s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:19

Als ze bij ons niet in de wei kunnen staan ze 24/7 in de bak.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze op stal te zetten.
Als de wei bevroren is kunnen ze ook in de wei,deze winter dus bijna de hele winter in de wei gestaan( met non stop voordroog).
de stapmolen hadden ze van mij nooit uit mogen vinden,dat vind ik echt een vreselijk iets.
Ik vind het triest als ik lees hoe sommige paarden gehouden worden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:31

Tjonge wat zijn sommige mensen weer kort door de bocht.

Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard, maar sommige mensen snappen niet of willen gewoon niet snappen dat niet iedereen nu eenmaal de luxe heeft om paarden 24/7 buiten te hebben.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:41

@ nicole3939 helemaal mee eens!

mijn paarden staan snachts op stal
en overdag ik de rijbak
en de ander in de wei
maar dat gaat nu weer
anders staan ze alle 2 in de bak met een draadje
ongeveer 8/9 uur

maar op een pension stalling zal dat moelijk gaan
dat moet je toch wel snappen lijkt me
dus vind dat iedereen weer een beetje kortaf reageert
snap wel dat iedereen het belangrijk vind dat ze buiten staan
vind ik ook
maar zo is het noueenmaal

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:50

Felicity laat je niet gek maken: bokt en dierenmishandeling.
Mijn paardje kan zelf kiezen binnen of naar het weiland, ze staat al maanden bijna alleen maar binnen.
En toch als het lekker weer is, is ze heel graag buiten.
Laat je niet aanpraten dat je je paard ongelukkig maakt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:54

aan de ene kant snap ik dat je er niet altijd iets aan kan doen dat je paard in de winter niet in de WEI kan.
aan de andere kant vind ik wel dat je er alles aan moet doen om te zorgen dat je paard naast het rijden ook elke dag naar BUITEN kan, en daar bedoel ik geen stapmolen mee, al is het maar voor 2 uurtjes per dag.
en verder als er in de buurt geen stal is waar je paard naar buiten kan, vind ik dat je dan maar iets verder moet zoeken en of wat luxe voor jezelf moet inleveren.
ik heb dat eigenlijk allentwee gedaag, ik sta op een basisstal 18km verderop omdat er in buurt geen stal is wat aan de buiteneisen voldoet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:57

barbar schreef:
aan de ene kant snap ik dat je er niet altijd iets aan kan doen dat je paard in de winter niet in de WEI kan.
aan de andere kant vind ik wel dat je er alles aan moet doen om te zorgen dat je paard naast het rijden ook elke dag naar BUITEN kan, en daar bedoel ik geen stapmolen mee, al is het maar voor 2 uurtjes per dag.
en verder als er in de buurt geen stal is waar je paard naar buiten kan, vind ik dat je dan maar iets verder moet zoeken en of wat luxe voor jezelf moet inleveren.
ik heb dat eigenlijk allentwee gedaag, ik sta op een basisstal 18kg verderop omdat er in buurt geen stal is wat an de buiteneisen voldoet.

dus je bent zeker 20 minuten heen en 20 minuten terug onderweg.......... dan nog de nodige tijd bij je paard......... EN je fulltime baan, EN je gezin, EN je huishouden.............. Hoe doe je dat? Mij lukt het niet namelijk :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:10

tja ik reken gewoon dat ik met reistijd mee 4 uur per dag aan mijn paard spendeer, en ja dat is veel maar dat is dan het leed wat een paard hebben heet (ik moet ook zelf uitmesten voer klaar zeten enz).
ik moet wel zeggen dat ik voor drie dagen in de week een verzorgster heb, anders zou ik het ook echt niet redden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:12

en hoe combineer je dat met gezin, huishouden, voltijd baan, kind???

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:14

Ik durf gewoon niet meer te zeggen hoe wij het doen bij ons op stal.

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:17

Tijdens het mesten even losgooien in de bak??

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:19

misschien zijn er paardjes waar die van jou mee samen kan die er op een ander tijdstip zijn?
dat die mensen die vna jou mee kunnen zetten en jij dan andersom (in de paddock)
hoe komt het dat ze volgend jaar niet meer naar buiten kunnen dan?
wordt er op stal niet een andere oplossing bedacht? meer paddocks bijvoorbeeld??

