Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Paard : 5.300 dat ligt er helemaal aan wat je zelf wil
Smid : 75,- per keer ligt eraan of je ijzers wil/moet of niet
Kliniek en DA : 2.000 in 1 jaar handig om achter de hand te hebben, maar is niet zeker dat je het nodig heb
Trailer : 4.700 denk dat de meeste starters niet meteen een trailer kopen en anders eventueel een leuke 2e hands die veel goedkoper is
Trailer stalling : 5,- per maand
(prive) Les : 60,- per maand
Kamp : 410,- per week en ik ga 2 weken prijzig zo'n ponykamp, maar ook dit is iets waar jij voor kiest
Dekens : 300,- per jaar ongeveer
Stalling : 200,- per maand
Tuig : 1000,-
Krachtvoer : 13,- per maand
Wormenspuit : 50,- per jaar ongeveer
Vliegenspray/mokzalf/shampoo enz. enz. : 100,- per maand ook dit vind ik een behoorlijk bedrag per maand
Verzekering : 260,- per jaar
Tandarts : 20,- per keer
just_yv schreef:jeetje jij heb wel erg veel kosten aan je paard nanoeh! Ik ben het er mee eens dat je beter te ruim kan rekenen, maar ik denk dat de meeste 'starters' niet zoveel uit hoeven te geven.Citaat:Paard : 5.300 dat ligt er helemaal aan wat je zelf wil
Smid : 75,- per keer ligt eraan of je ijzers wil/moet of niet
Kliniek en DA : 2.000 in 1 jaar handig om achter de hand te hebben, maar is niet zeker dat je het nodig heb
Trailer : 4.700 denk dat de meeste starters niet meteen een trailer kopen en anders eventueel een leuke 2e hands die veel goedkoper is
Trailer stalling : 5,- per maand
(prive) Les : 60,- per maand
Kamp : 410,- per week en ik ga 2 weken prijzig zo'n ponykamp, maar ook dit is iets waar jij voor kiest
Dekens : 300,- per jaar ongeveer
Stalling : 200,- per maand
Tuig : 1000,-
Krachtvoer : 13,- per maand
Wormenspuit : 50,- per jaar ongeveer
Vliegenspray/mokzalf/shampoo enz. enz. : 100,- per JAAR bedoel ik ook dit vind ik een behoorlijk bedrag per maand
Verzekering : 260,- per jaar
Tandarts : 20,- per keer
Nogmaals, het is heel goed om ruim te rekenen, maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt!
Succes TS!
ismy schreef:ik heb even een begroting gemaakt wat een paard kost ongeveer.![]()
is dit zo ongeveer goed of is het duurder of goedkoper?
ik wil namelijk wel even weten!![]()
oo ja onze stal staat er al maar er moet nog een kleinbeetje aangebeuren ook zij in het weiland.
Kosten 1x.
Paard zelf: €2.000
Stal: €100?
Tuig: €1000?
Dekens: €300,-
Omheining: €40?
Trailer: €1000,-?
Kosten per maand.
Verzekering: €?
Hoefsmid: €20,-
Kosten per week.
kractvoer/bix €15?
Eten: €30? Dit gebeurd gemiddeld 1 a 2x pj. Dan ben je pj ongeveer 60 euro kwijt)
Stro: €20?
Kosten die je bijdehand moet hebben.
Paardentandarts: €50?
Dierenarts: €100,- DA kosten zou ik persoonlijk meer geld voor apart leggen. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Alleen langskomen is al ongeveer de helft. En dan doet de DA nog niks
Kosten die ik betaal met een baantje.
Ponyclub: €?
Startkaart eenmalig: €60? Startkaart is per jaar, dus niet eenmalig. Waar haal jij je startkaart als ik vargen mag? Voor €60 wil ikdie ook wel
Les: €9?
de startkaart is als ik verder wil
Vjestagirl schreef:Edit: ik heb ff het lijstje opgezocht wat ik gemaakt heb aan kosten van mijn paard:
Het kopen van een paard is vaak het probleem niet, het onderhoud maakt het duur. Laten we voor de lol het rekensommetje eens doen:
Stalling: €240,- euro per maand, jaar rond = €2880,- jaarlijks
Hoefsmid, iedere 8 weken à €25,- euro (alleen bekappen) = €150,- jaarlijks
Dierenarts, inenten en gebit, 1x per jaar = €80,- jaarlijks
Potje voor eventuele ziekte: €50,- per maand = €600,- jaarlijks
Potje voor vervangen van kapotte spullen = €600,- jaarlijks
Wormenkuren 1x per jaar €35,- = €35,-
Les 1x per week €30,- euro = €1560,-
Huur van de trailer 2x per jaar een dag (om wat voor reden dan ook) €10,- per keer = €20,- jaarlijks
Muesli €12,- per maand = €144 per jaar
Wortelen ’s winters, appels zomers €3,- per week = €156,-
Anti-jeuk shampoo, cremé etc (en ja, ik dacht ook dat ik een jeukvrij paard kocht) €20,- per maand, voorjaar en zomers = €150,-
Maakt in totaal: €6375,- per jaar
€6375,- / 12 = €513,25- per maand
En dan heb ik een sober paard. Geen dekens, geen dure supplementen, geen ijzers, geen wedstrijd outfit, geen startkaart, geen benzine kosten voor het heen en weer rijden naar wedstrijd, geen trailer huur/aanschaf. Als je dat wel wilt, ben je duurder uit.
Vjestagirl schreef:Sterker nog, ik ontworm 4x per jaar. Ik heb 4 kuren voor die prijs. Maar k koop ze maar 1x per jaar, dus k betaal ze ook maar 1x per jaar
wollie27 schreef:Vjestagirl schreef:Sterker nog, ik ontworm 4x per jaar. Ik heb 4 kuren voor die prijs. Maar k koop ze maar 1x per jaar, dus k betaal ze ook maar 1x per jaar
waar haal jij zulke goedkope wormakuren weg dan die ook nog goed zijn tegenwoordig is alles gerigistreerd en wij moeten ze bij de da halen nou daar krijg ik geen 4 voor 35 euro.
dus ben benieuwd waar ik dat wel kan halen?
CtenBrink schreef:je tuig kan je veel goedkoper , je kan je pony van top tot teen aankleden voor een €600.-ofzo.
sto zal ik wel iets meer van uitgaan.
hoefsmid ligt er aaan of je bekapt of beslaat.
Bekappen is goedkoper dan beslaan natuurlijk.
omheining ben je wel heel wat meer voor kwijt.
groetjes