ik heb hem ook volpension staan, dus ik hoef in principe helemaal niks te doen. Maar ik doe toch even mesten als ik er ben en het is nog niet gedaan, even vegen, even kijken of ik nog iets anders kan doen....
lonnie
Geplaatst: 16-03-10 10:38
ik sta bij een boer en eigenlijk is het volpension. Mijn andere 3 stalgenoten komen ongeveer 1x per week snel en voor hen wordt dus alles gedaan.
Ik kwam van een halfpension af waar ik alles zelf moest doen. Dit vind ik eigenlijk alleen maar fijn, kun je zelf mesten, strooien en hooi geven. Heb dus met de boer afgesproken dat hij mijn stal (en inmiddels 2 nu ik er een paard bij heb) niet hoeft te doen. Dit vindt hij alleen maar fijn, scheelt hem weer 2 stallen en ik ben blij omdat ik gewoon zelf het liefst alles doe, dan is het zeker goed. Fijn is wel dat hij ze elke dag buiten zet. Ik kom minstens 1 keer per dag en zet dan gelijk ook alle paarden mee binnen, ook de rest dus. Verder zorg ik zelf voor water in de wei en ik hou mijn eigen wei netjes. Eigenijk allemaal nie nodig, maar dan weet ik wel dat het voor mijn paarden iig allemaal goed geregeld is! Als ik bv ziek ben ofzo doet de boer het gewoon netjes, maar eigenlijk komt dat bijna niet voor. Vordeel is ook, dat ik op de vorige stal zelf hooi en stro moest kopen (en je kon maar 4 pakken per week opslaan dus dat moest elke week opnieuw tenzij je ergens anders een opslag kon huren), nu ligt dat gewoon bij de boer en kan ik gewoon pakken wat ik nodig heb
Op mijn stal is het zelf mesten paddock en bak aanharken en mestvrij houden wei mestvrij houden paarden zelf binnen en buiten zetten in de wei of paddock (Doen we met een schema) en het terrrein netjes en schoon achterlaten
Voer en hooi/stro doet de eigenaar
Arethe
Geplaatst: 16-03-10 11:52
Eigelijk bijna alles wat je noemt doen wij op stal.
We voeren ze 's morgens en 's avonds, zetten ze dan buiten of binnen. Vegen het terrein, mesten de stallen uit of ruimen mest op uit de paddock, vullen de waterbakken even bij. Iedereen heeft ong 4-5 voerbeurten in de week waarbij dit allemaal komt kijken.
Voer zit wel incl de prijs en bodembedekking en kuil ook. Dit word dus altijd op tijd besteld.
Ik moet wel zeggen dat ik dit heel leuk vind. Je bent veel meer betrokken bij je paard en alles wat erbij komt kijken.
sinneke
Geplaatst: 16-03-10 12:56
Ik ga helpen in twee pensionstallen: 1) Paarden rijden = tegenprestatie... eeumh vriendelijk zijn (vet af en toe de zadels enzo in en ben groom op jumpings omdat ik het leuk vindt) 2) Paarden rijden = tegenprestatie (gedurende 3,5jaar): * 10-15 stallen uitmesten (4 tot 7 dagen per week) * wekelijks drinkemmers schoonmaken * alle paarden eten en drinken geven als ik daar ben * paarden binnen en buiten zetten * paarden die door eigenaars niet bekeken worden: borstelen, wonden verzorgen, beweging geven,... * in het weekend barmeisje in ons clubhuis * elk weekend clubhuis opruimen, schoonmaken, afwas doen,... * regelmatig volledig erf opborstelen * rommel pensionklanten opruimen * in de zomer dekjes en dekens met de hand wassen (anders gebeurd het niet) * veulens in de hand nemen * helpen als de hoefsmid komt * verkoopadvertenties op internet zetten en potentiele kopers ontvangen en uitleg geven over de paarden * kinderen die daar komen helpen *...
En ik denk dat ik nog wat details vergeet
Ik heb dit gedurende 4jaar met alle plezier gedaan, alleen begint het langzaam tot zijn einde te lopen... Ik krijg steeds minder respect van de pensioneigenaar, ben aan de kant geschoven voor 2 andere ruiters (die nog niet de helft zoveel rijervaring hebben dan ik), moet alle toffe paarden afgeven, mag enkel nog met paarden rijden die de andere ruiters niet goed genoeg vinden, steeds meer discussies...
Afwachten wat de toekomst brengt ...
Lotje02
Geplaatst: 16-03-10 12:59
Mijn paard staat op volpension dus ik hoef niks te doen. Natuurlijk ruimt iedereen wel zijn eigen rotzooi op en veegt de gang.
