Kosten veulenopfok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:05

Zo hey 180 euro betaal ik nog niet eens voor een 'gewone' stalling...vind ik idd wel absurt duur zeg. Maar jij hebt je jaarling denk ik in zuid holland ergens gestalt staan?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:52

Die opfok in Chaam, is dat voor alle leeftijden.
Lopen ze er in leeftijdgroepen bij elkaar.
Heb namelijk een friese hengst van 2 die ik misschien nog een tijdje in een opfok groep wil doen. (heeft hij ruim 1,5 jar in gelopen) Trouwens ook in een natuurgebied.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:00

Jahoor ze hebben een hengsten/ruinen kudde en een merriekudde. Qua leeftijd loopt alles doorelkaar. Bij de hengsten/ruinen lopen er zowel 1, 2, 3 jarigen als een 23 jarige en bij de merries lopen er ook oudere tussen.

Oja er loopt trouwens vanalles tussen, Ijslanders, Tinkers, Fjorden, Haflingers, KWPN'ers etc...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:16

Linda250 schreef:
Brok = 6.80 euro per maand
Hooi = 100 euro per half jaar = 17 euro per maand
Stro gebruik ik nauwelijks omdat yorghos buiten staat
Penen = 15 euro per maand
Bekappen eens per 3 maanden 15 euro en de wormenkuur om de 10 weken 10 euro (ong.)

6,80+17+15+5+4 euro= 47,8 euro + een beetje stro.

Ik denk dat 50 euro per maand een kost is die je er gewoon minimaal insteekt en dan moet je nog niet overdreven veel voeren. Dat het een pony is verandert iets, maar die bedragen gingen over paarden volgens mij?
In de winter moeten ze toch een ligplaats hebben. Bij ons staan ze ook in een open loopstal maar in de wintermaanden verbruikt dat toch wel wat stro hoor.
100 euro per maand vind ik een redelijk bedrag, zeker niet te veel.
Over opfok in een natuurgebied? winters kunnen hard zijn en niet alle paarden kunnen daar nog tegen, zou ik ze niet aandoen. Hetzelfde dat ze ons in een natuurgebied steken voor een winter. We zouden ook nog wel leven maar..... of dat nu bevorderlijk is. Pony's is een andere zaak natuurlijk, die zijn doorgaans toch robuuster.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:45

Ik vind 150,- gulden per maand genoeg, dus zeg zo'n 70 euro,- incl. natuurlijk wel.
Het heeft anders weinig zin om hem in een opfokgroep te doen.
We hebben 's winters paddock (2000m2) met grote inloopstal 6 x 7 m.
En in de zomer op wei. Ze krijgen buitenpulp, brok, muesli, granenmix, wortels en hooi. Daar loopt hij nu met onze haflingermerrie.
als ik 100 p/m moet betalen kan ik hem beter hoier houden.
Het leek me voor hem gewoon leuker in zo'n grote groep.
Ik betaal 100 p/j voor een weitje van 4000m2!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:41

Sugarmiss schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om mijn veulen te ver weg te hebben staan. Ondanks dat men zegt er goed voor te zorgen zou ik dat toch graag regelmatig zelf willen controleren. Ik ken genoeg verhalen van mensen die hun veulen zwaar verwaarloost en onder de wormen terugkregen uit de opfok.

Wij zijn ook eerst een hele hoop bedrijven, door het hele land, langs gegaan.
En deze sprak ons het meeste aan.
We gaan zeker 1x per maand kijken en als we het idee zouden hebben dat het niet goed ging zouden we hem ook zo weer ophalen.
Met 1,5 uur zijn we in Friesland, dus zo ver is het ook weer niet.
Ik denk dat je het beste gewoon overal kunt gaan kijken en dan kiezen voor het geen wat voor jou en je paardje het beste is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 01:01

Vergeet niet, de weides van Friesland staan er bekend om gezonde opfokweides voor paarden te zijn. Geen beter gras dan het Friese gras. Wil je een gezond paard, breng je het naar Friesland, naar de klei.

