaat gooien, je hele drainage systeem naar de je weet wel gaat.
Deze matten zijn daar natuurlijk niet geschikt voor het zand gaat vast zitten tussen het "gras" Wegen doek is glad en is meer vocht doorlatend.
Maar ook ik heb er geen ervaring mee en misschien heb je wel HET systeem om een paarden bak droog te houden.
Kunnen ze al de kunst grasmatten die vervangen worden weer goed verkopen aan de paarden liefhebbers.
Ik ben benieuwd.

funnyhorses

Re: Buitenbak maken met kunstgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:34

wij hebben in de paddock gewoon gewassen maaszand(oranje achtige zand die niet afgeeft)en daarmee blijft toppie droog!!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:49

Is dit niet een beetje het idee van een swanenbergbodem? Dan zou het toch gewoon moeten kunnen.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:52

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat als je er zand op gaat gooien, je hele drainage systeem naar de je weet wel gaat.
Deze matten zijn daar natuurlijk niet geschikt voor het zand gaat vast zitten tussen het "gras" Wegen doek is glad en is meer vocht doorlatend.
Maar ook ik heb er geen ervaring mee en misschien heb je wel HET systeem om een paarden bak droog te houden.
Kunnen ze al de kunst grasmatten die vervangen worden weer goed verkopen aan de paarden liefhebbers.
Ik ben benieuwd.

Volgens de gene die ze verkoopt is dat niet het geval,het water zakt er gewoon nog door.

De tijd zal het leren :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:54

Hou je ons op de hoogte? Al kan je na ongeveer 1 jaar pas zeggen of het echt werkt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:29

Bij Kim op de manege hebben we één bak met kunstgras, ik weet niet of je dit bedoeld: http://manegenieboer.nl/kunstgras_bak.html
Dit werkt heel goed en er blijven geen plassen in staan.
En in de winter blijft deze bak veel langer rijdbaar dan de 'zandbak' ernaast. :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:35

Hmm ik zie er wel wat in, althans ik zie er mogelijkheden in, het word idd gebruikt maar dan eigenlijk alleen versnipperd, vraag een verstandig iemand even na welk soort zand je het beste kunt gebruiken.
Als je drainage heb , en daaroverheen gewassen maaszand dan slibben die zo dicht omdat de korrelfractie niet gelijk is maar veel verschillende, daardoor slibt ook heel snel alles dicht en loopt het water niet meer af. Ik ben er geen fan van om dat in de bak te hebben, ik heb het nu, maar af en toe echt een ramp en zomer word die erg hard

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:04

Het feit dat je het nergens anders kunt vinden, lijkt mij al genoeg reden geven om het niet te doen. Het is er niet voor bedoeld en daarbij als jij of je paard een schuiver maakt lig je zoals eerder gezegd helemaal open, niet doen dus!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:15

Ik heb ook mijn twijfels of het gaat werken, maar verder vind ik het ook wel 'paardje pesten'. Je zet hem op iets groens en het is niet te eten.
Dit druist imo zo in tegen de natuur van een paard dat ie er nog gestresst van kan raken ook :)

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:22

Wij hebben ook kunstgras in onz bak. Maar dan versnipperd en gemengd met geloof ik drainagezand?
Werkt perfect, bak blijft veel langer droog dan andere bakken en bevriest daardoor ook minder snel!

femmelke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:54

Ik denk ook wel dat het werkt!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:05

Heb je dan geen probleem wanneer je moet afvoeren? Het lijkt me chemisch afval, en dat is zeer kostbaar....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:55

DubbelDun schreef:
Ik heb ook mijn twijfels of het gaat werken, maar verder vind ik het ook wel 'paardje pesten'. Je zet hem op iets groens en het is niet te eten.
Dit druist imo zo in tegen de natuur van een paard dat ie er nog gestresst van kan raken ook :)

even lezen ;) Er komt nog een mooie laag zand overheen dus er is geen groen te zien.
Ook geen brandwonden omdat de paarden niet in de buurt van het kunstgras komen.
Het is een soort drainage.

zand
kunstgras
grint
klei/leem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:06

Dan vraag ik me af hoe dik die laag zand dan is, want:
1. paarden graven en dan komt het alsnog boven te liggen
2. zand slaat dicht en bij een te dikke laag zand heeft de drainage die het kunstgras zou moeten geven geen zin meer.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:13

Niet doen! Echt niet. Bij een paardje dat ik reed hadden ze ook een bak met dit systeem, superveel zand erover. Dat heb ik geweten ook! Ik sprong een keer aan in galop, paardje schrok ergens van, gleed onderuit, en mijn hele rug was open! |(
Bij het paard aan 2 benen schaafwonden, heb nooit meer in die bak gereden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:16

Ik denk dat ik begrijp wat ze bedoeld

http://www.naberink.net/

Ik heb kunstgras in mijn stapmolen liggen van "hierboven".
Ligt ook een laag zand op
Daaronder liggen stenen.
Het nut van het kunstgras is dat de hoeven "niet" slijten en zij ook beter hun passen (vooral met de achterbenen) kunnen afmaken omdat het niet zo stroef is als de stenen.

Als rijbak zou het imo niet kunnen...
Je moet vering hebben voor je paard en veel stabiliteit voor de matten en dat gaat niet samen
Als `onderste` laag heeft het imo al helemaal geen zin. Zo´n goede drainage geeft het nu ook weer niet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:45

Ik heb eens naagedacht.
even gekopieerd
zand- gebruik wel goede zand bijv gezeefd witzand of echt paardenbakkenzand even googlen
kunstgras,- Ipv WORTELDOEK, daardoor nog meer stabilitijd van het zand en blijfd nog beter op zn plek
grint- evt met drainage buizen
klei/leem,- onderlaag

mij klinkt dit best heel goed in de oren,