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:30

Wij regelen op stal ook heel veel onderling das het voordeel van een sociaal paard en fijne stalgenoten.
Wij hebben vanaf november ongeveer ook geen weigegang meer tot meestal begin april dan beginnen we weer met een paar uurtjes op bouwens tot 24/7 heel de zomer lang.
Daartussen staan ze in de paddock ik probeer ook met slecht weer minimaal wel 2 uur aan te houden maar soms is het ook weleens 4/5 uur en meerdere keren. Ik rij of longeer daarnaast nog.
De staleigenaar doet ze 3 keer in de week in de paddock dus dat scheelt al maar meestal doen we het altijd zelf.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:46

KiWiKo schreef:
en hoe combineer je dat met gezin, huishouden, voltijd baan, kind???

ik heb geen kinderen en werk 4 dagen in de week.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 07:01

kijk dat scheelt alweer een hele berg :D In jouw situatie dus perfect :)

in die van iemand anders kan het misschien niet :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:34

Ik had toen mijn merrie op de manège stond een soortgelijk probleem. Daar moesten ze "in se" van pakweg oktober tot mei op stal blijven. Lukte niet zo goed met een Arabiertje die gewend was 24/7 buiten te staan :+ Ik studeerde toen nog en had dus niet de mogelijkheid om overdag even "snel" te komen losgooien oid. De eerste twee winters dat ik haar had (enfin, reed want toen was ze nog niet van mij) werd ze 's ochtends door een vriendin een uurtje in de bak gezet, 's middags / na de middag ging ze twee uurtjes op een stukje wei met een vriendje. Dan ging ik haar 's avonds halen om te rijden, borstelen, ... gelijk wat. Daarna ben ik hééééél erg gaan zeuren bij de manègehouder, samen met een vriendin, en mochten onze paarden de hele winter buiten blijven.
Maar goed, artrose stak de kop op, ik mocht enkel nog recreatief rijden en om dan als student 230 euro per maand neer te tellen, dat vond ik nogal gek. Dus Memuska verhuisde naar mensen van de manège, die een paard op de manège staan hadden en een pony thuis. Die pony stond twee straten bij ons vandaan en daar mocht Memuska bij wonen. Daar kon ze wél jaarrond 24/7 buiten en aangezien de stal op de wei stond, kon ze daar in wanneer ze maar wou. Ideaal dus.
Twee jaar geleden zijn we dan verhuisd en nu staat ze aan huis, altijd buiten, stal in de wei, en ze trekt aardig haar slag.

Daarna kwam Willow, die stond op eenzelfde manège, maar aangezien ik hem niet "in de bende" met 20 andere paarden op het land wou, heb ik samen met iemand anders een stuk land bijgehuurd vlak aan de manège. Zij zette de paarden 's ochtends buiten (zij reed altijd 's ochtends), en ik haalde ze 's avonds weer binnen. Ideaal.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe de mogelijkheden bij jouw stal zijn. Misschien zijn daar ook mensen die je paardje wel eens even in de bak of paddock kunnen zetten? Als dat mag natuurlijk, want ik ken stallen zat waar paarden niet los in de bak mogen ;-) Misschien kan je ergens in de buurt een stukje huren (ik weet natuurlijk niet of dat kan, misschien zit je wel in de randstad ofzo, ik roep maar wat!)?

Weet je hoe mijn vorige instructeur zoiets noemde? "Heb je geen zorgen, koop dan een paard!"
Had ie natuurlijk wél mogen zeggen voor ik de mijne had... Afijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:42

JJane schreef:
Die van mij gaat 2x per dag in de molen en verder rij ik hem elke dag. Zomers gaat hij ook nog een uurtje naar buiten. Maar echt als er geen druppeltje regen naar beneden komt. Dan weet ie niet hoe snel hij naar binnen moet.

Hier schrik ik van, paard staat dus altijd op stal ook in de zomer, behalve dat uurtje dan? Dat vind ik persoonlijk heel triest.

Hier gaan ze alle drie overdag in de bak of als het gevroren heeft de wei. De andere 2 hebben een inloopstal met grote paddock waar ze kunnen galopperen. In de zomer vanaf 1 april tot zolang het land het toelaat staan ze 24/7 buiten, meestal is dat tot november.
Het hele jaar rond de paarden op stal houden vind ik niet kunnen, met een uurtje buiten, vind ik niet kunnen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:56

Bij ons op stal is er in de winter ook geen mogelijkheid om ze op te wei te zetten.. Maar ik ga meestal 's ochtends heen, zet die van mij met nog een ander paard dan in de bak, tegen 3 uur komen er andere mensen, die zetten ze dan in stal, doen hun eigen en de volgende haalt die paarden er weer uit..

Soms komt er echter wel eens voor dat ik die van mij dus weer naar binnenhaal voor ik weer weg ga, want die staat dan echt te drammen dat ie in stal wil..

Daarnaast rij of longeer ik dan ook nog, soms 's avonds :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:01

nicole3939 schreef:

Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard, maar sommige mensen snappen niet of willen gewoon niet snappen dat niet iedereen nu eenmaal de luxe heeft om paarden 24/7 buiten te hebben.

Dat is weer een ander uiterste 24/7 buiten of 21/7 binnen 365 dagen per jaar. Vaak is alle luxe er voor de ruiter echter wel. Ik snap niet dat je je paarden het hele jaar door op stal zet, zelfs in de zomer, shoot me. Ik zou geen paard nemen als dat alles was wat ik hem te bieden had. Dat is niet kort door de bocht, dat is een verschil van mening. Maar goed, ik ga er verder geen discussie van maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-10 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:02

Bij ons op stal kunnen de paarden 's winters ook niet het land op. Nu is het bij ons gewoon zo dat er onderling afspraken zijn gemaakt. Er zijn mensen die 's morgens komen, sommige komen 's middags en ik kom meestal 's avonds. Er zijn bij ons 5 losgooibakken, we gooien dan ook gewoon elkaars paard lekker los!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:39

Mindim zegt wat ik denk!!