Ik houd dit topic goed in de gaten, ik ben ook in de markt voor een opfokadres..heb nog niet gekozen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 01:15

Ik ben zelf ook op zoek. Ik vind al die kosten ook wel erg hoog hoor.
Zelf ben ik per maand kwijt aan mijn eigen paard:
Brok €13
Wormenkuur €6 (p.m ze krijgt natuurlijk per 3 maanden is €18, Linda waar haal jij wormenkuren voor €10? of reken je hetzelfde als ik?)
Hoefsmid €8,- (is €25 iedere 3 maanden)

Kom ik op €27,- Nou heb ik eigen land en gratis hooi en stro, dus ok dat scheelt. Maar dit zijn dus echt mijn (basis)kosten voor mijn paard per maand.

Ze krijgt volgende maand een veulen en daarvoor zoek ik dus nu al opfok. Wel moeilijk want ik zoek alleen opfok voor in de wintermaanden, in de zomer kan het veulen hier. Kan ik gelijk wat opvoeden e.d
Maar ik wil dus een winter-opfok adres waarbij de paarden overdag buiten zijn, maar 's nachts binnen. En waar ze natuurlijk bijgevoerd worden en simpelweg goed verzorgd.

Het liefste in Noord-Holland, maar vind ik de ideale plek verder weg, dan moet dat maar.

Ik kan dit dus helemaal nergens vinden, of ze staan helemaal binnen, of helemaal buiten. En de zin "indien mogelijk gaan ze naar buiten" daar heb ik niks aan. Ik wil dat zeker weten. Het gaat hier om een Tinker en die moet gewoon naar buiten overdag, iedere dag.

Ik wil een maximum van €75 per maand uitgeven aan de opfok. Iemand ideeën?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 08:59

Esme_27 schreef:
Wormenkuur €6 (p.m ze krijgt natuurlijk per 3 maanden is €18, Linda waar haal jij wormenkuren voor €10? of reken je hetzelfde als ik?)

Van mijn voerleverancier. Die koopt in grotere hoeveelheden in en dan betaal ik minder dan in de winkel denk ik. Ik weet niet precies wat normale prijzen hiervoor zijn?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 09:07

Zannekin"]
Ik denk dat 50 euro per maand een kost is die je er gewoon minimaal insteekt en dan moet je nog niet overdreven veel voeren. Dat het een pony is verandert iets, maar die bedragen gingen over paarden volgens mij?
[/quote]

In mijn geval gaat het over Tinkers. Yorghos krijgt weinig brok omdat het bij hem al snel aanzet. Normaal een half schepje per dag en alleen meer als hij gewerkt heeft.
Ik weet wel dat het bij een veulen anders ligt, maar het is maar om aan te geven dat het onderhoud niet duur HOEFT te zijn. Ik vraag me gewoon af waar die extra kosten in gaan zitten bij een bedrijf waar je 100 euro of meer moet betalen.

[quote="Zannekin schreef:
In de winter moeten ze toch een ligplaats hebben. Bij ons staan ze ook in een open loopstal maar in de wintermaanden verbruikt dat toch wel wat stro hoor.

Ook hier weer: Yorghos staat 24/7 buiten, het hele jaar door. Hij gaat uit zich zelf nauwelijks zijn stalletje in. Alleen als ik hem daar voer. Mesten doet hij ook keurig buiten. Ik heb gewoon een erg sober paard, denk ik.

* Maar nogmaals: dit is alleen om aan te geven dat de kosten niet torenhoog hoeven te zijn. *

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:24

Jamaar Linda, als je jouw kosten uitrekent kom je nog hoger dan de mijne. Jij komt aan net geen 50 euro voor je tinker.