Squawk
Geplaatst: 16-03-10 13:02
Paard staat in volpension en ik ruim drollen uit de bak en ruim m'n zelfgemaakte troep op. Ik vind het ook geen probleem om te helpen met de paarden binnen/buiten zetten. Ik doe meestal meer dan dat er verwacht wordt. Ik voel me er prettig bij wanneer ik ook m'n steentje bijdraag.
Maar heb ook op een stal gestaan waar ik zelf alles moest doen en destijds ook nog eens bij de paarden/ponyclub aangezien mijn vader er beheerder was/is.
suusje26
Geplaatst: 16-03-10 13:06
In principe doet de staleigenaar alles.
Maar wij helpen eigenlijk altijd wel, met voeren, binnen buiten zetten, afmesten en vegen.. Het is een kleine moeite.
Ik heb ook eens op een pensionstal gestaan waar wij niets mochten doen, zij deden altijd alles zelfm, en owee als je zelf de stal deed, of zelf hooi ging voeren. Dat mocht absoluut niet! De reden daarachter was dat er teveel stro/vlas en hooi verbruikt werd...
Ik hoef eigenlijk niks te doen: ze staan 24/7 in een paddock, staleigenaresse haalt 2x per dag de poep uit de paddock, ze hebben bijna onbeperkt hooi en krijgen 1x per dag een beetje bietenpulp. Water wordt gevuld.
Ik hoef alleen na het poetsen even te vegen (uiteraard), eventueel drollen die hij achtergelaten heeft op het erf opruimen (komt amper voor) en na het longeren de longeerbak even slepen. Dit is enkele minuten werk. Daarnaast veeg ik uit mezelf weleens hun hooiplaatsje en dat soort dingetjes.
Maar het is een superstal en als ik meer zelf had moeten doen, had dat ook geen probleem geweest
gaapje
Geplaatst: 16-03-10 14:04
Wij doen ook alles zelf , hebben gelukkig ondeling een hoop geregeld .
En als ik tijd over heb, en dat vind ik zelf erg gezellig , help ik de stal eigenaresse . Lekker samen poepscheppen in de padock , uitmesten , binnen en buiten zetten , eigenlijk van alles .
En daarna samen koffie doen haha. Ook helpen we elkaar als BV de veearts of de hoefsmid komt , en je zelf niet kan .
Ik sta gewoon , vind ik zelf geweldig . Iedereen helpt elkaar , en het is heel gezellig .
Elmyh
Geplaatst: 17-03-10 04:16
Wij hebben een voerbeurt ochtend of middag per week ( als je 1 paard hebt staan, bij meerdere paarden ook vaker voerbeurt) Het hangt van het weer en seizoen af wat je moet doen: Bij de voerbeurt in de winter voer je alle paarden, en zet je een groep buiten in de paddock , en wat buiten stond weer binnen ( allles kan niet tegelijk in de paddocks) Paddock uitmesten na elke wisseling van de paarden. Zomers zet je de hele groep dan in de ochtendbeurt in de wei.( 15 paarden/pony's) Binnen zetten doet degene die rond die tijd op stal is, dus vaak gezamenlijk. Verder alles aanvegen. Je moet je eigen box mesten iedere dag, en 's avonds ook altijd zelf voeren. Voor vlas en hooi wordt gezorgd, je moet zelf bix/muesli ect aanschaffen. Ik vind het een heel gedoe, met een voerbeurt ben ik in de winter toch snel 2,5 uur verder. En dan iedere avond ook weer naar stal om te voeren en te mesten. Maar wrs betalen we in verhouding ook niet veel( 125 euri in de maand) ik weet niet wat normaal is, dat hangt natuurlijk ook weer van de regio af en de faciliteiten op een stal ( we hebben een buitenpaddock/rijbak, maar daar kan zolang er overdag paarden in staan niet in gereden worden, dan rijden we in een kleine bak of gaan naar de manege)
kimmie88
Geplaatst: 17-03-10 05:06
Ook bij mij op stal, wordt eigenlijk alles wel gedaan....Jeetje wat verwend klinkt dat. Ik moet alleen erf vegen als ik gepoetst heb(of een ander het niet heeft opgeruimd) mest uit de bak halen en wanneer ik wil peerd binnen/buiten zetten. Zou ik peerd op ander voer willen hebben, geven hun het wel, maar moet ik zelf emmertjes met voer klaar zetten. Zomerdag moeten we wel allemaal het land een beetje bijhouden met mest weghalen ed
Helemaal niks. Onze paarden staan in volpension. Er word ook wel een berg voor betaald dus ik vind het niet meer dan normaal dat we zelf niks hoeven te doen.
friesiszwart
Geplaatst: 17-03-10 10:07
Momenteel heb ik mijn paarden bij huis, maar in het verleden op pensionstal
er werd gevoerd en binnen en buiten gezet, Hier dus zelf mesten en de rommel die je maakt opruimen.