Natuurlijk snap ik dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zijn paard 24/7 buiten te hebben maar 1 uurtje buiten per dag(ook in de zomer!!) vind ik in en in triest.
En stapmolens vind ik ook niet alles,lekker rondjes stappen,daar wordt je vrolijk van!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:44

barbar schreef:
ik heb dat eigenlijk allentwee gedaag, ik sta op een basisstal 18km verderop omdat er in buurt geen stal is wat aan de buiteneisen voldoet.

hier ben ik het er mee eens. ik vind dat je dingen voor jezelf moet opofferen voor je paard. ik vind het niet kunnen dat een paard 20 uur per dag op stal staat.. een paard moet elke dag lopen daar zijn ze voor gemaakt. niet voor om de hele dag saai op stal te staan.. dat is gewoon trietst.. ik vind ook dat je verder moet zoeken als er in de buurt geen geschrikte stallen zijn...

bij ons hebben we voor in de winter paddocks en voor in de zomer weilanden. ze komen altijd met een vriendje buiten en staan dus nooit alleen. je kan er voor kiezen om de s nachts op stal te zetten of gewoon lkkr buiten laten staan.
als je een paard hebt vind ik dat de eisen van je paard VOOR de eisen van jezelf gaan

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:48

Mindim schreef:
Ik zou geen paard nemen als dat alles was wat ik hem te bieden had.

Heel gemakkelijk, zo'n standpunt.
Natuurlijk vind ik ook dat het ideaal is als je paard minimaal 3 uur per dag vrije beweging en de mogelijkheid tot sociaal contact heeft in paddock/wei.
Ik weet wat het is, als je alles perfect voor elkaar hebt voor je paardje en buiten jouw schuld veranderen de omstandigheden ineens.
Wat moet je dan? Verkopen? Béétje gemakkelijk, om dat te zeggen....Laten we liever kijken of we TS een goed idee kunnen geven. Haar situatie is geen keuze, maar een gegeven.

TS je schrijft dat er paddocks worden aangelegd voor volgende winter. Wat is precies het probleem in jouw geval? Mag jouw paard dan geen gebruik maken van die paddocks of wordt hij niet voor je buitengezet?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:11

Mindim schreef:
JJane schreef:
Die van mij gaat 2x per dag in de molen en verder rij ik hem elke dag. Zomers gaat hij ook nog een uurtje naar buiten. Maar echt als er geen druppeltje regen naar beneden komt. Dan weet ie niet hoe snel hij naar binnen moet.

Hier schrik ik van, paard staat dus altijd op stal ook in de zomer, behalve dat uurtje dan? Dat vind ik persoonlijk heel triest.

Hier gaan ze alle drie overdag in de bak of als het gevroren heeft de wei. De andere 2 hebben een inloopstal met grote paddock waar ze kunnen galopperen. In de zomer vanaf 1 april tot zolang het land het toelaat staan ze 24/7 buiten, meestal is dat tot november.
Het hele jaar rond de paarden op stal houden vind ik niet kunnen, met een uurtje buiten, vind ik niet kunnen.

bij mij gaat het precies het zelfde
gewoon de bak in
ongeveer 8/9 uur

ik vind dat paarden minstens 4 uur buiten moeten staan
maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor helaas

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:05

Mindim schreef:
nicole3939 schreef:

Dat is weer een ander uiterste 24/7 buiten of 21/7 binnen 365 dagen per jaar. Vaak is alle luxe er voor de ruiter echter wel. Ik snap niet dat je je paarden het hele jaar door op stal zet, zelfs in de zomer, shoot me. Ik zou geen paard nemen als dat alles was wat ik hem te bieden had. Dat is niet kort door de bocht, dat is een verschil van mening. Maar goed, ik ga er verder geen discussie van maken.

Ik zeg niet dat mijn paard 24/7 binnen staat, die staat overdag ook lekker in de wei.
Maar 's-winters kan dat af en toe problemen geven.

Wat ik er mee wil zeggen is dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, en ik vind dat de TS haar best doet om haar paard zoveel te geven als ze kan.
Zij kan het beste aan haar paard zien, of hij/zij gelukkig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:01

Tuurlijk, hier staan ze in de winter ook geen 24/7 buiten, dat is niet te realiseren. Daar struikelde ik ook niet over, maar dat een paard in de zomer ook maar een uurtje weidegang heeft, daar doelde ik op.

@Beantsje, ik praat helemaal niet makkelijk. Als ik buiten mijn schuld om in een situatie kwam waar ik mijn paard op die manier moet houden, dan zocht ik een andere locatie.
Het woord verkopen heb ik niet gebruikt en mijn stukje ging niet over de TS.