Kijk als je je veulen in de opfok doet dan is dat niet dat die mensen je een gunst willen verlenen, dat is een deel van een broodwinning. Die betalen ook belastingen op wat betaald wordt door eigenaars en dan moeten ze er zelf nog iets aan overhouden. Dat is toch wel logisch. Als je je paard op pension doet, zit je toch ook niet te rekenen wat de mensen met de overschot van het geld doen.
Vandaar vraag ik me af waar je allemaal moet op besparen om met 50 euro er nog iets aan over te houden als alle kosten eraf zijn. Dat kan dus niet volgens mij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:38

Zannekin, ik ben het roerend met je eens. Het is een typisch hollandse eigenschap, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
En zeker in de opfok wil je niet dat 'men' gaat beknibbelen op de behoeftes van het opgroeiende dier.
Het kan altijd wel met een dunner laagje stro toe, maar voer hebben ze gewoon nodig. En dan niet alleen kuil (da's lekker goedkoop!) maar ook brok of vitamine/minerale-mixen swinters.
Daarop bezuinigen LIJKT wel alsof er goed voor gezorgd wordt, maar de rekening komt pas jaren later, als je het diertje thuis hebt en ermee aan eht werk wilt...

Zoek niet naar de goedkoopste opfok, maar naar de beste.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 09:41

Wel als die veulens lekker buiten staan op een groot stuk grond met voldoende gras. Waar ze dus niet het hele jaar door hoeven worden bijgevoerd.
Maar ook ik ga op verschillende plaatsen kijken en zal daaruit de beste kiezen. Maar het belangrijkste vind ik dat mijn veulen het hele jaar door naar buiten kan. Want als ze 's winters binnen gaan dan kan ik ze net zo goed gewoon thuis houden. Daar heb ik ook een box over en dat is mijn bedoeling dus niet.

Maar ik ga niet verder op deze discussie in. Ik begrijp jullie standpunten wel, maar ik ben het er niet direct mee eens. Ik ga kijken en vergelijken en wie weet kom ik er dan wel achter dat jullie gelijk hebben. Misschien ook niet...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:03

Jel schreef:
Nou, vergeleken met die 50 euro betaal ik wel erg veel... Ik betaalde afgelopen winter voor mijn veulen 150 euro per maand in opfokstal exclusief enten, wormenkuur en hoefsmid. In de zomer betaal ik 75 euro en als hij straks weer naar binnen moet 180 euro omdat hij dan een jaarling is....

Die bedragen betaalden wij dus ook voor de opfok. Het is dus en erg prijzig en te ver weg en we zijn niet tevreden over de opfok.

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:07

Linda250 schreef:
Dat zijn inderdaad flinke bedragen. Waaruit is dat opgebouwd? Met andere woorden wat krijg je voor dit bedrag?

In de winter staan ze in grote opfokstallen (zonder uitloop) en komen een uurtje per dag buiten in een gedraineerde bak. Verder krijgt hij volop hooi en krijgt hij 2x per dag brok. Niet meer als bij de andere opfokstallen dus maar het is zo duur omdat er haast geen opfokstallen zijn in Zuid-Holland. Maar ik vind zelf die 180 euro die ik straks moet gaan betalen wel heel veel. Ben nu dus toch naar een andere stal aan het kijken maar vind het dan zo jammer dat ik niet wat met hem kan doen. Stukje wandelen, vastzetten, etc. Hoewel ik er dan toch nog wel 1x in de twee weken naar toe ga. Maar voor mijn gevoel is het dan zo ver weg. Als iemand nog iets voor me weet, hoor ik het graag. Opfokstal de Burd ga ik denk ik ook maar eens kijken. Hoelang gaan ze daar naar buiten in de winter? Ik vind dat uurtje was ze bij de opfokstal waar hij nu staat doen wel heel weinig en wil nu dan eigenlijk een stal waar ze 4 uur ofzo naar buiten gaan.
Waar ik wel bang voor ben als hij naar een andere stal gaat is dat ik spijt krijg. Hij staat er nu goed bij, groeit ontzettend mooi op, mensen zijn aardig, accomodatie is mooi....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:15

Als je tevreden bent..... volop hooi en 2x per dag goeie brok kost geld. Je weet niet altijd waar ze op gaan besparen dus zou ik goed uitkijken.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:27

even zomaar een quote hoor, staat los van de begrazing ed.