Daarvoor stond in op een stal met corveediensten. echt waardeloos. Door de verplichting gek genoeg in mijn ogen was die stalling rommeliger dan op de stal waar iedereen zijn eigen rommel opruimde.
Mijn paarden staan in volpension en ik hoef helemaal niets. Zelfs vegen niet. Alleen in de weekeinden wordt er niet gemest en dan doe ik dat dus zelf want ik wil dat mijn paarden er lekker fris bij staan. Ook als er een paard geblesseerd staat dan kan ik vragen of ze 'm bv 3x per dag aan de hand willen stappen, of ze medicijnen willen geven etc.
Ik val daarentegen regelmatig in als er een instructeur ziek of op vakantie is, help even waar nodig, veeg de stal even aan, help met paarden binnen- en buitenzetten. Maar dat is het fijne: ik KAN alles doen, maar HOEF niets. Best fijn, met een druk baantje ernaast
Volpension. Hoef eigenlijk alleen mijn paarden te rijden en buiten te zetten. In de zomer haal ik de paarden wel van het land, omdat ik de enige ben die in de middag niet werkt.
R0oszs
Geplaatst: 17-03-10 10:19
bij ons moet je zorgen dat als je paard gemest heeft op het erf of in de bak-paddock dat dat opgeruimd wordt. In het weekend moet je zelf zorgen dat je paard binnen komt. Verder wordt het binnen/buiten zetten gedaan. Je kan ook kiezen voor 24/7 buiten op het land maar niet 24/7 op stal. Je kan zelf kiezen of je zelf uitmest of dat het wordt gedaan maar dat ligt eraan welke box je staat. Voeren wordt gedaan, hoef je ook niet klaar te zetten, alleen aan te geven hoeveel hij moet. (biks, muesli, haver, luzerne, slobber of als ie perse (ander) eigen voer moet dan eigen voer)
Ik hoef helemaal niks te doen Het enige is misschien de mest uit de bak halen als je gereden hebt, maar zoveel moeite is dat ook niet
Ojajoh
Geplaatst: 17-03-10 10:21
wij hebben doe-het-zelf-basis
zelf mesten ,vegen,voeren enz enz ook bodembedekking zelf inkopen
hooi kan je wel onbeperkt pakken en wordt elke dag een baal neergezet door de staleigenaar.......
maar voor de rest doe je eigenlijk alles zelf
M_D_H
Geplaatst: 17-03-10 10:23
bij ons wordt alles gedaan, natuurlijk helpen we zelf wel ens mee... maar in principe wordt alles gedaan, ook dekens wisselen enz, doen ze gewoon, helemaal geen probleem en als ze weten dat je zomers les hebt, en het regent, zetten ze of je paard voor je binnen, of ze leggen een van je dekens er over heen ideaal... voor de rest wordt ook alles door de stal gekocht, alleen stro voor in de trailer koop ik zelf...
Poiuytrewq
Geplaatst: 17-03-10 14:41
Wei/paddock/container mesten, hooi geven, water bijvullen, mestafvoer regelen, hooi regelen, afrastering checken&onderhouden en je eigen paard verzorgen Eigenlijk alles
Ik heb het nu heel luxe. Mijn paard staat dan wel niet op stal, maar op een groot stuk land met een schuilstal. En ik hoef maar heel weinig te doen. Iedere dag voer klaar zetten (krachtvoer moet zelf gekocht worden, brood, wortelen en voerbiet mogen we gratis pakken) en rijden. En verder 3x in de week 's morgens of 's avonds de paarden voeren, hooi geven en het land uitmesten. Dus drie keer een uurtje werk, ongeveer.
Verder wordt dus alles gedaan, heerlijk. En sta, behalve mijn krachtvoer, all inclusive.
__Nicky
Geplaatst: 17-03-10 18:13
Bij ons op stal in Italie betaal je een bodemprijs (hoeveel precies weet ik niet, maar echt weinig). Die prijs is inclusief een ruime stal, mesten + zaagsel, voeren (hooi/kuil en hardvoer), bekappen, wormenkuren, af en toe buiten zetten en een plek voor je spullen.
vineetje
Geplaatst: 17-03-10 18:22
Op het voeren na (wel zelf klaar zetten) doen wij op stal alles zelf. Voor het binnen en buiten zetten maken we een schema en mesten etc doen we zelf. Vlas, kuil, hooi, hoefsmid etc proberen we meestal zoveel mogelijk met zn allen aan te schaffen om kosten te besparen. Dit bevalt me eigenlijk heel goed. Je kan alles zelf beslissen en als je een eigen paard hebt vind ik het niet meer dan logisch dat je zelf mest etc.