Citaat:
Het kan altijd wel met een dunner laagje stro toe, maar voer hebben ze gewoon nodig. En dan niet alleen kuil (da's lekker goedkoop!) maar ook brok of vitamine/minerale-mixen swinters.

Daarop bezuinigen LIJKT wel alsof er goed voor gezorgd wordt, maar de rekening komt pas jaren later, als je het diertje thuis hebt en ermee aan eht werk wilt...

Wat moet een jonge pony (zit nu te denken aan een 2 jarige) allemaal erbij dan? Bedoel je hier puur alleen de winter want dan kan ik het begrijpen dat ze extra moeten als ze buiten lopen, maar zomers wanneer er voldoende gras staat, dan ook bijvoeren met brok en vitamines? En als ze swinters op stal staan?
(ik denk nu even aan mijn pony die buiten op een wei loopt en niet meer dan gras eet, en zakken peen Haha! Als ze nl meer nodig heeft wil ik dat haar zeker geven.. )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:51

Gewoon tot 3 jaar veulenbrok blijven voeren, als ze onbeperkt gras krijgen kun je iets minder geven dan voorgeschreven, maar anders de normale hoeveelheid bijvoeren.
Verkijk je ook niet op hoeveel gras er op een wei staat. Het lijkt vaak heel wat, maar als je goed kijkt zie je dat er veel plekken kaal zijn en andere plekken worden niet gegeten.
Dus voor ons oog staat er genoeg, maar voor de paarden niet.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:57

3 jaar lang veulenbrok? Kan idd dat het meer lijkt dan dat er in werkelijkheid staat want er zit ook kruiden ed maar goed het meeste daarvan eten ze ook. Wat voor veulenbrok voer je zelf, en is dat het enige wat ze dan erbij moeten hebben? Heb er eigelijk nooit van gehoord dat ze echt 3 jaar lang veulenbrok krijgen, maar als dat echt het beste voor ze is..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:14

Veulenbrok is een samenstelling die speciaal voor paarden in de groei is gemaakt. Dus met extra vitaminen (vooral A) en mineralen voor een gezonde botgroei.
Zelf voerdde ik altijd die van Havens (merrie/veulenbrok), maar er zijn meer merken in omloop. Soms heet het opfokbrok.
Zoek eens op internet naar voederleveranciers/fabrikanten en de inhoudswaarden die ze op hun prdukten zetten.

De meeste van onze weilanden zijn 'gemaakt' voor koeien om veel melk te kunnen produceren. Ze bestaan maar uit een paar grassoorten, zonder al te veel kruiden. Ook bestaat de grondsoort vaak maar uit één samenstelling. Hierdoor ontstaat er al snel een achterstand in de juiste samenstelling die een groeiend paard nodig heeft. Dit uit zich op latere leeftijd in bot/peesproblemen als het beleerd gaat worden en in training.

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:28

Mijn merrie laten we waarschijnlijk ook over een jaar of 2 jaar dekken en het veulen gaat waarschijnlijk danook naar chaam. Ik vind het absoluut onnodig om een veulen veulenbrok te geven sorry hoor maar waar is dat voor nodig??! Hij werkt toch niet? Mijn merrie heeft ook in haar jeugd in begrazingen gestaan (ook een ijslander trouwens) ennuh niks geen achterstand of iets hoor, je krijgt juist problemen wanneer je je paard niet lang genoeg de tijd geeft om zich te ontwikkelen en uit te groeien

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:49

Hoi Marjolein,

Kijk eens op deze site voor de opfok.

http://www.fra-aegir.us/

Mijn merrie Skjalda staat daar ook en ben er echt heel erg tevreden over.

Groetjes Marcia

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:51

dankje marcia Lachen

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:58

Het klinkt heel goed, alleen als je dus een hengstje hebt is dat balen Lachen hihi zwemt skjalda hier niet weg Knipoog?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:03

Kijk wel een beetje uit dat ze niet te hard groeien met al het goed bedoelde bijvoeren. Het is ook aangetoond dat te snel groeien ook niet goed is in verband met OCD.